Osittaisimetys

Mä annan aika pieniä annoksia, 66-100ml kerrallaan. Joskus menee 133 jos ei ole rintaa huolinut ja on kovin nälkä (jauhemainen menee aina 33ml erissä). Syö sitten vaan useammin... Välillä kyllä sit ei uppoa kuin se 40ml vaikka kovasti ruokaa vaati. Yleensä väsyneenä kun ei ole oikeasti nälkä muttä ei voi "nälkäisenä" käydä nukkumaan vaan se pullo saatava ensin.
 
No luotan siihen, et vauva tietää ite sanoa ja vaatia (ainakin tällänen isompi vauva jo) ruokaa. Et jos ei ota, ni ei ota. Joskus saattaa kyl ottaa tosi vähän ja sit 5 min mietinnän jälkeen lisää ja paljon :D
 
Niinpä :) Ite en ihan kauhean isoja annoksia anna sen takia että tää tosiaan vetäis varmaan sen kaks desiäkin kerralla ja sit huutais kun on maha kipee, ilma ei tuu röyhtäisemällä ulos, oksentaa... Vauvalla kun nielemisrefleksi käynnistää automaattisesti imemisrefleksin niin vetävät helposti "ylitäyteen." Kyllä se sit vaatii lisää jos ei riittänyt, joko heti tai sit hetken päästä. Eipä noista isoista annoksistakaan ny tietty ei oo kauheesti haittaa jos ei oksentele eikä itseä ne pitkät syöttövälit haittaa ja pullolla lähinnä ruokkii... Ja jos on isoja annoksia tottunut ottamaan eikä oo tarkoituskaan rintaa tarjota niin väliäkö sillä edes. Ite vaan yritän pienempää annosta kerralla, että tissikin kelpaa paremmin kun jos on tottunut kahden desin annokseen ni se 20-70ml rinnalta ei varmaan paljon lämmitä eikä vaivan arvoiselta tunnu!
 
Mää syötän aina molemmat rinnat ensin ja sit annan about 100 ml lisää kerrallaan mut tosiaan saa sen 1-2 kertaa käydä hakeen lisää maitoa, kun toi ei vaan nukahda jos ei saa ämpättyy itteensä täyteen. Muuten hereillä ollessa tissi on useimmiten ihan ok yksinään mut nukkumaan mennessä pitää saada pullosta ittensä täyteen....
 
jos annan tisseistä ensin, niin sitten poika juo 130-150ml päälle. jos en tissitä ensin, niin sitten menee 180-200ml kerralla. pitäisikin tässä kunnolla laskeskella, kun ensi viikon perjantaina on 3kk neuvola, niin tiedän neuvolan tätin kysyvän paljonko korviketta menee päivässä.

jännä nykyään, jos meinaan istualtaan imettää, niin poika ei huoli tissiä ollenkaan suuhun, vaan kääntä pään pois ja alkaa itkemään. sitten pitää odottaa hetki ja kokeilla makuulta, niin sitten tissi kelpaa. enää en koitakaan istualtaan imettää, menen suosiolla petille maate. kai tämä luulee sylissä, että meinaan antaa pullolla maitoa ja sitten tuleekin tyhjä tissi suuhun...
pumppaamalla olen saanut 80ml, mutta luulen ettei poika itse kuitenkaan syö niin paljon tissistä. tämä syö aivan pienen hetken tissiä, aivan muutaman minuutin, että imetykseen menee yhteensä 5-10min...
 
Miä lopetin imettämisen nyt kokonaan. Vähän on surku kyllä, koska se tuotti mielihyvää. Mut se mitä herra sieltä sai oli niin vähästä ja raivoaminen tissillä ..noh tässä lopputulos.
Rinnanympärys on muuten tipahtanut 6cm 2kk:ssa:confused:
 
Nyt alkaa oleen huumori koetuksella... Poika ei oo neljään päivään suostunu tissiä syömään ja olen yrittäny pumppailla mutta eipä enää heru pumpulle :sad001 Lypsämällä heruu eli maitoa on, mutta lypsäminen sattuu ja iho menee rikki... Onko tässä enää mitään järkeä?!?! Vai pitäiskö nyt vaan heittää ne hanskat tiskiin ja antaa nyt vaan korviketta sitten :sad001 Ei huvittas tuota poikaa huudattaa :smiley-angry017
 
Lyö hanskat tiskiin. Miks jatkaa, jos se ei oo susta enää mukavaa? Miks jatkaa, jos pienikään ei sitä huoli? Ei siis ole mielestäni järkeä jatkaa. (ps. älä lue mitä netissä sanotaan, et itke sohvalla vauva kainalossa, et kyllä se siitä, hullua...)
 
minäki lopetin tuon imettämisen... tällä viikolla olen maanantai ja torstai aamuna antanut tissiä ja luulen että tuo torstain imetys on viimeinen.

ensin alkoi olla niin, että vauva ei huolinut sylissä tissiä, eli en voinut imettää istuallaan. tämä vissiin odotti pulloa suuhun. sitten välillä saattoi olla, että ei huolinut makuullakaan. ja sitten koko imetys-homma oli max 5 minuutissa ohi. niin tuli vähän semmoinen olo, että kun homma onnistuu vain makuulla, jos onnistuu, ja sitten maitoa tulee molemmista tisseistä yhteensä 5 minuuttia, että onko tässä mitään järkeä... ja sitten lämmittää vähintään 150ml nannia perään.

ja PALJON helpompaa nyt, kun lämmittää vain tuon maidon, ei tarvitse arpoa kelpaakohan tissi tällä kertaa vai ei. pullo kelpaa aina ja heti. :wink
 
Ootko ///e\\\ kokeillu vaihtaa tissiä koko ajan? Meillä ainakin kun tuli noita rintaraivareita, niin autto välillä kun vaihto rintaa. Vai ottaako sun vauva rintaa suuhun ollenkaan? Meillä sillon ihmi hetken ja alko huutaa, vaihto, imi hetken ja alko huutaa, vaihto, imi hetken ja alko huutaa, vaihto jne... kunnes sit joko rauhottui syömään tai jatkettiin tällä systeemillä jonkun aikaa. Meillä ei oo kyllä raivottu enää tissillä kun sillon tällön iltaisin, mut venkoillaan ja kitistään kyllä, ja työnnetään äitiä pois kiukkusena vaikka tissi on suussa.
 
