Paino ja vartalon muuttuminen

Viimeksi olin täällä niin positiivisin mielin, mutta valehtelisin jos väittäisin ettei tuo vaa'an huimaa tahtia nouseva lukema vaikuttaisi muhun yhtään. Mahan räjähdysmäisestä kasvusta huolimatta en tiedä voinko edes uskoa, että paino olisi noussut oikeasti melkein 3 kg vajaassa kahdessa viikossa, kuten vaaka väittää. Tänään poksahti 20 rv täyteen. Onko muilla osunut huimaa paisumiskautta tähän puoliväliin? Vauvamaha on kiva nyt, mutta kuinkahan valtavan kokoinen ja painava musta vielä tuleekaan! Pelkästään vauvallekin pitäisi painoa kertyä vielä n. 3 kg...

Kai se on vaan tolkutettava itelle, että tää kuuluu asiaan ja kaikille tulee jossain vaiheessa se kunnon paisumiskausi. :wink Syönyt olen terveellisemmin kuin moneen kuukauteen ja liikkunutkin tosi aktiivisesti, joten se on vähän niinkus vauvan hallussa nyt tää painonnousuhomma.
 
Mulla on viikko nousu ollu just siinä vajaassa 200g.. Kunhan ei liikaa kertyisi kiloja.. :D
 
Mulla on kertynyt raskauden aikana tähän mennessä 2,5kg ja nyt on rv 19+1 :) olen tyytyväinen että ei ole noussut sen enempää :)

jos muistan oikein niin viime raskaudessa oli tullut jo 6kg tässä vaiheessa..
 
Tänä aamuna kävin taas pitkästä aikkaa vaa'alla ja olin varma,et paino noussu, kun on paljon tullu syötyä ulkona..hesellä, absilla ym..mut ei ollu yhtään noussu.. vieläkin alle lähtöpainon... joka siis tosi hyvä asia, kun painoo piisaa muutenkin...näkyy mulle jotenkin raskaudet sopia, kun aiemmistakaan ei oo montaa kiloa tullut ja heti on kaikki lähteny pois.. imetysaikana tuli dit pari kiloa jonka vuoksi tässä raskaudessa lähtöpaino oli sen verran enemmän..
 
Viime neuvolassa oli painoo tullu vaan se 700 g, mutta nyt reilu viikko siitä neuvolasta ja paino pompsahtanu kilon ylöspäin. Säikäytti tuo painon nousu niin kai se on alettava syömään terveellisemmin ja käytävä päivittäin ees pikku lenkillä. Tuntuu vaan niin vaikeelta.
 
Mun vaaka (mikälie halpis ei-digitaalinen) ei edes näytä mitään satoja grammoja, hyvä jos täysiä kilojakaan kovin tarkasti. Nyt lomilla Suomessa tuli mässäiltyä (tosin pääasiassa terveellistä mässailyä - marjoja, ruisleipää, kalaa jne. :happy:), mutta tuli kyllä ihan hyvin ulkoituakin, patikointia ja muuta kevyttä. Että ei paino nyt ainakaan ihan hulluna ollut pompsahtanut, kun kotiin palatessa hyppäsin vaa'alle. Parin viikon päästä lääkäri sitten taas punnitsee luotettavammilla välinellä.

Ja mahaa ei edelleenkään (rv 20+4) edes huomaa, jos on vähänkään löysemmät vaatteet. Kukaan asiasta tietämätön (mukaan lukien kaverit, työkaverit, sukulaiset...) ei vielä ole tullut kyselemään sen perusteella, vaikka on silloin tällöin ollut tiukempikin t-paita päällä *saisihan tuo nyt jo vähitellen alkaa edes vähän näkyä* :shifty:
 
Plaah hetken paino pysyikin paikallaan mutta nyt jatkaa taas näköjään nousukiitoaan, vaikka olen aika kontrolloidusti koittanut syödä. No tulee mitä tulee, mutta kun neuvolan takia alkaa taas tulemaan stressiä.. Rv 20+5 ja painoa tullut jo 6-7kg :arghh:
 
Mulla alun nousukiidon jälkeen on tasaantunut ja jopa vähentynyt. Vk 19 oli tullut +12 kg, mutta nyt oli lähtenyt -2 kg (tänään rv 21+3), varmasti nesteitä. Mässäilyä oon vähentänyt kyllä ja syönyt pienempiä annoksia. Alkaa olee tuskallinen olo jos syö itsensä liian ähkyyn! Ei vaan mahdu niin isoja annoksia kuin ennen, mahtaako kohtu painaa vatsalaukkua pienemmäksi, mene ja tiedä.
11 vk savuttomuutta!
 
Mullakin paino humpsahtanut ihan yhtäkkiä hurjaa vauhtia (nyt rv 19+5). Koko alkuraskauden aikana tuli ehkä vähän päälle kilo painoa lisää ja nyt on puolentoista viikon aikana tullut 1,5kg! Lääkäri vielä sanoi että sitä on tainnut tulla herkuteltua. Mutta ilmeisesti ihan normaalia mitä teidän muiden juttuja lukee. Kun en ees mielestäni ole herkutellut sen enempää kuin aiemminkaan. Ainoastaan liikunta on jäänyt vähemmälle :/
 
Mulla oli 22+0 tullut tasan kilo. Hirveesti ei kyllä tarttis tullakaan kun lähtöpainoa oli ko riittävästi. Esikoisesta tuli 10kg. Ei välttämättä tarttis tulla ihan niin paljon nyt :D
 
Minulle on painoa tullut 8kg kun viime sunnuntaina kun vaa'alla kävin. Hirvittää paljonko tulee. Viikkoja nyt 22+4. Neuvolan vaaka näyttää joka kerta 3,5kg enemmän kuin kotivaaka, tosin neuvolaan menen aina ruokatauon jälkeen ja vaatteet päällä.
 
