Osittaisimetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syyllisyyttä ei tosiaan pidä ottaa, tosin itteeni kyllä ärsyttää kun jotkut päättää olla imettämättä että voi esim. polttaa tai että rinnat eivät mene pilalle.:confused:. Meillä vauva saa rinnalta sekä pullosta korviketta sekä pumpattua maitoa. imuote oli tosi huono ja rinnanpäät meni ihan verille ni nyt ollaan rintakumia käytetty ja se on toiminut. :)

Täältä löytyy myös yks äiti joka ei pysty imettämään. Poitsu olis söis rinnasta vaikka ympärivuorokauden, mutta hankala se on syödä jos sieltä ei mitään tule. Lopetin imettämisen jo muutama viikko synnytyksen jälkeen. Poitsu syö n. 100ml korviketta 3h välein myös yöllä. Yritän pumpata päivittäin useamman kerran, mutta saldo ei ole kuin 20-50ml (vaikka määriä ei saisi tuijottaa). Aluksi koin todella huonoa omatuntoa asiasta, mutta ei voi mitään. Huomenna ensimmäinen lääkärikäynti. Toivottavasti neuvolantäti ei nirhaa mua. Onko jollain vinkkejä miten yösyöttöjä saa pidennettyä/onko se vielä edes tarpeellista? Kokematon kun olen tällä alalla

tulevanisin ajatuksia osoitteessa tulevaisi.blogspot.fi

Eipä juuri millään paitsi tinttaamalla syötävää niin paljon kuin napa vetää ja toivomalla parasta :)

Oletteko antaneet vauvalle keitettyä vettä näiden helteiden aikaan? Mistään ei ole ohjeistusta veden antamiselle annettu, mutta meillä pikkuinen on ollut hyvin kärttyisä kuumalla. Annoin äsken ensimmäistä kertaa vettä ja nyt neiti jokeltelee vaunuissaan tyytyväisenä :)

Mytty2014 mä olen ainakin antanut, neuvolassa sanottiin että ei ole haittaa. Meillä pojan syömisvälit on niin pitkät, että pakko nesteyttää välissäkin vähän :)

Osaatko yhtään sanoa, millaisia määriä olet //e\\ ruokailujen välissä vettä antanut?

Apua! :eek: Varmaan jotain 10-40ml.. riippuu ihan kuinka paljon poika ottaa:) En anna "nälkään juoda" yhtään.. sillon kun poika on tyytyväinen ja suostuu ottamaan niin annan :) Aina ei onnistu mutta yritän ainakin :rolleyes:

Mä huomasin eilen, että vauva heräs itse tiheämmin syömään tissiä kun oli varmasti jano. Eli en oo antanut vettä.

Mies sano tänään, ettei anneta vettä, kun ei sillä oo jano...:) Mistäs se sen ties? Jostain oon lukenut, et toi maito riittäs sekä janoon että nälkään, mut pidän myös todennäköisenä, et näillä helteillä vois juoda sitä vettäkin...?

Juu ei siitä mitään haittaa ole jos vettä antaa, kunhan ei nälkään.. :) Meillä ainakin poika syö ihan yhtä tiheesti, anto vettä tai ei :)

Jostain luin eilen, että vauvoille jotka syö korviketta äidinmaidon lisäksi tai pelkästään, pitäisi antaa vettä... En ole antanut, kun aiemmin mielestäni jostain luin, että vasta kiinteiden aikaan tarvitsisi vettä. Tarttee kattoa päivän aikana, että jos päädytään olemaan ulkona kuumalla niin sitten annetaan vettä.

Meille sanottiin että ei tartte antaa mut tiheämpi ruokailuväli ois hyvä ettei kuivu. Keitettyä kylmää vettä voi kai just janoon vähän antaa jos haluaa mut ei tarvii.

Meilläkin ollaan nyt toistaiseksi imettämättä kokonaan :sad001 Monet itkut on itketty. Meillä tyty ei tyhjennä rintoja, ottaa vaa sen mitä helposti tulee. Nyt ku oon ite ollu lypsämättä tytön imemät määrät on vähentyny samalla ku ei "ylituotantoa" pidetä yllä. Siis ku vaikka asuin tissi suussa ja korviketta meni tosi vähän ei maito riittäny ja nyt ku saa korviketta reilusti ei ime senkään vertaa, nukkuis ja lussuttais kyl mut nälkä jää. Ny yritän viä pumppaamalla saada maidontuotantoa ylös ja kaikki menee pullosta. Suru on pohjaton ja osittain jo masennuksen puolella. Mä kun niin tykkäisin imettää vaan kun ei se riitä vaik ei muuta tekiskään ees vuorokauden ympäri.

