Paino ja vartalon muuttuminen

Mä juuri aamulla nauroin miehelle ettei ainakaan pääse liikaa kiloja kertymään kun pahoinvoinnin loputtua olin juuri saavuttanut lähtöpainon kun iski tämä vatsatauti jonka takia olen taas kolme kiloa alle lähtöpainon :D Jotain huvia pitää tästäkin vaivasta löytää :wink
 
Mulla oli eilen neuvolassa 16+3 tullut lähtöpainoon 2,4kg lisää. Ekasta yhteensä tuli 22kg ja tokasta jotain 18kg, toivottavasti tästä kolmannesta sit viel vähemmän ☺ En kyl jaksa stressaakaan kauheesti sitä painonnousua kun kyllä se sitten pois lähtee jos syö ja liikkuu normaalisti!
 
Mulla paino pudonnut alkupainosta n. 2kg ja on siellä pysytellyt toistaiseksi. Sais mun puolesta pysytelläkin vielä jonkin aikaa. Neuvolassa ei oo kommentoitu mitenkään.
 
Mulla ekasta tuli n 14 ja tokasta n 10kg. Nyt ois tavote että jäis tohon 10 tai ainaki niin et lopussa paino ois alle 60. Siihen ois varaa sit 12kg nousta painon. Mut varmaan nousee enemmän kun lähtöpaino pienempi ku esikoiselta :p ei oo sitä vararavintoa niin paljon nii luulen et elimistö alkaa kerryttää sitä nyt vähä enempi. Mut toivossa on hyvä elää :D
 
Huh kun pahoinvointi ja siitä aiheutuva mässyttely loppui rv 16 on painonnousukin onneksi pysähtynyt, ainakin hetkeksi. :bag: Jospa painonnousun saisi pidettyä minimissä nyt tämän toisen kolmanneksen, kun lopussa sitä kuitenki tulee teki mitä vaan. Eli herkkuja vähemmän ja järkevää ja säännöllistä syömistä. En nyt sentään dietille silti ala. :grin Onneksi liikuntakin maistuu paremmin taas.
 
Mua jännittää huominen neuvola, nyt on rv 19+1 ja kiloja on tullut kamalat +12kg.. Tähän on vaikuttanut tupakanpolton lopettaminen ja pahoinvointi viikolle 16 asti, mut eipä neuvolatäti kehunut yhtään savuttomia viikkoja viimeksi vaan kauhisteli silloin +8 kiloa. Tiedän et ite kannan kiloni ja voisin vähemmän herkutella, mut ei oo helppoa ollut savuttomuus, vaikka teen sen enemmän kuin mielelläni lapsen ja oman terveyden takia. Toivottavasti ne kilot sitten lähtee joskus pois.. Ja savuton elämä jää!
 
Sandrax86, onpa harmi että neuvolatäti on tuolla tavalla kiinnittänyt noin paljon huomiota painonnousuun, vaikka osa siitä menee varmasti myös tupakoinnin lopettamisen piikkiin. Ja se kuitenkin on niin merkittävä elämäntapamuutos pikkuisen (ja itsesi) tähden, että varmasti olisit toivonut ymmärrystä ja positiivista palautetta (savuttomuudesta siis) myös neuvolatädiltä.
 
Onhan tuo toki hurja painonnousu, mutta hurjan hyvä asia on, että ole pystynyt olemaan polttamatta. Kilojen kanssa ehtii taistella sitten myöhemminkin!
 
Onhan se tupakointi varmasti vauvalle haitallisempaa kuin painonnousu, siksi paljon parempi näin päin! Voin vaan kuvitella miten vaikeeta tupakoinnin lopettaminen on, mutta hyvä, että olet onnistunut siinä. Kurjaa ettei neuvolassa oltu oikein suhteellisuudentajuisia :/
 
Kiitos ymmärtävistä kommenteista, ehkäpä meen reippain mielin tänään neuvolaan..!
 