Mä kävin juuri vaa'alla ja aamupaino on siis +1kg lähtöpainosta. Iltaisin painoa on aamupainoon verrattuna noin kolme kiloa enemmän ja sen kyllä tunteekin turvotuksena. Mulla tänään 20+0.
 
Mulla tänään 23+0 ja painoa on tullut noin kolme kiloa, ja nekin kaikki muutaman viikon sisällä. Kyllähän tuo mahakin kasvaa sitä vauhtia, että ei sinänsä ihme että painoakin tulee.
 
Olen aina ollut siellä normaalipainon ylärajoilla. En ole kotona käynyt vaa'alla, koska se lähinnä ahdistaa. Vuosittaiset kehonkoostumusmittaukset työterveydessä ovat riittäneet allekirjoittaneelle. Nyt onkin ollut koko raskauden ajan lievä paniikki, koska sitä painoa kytätään ulkopuolisten ihmisten toimesta kuukausittain ja nyt viimeisen kuukauden aikana se on lähtenyt räjähtävään nousuun (5kg..). Olin edellisessä neuvolassa ihan itku kurkussa tuon painon nousun kanssa, terkka yritti lohdutella, että se on ihan normaalia etenkin kun raskauden alussa painossa ei muutoksia tapahtunut. Mutta kyllähän tuo silti järkytti.

Raskauden ajan on koko ajan ollut nälkä. Jos en kolmen tunnin välein saa ruokaa, niin näköä oikein haittaa. Siis yölläkin herään siihen, että mahaan oikein koskee kun on niin nälkä. Onneksi olen sen verran laiska, että yöllä minua ei saa sängystä nousemaan mikään muu kuin vessahätä. Mutta nälkä on koko ajan. Yritin helpottaa sitä juomalla reippaasti vettä, mutta sen seurauksena minulla oli vain nälkä ja jatkuva pissahätä :D. Joten ei tuo painonnousu olisi saanut olla niin iso ylläri. Ärsyttää vain, kun olen kuitenkin suht terveellisesti syönyt, vaikkakin koko ajan. Hedelmiä, vihanneksia, marjoja tulee melkein korvista ulos.

Selkä alkoi oireilemaan jo ennnen raskauden puoltaväliä, joten pitkät lenkit ovat saaneet väistyä, mikä varmasti on osaltaan vaikuttanut tuohon painon nousuun.


Ja tsiisus tätä mun etupuolta! Yleensä kun lihon, niin se näkyy naurettavina jenkkakahvoina takamuksen päällä, isontuneena takapuolena ja leventyneinä reisinä. Rinnat minulla ei ole ikinä olleet isot vaikka kuinka olisin lihonut. Ja mahan seudulla ei rasvaa ole ollut. Nyt rinnat ovat kasvaneet kolme kuppikokoa (tosin ensimmäinen kasvupyrähdys taisi tapahtua jo heti kun jätin e-pillerit pois) ja tuntuu siltä, että kasvavat edelleen. Ja maha on valtava pallo. Vanhat housut kyllä menisivät jalkaan jos maha ei olisi niin iso. Eli takamus ja reidet eivät ole tällä kertaa kasvaneet, luojan kiitos.

Miksi ne eivät muuten neuvolassa huomioi vaatteiden painoa? Onhan tuollainen kesäinen tunika paljon kevyempi kuin farkut&paksu neule-kombo. Olenkin jo uhonnut miehelle, että menen noissa kesäisissä tamineissa neuvolan vaa'alle vielä joulukuussakin, ettei paksummat vaatteet aiheuta suurempaa painoa ja tarpeettomia moitteita. :wink
 
Kaverille oli sanottu neuvolassa pari vuotta sitten ku ootti esikoistaan että joka kerta on painoa enemmän ku on paksummasti vaatetta. Ootti siis tammivauvaa :p
 
Kieltämättä itsekin mietin kun kävin neuvolassa vaakassa polveen asti ulottuva paksu neule päällä ja farkut jalassa että paljonhan siitä 3,5 kg painonnoususta oli niiden vaatteiden osuus :D no samapa tuo.
 
Mä nakkaan aina vaa'alle mennessä pois mahdollisen neuleen tms. Ja itseasiassa harvat vaatteet painaa lopulta edes paljoa. Kokeilkaapa joskus punnita vaikka omat farkut niin voi ainakin itse sit laskea paljonko tuli lisää vaatteista. Mä joskus punnitsin erilaisia vaatekappaleita hahmottaakseni tuota asiaa kun töissä kuitenkin punnitsen ihmisiä täysissä vaatteissa niin osaan sit jotain vähentää..

Mulla perusvaatteet painaa ehkä pari sataa grammaa eli aika mitätön vaikutus kun vertaa siihen, että paino nousee joka päivä 2-3kg turvotuksen vuoksi ja laskee taas yön aikana.
 
Takaisin
Top