Paino ja vartalon muuttuminen

Olen kyllä päättänyt, että raskauden jälkeen haluisin saada ainakin 10 kg pois painosta. Kun mun paino on vaihdellut aika paljon viime vuosina. Elämäntavoista se on varmaan eniten kiinni. Lisäksi viime vuosina on ollut stressiä ja surua. Säännöllinen liikuntakin on unohtunut. Vauvan takia täytyy myös alkaa pitää huolta omasta hyvinvoinnista.
 
Mulla oli nyt n 4kg tullu lähtöpainoon ja viikkoja nyt 22+1. :) ei nyt mahottomasti vielä, mut luultavasti ehtii se 10 kiloa vielä tulla, kun lähtöpaino oli alhasempi ku esikoiselta. Pojulle oliki sit vararavintoa vähän enemmän, eikä tullu ku 10kg. Esikoiselta tuli n.15kg. Saas nähdä. 6kiloa sais enää tulla, mikäli aion tavoitteessa pysyä. En kyllä usko enää että pysyn vaikka tekisin mitä. Pakko kuitenki syödäki jotain, enkä tämän enempää pysty liikkua ja touhuta niin antaapa olla. Tammikuussa näkee mitä on synnyttämään lähtiessä :)
 
Kyllä täälläkin on tullut +10kg, lähtöpaino oli 58kg, neuvolassa sanottiin, että on ihan normaalia ja ei tarvitse huolestua. Painon nousu kuulemma todennäköisesti tasaantuu, että juuri tässä kohtaa (puolivälin jälkeen) paino saattaa pompsahtaa nopeasti usean kilon. :)
 
Mulla on tullu jo 9 kg lähtöpainoon :/ Olen liikkunut tosi paljon ja mielestäni syönyt ihan terveellisesti. Niin ja nyt siis rv 25+0. Nyt päädyin vielä vuodelepoon, niin eiköhän tuo paino lähde vaan nousuun. Raskauden alussa bmi oli 23, joten mitään 20 kg ei tarvitsisi tulla.
 
Tänään oli neuvola ja taas painoa tullut 500 g viikkoa kohti vaikka nyt oon yrittänyt liikkua paljon ja katsoa syömisiä tarkkaan. Ei näköjään auta.. tulkoon sitten mitä tulee. 8kg jo tullut ja tällä menolla 10 kg tulee lisää vielä helposti. :arghh:
 
Nyt +6,5 kg lähtöpainosta rv 24+1. Ihan tyytyväinen olen vaikken nyt mikään superhoikka alunperin ollutkaan (bmi jotain 23) ja 1-2 kg ylimääräistä olisi voinut jäädä tulematta kun aineenvaihdunta oli tuhannen sekaisin alkuraskaudessa. Nyt sitä kuitenkin viikkoja asiaa todennäköisesti ihan turhaan kyttäiltyään ja jenkkiksiä tarpeeksensa puristeltuaan alkaa jo luottaa, että se mikä tulee on tullakseen ja kuuluu asiaan kun syö perusterveellisesti nälän ja kylläisyyden mukaan ja liikkuu aktiivisesti, mikä suureksi ilokseni on nyt ollut mahdollista. Tietysti tilanne voi vielä muuttua, kun maha ja mahdolliset kolotukset alkavat rajoittaa menoa loppuraskaudessa. Mutta kyllähän näitä kokemuksia löytyy netistä vaikka kuinka, että humps vaan, 10 kg lähtenyt synnytyksen jälkeen viikossa. Ei tietysti kaikilla käy näin, mutta on täytynyt vaan jotenkin opetella hyväksymään että se tasainen painonnousu tässä vaiheessa kuuluu normaalipainoisella asiaan. :)
 
10 kiloa poksahtanut täyteen. Rv 26+4. Kai tässä tällä menolla vielä toinen kymppi pamahtaa. :rolleyes: Edelleenkään ei itseäni enää niinkään stressaa, mutta neuvolan takia pelottaa. Nyt vaihtuu terkkakin niin mitä jos uusi on tiukkapipo. :bag:
 
Mulla oli viime viikon neuvolassa +17 kg :sad001 nyt oon ollu viikon sairaslomalla ja puntari näytti -2 kg. Kotona ei ole niin nälkä kuin töissä, töissä vois koko ajan syödä :/
 
Mun miehen äiti kertoi että sille tuli raskauden aikana 25kg kun odotti tota mun ukkoa. :3
 
