Paino

Komppaan Aamutorkkua ja sitä, että pitää syödä riittävästi ja ruokaa, jossa paljon ravinteita! Ymmärrän toisaalta täysin sen, että se todellakaan ei ole helppoa muuttaa omia tottumuksia, mutta uskon että se on mahdollista! Pieni asia kerrallaan! Itsekin pohdin juuri, että kuinka lisätä helposti kasviksia, taidan päätyä sosekeittoihin. Niitä saa helposti tehtyä pakkaseen ison satsin kerralla ja uskoisin, etteivät myöskään saa niin täydeksi oloa kuin moni muu ruoka.
 
Mua ei yhtään huvita syödä... Jostain syystä on jäänyt kakki kasvikset pois (=pahaa) hedelmiä syön ehkä omenan\mandariinin päivässä. Jotenki koitan sitte syödä kerralla paljo ettei tarvi kahen tunnin päästä taas syömässä. Jotenki rytmi tää; 11.00 kahvia 2 kuppia, pari leipää tai muroja tai lihapiirakka + lisukkeet (voi, juusto ym) 16.00 päivällinen (ihan perus sapuska peruna, liha, soosi tai soppa) 21.00 iltapala leipää lisukkeilla, tuoremehua. Ruuan kanssa juon aina kevytmaitoa 2-3 lasia. Välillä juon kahvia ja syön sen hedelmän ja marjoja puskista tms. Mun mielestä tää kyl piisaa ja ilmeisesti syön sit liikaa ku oon läski.

Millä tavalla oot tottunut syömään kasviksia? Kasviksistakin saa niin hyvää kuin pahaa ruokaa niin kuin lihastakin. Murot sisältää usein suhteessa painoon paljon sokeria ja vähän kuituja, joten täysjyväleipä, puuro tai mysli on niitä parempi vaihtoehto. Mulla ainakin murojen jälkeen tulee nopeasti uudestaan nälkä, ellen syö niitä hirveitä määriä. Lihapiirakka myös sisältää paljon rasvaa ja vähän kuitua ja venhäpohjaisena höttömöttö hiilareita, joten täysjyväleipä on ehdottomasti sitä parempi vaihtoehto. Jos vaihtaan voin vaikka edes oivariiniin, niin rasvaa tulee vähemmän ja paremmassa muodossa. Juustoista kannattaa tietysti valita sieltä vähemmän rasvaisemmasta päästä ja esim. vähärasvainen leikkele on usein terveellisempi vaihtoehto.
Syötkö päivällisellä tuon perusruuan lisänä salaattia? Onko liha millaista? Miten perunat on valmistettu? Korvaamalla osan perunasta salaatilla, vaikka vähän salaatinkastikkeella maustaen on sekä ravinteiden, että energiasisällön kannalta terveellisempi vaihtoehto ja lihasta kannattaa tietysti suosia vähärasvaisia lihoja.
Iltapala samoilla huomioilla kuin aamupala.
Tuonne väleihin kannattaisi tosiaan lisätä pari välipalaa, just vaikka niitä marjoja ja hedelmiä tms. ja sitten sitä vastoin kenties pienentää annoskokoja noista muista. Muista lopettaa heti kun olo alkaa tuntua yhtään kylläiseltä. Kun pureksii ruuan rauhassa, niin kylläisyyden tunne ehtii saavuttamaan aivot ajoissa eikä vasta kun on jo ähky. Tämä kannattaa opetella nyt, sillä pikkuvauvan kanssa ruokailut on muutenkin varmaan aika säätämistä. Monelle suomalaiselle on myös iskostunut kouluvuosista tai kotoa lautasen tyhjäksi syömisen "pakko", josta kannattaa päästää irti. Jos on maha täynnä, niin ruokailun voi lopettaa siihen. Piste. Samoin kahden tunnin välein syöminen on just hyvä väli, että sen takia ei kannata yrittää ahmia mahaansa täpötäyteen suurienergisiä ruokia.

