Paino ja vartalon muuttuminen

Raskauden aiheuttamat muutokset kehossa ovat varmasti monelle varsinkin ekaa kertaa odottavalle pienen ulkonäkökriisin paikka, tulipa mukaan ylimääräisiä kiloja tai ei. Niin ne olivat minullekin ja kolmee ekaa kuukautta vaan verhouduin mahdollisimman löysiin vaatteisiin ja valitin turvotusta, vähän turvonneita kylkiä, lihoneen näköistä ulkomuotoa jne. sen minkä kerkesin. Olo oli kaikkea muuta kuin viehättävä. Nyt täytyy kuitenkin tuoda uutta näkökulmaa näihin muutoksiin, sillä tällä hetkellä tunnen oloni hurjaa tahtia kasvavassa kropassa ihan poikkeuksellisen hyväksi ja seksikkääksi. :) Painonnousu taittui joskus rv 15 jälkeen, kun pahoinvointien aiheuttama hurja hiilarimässyttely jäi pois, mutta nyt on viikossa tullut melkein kilo (?!). Ei voisi kuitenkaan vähempää häiritä, kun on aivan ilmeistä, mihin on tavaraa tullut lisää. :) Muuten kroppa tuntuu jopa tiivistyneen, mikä johtuu varmaan ylenmääräisen mässyttelyn ja hiljan myös muun turvotuksen katoamisesta. Kaikkiaan kiloja on tullut ehkä joku 3,5 rv 19+2 mennessä.

Mutta halusin vaan sanoa, että muistetaanhan myös nauttia tästä kasvusta ja muutoksista välillä. :) On semmonen olo, että nyt kaikki ilo irti tästä vaiheesta jos koskaan, sillä luulen - ei, tiedän - että vaikeampia aikoja koittaa jossain vaiheessa taas, kun mahasta tulee tukalan massiivinen, nestekierto häiriintyy uudelleen, raskausarpia ilmestyy jne.
 
Mulla myös tuo kriiseily tuttua vaikka kolmatta kertaa tässä kasvetaan. Nyt ei ehkä niin pahana kuin mitä aikaisemmin, koska en ole ollu näin hyvässä kunnossa varmaan ikinä. Johtuen siis puhtaasti liikkumattomuudesta. Ylipainoa ei oo ikinä ollut, mutta on tähän 151cm varteen pehmeyttä mahtunut. Kovin timmiksi en varmaan pääse koskaan, mutta nyt oon ollut tyytyväinen kehooni saatuani 10 ylimääräistä kiloa pois ja olo on ollut aika kevyt ja hyvä. Vaikka tiedän että kiloja tulee raskausaikana teinpä mitä vaan ja että voin itse niitä hieman rajoittaa liikunnalla ja syömisillä, niin silti jokainen gramma lisää kirpaisee. Paino on ollu mulle aina se joka aiheuttaa vähän stressiä kun ei tuota pituutta ole annettu enempää. Eli jokainen kilo yli viidenkymmenen näyttää ylimääräiseltä juurikin sen mulle ominaisen pehmeyden takia. Mutta näillä mennään ja ne kilot kyllä saa pois jos haluaa :) itse vain joudun tekemään töitä sen eteen. Mutta ei se haittaa kun tulee hyvä olo!
 
Mulle on tullut painoa noin kaksi kiloa lisää raskauden aikana. Se kaikki on tosin tullut viimeisten noin neljän viikon aikana. Tuntuu, että reisien ja lantion seutukin on keränneet lisää ylimääräistä; aina mulla on sillä alueella runsautta ollut muutenkin. Oon vain 153 cm pitkä ja ruumiinrakenne on luontaisesti sellainen pehmeä. Yritän suhtautua armollisesti näihin kropan muutoksiin, mutta eniten tuskaa aiheuttaa rintojen kasvu. Ennestäänkin ovat jo kohtuullisen isot, joten vähän pelottaa että mihin nuo vielä kasvavat. Pari viikkoa sitten ostin jo uusia rintsikoita koossa 70F, mitähän sitten tapahtuu kun maito nousee... Alkaisi vaan tuo vatsa pyöristyä kunnolla, niin näyttäisin selkeästi raskaana olevalta enkä vain lihoneelta.
 
