Osittaisimetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kun annoin lähinnä pulloa ni tyttö alkoi sit pullolle vetää niitä raivareita mitkä nyt pullon ja tissin yhdistelmällä vetää tissille. Kiskoi sitä pullon tuttia samalla lailla kuin tissiä puremalla turhautuessaan, veti maitoja nenään hotkiessaan, sylki maidot miun naamalle. Täällä se pelkkä pulloruokinta ei ainakaan tehnyt sen autuaammaksi ja sit vielä toi lypsäminen siihen päälle... No, ehkä vähemmän vaivaa jos vetää täysin korvikkeella tietty, mut silti samat raivarit ja huudot.

Mie oon taas siirtyny siihen et laskin viime ajoilta menneet korvikkeen määrät ja annan sen verran lisämaitoja pullosta päälle. Seuraan painonnousua tarkkaan nyt parin päivän välein et on riittävästi, ettei noi raivarit johdu siitä et likka on ihan täysin nälässä. Pientä nälkäähän saakin olla ja yritän huijata sitä tissille vaikka sieltä jatkuvalla imetyksellä nyt ei tulvimalla maitoa kerralla tulekaan. Kun ei ne raivarit näemmä pullolla sen kummemmin helpottanut.
 
nyt näyttää kyllä pahasti siltä, että mun oma maito ei tuumaakkaan meidän pikkuiselle enää riittää... :sad001 varmaan nämä hormonit tekee taas pahan olon siitä, kun joudun antamaan nannia pullosta imettämisen perään. vaikka imettäminen ei sillaa mitään tärkeää mulle ole koskaan ollutkaan ja en ole ikinä katsonut pahasti äitejä, jotka antavat korviketta pullolla. enkä itse ole koskaan ajatellut imettää yli puoli vuotiasta vauvaa. olen jokaisen lapsen kohdalla odottanut, että milloin "saa" lopettaa imettämisen, niin silti nyt on huono omatunto... kahden aikaisemman lapsen kohdalla näihin aikoihin maitoa on kyllä riittänyt reilustikin, mutta nyt vähintään 100ml vauva vetää maitoa tissityksen perään.

pelkään, että tässä käy nyt niin, että viikon kahden päästä ei enää tisseistä maitoa tulekaan. nytkin poika syö yhtä tissiä 5min, rupeaa hamuilemaan ja häsläämään. vaihdetaan toiselle puolelle, syö saman 5min ja rupeaa samanlailla häsläämään. ennen söi varmaan vartin yhtä tissiä ja sitten vaihdettiin toiselle puolelle, että syöttökerrassa meni vähintään puoli tuntia.
tähän astihan olen imettänyt rintakumeilla, kun mulla edelleen heti tulee nännit kipeiksi jos jätän kumit pois. nyt olen koittanut pari päivää suurimman osan imettämisistä suorittaa ilman kumeja, jos saisin sillä maitoa tulemaan enempi kun ei kumi ole välissä. imuote on mielestäni ihan oikea, hienosti on suu auki ja alahuuli rullalla.
yölläkin on mun mielestä helpompaa vaihtaa äkkiä vauvalle vaippa ja nostaa viereen ja lykätä tissi suuhun ja torkkua itse samalla kun vauva syö. sitten taas vaihtaa toiselle puolelle.

osa minusta on taas helpottunut, jos tämä imetys loppuu nyt. ei enää nännien vuoraamista eri rasvoilla, ei tarvitse varoa niitä suihkussa ja pyyhkeellä kuivattaessa... on tämä äidin mieli vain hassu... o_O

mieskin sanoi, että saahan tuota maitoa kaupasta, että mitäs tuo haittaa vaikka sitä maitoa ei enää tisseistä tulekaan ja hyvinhän ne vauvat kasvaa sillä korvikkeellakin. ja tuumasi vain, että mulla säästyy päivässä varmaan 5 tuntia, kun ei tarvitse tissi suussa maata tai istua. :grin yleensä aina kun mies tulee käymään kotona, niin olen tissittämässä vauvaa. :grin

