Paino

Ihailen teitä jotka osaatte ottaa rennosti painon kanssa. Itestä tuntuu että mietin kokoajan minkä verran ja mitä uskallan syödä ettei paino nousisi liikaa. Lenkkeilen melkein päivittäin 5-7km reipasta kävelyä, teen kotijumppaa + normaalit arkiliikunnat siihen lisäksi. Nyt tosin on selkä alkanut kipeytyä niin pitäis varmaan välillä ottaa iisimmin. En tiedä pitäiskö neuvolassa ottaa puheeksi tämä ahdistus painosta, mutta pelkään että saan vaan vahvistusta omille ajatuksilleni ja sen kautta lisää paineita siitä että paino ei saisi nousta. :( Nla-kortin mukaiset aloitusmitat mulla siis oli 165cm ja 68.9 kg, ja ed. neuvolassa viikko sitten paino 69.9. Nyt siis viikkoja 23+5. Lähete sokerirasitukseenkin tuntui niin tylyltä tuomiolta, kun ikääkin on kuitenkin alle 25v ja tuo normaalipainon ja ylipainon rajalla kamppailu on mulla kestänyt jo pidempään.. Vaikka vauvan parhaaksihan se vaan on, että niitä arvoja seurataan.

Ite ootan ensimmäistäni ja oon vaan todennut että ku stressaan niin paljon muista asioita niin turha ottaa tuosta vielä lisää stressiä. Varsinkin kun se stressi vaikuttaa aina myös vauvaan.

Kannattaa ehdottomasti ottaa puheeksi neuvolassa jos se ahdistaa. Itse mietin paljon nimittäin omaa kasvatustani ja halusin päästä siitä juttelemaan ihan psykologille niin sain ajan nyt sinne. Eli jos vaan on joku asia mikä oikeasti häiritsee tai ahdistaa niin kannattaa siitä kyllä keskustella neuvolassa ja tarvittaessa myös psykologin kanssa :)
 
Joo siis ite oon tosta jutellut miehen kanssa ku tuntuu että olen kauhea valas.. Vaikka siis paino mulle ei ole noussut. Jotenkin en kuitenkaan omaan ulkonäkööni ole koskaan ollut tyytyväinen niin vielä vaikeampaa hyväksyä muutoksia mut sit miehen kommentit auttaa jotenkin jaksamaan enkä sit vaan mieti sitä asiaa lainkaan. Mut joo kannattaa puhua :)
 
Vadelmamami miten menee haasteen kanssa?

Mulla on nyt kans alkanu joku massakausi, joka ei toivottavasti kestä pitkään. Puolessatoista viikossa 2 kg lisää :woot: Mielestäni oon syöny ja liikkunu samoin kuin ennenkin. Tosin juosta ei enää oikein pystyny. Juoksulenkin yritys meni kävelyksi ja hölkkä sipsutteluksi.

Sinja Käypähoito-suosituksen mukaan, jos lähtö BMI on 25, niin paino sais silti nousta 7-11,5 kg raskauden aikana ja jos sulla ei oon nyt noussu kuin kilon, vaikka oot reilusti yli puolen välin jo menossa, niin sehän on ihan minimaalisen vähän, eli tällä hetkellä käytännössä oot laihtunut, koska jo vauva, istukka, lapsivesi, kohtu, lisääntynyt verimäärä painavat enemmän kuin tuo mitä sulle on tullut painoa lisää. Jos asia ahdistaa, niin kannattaa kyllä ottaa neuvolassa puheeksi.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068

Yleiset suositukset raskausajan kokonaispainonnousulle vaihtelevat äidin raskautta edeltävän painoindeksin mukaan seuraavasti
  • alipainoinen: painoindeksi < 18,5 kg/m2: 12,5–18,0 kg
  • normaalipainoinen: painoindeksi 18,5–24,9 kg/m2: 11,5–16,0 kg
  • ylipainoinen: painoindeksi 25,0–29,9 kg/m2: 7,0–11,5 kg
  • lihava: painoindeksi ≥ 30,0 kg/m2: 5,0–9,0 kg
 
Komppaan Aamutorkun kommenttia Sinjalle! Meillä neuvolassa sanottiin, että tiettyyn viikkoon mennessä pitäisi olla ainakin 5,5 kg tullut tai huolestuvat vähäisestä painonnoususta. En vaan nyt muista mikä tuo viikko oli, olisikohan ollut 32. Mutta painoasiat usein ovat sellaisia, jotka mielen päälle herkästi jäävät, joten rohkeasti vaan puheeksi tuo asia, jos siltä tuntuu.
 