Terkku, mä jouduin hommata imetysliivit kokoa 65H..aina löytynyt rintavarustusta vähän enemmän ja itsellä kans tympäsee kun taas kasvaa. Sain pojan imetyksen aikana pienentää kuppikokoa kahdesti eli varmaan jonku kolmen kupin verran kutistui. Mutta nyt saa taas kaivella ne keskikoon liivit ja sit laitokselle lähtiessä ne hehtaari imetysliivit..:p
 
Mulle oli yllätys että vaikka oonki vetäny kohtyy löysää radi-ruokavaliota nii paino tippunu melkein 4kg lähtöpainosta kotipuntarilla tänä aamuna mitattuna, neuvolan puntari näyttää aina enemmän kun yleensä nlat on iltapäivällä mulla :)
 
Mä oon täs tuskaillu tätä rintsikka juttua kun oon jo ostanut parit isommat, mut nyt tarttis taas olla jo isommat... ajattelin että voi olla kätevää ostaa seuraavaksi imetysrintsikoita mutta kun ei yhtään tiedä mihin nää tästä kasvaa :rolleyes: varsinkin sit ku maito nousee... että onko mulla lopulta kauhea kasa väärän kokoisia rintsikoita jotka kuitenkin maksaa 30-60e/kpl eikä niillä tee mitään!!:shifty:
 
Mistä muuten te muut ootte ostaneet äitiysvaatteita?? Jotain masutuubeja tilasin mutta housija haluisin päästä sovittamaan kun ei oo mitääb käsitystä mitkä olis hyvät/hyvän kokoiset
 
Mä oon ostanut paitoja ihan h&m:n nettikaupasta. Housuja oon ostanut pääasiassa kirppikseltä, sovittamatta, mutta ovt onneksi osuneet kokonsa puolesta aika hyvin. Mamalicious on ainakin aika kiva merkki. Zalandolla näytti olevan vaikka mitä mammavaatteita alessa, kun jokin aika sitten vilkaisin.

Muoks. Name it -liikkeissä ainakin myydään tuota Mamalicious-merkkiä, jos haluat päästä sovittamaan.
 
Mulla aika samoja fiiliksiä kuin ilonalla. Ensin oli kauhea ahdistus lihomisesta, mutta nyt on lähinnä mukavan muodokas olo. :grin Varmaan oma silmäkin jo tottunut uuteen peilikuvaan niin ei sillä tavalla enää ahdista.

Mä yritän selvitä tän raskauden mahdollisimman vähillä vaatehankinnoilla. Tyyliin kuljen koko raskauden varmaan mamaleggareissa ja jossain reilummassa topissa ja tunikassa. :p Eihän tässä enää ees montaa kuukautta ole synnytykseen niin itse en niin välitä tämän raskauden aikaisesta tyylistä. Säästän rahaa ennemmin hoitovapaalla selviytymiseen. Tosin mulla on töissä työnpuolesta vaatteet, joten se helpottaa älyttömästi. Olisi hirveää, jos pitäisi omissa vaatteissa olla töissä. Sitten olisi kyllä pakko ostaa asiallisempia vaatteita. Yritän omalla talvitakillanikin vetää talven, se kun jäi reiluksi kun laihduin ennen raskautta. Täällä länsi-suomessa on muutenkin olleet viime talvet niin leutoja, että kyllä sitä muutaman viikon takki auki kulkee. :grin
 
Nuo työnantajan puolesta tulevat työvaatteet on kyllä melkoinen lykky tässä tilanteessa. Itse käytän töissä ihan omia vaatteita, ja pakko on ollut hankkia edes jotain ihmismäistä vaatetusta. Talvitakki on hankkimatta, mutta sen ehtii kunhan näkee, millainen maha siinä vaiheessa on. Mulla on onneksi yksi toppatakki, joka on sen mallinen että menee jonkunlaisen mahankin kanssa. Ja marraskuussa pääsee muutenkin jo äitiyslomalle niin voi vähän soveltaa, vaikka takki ei mahtuisikaan enää kiinni :D
 
Joo mäkin vedän omissa vaatteissa töissä niin olis kiva kun ne istuis ja olis mukavat :smiley-bounce012 eikä kiristäis ja puristais, eikä näyttäis niin säkkiin puetulta :) onneks tosiaan hui on kohta enään 3kk äippäloman alkuun! Niin sit voi jo vetää verkkareis mut olis nyt kiva ku olis yhet kahet siistit housut korkkareiden kanssa...
 
Mulla siitä "hauska" tilanne tissien kanssa, että esikoisen imetys tässä loppui vasta jokin aika sitten ja tissit siis jäi siihen imetyksen-loppumisen tilaan eikä ne selvästi oo vielä keksinyt tätä uutta raskautta :D eli melkolailla pienet bosat on, eikä vielä yhtään kasvaneet. Kattoo sit viimeisellä kolmanneksella millaset jättimeloonit täältä löytyy. Meen nyt esikoisen raskautta edeltävillä rintsikoilla. Tiedän kyllä mihin nää buubsit pystyy tossa kasvuvaiheessa ja etenkin kun maito nousee. Sit on turha olla mitään muita kuin imetystoppeja/kaarituettomia imetysliivejä.
 
