Paino

Lähtöpaino n. 61 ja kotivaaka näyttää lähes 68. 4kg tuli pahoinvoinnin aikaisesta jatkuvasta pakkopuputtamisesta, joka on mulla ainoa keino selvitä työkuntoisena ekat 3kk. Kaiken kaikkiaan nyt siis järkyttävät +7kg ja mulla on tosi punkero olo. Syön ihan normisti eli monipuolista kotiruokaa ja herkkuja en nimeksikään. Aineenvaihdunta vaan on tainnu hidastua niin paljon, että kroppa käy säästöliekillä ja varastoi kaiken mahdollisen.:shifty: Onks muut huomannu samantapaista?
 
Vadelmamami: täällä yksi saman kokenut. Alussa paino pompahti ylös kilokaupalla ja henkisesti se oli pirun vaikeaa hyväksyä.. minäki juoksin joka päivä lenkillä ja vahdin mitä söin, mut silti..eli turvotus ja aineenvaihdunta ilmeisesti syynä. Nyt (21+6 tänään) tilanne on tasoittunut onneksi. 8kg lähtöpainosta ollaan plussalla, mutta tuossa se on kuukauden pyörinyt jo, vaikka vauvakin jo hurjaa vauhtia kasvaa. Eli tilanne on helpottunut kyllä. :)
 
Minulla on tullut myös jotain 4-5 kiloa lähtöpainoon lisää. Neuvolan mukaan painonnousu on ollut maltillista, joten enpä jaksa sitä sen enempää miettiä. Terveellisemminkin voisi kyllä syödä, mennyt kesä vähän turhan epäterveellisellä linjalla.
 
Mullakin painoa tullut 5kg yhteensä. ..jos se on se poikalaps, joka tekee hirveen nälän ;-) Lomalla söin niin raskaasti, että vieläkin heikottaa. En kyllä grillaa enää koko kesänä.
 
Mulla on paino noussut jo n. 9kg.. Normaalisti olen hoikka 169cm/56kg, neuvolassa tuli jo sanomista painonnoususta mutta syön ja liikun ihan hyvin ja herkuttelen harvoin, joten ei voi mitään.. ja minusta tuntuu että melkein kaikki nuo lisäkilot on mahassa ja loput tisseissä :laughing002 raskausfarkut on samaa kokoa kuin tavallisetkin, eikä minusta tunnu kovin isolta.
 
Tänään tuli postissa lääkärin sanelu äippäpoli käynnistä ja koruttomasti siinä kertoi ylipainostani ja vatsanpeitteistä... Ja että pyydetään uusi lähete neuvolasta runsaan ylipainon vuoksi. Luki myös ettei saa lihota raskauden aikana.

Huoh... Tuli sellanen uho fiilis että "mäpä näytän niille! En syö sitte mitää!"

Ärsyttää, masentaa, vituttaa, harmittaa, itkettää ja inhottaa miten mä voinkin olla näin läski ja huono.

En tiiä painoa nyt ja itku tulee varmaan kun seuraavaksi astun vaaalle.

Mullei vaan pidä mitkään porkkanat ja omenat nälkää ja siksi koitan syödä rasvaa ja proteiinia että jaksaa useamman tunnin kerralla. Syön kolme kertaa päivässä.
 
jos caarina vaan saat joltain ravitsemusterapeutilta ruokailuohjeen niin vaikka niihin ne porkkanatkin kuuluu niin saat syödäkin parin tunnin välein :) ihan kunnon ruokaa ne ohjeet pitää sisällään :) liian harvoin syömisestä ei tuu kun paha mieli ja kun verensokeri alhaalla niin tulee sorruttua niihin huonoihin vaihtoehtoihin.

tsemppiä!!
 
Caarina: Sie kyllä syöt loppujen liian harvoin. Enemmin pieniä aterioita 3-4 tunnin välein. Kun syö harvoin, niin tulee sorruttua syömään liikaa. Nyt kasvikset, marjat, hedelmät enemmän ruokavalioon ja juoda paljon.

Paras itsekin neuvomaan, mutta noin yritän (ainakin silloin tällöin).
 
Mua ei yhtään huvita syödä... Jostain syystä on jäänyt kakki kasvikset pois (=pahaa) hedelmiä syön ehkä omenan\mandariinin päivässä. Jotenki koitan sitte syödä kerralla paljo ettei tarvi kahen tunnin päästä taas syömässä. Jotenki rytmi tää; 11.00 kahvia 2 kuppia, pari leipää tai muroja tai lihapiirakka + lisukkeet (voi, juusto ym) 16.00 päivällinen (ihan perus sapuska peruna, liha, soosi tai soppa) 21.00 iltapala leipää lisukkeilla, tuoremehua. Ruuan kanssa juon aina kevytmaitoa 2-3 lasia. Välillä juon kahvia ja syön sen hedelmän ja marjoja puskista tms. Mun mielestä tää kyl piisaa ja ilmeisesti syön sit liikaa ku oon läski.
 
