Paino

Ite kauhistelin sitä kun vaikutti niin pahasti laskusuunnassa olevan mutta kaikki muut on ollu vaan että nou hätä.. Ja kuulemma ei ole väliä vaikka ei edes nousisi lainkaan.. Se ehkä ihmetyttää mua kun eikös se kuitenkin ole normaalia että nousee?
 
Kävin tuossa illalla vaa'alla ja paino onkin taas lähtöpainossa - tai oikeastaan pari kiloa alle sen mitä se oli plussatessa. Olen sen 176cm ja paino on pyörinyt siinä 68-75kg välillä ja äsken se oli 74kg vaikka neuvolan vaaka näytti viime viikolla 79kg. Enpä edelleenkään paljoa mieti tai stressaa asiaa :)
 
Kyllä se sikiö ravinnon äidiltään ottaa, siitä se osaa pitää huolen :D sen puolesta ei oo kyllä hätä vaikka ei paino nouse, jos on liikakiloja.
 
Mulla nousi paino hitaasti, noin +4 kg oli vielä viime viikolla. Eilen aamulla aamupaino olikin pudonnut, eli "vain" +2kg lähtöpainoon verrattuna. Täytyy myöntää, että helpotti oloa ja nyt olen höyhenen kevyt ! :D

Nyt 17+2
 
Mulla meni aamu itkuksi, kun erehdyin puntarille. Lähtöpaino 69kg ja tänään (17+6) mittarissa 77kg. Pituutta 162cm. Joka hemmetin päivä käyn lenkillä ja yritän vahtia, mitä syön. Syönkö mä tajuamattani liikaa vai unissaniko mässäilen?!?! Hiilarit on jo olleet rajoituksessa ja nyt aloin jo punnita syömiset. Epätoivo iskee. :( Huomenna neuvola, niin pitää jo kysellä neuvoja tähän. Huoh.
Ootko huomannu että ois turvotusta? Pelkästään jalat voi etenki kesällä kerätä pari kiloa nestettä lähes huomaamatta. Kannattaa kokeilla nyt kesäkuumilla vähentää suolaa
 
Mulla on painon nousua. Rv 19+1 ja painoa tullut ainakin 10kiloa. Enimmäkseen reisiin ja persiiseen :-( masentavaa.
 
Ootko huomannu että ois turvotusta? Pelkästään jalat voi etenki kesällä kerätä pari kiloa nestettä lähes huomaamatta. Kannattaa kokeilla nyt kesäkuumilla vähentää suolaa

Juu oon huomannu Windy että turvotus vaikuttaa. Mutta enemmän tää ongelma on ilmeisesti mun pään sisällä..neuvolassa siis siitä juteltiin. Entinen syömishäiriö-minä nostaa jostain syystä nyt päätään ja ahdistun, kun paino nousee..siis siitä numerosta nimenomaan.. Neuvolan täti laittoi vähentämis/lopettamispyynnön kotipunnituksille ja sitä oon nyt yrittänyt. Koittanut keskittyä terveelliseen (suruttomaan) syömiseen ja oman hyvän olon vaalimiseen..vaihtelevalla menestyksellä.. :)
 
Minulla rv 19 ja painoa tullut tasan 2kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Viime päivinä ruokahalu tuntuu kyllä kasvaneen roimasti, joten saa nähdä lähteekö tästä reippaampaan nousuun... En omista vaakaa joten punnitus aina vain neuvolassa ja joka kerta ollut eri paikassa eli eri puntarilla joten vaikea sanoa onko heittoa. Samapa tuo. En stressaa painon nousua (vielä ).
 
Mä en oo käyny toukokuun alun neuvolan jälkeen vaa'alla ollenkaan Saa siis jänskätä toden teolla ens viikon neuvolassa, kun itestä tuntuu että painoa on tullut rutkasti
 
Mulla painoa tullut +2 edelliseen neuvolaan ja +1 ekaan käyntiin. Lähtövaiheessa BMI 29, viikot nyt 17+5. Tavoite oli ettei kiloakaan lisää ekan kolmanneksen aikana ja mahdollisimman vähän tokallakin kolmanneksella, vikalla saa sitten nousta sen mitä kohtuullisella ruokavaliolla nousee mutta mieluummin kokonaispainonnousukin sieltä haitarin alapäästä kun kerran liikakiloja ollut valmiiksikin.

Mutta pakko varmaan kuulostella myös fiiliksiä. Normaalipainoisella kaverilla nousi 25 kg joista kaikki tippunut viikoissa synnytyksen jälkeen, eli selkeästi turvotusta ym, ei oikea läski tipu noin nopeasti vaikka kuinka imettäisi. Jos hän olisi tiukasti pitänyt painonnousun alle 10 kg, niin todennäköisesti olisi tullut samat turvotukset mutta laihtunut 10-15 kg omaa varastorasvaa mikä ei sekään varmasti ole vauvalle hyvä. Nyt olen itsekin pohtinut, että onko järjettömäksi kasvava makeanhimo elimistön merkki siitä, että syön itseasiassa liian vähän kaloreita. Mistä mä sen oikeastaan tietäisin, vaikka tähän kilon painonnousuun kuuluisikin esim. viisi kiloa turvotusta ja neljä kiloa laihtumista?