Ainiin, ja vielä, suötkö väleissä herkkuja ja naposteluita karkkia, sipsejä tms, joista kertyy huomaamatta paljon kaloreita?
 
Jos tällä menis päivälliseen! Melkee 600 kaloria kuitenki että pitäis jaksaa... Välissä voin juoda vettä, tulee syötyä mitään...

En syö yleensä karkkia sipsiä ja muuta. Kerran viikossa saatan syödä kun lapsilla on namipäivä. En syö ees pullaa ja keksiä kun en tykkää. (paitsi munkeista mutta tiiän ettei kenenkään niitä pidä syödä...)

Laskurin mukaan mun päiväkalorit pitäs olla noin 1600 ja mun tuskin siihen saa lisätä mitään vauvan lisäkaloreita. Peruskulutus on 2300.
 

Liitteet

  • wp_ss_20160812_0002.png
    wp_ss_20160812_0002.png
    104.4 KB · Katsottu: 34
Muokattu viimeksi:
Mä just laskin että paino tullut lähtöpainoon reilu 3 kg nyt ja viikkoja 20+4.
Alussa paino nousi enemmänkin, kaiketi turvotusta kun se hävisi yht äkkiä. Saisi kyllä jäädä sinne kymppiin, tätä massaa on ihan riittävästi entuudestaan :D
 
Täällä painoa tullut nyt suunnilleen kilo aloituspainoon :) tyytyväinen olen ettei vielä enempää oo tullut vaikka peilikuvaa katsoessa tuntuu et ois enemmänkin tullu
 
En oksentanut kuppiin vaan tämä on tehosekoittimella muusattu omena ja kaksi isoa mandariinia vedellä laimennettuna. On nii pahaa ja kirpeää mutta tän täytyy olla epälihottavaa... Aamupalaa odotellessa.......
 

Liitteet

  • WP_20160812_19_40_59_Pro.jpg
    WP_20160812_19_40_59_Pro.jpg
    605.2 KB · Katsottu: 31
Mullei oo ku herukoita puskissa tällä hetkellä niin yhtä kirpeää olisi. Mustikat on jäisenä könttinä pakkases ja saavat ollakki... :)
 
^ juu nii käy muttakun ne kerkes vähä vettyä ja kilon pussit on sellasia isoja jäätyneitä mustikkakönttejä eikä viiti sulattaa koko höskää desin vuoksi... :D
 
Me usein tehdään smoothiet niin, että jogurtti+banaani ja siihen päälle mitä vaan :) yleensä laitetaan pakastemustikkaa ja omenaa ja siemeniä, mutta melkein mikä vaan sopii tuohon joukkoon! :)
 
Mun lempparismoothie koostuu näistä:
2dl jogurttia
1dl appelsiinituoremehua
1 banaani
Kourallinen mansikoita, mustikoita tm. marjoja
Kourallinen tuorepinaattia

Tosta saa reippaan kokosen annoksen ja tosi maukkaan ilman lisättyä sokeria. Lapsetkin tykkää, mitä nyt vihreä väri saattaa epäilyttää mutta ei se pinaatti siä seassa maistu yhtään ;) Smoothiet on siitä hyviä, et niihin voi tosiaan laittaa ihan mitä vaan tykkää! Mangoa ja persikkaa tulee käytettyä niissä kans jonkin verran :)
 
Eilen neuvola ja alkuraskaudesta tullut painoa 3,5kg ja nyt rvo 23+2. Vertasin, että esikoisen aikana painoa oli tullut tähän mennessä hieman enemmän.
Painon noususta en jaksa stressata. Neuvolan punnitukset saa riittää.
 
Muokattu viimeksi:
Itsekin olen samaa mieltä kuin, mitä Aamutorkkukin kirjoitti, että olen Caarina kuviasi katsonut ja kaunis nainen olet..
Että en tiedä, mitä lääkärit yms miettii..