neuvolan täti viimeksi koitti sanoa, että koittaa vain imettää tiheämpään, niin maito alkaa riittää. ja tämä sanoi, että säästyy paljon, paljon rahaa, kun ei tarvitse korviketta antaa pullosta.
mietein sitten vain kotona, että säästyykö sitä rahaa kuitenkaan jos tissittää vauvaa. laskeskelin sitten paljonko olen tähän imettämiseen laittanut rahaa tämän vauvan kohdalla. imetyspaitoja 120€, imetysliivejä 80€, pestäviä liivinsuojia 25€, lansinohia ja bepanthenia ja muita nännirasvoja 90€, kertakäyttöisiä liivinsuojia ehkä 20€, rintakumit 25€, rinnanlämmittimet 40€. yhteensä 400€. että sillähän olisin ostanut reilut 750 purkkia nannia... nehän olisivat näin pienelläkin riittäneet pitkäksi aikaa.

okei, tottakai se äidinmaito on tärkeää vauvalle, mutta siis vain mietein kun neuvolan täti sitä painotti, että säästyy rahaa jos imettää. olenhan nämä jo ostanut, että sillaa "häviän" nämä rahat, jos nyt rupeankin pullosta antamaan korviketta.

mutta koitan nyt vielä jatkaa osittain imettämistä niin kauan kuin tuota maitoa vain tulee. :)

tulipas pitkästi tekstiä...
 
Mulla on ninetsu ihan samanlaiset tuntemukset.. imettäminen ois maailman helpointa jos se vaan onnistuis ilman lisäpulloruokaa. Ei tarvis aina lähtiessä muistaa ottaa tarpeeks korviketta ja pullo yms. mukaan :rolleyes: Ja ei joka ainut syöttökerta olis sellasta häsläämistä... ja mun neuvolatäti neuvo aina pumppaamaan toisesta kun poika syö toista. No - ostin sähkösen pumpun ja kyllähän sillä maitoa saa tulemaan mutta se täytyy sitten taas syöttää pullosta ja pumppua pitää raahata mukana jos kylään lähtee.. plus sitte että raavippa siinä nyt sitten nenää syöttäessä kun kaikki kädet täys - tästä on kyllä mukavuus kaukana :sad001 Mäkin olen miettinyt että siirtyisin pelkkään pulloon, pumppaisin ja lisäks korviketta. Pojalla ( ja äidillä) menee joka ainoa kerta vaan hermot :mad:
 
Oi härregyyd noita summia jotka sait noista vaatteista, liivinsuojista ym! Sillä saa tosiaan monta purkkia kaupan ruokaa. Mulla ehkä tosi karkean arvion mukaan parisataa ois menny. Huh!
 
Ei tosiaan oo tullu ajateltua asiaa noin että kyllähän tähän imetykseenkin on sitä rahaa saanu menemään aika tavalla. Mulla on ainakin imetyspaitoja ja liivejä jo monen satasen edestä, kun kuljen pelkissä imetyspaidoissa koko ajan ja varsinkin alkuun kun sitä maitoa oli joka paikka täynnä ni piti olla useampi toppi ja paita kun aina oli monta pesussa. Ja tosiaan, maidonkerääjät ja rintakumit ja liivinsuojat, ei nekään mitään halpoja oo. Mäki kun en tykkää mistään muista liivinsuojista ku noista Lansinohin, ja ne ei oo mistään halvimmasta päästä. Täytyy vaan tehä sit lisää niitä lapsia et tulee noihin vaatteisiin kuluneille rahoille vastinetta kun saa niille lisää käyttöä :)
 
ai niin, mulla jäi vielä imetystyyny, rintapumppu ja tuo maidonkerääjä ainakin pois laskuista... imetystyynyn nyt ostin kirpparilta 10€, emma rintapumppu noin 20€ ja maidonkerääjä varmaan 8€? että kummasti tuota rahaa saa palamaan tuohon imettämiseenkin! tuntui hullulta kun pelkästään auenneiden nännien rasvailuun on tähän mennessä mennyt tuo 90€...
muutamat liivit ja yks tai kaks imetyspaitaa mulla oli jo ennestään,l mutta tosiaan kerkesin myydä edellisiltä lapsilta jääneitä kamoja pois, kun silloin en tosiaankaan halunnut enempää lapsia. että olisin säästänyt kyllä rahaa, jos ei olisi taas tarvinnut ruveta ostelemaan tarvikkeita. mutta kun haaveilen siitä neljännestä lapsesta, niin ehkä saan nämä tavarat vielä uudestaan käyttöön... :wink