Kiloja ehtii murhetia myöhemminkin, ja oikein paljon onnea Sandrax86 kun olet lopettanut tupakanpolton :)
 
Sandrax86: Ymmärrän paremmin kuin hyvin tuon tilanteen. Kun tupakka jää pois, niin herkkuja kuluu, tarvii jotain korviketta... Mulla oli kyllä ihana neuvola täti, onnitteli kovasti, kun lopettanut heti plussaan. Mulla kyllä purkkaa kuluu vieläkin ja tupakanhimo kummittelee takaraivossa, mut päivä kerrallaan mennään. Tsemppiä neuvolaan, kyllä ne kilotkin karisee sitten aikanaan :)
 
Hyvin se neuvola meni, hoitaja muisti kysyä ja onnitella tupakoimattomuudesta eikä käyttänyt paljoa aikaa kiloista puhumiseen. Sanoi jopa että vähemmän nyt on tullut kuin viime kerralla. Suunta on oikea ja pahin 2kk tupakkalakkoa mennyt!
Kysymys mitä en oo uskaltanut neuvolassa ottaa puheeks: miten raskauden ajan syöminen ja herkuttelu vaikuttaa lapsen syntymäpainoon? Tai mikä ylipäätään määrittää syntymäpainon? Kuulin et loppuraskaudessa sokerin syönti nostaa syntymäpainoa.
 
Suurin tekijä lapsen kokoon syntyessä on kuulemma äidin koko ja syntymämitat. Sen jälkeen varmaan eniten vaikuttaa muu perimä ja mahdollisesti äidin syömiset. Syömisilläkin suurin merkitys taitaa olla jos äidin verensokerit eivät pysy kurissa eli ilman jonkinlaista diabetesta on melko vaikea onnistua tuossa. Joskus sitten lapsi ei jostain syystä vaan kasva kohdussa kunnolla ja jää siksi pieneksi (sama riski on jos äiti tupakoi) jne. Väittäisin, että ns normaalitilanteessa syntyvän lapsen kokoon ei pysty juurikaan vaikuttamaan tekosillaan.
 
Juu jos äidin sokerit koholla lapsesta voi tulla isompi, mutta tuskin syömisellä muuten pystyy lapsen kokoon vaikuttamaan.
 
Onneksi olkoon Sandrax86 ja Susa81 lopettamisesta. Ei mun mielestä teillä oo syytä ruoskia itseään siitä, että on kuitenkin terveellisemmän elämäntavan valinnut. :)
 
Selviääkö noi sokerijutut vain sokerirasitustestissä? Mulla on se 7 vk päästä. Liittyykö hemoglobiini tähän mitenkään? Oon nyt ihan ulalla täst aiheest. Kaverilla joku sokeriarvomittari sitten jos todetaan raskausdiabetes. (?)
Sunnuntaina tulee 9 vk savuttomuutta, ehdin jo 14 vuotta sauhutella! Kyllä lapsi on meikäläiselle niin suuri motivaattori!! :Heartred
 
No myös neuvolan pissanäyte voi antaa vihiä ongelmista sokereissa jos pissassa sokerit plussalla. Eipä niitä sokereita sitten muuten ilman mittaria tiedä. Itse olen työpaikan mittarilla ottanut noita syömisen jälkeisiä arvoja välillä huvikseni. :p Mutta ei siitä kannata hirveästi stressata.. Onnea savuttomuudesta:)
 
Luulin ettei mulle ole tullut painoa yhtään raskausaikana, mutta olin siinäkin asiassa väärässä luulossa. 700 g kylläkin vaan, mutta ei sitä oos tarvinnu tulla yhtään kun ylipainoa valmiiks. Täytyy vaan ruveta syömään säännöllisesti ja kunnon ruokaa. Nyt on menny mässäily linjalle kun varsinaisesti mitään ei tee mieli. Ja olen niin laidka laittamaan ruokaa.
 
Lara88, eihän toi 700g ole mitään, kohtukin sisältöineen painaa vissiin nyt ton?!
 
Takaisin
Top