Paino

Ainoo mitä mietin tuossa on tuo avitamiini jota tulisi noin 1400mikrog.\vrk kun raskaana suositus on puolet tosta. Tosin tutkimusten perusteella a vitamiini määrä tulis olla 7500-> et aiheuttais haittaa... että ei tuo nyt nii iso määrä ole. Muut kyllä tietääkseni sallittua vaikka määrät onkin suosituksia suurempia.
 

Liitteet

  • WP_20161004_13_28_36_Pro.jpg
    WP_20161004_13_28_36_Pro.jpg
    880.5 KB · Katsottu: 29
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/onko-vitamiini-vaarallista-raskausaikana

"Mahdollinen liika-annostus voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä tai keskenmenon. Erityisesti riski on suuri sikiönkehityksen 2.-5. viikolla. Saantisuositus rajat ovat kuitenkin melko kaukana "riskirajoista". Raskauden aikana pitkäaikaisen A-vitamiinin saannin ei tulisi ylittää 3000 μg/pv. Koska yksittäisestä suuresta kerta-annoksestakin voi olla haittaa, ei sen tulisi olla yli 7500 μg/pv."

Olettaisin että ei ole haittaa.. Tuossa In erikseen mainittu että ravintolisänä ei ole suositeltua mutta ruokavaliosta sitä tulee joka tapauksessa.. Tosin lähteen luotettavuudesta en mene takuuseen :)
 
Mulla paino nyt noin +7 kg lähtöpainoon. Lähtötilanne oli BMI 27, ja edellisen vuoden aikana hyvin rankka jojoilu takana, ensin laihdutus häitä varten noin 26:sta 23:en, häiden jälkeen repsahdus ja kilot puolessa vuodessa korkojen kanssa takaisin. Läskemmilläni taisin olla 28-29 josta olin siis taas pudottamassa kun tulin raskaaksi.

Tavoitteena oli alunperin max 10 kg painonnousu raskaana jotta voisin jatkaa taas pudotusta raskauden jälkeen. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että saattaa mennä yli. Mahan kasvu ja kilotkaan ei sinänsä haittaa, mutta se stressaa, kun tuntuu että käsivarret, pylly ja reidetkin on hirveää pullataikinaa. Juuri tuon jojotuksen takia on kuitenkin vähän hankala arvioida todellista lihomista - en ole ihan varma ehdinkö talvella ikinä oikeasti sisäistää kuinka paljon olin lihonut, ja jos nyt katson peilistä että perse on aivan valtava, niin vertaanko sitä mielessäni kuitenkin siihen toissakesäiseen bikikuntoon enkä todelliseen lähtötilanteeseen. :wideyed:

Ei siis ole tarkoitus missään nimessä laihduttaa vauvan kustannuksella, mutta ei myöskään kerätä ihan hirveän montaa rehdistä läskistä koostuvaa lisäkiloakaan, vaan toivoisin että painonnousu vastaisi edes suunnilleen vauvaa, lapsivettä, istukkaa, suurentunutta kohtua ja mahdollisia nesteturvotuksia.
 
Minäkin jättäisin Nutriletit jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Terveellinen kotiruoka on varmasti parempi vaihtoehto. Itse varmasti rupeaisin vaan ahmimaan kahta kauheammin herkkuja. Mutta tämä oli vaan minun mielipiteeni, ilman mitään asiantuntijanäkemystä.

Nyt linssikeitto porisemaan, lounas vähän myöhästynyt. Ja iltapalaksi granaattiomenamarjasmoothieta. Unohtuu ehkä se että söin just Mars patukan :rolleyes:.
 
Mullo vähä hankala tää paino asia. Paino oli 3v sitte kuitenki n. 70kg ja olin lihaksikas. Oo Työtä se kroppa vaati. Sitte meni polvi ja leikattiin, liikunta väheni, masennus nosti päätään ja alotin lääkityksen ja sitte vielä putos se syöpä pommi nii painonnousun eväät kerätty. En mä siis laihduttaa nyt halua vaan pysäyttää tän jäätävän painonnousun... Nutriletit on siitä helppoo et niistä saa just sen mitä tarvii ja kalorit on kohdillaan jne. Ei tarkotus mitää ene dieettiä toteuttaa, vaan saada se 1500kcal päivässä mitä tarvin. Tätä menoa painonnousuni ja tämä helvetillinen ylipaino tulee viemään mun tai sikiön hengen...
 