nyt olen imettänyt ilman rintakumeja varmaan 3-4 päivää, en sitten tiedä johtuko se siitä että vauva syö paljon lyhyemmän aikaa tissiä kun maitoa ei tule vai onko vauva sen verran kasvanut, että saa pidettyä tissistä helpommin kiinni vai mikä on, mutta nyt nännit ovat pysyneet auki ja imettäminen ei satu! :) jes! :) joka kerta aikaisemmin kun olen kokeillut ilman kumeja imettää, niin nännit ovat muutaman imetyskerran jälkeen olleet liekeissä... sillaa harmittaa, että nyt jos nännit kestäisivät imettämistä, eikä tarvisi häslätä rintakumien kanssa, niin nyt sitten ei maitoa ei tule tarpeeksi. mutta sillehän en mahda mitään. öisin vauva nukkuu niin pitkiä pätkiä, että silloin oma maito riittää niin ei tarvitse yöllä nousta antamaan pullolla maitoa.
 
Miulla on menny pumppuihin varmaan kolmesataa ja pulloihin ja pullotutteihin ehkä 150€? Imetyspaitoja ei oo ku kuudella kympillä (neljä kappaletta), kertakäyttöisiä liivinsuojia tuli pumppujen mukana (on lähes käyttämättä) ja kestot maksoi muutaman euron alessa. Imetysliivit jäi pieneks ku maito nousi mut muutenki käytän vaan pehmoliivejä mitkä vedän sivuun ja toimii ihan hyvin niin. Niitä piti raskausaikana muutenkin ostaa läjä ni samat menee. Nännirasvaa ei oo menny ku puolet siitä pienestä aventin tuubista mikä tuli pumpun mukana sekin. Imetystyynyn sain juuri ilmaiseksi, tuleekin tarpeeseen :) Maidonkerääjiäkin oon yhden saanu käytettyä ja toinen pari tuli pumpun mukana mut niitä en oo tarvinnu ku ei oo ku yks toimiva tissi.

Säästyishän tässä se about yhdeksän euroa viikossa (purkillinen omneota) näillä korvikemäärillä jos ei sitä tartteis antaa ollenkaan... :) Toisaalta otan melkein mieluummin korviketta kuin pumpattua maitoa mukaan vaikka joku päivä oliskin omalla maidolla täysin (tuskin). Kylmänä säilyttäminen ja vesihauteessa lämmitys on kuitenkin vittumaista ja pitkäkestoista hommaa, paljon helpompi kaataa toi keitetty huoneenlämpöinen vesi pulloon ja ravistella jauheet joukkoon. Sen ainoan kerran kun on ollut omia maitoja reissussa mukana ni ne kulki minigripeissä kylmäpussissa kylmäkallen kanssa, koko päivän kyl melkein säilyi. Aamuyöstä ku reissuun lähdettiin niin vasta ihan illalla oli pilalla, pitkälle iltapäivään säilyivät hienosti. Lämmittely huoltoasemilla oli ainoa haastava juttu.
 
Mun täytyy sanoo et oon kyl halvalla päässyt, pumput, kumit, imetyspaidan ja kymmenkunta pulloa saanut lahjaksi, imetysliivejä en edes ostanu ku omat on ihan kätevät (saa olkaimet irti) ja myöskään imetyspaitoja en oo montaa tarvinnut :rolleyes: Liivinsuojiin on mennyt rahaa ja muutaman uuden tuttipullon oon ostanu, mut en voi sanoa että rahaa ois kamalasti näihin palanut.
 
Mäkin sain onneksi siskolta paitoja, liivejä ja kestoliivinsuojia lainaan. Budjettia pelastaa aika paljon. Imetysmekkoa oon etsinyt, mutta en oo vielä mieleistä löytänyt.
 
En viittiny tonne imetyskeskusteluun näitä osittaispohdintoja laitella kun siellä ny tota 3kk tiheän imun kautta odoteltiin...