Musta on muuten painonhallinnan kannalta hassua, että raskaana laihduttaminen on kielletty, mutta silti monessa paikassa suositeltu ruokavalio - paljon kasviksia, täysjyvää, hyvälaatuista proteiinia, herkut pois ja pieniä aterioita usein - vastaa itseasiassa lähes täysin sitä ruokavaliota mitä virallisesti suositellaan laihduttajalle. :grin
 
Mutta pakko varmaan kuulostella myös fiiliksiä. Normaalipainoisella kaverilla nousi 25 kg joista kaikki tippunut viikoissa synnytyksen jälkeen, eli selkeästi turvotusta ym, ei oikea läski tipu noin nopeasti vaikka kuinka imettäisi. Jos hän olisi tiukasti pitänyt painonnousun alle 10 kg, niin todennäköisesti olisi tullut samat turvotukset mutta laihtunut 10-15 kg omaa varastorasvaa mikä ei sekään varmasti ole vauvalle hyvä. Nyt olen itsekin pohtinut, että onko järjettömäksi kasvava makeanhimo elimistön merkki siitä, että syön itseasiassa liian vähän kaloreita. Mistä mä sen oikeastaan tietäisin, vaikka tähän kilon painonnousuun kuuluisikin esim. viisi kiloa turvotusta ja neljä kiloa laihtumista?

Mulla varmaan myös suurilta määrin just turvotusta, kun tulee paljon ja lähtee vauhdilla. Ja mikä onkin parasta, että tiedän kuinka kroppani toimii, eikä siis tarvitse murehtia lisääntyvistä kiloista. Synnytyksen jälkeen lähtee paino kuukauden pari 2kg/vk tahtia, eikä todellakaan vaadi mitään poppakonsteja edes. Luotan siis näin käyvän nytkin.
 
Se on kyllä varmasti etu kun on jo kokemusta. Mulla on esikoisen odotus kyseessä, niin ei ole mitään hajua onko kertyvät kilot sellasia hormonitoiminnan aiheuttamia "vaarattomia" raskauskiloja jotka myös lähtee nopeasti vaiko ihan rehellistä rasvaa jota ei kyllä tähän ruhoon enempää tarvittaisi. :wideyed:
 
Mulla noussut paino 3kg lähtöpainosta ja viikko 19. Nevolan mukaan ok ja 7-10kg saisi maksimissaan tulla lisää koko raskauden aikana. BMIni on 31. Osa tuosta on turvotusta, sen näen mm kasvoissani. Odotan attä pikkuinen kasvaa isommaksi ja rupeaa käyttämään enemmän energiaa. Esikoisen kanssa paino nousi 10kg josta kaikki jäi sairaalaan. Kuopuksen kanssa paino nousi 14kg josta 7kg jäi sairaalaan ja loput hävisi kahden ekan kk aikana. Nyt sää nähdä miten käy :)
 
Min
Se on kyllä varmasti etu kun on jo kokemusta. Mulla on esikoisen odotus kyseessä, niin ei ole mitään hajua onko kertyvät kilot sellasia hormonitoiminnan aiheuttamia "vaarattomia" raskauskiloja jotka myös lähtee nopeasti vaiko ihan rehellistä rasvaa jota ei kyllä tähän ruhoon enempää tarvittaisi. :wideyed:

Minulle sanottiin neuvolassa että 300g viikossa on normaalia, jopa 500g. Kaikki sen yli on yleensä nestettä. Rasvaa ei voi varastoida kilon viikossa. Itsellä paino on noussut kahden ensimmäisen kanssa niin että 1/3 tullut ekojen 7kk aikana (3kg esikoisen kanssa ja 6kg kuopuksen kanssa) ja kahden viimeisen kuukauden aikana tullut loput, eli molempien kanssa 7-8kg kahdessa kuukaudessa, ja silloin tiesi että se on nestettä, ja sen huomasi kyllä muutenkin ulkonäöstä :D

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua sinulle :)
 
Mulla pituutta 174 ja lähtöpaino 76,4 ja tänään vaaka näytti vieläkin samaa.. Rv 17 + 3 eli aika tyytyväinen olen :) samaan tapaan syön kuin ennen raskautta, kun ei mitään raskaushimoja/inhokkejakaan ole. Eli tosi sekalaisesti syön, jos tekee mieli makeaa/roskaruokaa niin sillon syön, eipä
ole koskaan tarvinnut niin tiukasti katsoa mitä suuhun laittaa, ei ole näkynyt painossa vaan tähän on jämähtänyt useemmaksi vuodeksi. Koitan ottaa alle 10 kg raskauden aikana.
 
Mangustimamma, mun mielestä tuo suositeltu ruokavalio on perusterveellinen ruokavalio, jota sen vuoksi suositellaan kaikille, jotka haluavat olla terveellisesti normaalipainoisia. Varsinainen laihtuminen sitten on suhteessa saatuihin ja käytettyihin kaloreihin.
 
Takaisin
Top