Muokattu viimeksi:
Mulla vaaka näyttää noin +15 kiloa. Nyt nuo kilot alkavat näkymään muuallakin kuin perseessä. Itseäni saan syyttää painon noususta. Ei liikuntaa juurikaan ja syön enemmän. Niin ja painoin raskauden alussa 57 kiloa(ja pituutta 170)
 
Mulle on tullu 8,3kg. Alussa painoin 56 ja 168 pitkä. Oon todellaki tyytyväinen, vähemmänki kelpais mut että ei oo tullu enempää. Oon liikkunu sen mitä pystyny, lähinnä lasten kans puistoon ja takasi, matkat ei oo todellakaan pitkiä. Ja syön ihan tavallisesti, kasviksia ja salaattia sillon ko muistan/kerkeän tehä mut monesti jää. Ja herkkuja(etenki keksit kahvin kans ja tosinaan suklaapatukka:angelic:). Mut en ressaa painosta, tulee mitä tulee ja ajan kans niistä pääsee eroon... :rolleyes:
 
Mä sanon kuten mun neuvolakätilö, "piti laihduttaa ennen raskautta, nyt se on liian myöhäistä". :)

Itse en söis nutrilettejä raskaana vaan pyrkisin pitämään terveellisen ruokavalion. Kalorit on ehkä pusseissa kohdallaan mutta kaikkia ravintoaineita ei ole - sen lisäksi pussit on hyvin pitkälti kaikkea muuta kuin "luonnonmukaista" ja niissä on kaikenmaailman "mukamas sokereita ja suoloja ja ravintoaineita".

Itelläni kans kamppailu painon kanssa. Oon 165cm pitkä ja kun tavattiin miehen kanssa painoin sellaista 68kg. Siitä sitten eka raskaus ja humahti sinne 75kg parissakymmenessä viikossa kun lopetin kaloreiden laskemisen ja söin melko vapaasti. Kun raskaus sittemmin keskeytyi niin masennus vei kilot sinne 90 paikkeille ja tämän raskauden alkaessa painoin jo 98kg. Sitten huonosti nostettu kilpparilääkitys nosti painoa ekan 16 viikon aikana n. 20kg. Sen jälkeen on onneksi lääkitys korjattu ja nyt rv 16-31 kiloja on tullut 1,4. Tavoite olisi saada käyrä laskuun.

Mutta mä ehdin laihduttaa koko elämäni. Mä ehdin kasvattaa tätä lasta sisälläni enää 2kk.
 
Ymmärrän sua Caarina. Mut mun mielestä Nutriletit on vaan huono vaihtoehto. Ihan tavallisellekin tallaajalle. Esimerkiks se fitfarmin go fat go olis parempi vaihtoehto, ku hiukan muokkaa sitä ja ottaa esim lisäks hedelmiä. Siinä tulee syöty hyvin ja puhtaasti.
 
Mulla painoa oli alkuun 65kg ja nyt on 72kg eli semmonen 7kg on tullut lisää. Toivon mukaan painon nousu pysyy kuosissa. Edellisen seitsemän viikon aikana painoa oli noussut 5kg! :(
 
Syöminen ja paino on kyllä niin monimutkainen asia! Siihen kun vaikuttaa niin monimutkaisena verkostona syöminen, liikkuminen, stressi, voimavarat, mikrobisto (tästä tulee varmasti tulevaisuudessa lisää tutkimustietoa, tämä mm. yks syy miks haluaisin alatiesynnytyksen) jne. Hidas eteneminen terveelliseen ruokavalioon on varmaan yksi parhaimmista vaihtoehdoista, vaikka se vaatii kärsivällisyyttä. Armollisuus itselle ja niiden syiden pohtiminen ja korjaaminen pienin askelin (jos vaan on mitenkään mahdollista) lienevät tärkeimpiä avaimia tasapainoiseen eloon asian kanssa. Joskus ihan vaan oman itsen arvostaminen ja itsestä huolen pitäminen voi olla tärkeitä juttuja. Ainakin itsellä tuntuu, että mm. stressi ja kiire saa syömään ihan vääriä asioita.
 
