Paino

Vadelmamami miten menee haasteen kanssa?

Haasteen liikuntaosa on toteutunut aikas mukavasti eli puolisen tuntia päivässä liikuntaa on varmaan ollu keskiarvo. Ruokavalion kanssa meni suoraan sanottuna läskiks eli siitä ei toteutunut leivän poisjättäminen (aika oleellinen osa kaikkine päällisineen), eikä herkuista luopuminen. :smiley-ashamed008 Painoa tullut kk:ssa lisää n. 500g/ viikko. "Epic fail, äiti", sanois meidän teinit.

Täytyy koittaa asettaa realistisempia tavoitteita... esim. tänäiltana en syö enää mitään. I promise.
 
Mul noussu nyt 8kg. Välillä stressaan ja tunnen itteni lihavaksi ja laiskaksi, välillä taas mietin et ihan sama, nyt kerranki saa ottaa rennommin eikä tarvi juosta treeneistä toisiin :P
 
Paino noussu alusta 9 kg. Viimeset 4kg tullu tosi nopsaan. Sais jo mun mielestä tahti hiljetä. Herkkuja vaan tekee mieli, kun alkaa tää syksyn pimeys. Varasin ajan sokerirasitukseen, jos onkin radi. Rv 26+2
 
Mä aloitin reilusti ylipainon puolella. Lääkäri (varhaisultrassa) sanoi ettei haittais jos ei tuu yhtään kiloa lisää. Aloitin ottamalla ensin -1kg mut takas on tullut. Nyt varmaan +500g ekaan neuvolaan. Huomenna selviää

Lapsi on nyt rv26 melkein kilon ja lapsi ja istukka varmaan 2kg siihen lisää joten ei pitäs harmittaa mutta silti...
 
Musta tuo kuulostaa oikein hyvältä, ei kai oikeastaan voi sanoa, että on tullu takas, koska käytännössähän olet pudottanut omaa painoa! Mulla itsellä taitaa olla nyt tullut noin 7 kg (rv 26+4). Ihan ok. Henkisesti valmistaudun johonkin painospurttiin vielä jossain kohden...
 
Mulla tais olla alkupaino 76,5 ja nyt tänään omalla vaa'alla vielä näyttää -200g
 
Mie olin alkuun huolissaan siitä ku paino vaan laski! Ja siis mie en urheile tai muutenkaan oikein mihinkään liiku. Mitä nyt kotona touhuan aina. Mulle sanottiin neuvolassakin vaan että kyllä vauva ottaa omansa ja ei sillä painon nousulla ole sillai väliä.
Kyllähän se sitä synnytyksen jälkeen laskee se paino taas :)
 
Vaunulenkit ja imetys niin eiköhän se siitä. Ja jos muutenkin olet aktiivinen niin tuskinpa ne mihinkään jämähtää. Vaikka toki ymmärrän ihan täysin sen huolen kun itellä on myös ollu vaikeuksia tottua näihin muutoksiin.
 
3 kiloa näillä viikoilla on mun mielestä tosi vähän. :) Ei ole toki hyvä lihoa kymmeniä kiloja, mutta liian pieni painonnousu normaalipainoisella tai hoikalla on sekin huono, sehän on tosiasiassa raskausaikana laihtumista joka ei ole hyvä vauvalle. Muistaakseni aiheuttaa että vauvan elimistö oppii varastoimaan energiaa tehokkaammin ja lapsi lihoo isona helpommin.

Mä olin raskaaksi tullessa lievästi ylipainoinen (BMI 27) ja pyrin siihen että alkuraskauden aikana paino nousisi juuri ollenkaan. Toisen kolmanneksen alussa hölläsin vähän ja tuntui että maha pullahti parissa viikossa paljon isommaksi. Ehkä sattumaa, mutta mä pidin sitä merkkinä siitä, ettei vauva ollut kuitenkaan saanut ihan kaikkea sitä mitä tarvitsi kun kerran tartti ottaa mokoma kasvuspurtti heti kun sai kunnolla ruokaa. Nyt on yhteensä +6-7 kg joka lienee kyllä lähes pelkästään masua ja turvotusta. Yritän pitää jonkun kohtuullisen tasapainon tässä, en haluaisi raskausaikana yhtään todellista lihomista enkä toisaalta myöskään sekoittaa vauvan elimistöä liian tiukalla dieetillä.

