Osittaisimetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen tässä tuumaillut, että voikohan velliä alkaa antamaan jo kolmen kuukauden ikäiselle? Kun meillä poika vetää melkein litran ruokaa illassa (suurin osa korviketta) ja jotenkin tuntuu hurjalta kun toi syömistarvehan vaan kasvaa kokoajan ja jos siihen 4kuukauteen pitää odottaa ni hui!:eek: Kuulin että ennen on ollut 3kk se raja koska saa siirtyä kiinteisiin ja nyt se on 4... tietääkö kukaan miksi? Ajattelin neuvolassa asian ottaa puheeksi, mutta ajattelin ensin huhuilla mielipiteitä.. voiko kokeilla vai ei? Jotenkin vaisto sanoo että kokeile, mutta kai ne suositukset johonkin perustuu...:rolleyes: Mullekkin on kuulemma annettu jo 2kk vanhana aina iltapalaksi velliä ja olen hengissä :grin Menis varmaan yöt paremmin jos tekis tollai samanlailla. Ja lisäks mua ihmetyttää se, että tollasia määriä vetää ja silti kakka tulee 3 päivän välein o_O Kai tää on joku kasvupyrähdys kun nukkuukin taas päivällä enemmän.. just tottu siihen että poika touhuaa päivällä hereillä hirveesti ja nyt taas nukkuu pitkiä päiväunia :rolleyes: On tää kummallista.. viime yö nukuttiin hyvin kuten varmaan tekstistä näkyy :p
 
Vellejä ei suositella ennen kuin 5kk alkaen ja kaiketi käsittääkseni mielellään ei ikinä on nykysuositus. Mut tuntuu monet antavan just ku alkaa korviketta mennä hirveitä määriä tai ei meinaa nukkua yön yli... Aiemminhan sitä on alettu antaa aika aikaisin. :)
 
Meillä aloitetaan aivan varmasti jo 3kk/ku koliikki loppuu ikäisenä maistella kiinteitä. Velliä itekin mietin ekaks, mut sit aattelin, et kasviksilla alotetaan.
 
meillä toinen poika nukkui yöt täysin heräämättä alle 2kk ikäisenä. imettämisen lopetin, kun tämä oli 2,5-3kk ikäinen. mutta sitten pian poika rupesikin öisin heräilemään syömään ja 3,5kk ikäisenä kokeilin ruveta antamaan velliä illalla ennen nukkumaan menoa. vellin jälkeen poika nukkui taas yöt kokonaan, eikä silloin neuvolassa pidetty ollenkaan pahana, vaikka olin jo 3,5kk ikäisenä antanut velliä. :)

mutta on siitäkin jo 2,5v, että onhan tässä välissä kerennyt muuttua vaikka mikä...
 
Niinpä. Mitä imetysvaikeuksista oon oman äitini kanssa jutellut niin hän on korvikeruokittu lapsi (eikä silloin -58 takuulla ollut yhtä hyvät korvikkeet). Silloin ei annettu imettää jos oli rintatulehdus ja siihen oli miun mummilta imetys sit katkennut :sad010Että näin ne ajat muuttuu, silloin ei saanut imettää ollenkaan, nyt ohje on että imetä, imetä, imetä jos tulehdusta pukkaa.
 
Minä kuulin että vauvoille ois aikoinaan annettu jopa vasta lypsettyä lehmän maitoa.. Hurjaa!
 
Niistä suosituksista sen verran, että siksi vasta 4-6 kk, että suolisto ehtisi paremmin kehittymään ja allergioita ei syntyisi. Itse neuvottelisin neuvolassa mikä olisi omalle lapselle parasta. Mun käsityksen mukaan soseista aloitetaan ja velli sit myöhemmin. Mä en antaisi 3 kk ikäiselle lapselle vielä muuta kuin maitoa, mutta jokainen päättää oman mielensä mukaisesti. Tässä yksi linkki allergioista http://news.cision.com/fi/nutricia-...-aikainen-lisaruokien-aloitus-tukee-,c9383994 jos jotakuta kiinnostaa.

Meille itsellemme ja vanhemmillemme on aloitettu kaikenlaiset soseet ym. todella aikaisin. Omassa tai siskon neuvolakortissakin taitaa lukea jossain 2 kk kohdalla; appelsiinimehua.. Onko sitten yhteyttä diabetekseen ja keliakiaan, never know...
 
