nyt näyttää kyllä pahasti siltä, että mun oma maito ei tuumaakkaan meidän pikkuiselle enää riittää...

varmaan nämä hormonit tekee taas pahan olon siitä, kun joudun antamaan nannia pullosta imettämisen perään. vaikka imettäminen ei sillaa mitään tärkeää mulle ole koskaan ollutkaan ja en ole ikinä katsonut pahasti äitejä, jotka antavat korviketta pullolla. enkä itse ole koskaan ajatellut imettää yli puoli vuotiasta vauvaa. olen jokaisen lapsen kohdalla odottanut, että milloin "saa" lopettaa imettämisen, niin silti nyt on huono omatunto... kahden aikaisemman lapsen kohdalla näihin aikoihin maitoa on kyllä riittänyt reilustikin, mutta nyt vähintään 100ml vauva vetää maitoa tissityksen perään.
pelkään, että tässä käy nyt niin, että viikon kahden päästä ei enää tisseistä maitoa tulekaan. nytkin poika syö yhtä tissiä 5min, rupeaa hamuilemaan ja häsläämään. vaihdetaan toiselle puolelle, syö saman 5min ja rupeaa samanlailla häsläämään. ennen söi varmaan vartin yhtä tissiä ja sitten vaihdettiin toiselle puolelle, että syöttökerrassa meni vähintään puoli tuntia.
tähän astihan olen imettänyt rintakumeilla, kun mulla edelleen heti tulee nännit kipeiksi jos jätän kumit pois. nyt olen koittanut pari päivää suurimman osan imettämisistä suorittaa ilman kumeja, jos saisin sillä maitoa tulemaan enempi kun ei kumi ole välissä. imuote on mielestäni ihan oikea, hienosti on suu auki ja alahuuli rullalla.
yölläkin on mun mielestä helpompaa vaihtaa äkkiä vauvalle vaippa ja nostaa viereen ja lykätä tissi suuhun ja torkkua itse samalla kun vauva syö. sitten taas vaihtaa toiselle puolelle.
osa minusta on taas helpottunut, jos tämä imetys loppuu nyt. ei enää nännien vuoraamista eri rasvoilla, ei tarvitse varoa niitä suihkussa ja pyyhkeellä kuivattaessa... on tämä äidin mieli vain hassu...
mieskin sanoi, että saahan tuota maitoa kaupasta, että mitäs tuo haittaa vaikka sitä maitoa ei enää tisseistä tulekaan ja hyvinhän ne vauvat kasvaa sillä korvikkeellakin. ja tuumasi vain, että mulla säästyy päivässä varmaan 5 tuntia, kun ei tarvitse tissi suussa maata tai istua.

yleensä aina kun mies tulee käymään kotona, niin olen tissittämässä vauvaa.
neuvolan täti viimeksi koitti sanoa, että koittaa vain imettää tiheämpään, niin maito alkaa riittää. ja tämä sanoi, että säästyy paljon, paljon rahaa, kun ei tarvitse korviketta antaa pullosta.
mietein sitten vain kotona, että säästyykö sitä rahaa kuitenkaan jos tissittää vauvaa. laskeskelin sitten paljonko olen tähän imettämiseen laittanut rahaa tämän vauvan kohdalla. imetyspaitoja 120€, imetysliivejä 80€, pestäviä liivinsuojia 25€, lansinohia ja bepanthenia ja muita nännirasvoja 90€, kertakäyttöisiä liivinsuojia ehkä 20€, rintakumit 25€, rinnanlämmittimet 40€. yhteensä 400€. että sillähän olisin ostanut reilut 750 purkkia nannia... nehän olisivat näin pienelläkin riittäneet pitkäksi aikaa.
okei, tottakai se äidinmaito on tärkeää vauvalle, mutta siis vain mietein kun neuvolan täti sitä painotti, että säästyy rahaa jos imettää. olenhan nämä jo ostanut, että sillaa "häviän" nämä rahat, jos nyt rupeankin pullosta antamaan korviketta.
mutta koitan nyt vielä jatkaa osittain imettämistä niin kauan kuin tuota maitoa vain tulee. :)
tulipas pitkästi tekstiä...