Sitä on vaan tosi hankala pelkän va'an kanssa arvioida mitkä on niitä ekoina viikkoina itsestään lähteviä raskauskiloja ja mitkä on niitä todellisia lihottuja rasvakiloja joita saa sitten itku kurkussa hikoilla salilla seuraavat kolme vuotta. :wideyed: Esim. kaverilla oli molemmissa raskauksissa kamalien turvotusten takia +25 kg joista puolet jäi synnärille ja loput lähti itsestään ekoina kuukausina. Ei siis mitään todellista lihomista, ja vauvat oli molemmat pieniä ja kasvoi syntymän jälkeenkin alakäyrillä, jos olisi väkisin pitänyt kilot kurissa kaalikeittodieetillä niin olisi oikeasti kompensoinut turvotusta laihduttamalla mikä ei olisi taatusti tehnyt muutenkin pienikokoisille vauvoille hyvää.

En siis suosittele tuijottamaan pelkkiä kiloja. Jos normaalilla terveellisellä ruokavaliolla paino nousee niin sitten se nousee, ja siihen on varmasti ihan hyvä syy. Äiti karistaa kuitenkin helpommin pari lisäkiloa kuin vauva ne tiukan laihdutusdieetin haittavaikutukset. :)
 
Mullakin noussut tällähetkellä vaan +3kg raskauden aikana mikä huolestuttaa hieman.. Mistä voisi johtua että paino lähtenyt laskemaan muutaman viikon sisällä entisestään ?:eek: Syön ja liikun ihan samanlailla kuin koko raskauden aikana.. Ja täysin normaalipainoinen ennen raskautta.
 
Joo ja siis mulla ei kait vielä ole tullut yhtään painoa mut toisaalta mulla onkin bmi ollu jotain päälle 30! Ite en oo yhtään kyllä kattonu syömisiäni sen yhden viikon jälkeen kun alkoi verensokeriseuranta. Ei kuulemma ole ollu tarvetta noilla lääkkeillä. Iteltä lähteny näemmä vaan samaa tahtia kuin vauva on kasvattanut painoaan :)

Parempi ottaa rennosti vaan eikä stressata :) (Joo helppohan mun on sanoa ku oon tämmönen läskipallero jo muutenkin) mulla on ainakin itellä toi stressaaminen vaikea asia niin ajattelin että parempi jos stressaan vaan niistä asioista mitkä oikeasti on tärkeitä mulle enkä siitä mitä ja miten syön niin kauan ku verensokerit on kuitenkin hyvällä mallilla :)
 
Mä oon tietoisesti opetellut jättämään sen painopaniikin taakse. Alussahan olin ihan hysteerinen painonnoususta, mutta nyt joka ikinen gramma ja kilo on vaan vauvalle tai vauvan maitobaarin varastoa. Niin ajattelen. Kävin ihan psykiatrisella sairaanhoitajalla sen mun painoahdistukseni kanssa ja sieltä sai keinoja sen pahan tunteen kanssa painimiseen. Kiloja tulee, vauva kasvaa ja kun vaavi on syntynyt, on aikakaan sit vuoro kattoa onko ylimäärästä jäljellä. :)
 
Mie en tiä tarkkaa määrää paljonko on paino noussut mut varmaan yli 10kg. Mut en todellakaan ota stressiä siitä, viime raskaudessa tuli 30kg (ja aloituspaino oli enempi kuin nykyinen paino ) ja ne lähti nopeesti pois. Sit kun vauva on maailmassa, paino kyllä lähtee laskuun kun pystyy paremmin liikkumaan, imetyskin vie osansa. Ja mie oon muuten aika tarkka syömisistä mutta nyt raskauden aikana oon antanut itselleni luvan syyä vähän enempi semmoista mitä tekee mieli. Kyllä tästä ajasta pitää yrittää nauttia eikä turhaa stressiä ottaa
 
Mulla tullut 700g/vko viimisen viiden viikon aikana :O Tiesin kyl, et jossain vaiheessa painon on ruvettava nousee, mut onhan se aina jotenkin järkytys, ku vaa'an lukema näyttää taas isompaa lukemaa. Siitä oon ilonen, et vielä meen miinuksilla :) Mut kohta ollaan plussan puolella.
 
Takaisin
Top