Ei mut siis painon nousuun liittyy muitakin asioita.. Joskus on vaikea esim hyväksyä se painon nousu raskauden aikana vaikka tietää että se on normaalia jne sama muut muutokset voi tuntua raskaalta ja vaikealta hyväksyä niin siksi suosittelen ottaman puheeksi tuon paino asian neuvolassa. Jos siellä juttelu auttaisi hyväksymään noi muutokset paremmin jne niin hyvähän se vaan sillon on :)
 
Mulla nousi paino esikoisen odotusaikana tuon minimin. Olen 175cm/n.68kgnormaalisti. Kertaakaan ei terveydenhoitaja painostani sanonut mitään vaikka olin itse välillä huolissani -vauva kuulemma ottaa omansa :) ja oikeasti olen aina ollut kova syömään ja myös liikkumaan. paino lähti kunnolla nousemaan vasta rv30 paikkeilla. synnytyksen jälkeen kilot jäi synnärille ja sitten hoitaja opasti syömään vaan enemmän leipää/hiilareita ja usein välipaloja että jaksaa :) ja hyvin nousi maito ja muutenkin toivuin hyvin :) nyt toinen raskaus, lähtötilanne aika sama mutta 2kg painoin enemmän ja tähän mennessä paino noussut se 2kg :) Rv 23+1. Älä stressaa, pääasia että syöt liikunnan ohessa ❤
 
Sinja: Täällä yksi painonsa kanssa ahdistuva. Aika psykiatriselle sairaanhoitajalle on ens viikolle, että saan jutella.. Terkan mukaan ei mitään syytä ole huolissaan olla painosta (mulla lähtö 162cm 69kg ja painoa tullut 8kg, nyt vk 25+0) mutta itelle se puntarin nouseva luku on myrkkyä..mulla siis syömishäiriöhistoriaa niin meinaa raskasta olla hyväksyä tätä kaikkea vaikka järki sanookin muuta. Puhu neuvolassa olostas niin saat apua. Niin minäkin tein. Tai no..itkin..kun olo oli niin paha että purkautui siellä. Tsemppiä! :)
 
Esikoisen odotuksessa mua hävetti jotenkin tosi paljon vatsa ja kaikki muutokset kropassa. Vaikka potkuista hytkyvä maha olikin ihana, stressasin kovasti sitä, että näyttääkö se liian isolta ja mitä vaatteita laitan päälle. Nyt myöhemmin, kun oon miettinyt asiaa, kyse oli varmaan jostain kontrollin menettämisestä. Ihmisenä olen ollut perfektionisti ja vaatinut aina paljon ja muutos on ollut vaikeaa. Nyt yhtäkkiä tuli niin paljon muutoksia eikä ne olleet omassa hallinnassa. Itsetunto ei myöskään ollut niin hyvä. Ja mun äiti jatkuvasti muistutti siitä, että pitää tarkasti katsoa mitä syö ettei tuu liian isoa vauvaa, minä ja sisarukseni kun ollaan oltu isoja. No vielä synnärillä pelkäsin että mahtuuko vauva syntymään, jos sieltä tulee joku 5kiloinen jätti, kun kerran söin suklaata. No, ihan normaalipainoinen vauva tuli herkuttelusta huolimatta. Ja kuvissa maha on söpö ja just sopivan kokoinen.

Ei siis kannata ladata itselleen turhia paineita ja yrittää nauttia tästä ajasta. Maha kasvaa joka tapauksessa. Paino nousee joka tapauksessa. Ja niin pitääkin tapahtua :)
 
Ja jos vaan pystyy, niin iloita siitä, että meillä on keho, joka pystyy kasvattamaan ja vaalimaan pientä ihmettä! Ihminen on tehty niin ihmeellisesti, esim.raskausaikana naisen verimäärä lisääntyy, mikä on hyvä juttu synnytystä ajatellen, kun silloin voi jonkun verran vuotaa. Mutta onhan nämä muutokset isoja eikä mikään ihme, että niihin on välillä haastavaa sopeutua.
 