Mun piti jo tosi aikasin ostaa uudet rintsikat, kun rinnat kasvoi älyttömästi. Ennestäänkin jo isot, nyt valtavat.. Löysin Prismasta -70% kaarituettomat imetysliivit, eri kokoja oli paljon, ja ostin kahdet silloin ja niillä oon mennyt! Huvittavaa oli ostaa ekat imetysliivit jo joskus viikoilla 9-10 :) täytyy katsoa jos yhdet paremmat ja tukevammat vielä ostan jostain..
Äitiysfarkut löysin kirpparilta. Töissä käytän muutenkin paljon tunikoita, lasten kanssa kun saa koko ajan kyykkiä ja peuhata.
Talvivaatetus on vielä vähän auki, kaveri lupas lainata omaa raskaustalvitakkiaan ettei tarvi uutta ostaa. H&M:n äitiysosastolta löytyy ihan kivoja raskausvaatteita kans, mut itse en viitti paljoa rahaa niihin satsata!
 
Ohh, onneksi en ole ainut joka tuskailee rintojen kanssa! Vaikka en kooltani olekaan aakkosten loppupäässä niin kasvu on ollut minulle liian nopeaa :dead:.
Että mitähän tästäkin tulee:facepalm: varsinkin maidon noustessa.

Olen kitkutellut tavallisilla liiveillä, mutta nyt ei auta, pakko käydä ostamassa uudet vaikka ei enää imetysvaiheessa päälle mahtuisikaan. Olo on tukala kun liivit ei istu. Mutta muuten menen kyllä yrityksellä ostaa mahdollisimman vähän ja säästää euroja myöhemmäksi.
 
Mä löysin noita isompia ihan tavallisia liivejä (ei siis imetys-) Lindexin alesta, 8€/kpl. Ostin saman tien kolmet eikä kauhean kipeää tee, vaikka eivät kovin pitkään mahtuisikaan. Nuo imetysliivit tai joku -toppi pitää kyllä ennen pitkää hankkia myös, kun kaarituet ahdistaa jo vähän. Tai loppuis edes nämä helteet, niin ei turvottais niin paljon koko ajan :D
 
Mä oon käyttänyt aika paljon urheilurintsikoita, ne tuntuu mukavimmilta päällä. Varsinkin kun jouduin ostamaan kaikkiin rintsikoihin uudet koot jo kuukausi sitten. Tää rintojen kasvu oli kyllä ihan yllätys! Mutta urheilurintsikat, ei kiristä tai purista. Just hyvät!

Uusi uimapukukin tuli ostettua kun vanha oli aika avonainen ja pienehkö etenkin rinnoista (normaalisti mulla on aika pieni kuppikoko) ja näytti niin härskiltä, etten kehdannut enää mennä se päällä uimahalliin. Ostin H&M:n alesta sellaisen raskausuimapuvun että pääsisi mahdollisimman pitkään uimaan, jos vaan olo muuten sallii. Ja se vaikutti aika hyvältä! Mahan kohdalla on rypytykset jotka tuo tarvittaessa lisää tilaa, mutta pukua voi ihan hyvin käyttää pienelläkin vatsalla. Ja luulen että on käyttökelpoinen ihan normaalitilassakin, ei jäänyt mitenkään oudosti pussittamaan.
 
Puoleen väliin raskautta selvisin ilman kiloakaan mutta nyt painoa alkanut kertymään pikkuhiljaa. Totuttelua vaatii kun yleensä toivoo että vaakan lukema olisi pienentynyt edelliskerrasta. Omassa päässään täytyy siis kääntää asia niin että on parempi että lukema kasvaa nyt :wink tuleekohan painoa nyt sitten tasaisesti koko loppuraskauden vai tuleeko paino jossain tietyssä vaiheessa eniten?
 
Kotivaa'an mukaan kiloja on nyt tullut raskauden aikana 2,5. Kuitenkin vielä viikoilla 17+2 paino oli noussut vain parisataa grammaa, joten melkoista tahtia tuo näköjään nousee. Nyt siis viikot 21+4. Oon kyllä syönytkin aika huolettomasti, ja luulen että tuossa kilomäärässä näkyy myös toissapäiväinen pizza ja eilinen kiinalainen... :D Ihan joka päivä en sentään normaalisti noutoruokaa syö, tää on vähän poikkeusviikko. Takapuoli ja reidet on pysyneet suunnilleen samoissa mitoissa kuin ennen raskautta, ainakin vanhat housut menevät yhä jalkaan (paitsi mahan kohdalta). Kilot ovat siis lähinnä vatsassa ja tisseissä. Jännä nähdä myös, mitä tapahtuu kun helteet helpottaa - laskeeko paino turvotuksen vähenemisen myötä tms.
 
Takaisin
Top