MammaMaria sanoi:
Ja nyt siis henkinen valmistautuminen 3kk tiheän imun kauteen ja siihen liittyviin mahd. raivareihin siis käynnissä. (luin siis netistä kaiken maailman salaliittoteorioita korvikevalmistajista)

Mie odotan tota 3kk tiheää imua ihan kiluissani jos sattuis tulemaan. Oon pyrkiny antamaan korviketta koko ajan vähemmän ja sillai tavoitteellisesti säännöstellen. Tosin jos lapselle jää nälkä ja tissi on tyhjä ni annan kyl korviketta sit enemmän eli en huudata vaan siks että itellä on tavoitteena x ml x tunnin välein, kattelen sen lapsen mukaan myös. Mut kai tästä jotain tulostakin tulee. Miulla on lisämaitomäärät ja tytön paino kirjailtuna vihkoon. Vaikka noi lisämaitomäärät vaihtelee päivän mukaan aika paljonkin (nyt tälläkin viikolla vaihteluväli 2,5-5dl korviketta päivässä) niin kesäkuun alkupuolella ennen puolta väliä kuuta kun kasvu on ollut hyvä ni korviketta on mennyt keskimäärin 466 ml päivässä siltä ajanjaksolta. Nyt täs kesä-heinäkuun vaihteessa samalla kasvulla korviketta on mennyt keskimäärin 335ml päivässä.

Näin toiveikas en oo ollu enää pariin kuukauteen tän imetyksen suhteen. Oon nyt jo näihin 2,5-3dl korviketta päiviin tosi tyytyväinen vaik välillä meneekin enemmän. Hitto jos oikeesti pääsis vaik siihen et korviketta menee alle 2dl päivässä ni kokisin jo onnistuneeni aika hyvin. Nyt kun on pullolle opittu ni en tiiä pääseekö siitä kokonaan eroon (ainakaan ilman kunnon iltahuutoja) mut nyt jo uskallan ehkä haaveilla siitä et mahdollisesti ennen sitä kuutta kuukautta oltais muutenkin tilanteessa et kaikki maito on omaa, vaikka osa pullosta tuliskin :) No, saa nähdä, saa nähdä. En ihan usko et siin oikeesti niin käy mut nyt edes pidän joteensakin realistisena mahdollisuutena sitä.
 
Eihän se kausi kaikille ilmeisesti välttis tule? Toivotaan siis osittaisimettäväisille ainakin parasta sen suhteen! :)
 
Niinpä ja tällä ainakin oli joskus 10-viikkoisena selkeä tiheän imun kausi et vähän taitaa olla vauvakohtaista milloin tulee ja milloin ei... :)
 
ajattelin ennen, että jos itselläni ei oma maito riitä, niin en vissisti ala ensin tissistä antamaan ja sitten pullolla perään, että lopetan sitten imettämisen kokonaa. mutta nyt kun on se tilanne, ettei tuota maitoa tulekaan tarpeeksi, niin haluan silti antaa sieltä tissistä ensin ja sitten pullosta. mies on sitä mieltä, että jättää tissitäminen kokonaan välistä.
en tiedä vaikuttaako sekin asiaan, että nyt kun nännit kestävätkin yhtäkkiä tuon imetyksen, niin haluan nauttia nyt siitä ettei niitten rintakumien kanssa tarvitse häslätä! :) kuitenkin olen nuo kaksi edellistä imettänyt niitten kumien kanssa.
nyt kun on luvattu noita helteitä, niin tilasin jopa hm:ltä imetystoppeja muutaman... mietein kyllä, että onkohan tämä kannattavaa, että tuleeko sitä maitoa enää ollenkaan sitten viikon päästä. mutta ajattelin sitten, että ehkä meille se yksi vauva vielä tulee, niin saan sitten viimeistään käyttää niitä.

vaikka ennen en siitä imettämisestä välittänytkään, ehkä siksi että se sattui ja piti justiin niitten kumien kanssa värkätä ja nännit meni heti rikki kun kumit jätti pois, niin nyt tahtoisin imettää. mutta en taida enää millään saada tuota maitoa tulemaan niin paljon, että vauva pärjäisi pelkästään mun omalla maidolla...
mulla on nyt jotenkin niin riitaisat tunteet tätä imettämistä kohtaan!
 
mutta voihan se olla ninetsu että alkaa maitoakin tulla enemmän kun imettäminen on mukavaa :wink Jännät laitokset noi tissit niinku joku täällä jo sanoikin :)
 
Joo sehän voi auttaa vissiin maidon tuloon kun ne kumit jää pois. Tsemppiä!
 