Niinpä. Ja suositukset ei vaihdu siks että "ei ne osaa päättää mikä on hyvä" vaan kun uutta tutkimustietoa tulee niin suositukset muuttuu sitä mukaa kun tiedetään enemmän.
 
Juu ei ehkä kannata kokeilla ennenkuin neuvolassa ens viikolla vähän kyselee. Pojan näkövinkkelistä vaan tätä ajattelen kun yölläkin herää nälkään tosi usein niin olis varmasti kivempi nukkua pidempiä pätkiä :rolleyes: Ja syö kuitenkin yli desin kerralla :confused: Täytyy vähän löytää aikaa ja lueskella vähän kun ei ole vielä tarvinnut asiaan perehtyä, tuntuu vaan jotenkin että tuo poika menee jotenkin tosi edellä monessa muussakin jutuissa.. eka hammaskin tulee varmasti ihan lähiaikoina koska kuolaa valuu norona ja nyrkit on kokoajan suussa ja rissaa ikeniä :eek: Mutta siitäkin täytyy neuvolassa puhua.. jos siellä ollaan tota kiinteää ruokaa vastaan ni kuuntelen kyllä :) Poikaa vaan käy sääliks kun kokoajan on nälkä :oops:
 
^Ja on varmasti poikkeuksia jolloinka lisäruoka kannattaa aloittaa aikaisemmin. Ainakin pienikasvuisille ja varmaan myös jos se ruoka ei riitä. Vauvan serkku aloitti lisäruuan jo 3,5 kk ikäisenä kun jäi nälkäiseksi korvikemaidon jälkeen ja korviketta meni jo sellainen iso puteli, oisko ollut reilu 2 dl pullo. Kyllä ne asiat selveentyy :)
 
Ihanaa, että joku on saanut positiivistakin palautetta osittaisimetyksestä - meillä tyttö syntyi kaksi viikkoa etuajassa aika pienipainoisena, eikä jaksanut millään imeä, ei sairaalassa eikä kotona. Sairaalalla sai korviketta heti, joten niillä opittiin menemään. Nyt 7-viikkoisena syö rintojen lisäksi suunnilleen 100ml korviketta kerralla ja on oikein touhukas ja neuvolan mielestä on jopa "varhaiskypsä"

Silti neuvolasta käskettiin imetysohjaajalle ( ei oma terveydenhoitaja, vaan sijainen ) kun omaa maitoa on maksimissaan ollut 30ml. Mitään hyötyä siitä ei kyllä ollut, koska tyttö osaa imuotteet sun muut ihan hyvin. Riippuu siis ainakin meillä ihan henkilökunnasta, miten osittaisimetykseen suhtautuu.

Myös muilta neuvolassa yhtä aikaa olleilta äideiltä olen saanut välillä ilkeääkin kommenttia, kun hoitohuoneessa olen lastani syöttänyt pullosta.
 
WOT? Tunnistan kyllä tilanteen: toinen äiti on äidille susi. Mut onneks noi muitten kommentit ja tuijottelut voi jättää omaan arvoonsa. Kovasti tuntuu monia toi pulloruokinta kauhistuttavan. Edelleenkään mä en siinä näe mitään väärää, oli pullossa äidinmaitoa tai korviketta, kuhan siinä nyt jompaa kumpaa ees on ja vauvan tarpeitten mukaan "tarpeiks usein"...PRKL!!
 
No huhhuh, on jollaki otsaa arvostella, kun annat lapselles RUOKAA. Oli se sitten korviketta tai tissistä. Ja vielä joltain tuntemattomalta joka tiiä tilanteesta mitään. Kaikenlaisia sitä löytyy :confused:
 
Miettiiköhän nää ikinä esim. sellaista tilannetta et jos joltakulta on vaikka leikattu syöpäkasvain pois eikä voi sen takia rintaruokkia niin miltähän tuntuu et joku tulee moralisoimaan vielä siitä pullosta...? Siis ei sillä et tartteis olla joku oikeutus pulloruokinnalle edes. Mietin vaan et kuinkahan kivalta sellainen mahtais tuntua.
 