Mulla tullut n. 3kg ja nyt viimeisten viikkojen aikana paino tippunut vajaan kilon. Neuvolassa ei koskaan ole sanottu mitään mun painosta, joten kai se on ihan ok. Huomasin reilu viikko sitten, että mahaan on tullut tooosi haalea, mutta erottuva linea negra, jännää. Vielä ei ole arpia tullut vatsaan/reisiin/lantioon, mutta muutama rintoihin kyllä.. (rv 26+2)
 
Minulla tullut painoa nyt (rv 26+5) suunnilleen +4kg alkupainosta. Tai oikeastaan paino tippui kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 3kg, ja sitä seuraavien kolmen kuukauden aikana sitä on tullut lisää yhteensä 7kg. Mutta takapuoli menee samoihin housuihin kuin alussakin, ja kaikki "ylimääräinen" on tuossa ihan oikeassa kohdassa, joten eiköhän tämä ole ihan hyvä :p

Arpia ei ole vielä näkynyt *koputtaa puuta*, vaikka tuo etupuoli on pompsahtanut aika pikapikaa ulos parin viime viikon aikana. Mutta eiköhän niitä vielä ilmesty... Kookosöljyä ja Weledan öljyä siihen on kyllä uponnut reippaanlaisesti - lieneekö auttanut ainakin vähän :smug:
 
Ahdistaa tää painonnousu. No joo, ei ole tullut kuin reilut 4kg, mutta kun onreippaasti ylipainoa muutenkin, niin kyllä ärsyttää ja huolestuttaa, että mihin tää tästä vielä menee.
Syön terveellisemmin kuin ennen raskautta, herkut jääneet pois (toki nyt silloin tällöin tulee syötyä, mutta ennen se oli joka vknloppuista + alkoholi siihen vielä). Ennen raskautta yritin laihduttaa jo ihan noiden meidän hoitojen takia, mutta jo pelkästä IVF-kierrosta tuli se 8kg ylimääräistä (+ ne "tasaisesti" tulleet kilot milloin minkäkin hormoonilääkkeen kylkiäisenä sitä ennen). Kai se nyt on vaan pidettävä kädet ristissä, että painonnousu jäisi tähän ja kroppa antais vielä liikkua mahd. loppuun asti.
 
Mulla on tullut noin 10 kg alkupainoon. Muuten en varmaan asiaa olisi edes ajatellut, mutta rupatellakseni kysäisin neuvolassa, mitä hoitaja ajatteli tähän mennessä tapahtuneesta painon noususta. Hieman vaikean oloisena hoitaja vaan vastasi, että lopussa painoa tulee eniten ja "tulee kyllä aika tukalaa, jos samaan rataan jatkuu".

Koen olevani melko sinut masuni kanssa, mutta sai tuo kommentti kyllä pohtimaan. Hormoniherkkänä sain tietty päähäni, että pitää tarkkailla vielä huolellisemmin, mitä suuhunsa laittaa... Kävimme sitten myös mieheni kanssa lihavuus-keskustelun. Onneksi saan tukea rakkaaltani, muuten varmaan ajattelisin olevani nyt ihan valas. Nopeasti sitä näköjään näin hormonien herkistämänä ottaa itseensä näistä ulkonäköön liittyvistä kommenteista.
 
Zawitri, painoasiat on mulle aina ollut herkkä aihe, mut nyt raskaana otan vielä herkemmin kommentit vastaan. Vaikka mies kannustaa ja sanoo, et raskaana saat olla just niin iso kun olet, silti jotkut kommentit jää mieleen. Moni on hämmästellyt vatsan kokoa ja kysellyt, tuleeko kolmoset kun on niin iso maha ja että itse oli saman kokoinen kun lähti synnyttämään kuin minä nyt (rv27). Mut miks ei vaan voi ihmiset ymmärtää et kaikilla vatsa kasvaa eritavalla ja painoa kertyy toisille enemmän ja toisilta jopa lähtee painoa?!
 
Sandrax86, minä olen ajatellut asian niin, että kun ihmiset kommentoivat raskausvatsaa, he eivät koe kommentoivansa/tarkoita kommentoida äidin vartaloa sinänsä, vain tavallaan kommentoivat vauvaa, tai sellaista erillistä osaa, joka ei tavallaan ole osa sen vauvaa kantavan naisen vartaloa. Eli "onpas sinulla iso raskausmaha!" on ihan eri asia kuin ei-raskaalle esitetty "onpas sinulla iso maha". Ja tämän takia moni, joka ei muuten kommentoisi kenenkään ulkonäköä, voi hyvin kommentoida raskaana olevan naisen vatsaa, ihan pahaa tarkoittamatta. Ja samaan kategoriaan menee kai myös tuo vatsan taputtelu, ehkä siinä koetaan että taputtaa vauvaa, ei toisen aikuisen vartaloa? En tiedä.
 
