Paino

Eilen olo neuvola (29+2) ja painoa on nyt mulla tullut yhteensä 13,5kg. Ihana kun uusi neuvolatäti ei tästä kuitenkaan mitään sanonut, on sen verran tasaisesti noussut ja tunnen oloni hyväksi :) Liikun miten tuntuu hyvältä ja syön monipuolisesti. sf mitta oli 28 ja toissapäivän rasitustestin tulokset hyvät vaikka muutaman kilon ylipaino on. 0h :4,4, 1h :4,1 ja 2h : 4,0 :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla alkupaino oli noin 64,5kg, Ekassa neuvolassa 65,7kg ja nyt rv 30+0 n. 72,5kg aamupainolla mitattuna. Neuvolassa aamupalan jälkeen varmasti huomenna enemmän. Olen todella tyytyväinen painonnousuun, neuvolassa ei ole otettu asiaan mitään kantaa eli siis painonnousu on normaalia. Olen laskenut, että tämä painonnousu tarkoittaa loppuraskaudessa verrannollisesti laskettuna 13-15kg maksimissaan, mikä on siis normaalia. Ylipäänsä suhtaudun myöskin painonnousuun niin, että se kuuluu raskauteen ja on sekä minulle että vauvalleni normaalia ja hyväksi. Niin tämän kaiken kuuluukin mennä. :)

Rv 30+0
 
Mun aamupaino oli tänään 76.3 ja en tosiaan muista oliko alkupaino sitten mikä ihan tarkalleen kun Neuvolakortissa taitaa lukea 76 mutta on pyöristetty alaspäin.. Eli vieläkään en laske että olis tullut painoa
 
Minäkin ajattelin että about 12kg ois just hyvä :grin. Silleen mukavasti siinä normipainoisille suositellussa 10-15kg haarukassa. No eilen kävin kyläillessä puntarilla ja sen mukaan painoa nyt rv 30 tullut 9kg. Eli tuskin tulee jäämään tuohon "tavoitteeseen". Huomaan kyllä esim käsivarsista ja naamasta että ihan pelkkä vatsa ei ole kasvanut. Eikä ihme, liikun niin paljon vähemmän nyt kuin normaalisti. Nyt jouduin vielä jäädä viikoksi saikulle supistusten takia ( en edes tiennyt että nämä vatsaongelmat olivat supistuksia) joten liikkuminen on ihan minimissään. Se ahdistaa enemmän kuin lihominen.
 
Mua jo vähä huolestuttaa ku oon edelleen -1.5kg alkuraskaudesta. Vaik sanottiin et hyvä jos ei tuu painoo ku ennestään oli ylipainoo, maha kyl kasvaa koko ajan ja vauva potkii ahkeraan. Onhan se kiva sit synnytyksen jälkeen ku painaaki vähemmän. Ja mä kyl syön ihan reilusti, ehkä toi poika kuluttaa nii paljo :D Mut jotenki oon vaan hämilläni.. No neuvola 13 pvä, siel saa ehkä taas ajatuksen kuriin :)
 
Tietysti saa tulla painoa, Sinja. Jos olit about normaalipainoinen, vaikkakin yläärajalla, niin luonnollistahan se on että painoa tulee. Ja jos syö kutakuinkin järkevästi niin eihän sitä painoa oikeastaan voi edes liikaa tulla. Eli kaikki on tarpeellista :joyful:.

Pyllerö, tuohan on hieno juttu! Ymmärrän kyllä että mietityttää, mutta jos vatsa kasvaa ja vauvalla kaikki hyvin ja kuitenkin syöt riittävästi niin tuskin mitään hätää on.

Itse aina yritän miettiä että terveitä vauvoja syntyy pilvin pimein ties missä olosuhteissa. Niin pullamössöpikaruokaäideille kuin kehitysmaissa aliravituillekin. Että näissä Suomen supervalvotuissa oloissa on varsin turvallista kasvattaa mahaa.
 
Mulla edelleen pyörii siinä +/- 0 tilanteessa kotivaa'an mukaan. Jotenkin hämmentää kyllä samalla tavalla kuin Pyllerö:llä. Mut itselläni muistaakseni oli se bmi jotain 35 luokkaa niin ei se sillai sit edes haittaa :)

Ja siis huolimatta siitä että paino ei nouse niin järkytyn aina kun katson mahaani! Se vaan vaikuttaa jotenkin niin hurjan isolta :D
 
Suositeltu painonnousu ylipainoisillakin on raskausdiabeteksen käypä hoito ohjeen mukaan 7,0-11,5 kg ja yli 30 painoindeksilläkin 5-9 kg raskauden aikana. (http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068). En ole sen tarkemmin perehtynyt onko jotain haittaa, jos on vähemmän, mutta keskimääräinen suositus on siis tuo. Itse mietin, että noin 14 kg olis ihan jees, kun lähtötilanne oli normaalipainon yläkantti. Katsotaan pysytäänkö siinä. Nyt on rv 29+4 ja about 10 kg on kertynyt.
 
Mulla paino jo 125, lähtö 110...huoh.

Saako nutrilettiä käyttää raskaana? Mul olis tuol n. 50pussia jäljellä. Vauva ottaa musta ravintonsa ja minä otan omani lautaselta. Kyllä mulla on energiaa ja massaa useammallekki vauvalle..
 
Caarina kannattaa ehkä tutkia ensin.. Neuvolasta jos kysyy niin aivan varmasti sanovat ei mutta tee vaikka itse tutkimusta että mitä siinä on jne.. Ja eikös nuo nutriletit ole aterian korvikkeita?
 
Mä nyt toivon, ettei paino nousis yli ton 9kg:n. Nyt siis aletaan menemään plussan puolelle. Tosin alotin herkkulakon, ku meni helposti parikin pussia daim-rakeita päivässä :P Ehkä niistä on kans paino päässyt nousee :D
 
Mie oisin tyytyväinen vaikka paino ei tosiaan nousisi yhtään.. Vaikka kuinka olis suositus että ylipainoisillakin saa nousta tietyn verran..
Mulla kuitenkin on ylipainoa ollut yli 20kg jo vuosia ja polvivamma vaikeutuu aina huomattavasti jos paino nousee yli 77 kilon.. Ja haluaisin kuitenkin kyetä liikkumaan edes suht normaalisti vielä ihan tossa loppuraskaudessa ilman järkyttäviä ylimääräisiä polvikipuja. Noita kipuja mulla on muutenkin kroonisena noissa polvissa..
 
Takaisin
Top