Mä syön joka päivä yhen tai kax nutlettii tai nutridrinkii korvatakseni aterian. Olen kasvissyöjä ja ruokavalioni suht suppee. A. Ei tuu helppoi lisäkiloja joita edellisissä raskauksissa tullut jokaisessa reilu 25 kg kun mutusteli sitä tätä kuitenkaan paljoa syömättä. B. saan tarvitsemia vitamiineja. C. Ongelmavatsani voi hyvin.
En näe mitenkään vääränä raskausaikana huolehtia linjoistaan ettei ne jää synnytyksen jälkeen tehtäväksi joka vaikea monelle huom: siis jos haluaa huolehtia!! kukin tavallaan!
Kuitenkin vauvaa ajattelen sillä vauvanihan saa tarvitsemansa ja mä voin hyvin!
 
Muokattu viimeksi:
Tossa on syy miks olen vaan tyytyväinen jos paino ei oikeasti nousisi yhtään koko raskauden aikana.. Mulle on aina ollut tosi vaikeaa laihduttaa.. Olen sit lisännyt liikuntaa tai mitä ikinä niin kilot ei vaan lähde. Että siltä kannalta ihan kiva kun tietää että tavallaan laihdun koko ajan kun vauva kuitenkin on se mikä pitää painon samassa lukemassa :) ja kyllä se vauva tosiaan ottaa omansa joka tapauksessa :)
 
Jos oikein laskin niin tähän mennessä (rv29+) ei oo tullut kuim kolme kiloa. Vielä vaan tsempattava mut siis stressi saa syömään liikaa ja väärin joten sttessittömyys on avainasemassa.
 
Voi mua pullervoa. Rv 29+4 ja painoa +12 kg. Kroppa imee ravintoa tällä hetkellä jo pelkästä ruuan katsomisestakin. Plääh. Mies ei hirveästi lohduttanut kun sille voivottelin. Sano vaan, että kyllä suhun on tullu sellasta äidillistä pyöreyttä. Minen taho olla äidillisen pyöreä vaan oma itteni. Nih. Ei tarviis painon nousta mun puolesta enää lainkaan.
 
Miehet osaa olla niin vpäitä sanoissaan. Mun mies läppäs takapuoleani kun hänellä oli kaveri ja hän sanoi "onpas siitä tullu pehmeä..." Eikä kuulemma haittaa kun mä oon lihonnu kunhan laihdutan kaikki pois ku vauva syntyy.

Jopa anoppi eilen kysyi paljonko oot lihonnu? Ja ku vastasin 15kg nii sieltä tuli vastaukseksi "ai kauhia!!! Ja vielä pitkä aika"
 
Painoa on tullut yhteensä nyt 12kg. Nestettä suurin osa, siitä ei jää kenellekään epäilystä kunhan vaan katsoo naamaani :grin ja itse huomaan että jalat on turvonneet, kädet on turvonneet jne. Paino nousi ihan kohtuullisesti ja terveellisesti elokuuhun asti. Elokuun jälkeen on tullut yli puolet tuosta painosta. Ainoa hyvä puoli on että nesteet myös poistuu kehosta paljon nopeammin kuin liikakilot.
 
Mulla tullut nyt n.13 kg. Viime raskaudessa tullut näköjään 15 kg rv36:een mennessä. Sen jälkeen en oo suostunu näemmä vaa'alle :smiley-bounce022 eli kaikkiaan tullut varmaan 20kg. Noin 2 kk synnytyksestä jälkitarkastuksessa paino ollu enää +5kg ja mä en tod. laihduttanut. Imetys kuluttaa tosi paljon. No vuosi synnytyksestä oli paino pudonnu jo alle lähtöpainon, enkä siis missään vaiheessa laihduttanut, vaan popsin ihan normikotiruokaa sitä ajattelematta, täysimetin n. 5kk ja senkin jälkeen jatkettiin janojuomana ja söpöillen 1,5v saakka ja tehtiin pieniä vaunulenkkejä. Kyl nääkin kilot karisee.

Eipä kannata ressata, vaikka lukemat vähän päätä huimaakin välillä. laughing6
 
Takaisin
Top