Zawitri, itse olisin jo porua vääntänyt tuosta kommentista. Mä en usko, että vaikka mulle tulis vielä toinen 10 kiloa lisää, olon olevan yhtään sen tukalampi kuin jos tulis pelkkä kymppi. Mulle on läskiä kyllä tullut tasaisesti reisiin, pyllyyn jne. Se tukaluus enemmän taitaa riippua mahan koosta ja muodosta lopussa eikä niistä tulleista kiloista välttämättä niinkään. No tietty vaikuttaa alkupainokin asiaan varmasti.
 
Niinhän se on, että tuskin ketään ei pahalla tarkoita kommenttejaan, mutta herkkänä ottaa kommentit itseensä. Alussa varsinkin otin. Mutta nyt kun raskaus on jo pitkällä ja maha on iso, kiloja tullut kiitettävästi, en enää kuule kommenteja samalla tavalla. Mullekin sanottu että tukalaa tulee ja niin on, ei voi mitään.
Kehon muuttuminen on outoa ja vähän ahdistavaa eikä toisten kommentit aina auta asiaa. Ehkä kiva olis kuulla kans et kuinka kaunis vauvavatsa on tai kuinka kauniisti on pyöristynyt :)
 
Toki ymmärrän sen, että harvemmin sitä pahalla kukaan ihmettelee raskaana olevan kokoa – ei varsinkaan hoitaja. Itse vaan vielä kovasti totuttelee oman ulkomuodon muutokseen ja siihen, että painoa kuuluukin tulla. Mutta onneksi olen myös saanut positiivisia kommentteja siitä, kuin "söpö pyöreä pallo" mun vatsa on.

Yritän kovasti vaan paukuttaa itselleni, ettei haittaa, vaikka olisin loppuvaiheessa valaan kokoinen: olen raskaana, joten se jo itsessään pitäisi tarkoittaa, että olen ainakin maailman onnellisin ja sitä kautta myös hehkein valas. :happy:

Ehtiihän sitä sitten myöhemmin laihtua.
 
Jaahas, todellakin, just kun oli ehtinyt tulla sinuiksi söpön ja selvästi erottuvan keskikolmanneksen vauvamasun kanssa, niin on päänupilla jälleen uusi vaihe käsiteltävänä eli tämä valasvaihe. Sopivasti näin viimeisen kolmanneksen kynnyksellä. Eivät todellakaan mene taas tämä henkinen prosessi ja muutokset kehossa ihan samaa tahtia, kun kaupungilla tai salilla peiliin katsoessa sitä on alkanut ihan säikähtää, että mikä tai kuka tuo valtavan kokoinen tyyppi tuolla oikein on. Jonkun aikaa tunsin oloni jopa tuolla kuntosalilla kaikkien peilien ja katseiden ympäröimänä reippaaksi ja hyväksi ihastellen pyöreää masua isoista peileistä, mutta nyt olen huomannut yhtäkkiä viimeiseen asti vältteleväni peileihin ja ihmisiin katsomista kaikkien timmimimmien ja bodaajien keskellä. En halua tietää enkä nähdä kuinka ihmiset tuijottavat kookasta ja kömpelöä olemustani (en tiedä tuijottavatko oikeasti, ehkä se on vain omassa päässäni). Kokokommenteilta olen onneksi säästynyt, en kyllä tiedä miten nuppi sellaisia saisi prosessoitua...
 
Valasvaihe :hilarious:.
Ilnoa88 musta tuntuu, että se on sun kuvitelmaa että kaikki tuijottaisivat kuinka kömpelö olet, ennemmin päinvastoin. Viimeisellä kolmanneksella olevat eivät ole se kuntosalin suurin käyttäjäryhmä, joten siksikin saattaa joku katsoa, tuskin mitään paheksumista.

Mutta on kyllä kehon muuttuminen ottanut aikansa tottumisen kanssa. Toivon hartaasti, että oma valasvaiheeni alkaisi mahdollisimman myöhään...
 
Takaisin
Top