Ja joidenkin vain on niin helppoa sanoa: "sinun pitää laihduttaa". Se on helpommin sanottu kuin tehty. Itse laihdutin/vaihdoin ruokavaliota/+rupesin liikkumaan enemmän viime syksynä ja sain pudotettua painoa sen 7-8 kg ja olin itseeni tyytyväinen..
Mutta kun mun on tosiaan katsottava tarkkaan, mitä suuhuni pistän, jos aion painon pitää siinä, mihin sain.. Mutta kun joutui niin katsomaan, niin en pitänyt itsestäni.. Tuntui, että pinna on kireämmällä jne.. Vaikka kerran vkossa pidinkin herkkupäivän, niin silti ahdisti jotenkin XD.

Nyt on lievä ylipaino (muutama kilo), niin enemmän tyytyväisempi olen itseeni jne. Ja huvittavinta kommentit, kun kuulevat, paljonko tulee kilometrejä käveltyä nyt, kun itse arki palaa taloon.. "Ilmankos sinä pysyt noin sutjakassa/kapeassa kunnossa".
Mistähän suunnasta ne minua oikeasti katsoo? Vai eikö tämä raskaus oikeasti näy? Itsestäni maha on suunnattoman suuri.
 
No mutta kiitos naiset <3

Ei pitänyt hedelmäsötkötti nälkää. Yöllä heräsin klo 2 syömään ja uudelleen klo 5. Sitten jaksoin nyt klo 12 asti (joo normi aamupala aikani on 11-11) :D
 
Joo ei se pelkkä hedelmä kyllä pidä. Se on käytännössä pelkkää sokeria kuitenkin pääasiassa.. Kokeile ottaa illalla vielä vaikka sen hedelmäsötkön kanssa ruisleipää ja siihen leikkelettä päälle niin tulee myös hieman sit proteiinia :) se ehkä pitää hieman paremmin nälkää.. Toivottavasti ainakin :)
 
HAASTE!

Nyt on tullu vimpat viikot 0,5 kg/ viikko eli heti kun liikunnnan määrä väheni ja oon kyl syöny parit pullat ja lakupussin samalla jaksolla. Mulla siis saldo nyt n. + 8kg ja näytän siltä kuin la olis kk:n päästä. EIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Elikkäs koitan nyt seur. konseptilla hillitä painon nousua:
Ainakin 5 pv/ vko reipasta kävelyä, ruohonleikkuuta, klapihommia, lasten kanssa jalkkista tms. vähintään 30min./ päivä.
Ruokavalio:
Aamulla puuro makeuttamattomilla marjoilla ja maidolla
Lounas norm. vähärasvainen kotiruokalounas
Välipalaksi esim. makeuttamaton jogurtti/ rahka marjoilla/ hedelmillä, smoothie, hedelmä tms.
Iltaruoaksi mieluiten kirkkaaseen liemeen tehtyä soppaa (jauheliha-, kala-, kasvissose-, broileri-, kesäkeitto, tms.)
Iltapalaksi hedelmä tms., jos vielä on nälkä
Pääsääntöisesti janojuoma vesi (ruokailuissa myös maito ok)

Jätän pois leivät levitteineen, mehut, lisätyt sokerit, makeiset, sipsit, pullat ja muut puputukset.

Ajattelin näillä mennä kuun loppuun saakka.

Ottaisko joku tämäntapaisen rojektin haasteena vastaan, niin voitais tsempata :gen014 toisiamme?
 
Vadelmamami, mä oon mukana sun haasteessa. Ei ihan samalla reseptillä, mutta suunnillee. Tavoitteena, ettei paino nouse yli 15 kg raskauden aikana. Herkkuja voi syödä juhlissa ja muissa erikoistilanteissa, mutta ei mitään jatkuvaa puputusta.
 
Takaisin
Top