Mulle on nyt tullut painoa yhteensä 7 kg. Oon aina ollut hoikka ja urheilullinen, joten tuntuu, että peilistä kattoo jotakuta toista eikä itteään. Yritän pitää syömiseni normaalina ja liikkua mahdollisimman pitkään normaalisti enkä stressata painosta, enkä hirveästi ole stressannutkaan, koska faktan perusteella suht normaaleissa lukemissa mennään. Valmiiksi tosin jo vähän ahdistaa, millaiseksi kroppa muuttuu raskauden jälkeen ja jos palautumiseen menee pitkä aika, eikä vartalo enää sittenkään tuntuisi omalta. Se on myös yksi syy, miksi en halua toista heti perään, koska haluan että kroppa palautuu välissä kunnolla.
 
Mulla on nyt (rv 22+3) noussut paino kutakuinkin 6kg. Itse katsoin tänään neuvolassa että nyt on kyllä joku massakausi meneillään, kun oli edellisestä neuvolasta tullut painoa reilut 600gr/vko. Terkkari ei ollu lainkaan huolissaan, mulla oli aika alhainen lähtöpaino, niin saa tullakin kiloja.
En oo ite mitenkään jaksanut stressailla painosta, ennemmin hyvä vaan, että nousee vähän, eipä kuivahda kasaan imettäessä :D
 
Minulla on paino nyt varmaan yli 80kg, alussa 75kg. Tajusin etten oo kertaakaan käyny raskauden aikana kotivaa'alla :D jotenkin sitä luottaa että kyllä se vauva siellä kasvaa ja ite syön niin kuin parhaalta tuntuu. Liikunnat on vähentyneet monesta syystä, mutta toisaalta musta tuntuu että jalat on hoikistunut ja maha-asukas on vienyt syömääni energiaa itelleen.

Se voi kuulkaas olla että kun me lievästi ylipainoiset verrataan kokokuviamme ennen raskautta ja raskauden loppuvaiheesta, niin huomataan että kaula onkin hoikempi ja käsivarret ohuemmat. ...siis mikäli paino on noussut maltillisemmin. Minusta ainakin tuntuu että kaksoisleukaa ei saa enää niin helposti peilin edessä :D
 
Mulla paino otetaan vaan neuvolassa, joten eka paino on neuvolasta (ei oo hajuakaan paljon painoin ennen raskautta). Viime neuvolassa paino oli edelleen -4kg, ku kesän aikana tuli kilo lisää. Hupsii :D Nyt aion vaan nauttia syksystä ja jättää murehtimiset taakse. Ihminenhän kerää muutenkin talveksi vararavintoo ;) Tai sit mä oon vaan huijannu itteeni xD
 
Mulla tullut 6 kg lisää joista lähes kaikki 3 vk kesäloman aikana. Myös vatsa kyllä pullahtanut selkeästi enemmän esiin ja nyt monet ihmetteleekin onko la oikeasti vasta joulukuussa. Vähän hirvittää kun tuo sinänsä ihan sallittu kilomäärä tuli muutamassa viikossa täysin käsistä karanneen lomaruokavalion seurauksena. Täytyy nyt kyllä todella ottaa itseä niskasta kiinni. :sorry:
 
mangustimamma: on ihan normaalia, et lomalla paino nousee, ku rutiinit menee. Mut jos yhtään lohduttaa, ni kyllä se paino hieman laskee, ku saat taas rutiineista kiinni :)
 
Mulla on nyt viikoilla 26+4 tullut noin seitsemän kiloa lisää. Ainakin edellisellä neuvolakäynnillä terkkari oli sitä mieltä, että painonnousu on ollut maltillista, sen jälkeen on tullut suunnilleen kilo lisää. Alkuraskauden jälkeen ei ole tainnut tulla kauheasti lisää läskiä/turvotusta, vaan sitä on ehkä ennemminkin lähtenyt viime aikoina.
 
Takaisin
Top