Elmiina, kaikkeen tottuu ajan myötä. Tosiaan alussa itsekin olin todella ahdistunut kun oma maito ei riittänyt. Nyt kun poitsu on 7vk ikäinen ei maitoa tule enää edes pumppaamalla. Eli meillä ollaan täysin korvikkeella ja sitä sitten syödäänkin edelleen tasan 3h välein ja määrät roikkuu siinä 900-1200ml /vrk ( ja poitsu söis varmaan enemmänkin) Soitin neuvolaankin ja kysyin tuosta määrästä kun mielestäni aivan kauhea määrä, mutta eipä ne ollee siellä huolissaan niin syökööt nyt sitten. 2vk päästä hoitajalla käynti niin ajattelin kysellä millon niitä vellejä uskaltaa antaa.

tulevanisin ajatuksia osoitteessa tulevaisi.blogspot.fi

Meillä menee taas paremmin :) Tosiaan tuon viestin jälkeen luovuin imetyksen yrittämisestä ja aloin pumpata kolmen tunnin välein. Hitaasti mutta varmasti maitoa on alkanut tulla enemmän. Siis tosi pieniä määriä nää on yhä - usein tulee 20-30 ml kerralla, parhaat pumppaukset on ollu 50-90 ml. Oon pitäny tytön syömisistä kirjaa ja kun tuossa vaiheessa kun aloitin tyttö sai useimmiten 180-190 ml lypsettyä maitoa päivässä korvikkeen lisäksi niin nyt tulee jo 230-240ml päivässä.

Ja imetän lisäksi. :angel1 En tosin joka syötöllä, mutta 3-5 kertaa päivässä kuitenkin. Useimmiten joko jos oon tytön kanssa kahdestaan ja näyttää että en missään välissä ehdi pumpata. Tai sitten tyttö on alkanut välillä kieltäytyä pullosta ja vaatia tissiä. Esim. tänä aamuna huus ja möykkäs kunnes sai sen tissin ja aikansa tosi aktiivisesti imettyään se sitten nukahti siihen tissille ja nukkuu yhä tyytyväisenä. Oli kuitenkin saanut pulloa tuntia aiemmin et mikään huutava nälkä ei mahtanut olla. Välillä meillä on ollut 2-4 tunnin nokosia päivisin niin että tyttö nukkuu miun vatsan päällä tai vieressä tissi koko ajan suussa.

Eka viikko tuo 2-4 tunnin välein pumppaaminen tuntui tosi raskaalta, herääminenkin pumppaamaan vielä sen lisäks et tyttöä pitää hoitaa. Vaan niin siitä vaan tuli tapa ja tosiaan jos ei ehdi ei ehdi, annan tissiä et tissit saa maitotilausta yhä. Pumppaan joka välissä missä ehdin. Vaan hyvin ymmärrän niitä jotka ei jaksa, tää maidon määrän lisääntyminen näin on todella hidasta. Täysimetyksestä haaveilen yhä vaan tuskin on realistista. Silti - jos näitä 200-300 ml annoksiakin saisi päivittäin annettua niin on se sen arvoista jo. Ja jos maitomäärä oikeasti lisääntyisikin kunnolla ja sais kaiken lisämaidonkin omasta tuotannosta oisin tosi onnellinen, en tiedä lieneekö realistista enää mut yritetään. Ei paineita, hyvä on näinkin. Ainakaan ei oo maidon määrä enää vähentynyt vaan hitaasti kipuaa ylöspäin.

Mä rupeen kyl oleen niin loppu tän maito-homman takia... kaikki "vapaa-aika" mitä sattuu olemaan menee siihen pumppailuun eikä siltikään tuotanto lähde kunnolla nousuun :sad001 Kämppä on täys pyykkivuoria ja kaikki mainoslehdet makaa lattialla - kirjaimellisesti ei näy lattia meidän kämpässä :sad001 Ei vaan kerkee kun pitää syöttää/tiskata pulloja/pumpata/viihdyttää poikaa. Mies on tottunut, että mä työttömänä hoidin kaiken niin apua ei tule jos en erikseen pyydä ja sillonkin vedetään herne nenään. Ja apua en halua muulta perheeltä pyytää koska joutuisin sitten selittämään miksi mies ei auta :confused: En vaan jaksa asiasta tapella.. Nostan kyllä yksinhuoltajille hattua! Pitäis vaan saada lisää tunteja päivään että aika riittäis kaikkeen - oon jo miettiny että jättäsin pumppaamisen pois että aikaa jäis enemmän siivoomiseen, mutta parempi että poika saa nekin vähät mitä irtoaa kuin että korvikkeella pelkästään mentäis... tänään on vähän huono päivä - sorry avautuminen:crybaby2

No mun mielestä miehelle pitää sanoa, et voitko siivota. Omalle kumppanille pitäs pystyä puhumaan varsinkin omasta riittämättömyyden tunteesta ja jaksamisesta, ilman et pelkää toisen vetävän näkkäriä nenään. Ja mun mielestä SAAT pyytää ulkopuolelta apua, so what, jos kysyvät, miksei mies auta (outo kysymys btw.), sanot, ettet tiie/ei halua auttaa. Näkisin sun perustehtäväksi tällä hetkellä vauvan hoidon, mut tiien, et sotkunen koti ahistaa, jos on tottunut siistiin.