Kun se ei oo se määrä välttämättä. Myös se että syö liian harvoin pistää kehon ns säästöliekille jolloin keho varastoi enemmän rasvaa. Ja usein myös itseasiassa jos on toooooooosi paljon ylipainoa (siis oikeasti tosi paljon eikä mitään 30kg vaan reippaasti enemmän) niin on myös aliravittu eli ei saa tarpeeksi esimerkki vitamiineja jne. Vaikka se ruoka määrällisesti ja kalori puolesta pitää ihmisen liikkeellä.

Ite huomasin sen että myös syömällä säännöllisesti pieniä annoksia niin laihdun samalla koska metabolisen järjestelmän käynnissäpito vie myös niitä kaloreita.

Itsellä on nyt ruvennut kaikki ruokailu myös tökkimään kun tuntuu että olen koko ajan täynnä.. Ei sekään mukava tunne ole kun iskee yhtäkkiä kesken ruokailun täysi stoppi koska on vaan niin täynnä. Eli alkuun pystyin hyvin pitämään sen 4-6 ateriaa/välipalaa päivässä ja nyt joudun tappelemaan jo 4 kanssa!

Ja sit jos kehotti tottuu tiettyyn rytmiin niin hankala siitä on päästä eroon.. Esim yläasteelta lähtien söin ensimmäisen kerran päivän aikana joskus klo 16 jälkeen kun pääsin koulusta. Ei vaan maistunut ja koulussa ruokailu ei ollut pakollista ja kamppailen vieläkin tuon asian kanssa että heräämiseen jälkeen täytyy syödä...
 
Kaikille ei perinteiset ruokasuositukset sovi. Mulla esim. vatsa voi paremmin ja turvotus häviää kun jätän gluteeniviljat ja maitotuotteet minimiin. Nyt oon kyllä raskauden aikana syönyt niitä että on monipuolinen ruokavalio. Mutta tärkeintä on kyllä säännöllinen ruokailu ja pienet annokset, ehkä tosiaan ammattilaisen neuvoista voisi olla apua caarinalle? :Heartred
 
Kyllä Caarina tuo ruokavaliosi kuulostaa aika epäterveelliseltä. Ei välttämättä lihottavalta, sehän riippuu täysin annoskoosta ja päivän liikunnasta, mutta ei kyllä tosiaan terveelliseltäkään kun ei sisällä kasviksia tai varsinaisesti hyviä protskuja. Ja syöt liian harvoin.

En ole tosiaan itse mikään ravintoympyrän malliesimerkki, mutta minun mielestä liian yksipuolinen ravinto.
 
Olette fuji ja tuhlaajatyttö molemmat oikeassa <3

Mä oon vaan nii pirun kyllästynyt läskeihini ja että ne aina otetaan puheeksi ja kuinka terveydenhuollon ihmisten on helppo sanoo että älä lihoa ja laihduta jne. Vitut se mitää helppo oo. 3 vuotta sitte laihdutin 50kg!! Kun lääkäri taas kerran haukku läskiksi. Söin 1000kcal\vrk suositusten mukaan ja lenkkeilin 10km päivä. Laihduin nopeasti, siis tyyliin puolessa vuodessa ja voin tosi huonosti henkisesti. Lopuksi vedin ranteet auki ja ukko vei lääkäriin ja sain mielialalääkeet tauon jälkeen. Nii. Sitte lihosin kaiken takasin.

Jos joku vaa ottais nää läskit pois ja sanois vaikka että oot ihan nätti nainen ja että kyllä sä onnistut, tsempataan yhdessä!
 
Mitä oon kattonu sun kuvia, niin oot nätti nainen nytkin! Ja kyllä sä onnistut. Liian tiukka laihdutus kuuri tai ylipäätään kuurista puhuminen johtaa monella juuri kuvailemaasi jojoiluun. Tärkeämpää olisi kuitenkin saada ruokavalio sellaiseksi, että pystyisit sitä hyvällä mielellä noudattamaan vaikka loppuelämäsi. Kilot karisee silloin hitaammin, mutta muutoskin on helpompi säilyttää. Siihen sitten oheen liikuntaa. Kävelylenkit koirien ja vaunujen kanssa on jo erittäin hyvä alku siihen. Itse pidän liikunnassa tärkeänä myös arjen valintoja, esim. että käytän hissiä niin vähän kuin mahdollista ja kuljen sen sijaan portaita jne.
 
Takaisin
Top