Oon saanut aivan älyttömän paljon sellasta "hiljasta avostelua" osakseni tämän pulloruokinnan takia. Yrittänyt sitten selittää, että miksi meillä korviketta syötetään. Minä oon lopettanut imettämisen kokonaan koska inhosin sitä syöttämistä, vauva raivosi vaan koko ajan tissille. Maitoa ei tullut, raivosi, maitoa tuli suihkuamalla, raivosi ja maidot meni hukkaan :sad001
Hyvin tuo tyttö kasvaa ja uskon, että korvikkeet on tänä päivänä niin hyviä, ettei meidän tartte olla huolissaan siitä! Yksi minun siskoistani ei ole saanut äidinmaitoa kuin 2 kk ja se on ollut ehdottomasti tervein meistä sisaruksista, niin henkisesti kuin fyysisestikin :wink
 
Miulle ei oo onneks sanottu mitään. Neuvolassakin heti alkuunsa sanottiin että korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia. Ja mie tuhahtelin siihen et meillähän ei korviketta anneta... No, eipä voi etukäteen tietää näemmä.

Miun lypsyharjoitteet on johtanut nyt siihen et joka päivä viimeisen viikon ajan jo tytöllä on ollut 30-40% lisämaidosta tissimaitoa :) Eli 240-300ml yleensä. Imetyksen lisäksi, vaikka en joka syötöllä imetäkään niin kuitenkin tissin tyhjäksi 3-5 kertaa päivässä pumpun lisäksi. Kun päivisin kun ollaan kahdestaan ei aina ole aikaa pumpata tarpeeksi tiheään niin silloin imetän ennen pulloa. Samoin usein nukkumaan mennessä ja/tai aamuisin.

Jos joka päivä pääsis antamaan yli 300ml lypsettyä ja lisämaidoista puolet ois säännöllisesti omaa ni siihen voisin olla jo todella tyytyväinen. Saa nähdä kasvaako tää maitomäärä vielä siihen asti.
 
Keitätkö sen joka käyttökerran jälkeen, pumpun siis, Elmiina? Sullahan on hienosti toi oma maito lisääntynyt!

Mä kanssa ihmettelin kun vauva raivosi tissille, mut keksin syyksi 2 asiaa: maitoa tulee liian vuolaasti ja siitä on vaikea imeä (voisko tässä kohtaa pumpata vaan sen pulloon ja antaa sieltä) ja toinen juttu on se mahakipu, kun juo ahneesti, tulee hiukan paskanen loppu eli maha kipeeksi. Vaikka itse täysimetänkin parhaillaan, oon miettinyt, että ehkä voin joskus jossain reissussa korviketta antaa ja koska alku mentiin lisämaidolla, kirjoittelen ja seurailen myös tätä palstaa.
 
Mä meen väestöliiton oppaan ohjeen mukaan pumpun kanssa. Eli käytön jälkeen huuhtelen kylmällä vedellä ja laitan jääkaappiin. Pesen ja keitän kerran päivässä.

Lisäks ostin nyt useamman keräyssetin ettei oo pakko keitellä ees kerran päivässä vaan voin laittaa pesukoneeseen vanhat ja ottaa uudet puhtaat suoraan käyttöön. Mies laittoi sellaisen pienen pöytämallin pesukoneen pulloja ja rintapumppua varten ja viel ku tulee se höyrysteriloija ni homma helpottuu huomattavasti :) Eli pesukoneeseen, huuhtaisu hanan alla (mahdolliset pesuainejäämät pois) ja steriloijaan kaikki. Onnistuu yhdellä kädellä vaikka oiskin vauva sylissä.
 
Mä varmaankin alan syöttään tota poikaa vaan pullosta, en oikein nää mitää järkeä siinä että me molemmat turhaudutaan. Minä siihen kun poika puree ja tiehuu ja poika siihen kun ikinä ei saa vatsaa täys ja maitoa tulee huonosti :sad001 Helpommalla päästäis kaikki, yölläkin suurin osa hereilläolo ajasta menee siihen itsensä rauhoitteluun että sais uudestaan unta :confused: Kun aina se yösyöminen johtaa pulloon niin olis varmaan vaan helpompi antaa kaikki kerralla pullosta.. en tiä :oops: Ottaa vaan päähän kun muutenkin saa nukuttua huonosti ja sitten aikaa tuhlaantuu ihan turhaan.
 
Takaisin
Top