En tiedä auttaako tämä oikeasti, mutta mulla tuntui maidontulo ehtyvän alkuviikosta. Rinnat roikkuivat tyhjyyttään myös aamulla, vaikka aikaisemmin olivat aina yön jäljiltä pinkeät. Aloin juoda alkoholitonta olutta 2 tlk päivässä ja maitoa tulee taas enemmän. S-kaupasta saa Rainbow merkkistä lageria, se maksaa vain 0,60 euroa ja on siedettävän makuista. Myös tumma olut samalta merkiltä on hyvää. Olisitte nähneet veljeni ilmeen, kun pyysin häntä tänään tuomaan mulle oluen, kun olin imettämässä enkä päässyt itse hakemaan. :laughing001
 
Mä en antanu pojalle pullosta ruokaa ollenkaan viimeyönä :eek: iltavellikin jäi pois kin pöljä äiti unohti sitä ostaa :oops: Nukkumaan mentiin 22.30 ja ennen sitä imetin ja korviketta meni 80ml, no poika heräs vasta 03.45 syömään ja siitä eteenpäin mentiin pelkillä mun maidoilla. Nyt ajattelin että pojalla olis kauhea nälkä yön jäljiltä mutta eipä pullo kelvannutkaan :eek: Eijän tuo poika nyt voi olla kylläinen näistä mun maitoliruista! o_O Tuossa leikkii ihan tyytyväisenä...
 
Minäkin edellisyönä ku tyttö vaa valvoi ni nousin laittamaan pullon. Otti sit 35ml et uskottava on et on tissiin öisin tyytyväinen. Mut öisin sitä maitoa tuntuukin riittävän paljon paremmin kuin päivisin.

Lidlin alkoholiton kalja on hyvää halpaa :) Jos maku kiinnostaa niin tästä arviota, haha. http://olut.vuodatus.net/sivut/olutarvioita-miedot Taitaa olla alle kympin se 24 tölkkiä, pantteineen.
 
Sit meillä ollaankin tilapäisesti taas lähinnä pullolla :mad:

Perjantaina oltiin reissussa ja autossa oli "pakko" antaa pulloa että rauhottui kaukaloon kun tissi ei sinne kelvannut ja halusin nopeesti kotiin enkä pitää tunnin syöttö/rauhoittelutaukoa. Yöllä tyttö ei sit herännytkään syömään, mä heräsin kyl ja tungin tissiä suuhun mut vahinko oli jo tapahtunut ja heräsin tiehyttukoksen kanssa. Se sit vaivas välillä enemmän ja välillä vähemmän koko viikonlopun (jotain maitoa kai pääs tukoksen ohi vaikkei tukos lähteny) kunnes vasta sunnuntai-iltana oikeesti aukes. Yritin kyl imettämällä ja pumppaamalla mut läks vasta ku istuin tytön nukahtamisen jälkeen tunnin sähköpumpussa kiinni!

Tuloksena 100ml maitoa, paras lypsy ikinä. Mut jos se desi on ollu pakkautuneena koko viikonlopun ni ihmekö tuo että nyt ei meinaa maitoa tulla. Onneks aiemmasta tulehduksesta muistelen et se maidontuotanto nousee takas vanhalle tasolle kohtuullisen pian kun vaan imettää/pumppaa taas. Kiva vaa pumpata lämmintä henkäystä ja syöttää pullosta. Tissiä onneks imee silti, ehkä se sieltä sit jotain saa mut nälkä ja kiukku kyl viittaa ettei taida tytölle kovin paljon paremmin herua kuin pumpullekaan. Vaikka selvästi paremmin sieltä hänelle maitoa tulee niin tyhjästä on paha nyhjäistä kun tissi nyt on pari päivää tiehyttukoksen takia luullut että sitä maitoa ei tarvita kun se ei sieltä ulos tule.

Tilapäinen takaiskuhan tämä on ja kohta ollaan taas oikeessa suunnassa. Mut aina ku jotai tällaista tulee ni kyl päässä pyörii et lopetanko kokonaan ku yks epäonnistuminen toinen perään. Huoh, eipä tätä onneks montaa kuukautta ole enää jäljellä, maidon määrästä huolehtimista. Jos alkais kiinteet upota sit hyvällä ruokahalulla ni sen jälkeen saapi tissistä tasan sen minkä ottaa :)
 
Takaisin
Top