Ite kyl välillä aina ittekseni "jupisen", et "hemmetti joudun kesäpäivänä vauvaa sisällä hyssytellä", kun toinen tekee pihaHOMMIA. Ni sit vaan relaan, etten ala luetella "mitä kaikkea oon tehnyt", pitäs aina nähä myös se toisen osuus, mut ilmeisesti teillä ei miehellä ole ns. kotityöosuutta?

Tsemppiä kuitenkin! Nätti ilma, olkaa pihalla, ni ei mainoslehtiset häirihe! :)

Juu niinhän se on.. eniten ottaa nuppiin ettei pyyteettömästi tee mitään, sitä mä nyt kaipaisin kaikista eniten - pyyteetöntä auttamista. Ja ihan oma vika tavallaan kun oon alkuaikoina motkottanu että tekee väärin ni nyt ei tee ollenkaan.. mutta pitäs olla silmät päässä nähdäkseen että nyt ei äiti pärjää tän kaiken homman kanssa :confused: Ja lapsi tässä on kaikista tärkein tietysti :p Ketuttaa vaan kaikista eniten kun kysellään syyttävällä äänensävyllä että miks ei oo puhtaita kalsareita :mad: Äsken pääsi itku kun vaivalla pumpatut maidot meni pojan päälle kun tuttiosa oli vinksallaan :sad001 Mies tuli ihan oma-aloitteisesti juosten keittiöön kun poika alkoi karjumaan ja auttoi viihdyttämällä poikaa kun keräsin itteni ja eikun korviketta sitten vaan...

Oi voi :sad001 Pakkohan se on miehen kanssa ottaa puheeksi ihan kunnolla. Ja höllätä niitä omia standardejaan hieman. Miunki on niin tehny mieli mennä neuvomaan miehelle kaikki perunoiden keitosta alkaen uusiksi. Vaikka onhan se itsensä ruokkinut päälle neljän kympin ikään ja kiitollinen sietäis vaan olla että laittaa. Vaipan laitto on ainoa mistä kyl huomauttelen ku ei huvittais taas pestä kaikkia sänkyvaatteita kun kerran on jo kunnon kakkavahinko miehen jäljiltä tullut.

On meilläkin jokunen tollainen hetki ollu. Et miks on käsisaippua loppu jne. No minä siihen et varmaan siks että sie et oo sitä pulloa täyttäny ja miulla on ollu tärkeämpääkin tekemistä, en oo koko asiaa ehtiny ees miettiä. En oo syytelly mut oon kyllä suoraan myös vastannu. On mieskin oppinut oma-aloitteisuutta noissakin asioissa mitkä on odottanut tähän asti että teen valmiiksi.

Oli pakko punnita tyty ku se o vetäny korviketta nyt vähemmän viime aikoina et tarviiko olla huolissaan. No ei tartte - se painaa nyt 4600g kun edellisessä neuvolassa 2 viikkoa sitten 3860g. Siis painoa tullu 370g/vko ja 57g/vrk! Jostain luinkin et jos painoa tulee yli 50g/vrk ni lisäruokaa pitäis alkaa vähentämään eli tyty onkin tainnut vähentää ihan ite kun ei enää syö niin paljon kuin ennen. Hitto vie, kasvutahtihan saattais olla melkein omilla maidoillakin jo riittävä. En kyl silti ala lisäruokaa aktiivisesti vähentämään mut ehkä vähemmän tuputtamaan jos näyttää ettei maistu. Ei näemmä tartte stressata.

Mua on nyt jotenkin alkanu ahdistamaan enemmän toi maitohomma.. ehkä sen takia nyt on tällänen mielikin kun tuntuu ettei kerkee juomaan/syömään tarpeeks kun kaikki päivät meen tukka putkella erinäisissä askareissa ja sehän vaikuttaa siihen maidon tuloon. Onneks kohta saa jo antaa kiinteempää ruokaa ni sitten varmaan mun maidot riittää paremmin lisänä ja ei oo niin "paska mutsi" fiilis ton ruokkimisen suhteen :confused: Mä en vaan vieläkään pysty hyväksyyn sitä tosiasiaa että en pysty lastani ruokkimaan tarpeeks ilman kaupan tavaraa :sad001 Hankalaa kun kukaan ei oikein ymmärrä näitä mun tunteita ja omalla äidillä ei ole tällästä ongelmaa ikinä ollu niin tuntuu turhalta sieltäkään tukea hakea :confused: Mutta kyllä poika niillä korvikkeillakin kasvaa ja näyttää joka päivä enemmän isältään :rolleyes: Kun nyt vaan osaisin olla ahdistumatta siitä että en saa päivisin oikein mitään näkyvää aikaiseksi.. ja vois koittaa vaikka nukkua päivälläkin - sotkuista on kuitenkin, nukuin tai en :rolleyes:

Takaisin