Meil on nyt sujunu vähän paremmin imetys. Aamulla oon ottanu viereen aamusyötölle jossa syönnin lisäksi torkkuu mun kans ja käyttää tissiä tuttinaan. Tällä on ollut hyvä vaikutus et maitoa riittää vielä. Jokusen kerran on jopa nukahtanut tissille iltasin/päikkäriaikaan mitä on tapahtunut todella harvoin koko aikana! Jospa tää imetys ei ihan vielä kusiskaan meillä, kannatti tarjota tissiä tiuhaan raivareista huolimatta. Korviketta menee edelleen usein ennen unia mut jos näin jatkuu niin olen tyytyväinen :)
 
Meillä ei ainakaan puolenvaihto auta, et tyttö kääntää tylysti päänsä pois ja alkaa kitistä. Tänään oli vaihteeks taas enemmän pulloa (pari päivää ollut pelkkä unillemeno-pullo), kun ei suostunut imemään ja sitten kun aikansa koitti ja ei tullut mitään, niin johan vetäs pullosta hetkessä 100ml...mut oonkin sanonut, et tyttö päättää, miten syö, kuhan vaan syö. :)

Ja täällä kyl maitoa kans riittää, vaikka pulloa saakin välillä paljonkin. Äsken just lypsin pois, kun alkoi turvota ja vuotaa...
 
Ei ota tissiä suuhun ollenkaan. Kääntää pään pois ja alkaa kiemurteleen heti kun näkeekin tissin :sad001 Totesin että meillä ei enää tissitellä, yritän nyt saada pumpattua jos alkaiskin pumpulle herumaan.. ja jos ei niin ei :sad001 Olisin niin paljon halunnut vielä imettää, mutta kun lapsi ei huoli niin en voi oikein tehdä mitään :confused:
 
meil ollaan kyl täysimetyksellä, mut kommentoin noihin raivareihin, et ei pidä väkisin yrittää kikkakolmosilla. Esikoinen lopetti tissin syönnin kokonaan kun pakotin sen raivoamisesta huolimatta syömään. Eli siis vaihtelin asentoja ja kokeilin eri juttuja. Syömisestä tuli lopulta pelkkä tahtojen taisto ja lapsi oppi siihen et tissille huudetaan.

muille lapsille ei oo päässyt raivareita kehittymään, kun en tarjoa itkevälle tai ärtyneelle rintaa ollenkaan ja otan heti pois tissiltä jos ei maistu.

sitä en tiedä toimiiko osaimetetyllä, kun on kokemusta vain täysimetyksestä ja täyspullottelusta.
 
Tuppaan tänne toukokuista kun on itseä koskettava aihe. Noi raivarit on meilläkin ajankohtaisia ja osittaisimetys tekee kyllä niistä selviämisen hankalaksi. Vierottuminen rinnasta on raivareiden kanssa iso riski jos antaa pulloa. Mutta ei korviketta voi niiden takia antamattakaan jättää jos oma tuotanto ei riitä. Ja jos raivareiden takia rinnallakin ollaan vähemmän niin pakko vauva on jotenkin ruokkia. Ja hörpytä siinä sitten punaisena huutavaa, sätkivää vauvaa... joo, en oo kokeillu, annan pulloa :)

Mä oon vielä selvinny asennon vaihteluilla ja paikan vaihdolla. Esim. parvekkeella imetys välillä sujuu vaikka sitä ennen jo imetystyynyn näkeminenkin sisällä sai vauvan raivon partaalle. Mut koko ajan on se pelko et saako vauva tarpeeks syötyä vs. kärsiikö oma, ennestäänkin niukka, tuotanto siitä et vauva saa enemmän pullosta.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
tuleeko se raivari aina vasta sitten kun tissi on jo tarjolla ja ekat imut otettu vai jo syliin otettaessa? Mietin et ootteko kokeillu antaa eka vähän pullosta ja sit vaihtaa tissiin se? Vai tuleeko isompi huuto?

meillä ainakin syömistiheys on merkittävästi muuttunut viimeisen kk sisällä, et jos ne raivot johtuu siitä et tissiä tarjoaa liian usein vaikka vauvalla ei oo nälkä...
 
Hyvä huomio! Toi pikkutilkka pullosta ja sit tissille on ainakin normaalioloissa toiminut oikein hyvin et sitä vois koittaa raivareissakin. Ja välillä on ihan selvästi sitä et vauva tylsiintyy sylissä ja kitisee sitä ja itse tulkitsen sen näläksi. Kun on tottunu tissitakiaiseen niin ei meinaa tajuta et maailma alkaa jo kiinnostaa eikä ainainen lussuttelu :P

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä yleensä hermostu sinä aikana, kun alkoi imeä rintaa eikä heti tullut mitään ja sen jälkeen, kun oli ottanut helpot maidot niin ei sitten enää malttanut imeä. Välillä ei kelvannut rinta ollenkaan. En ees alkanut väkisin tuputtaa jos vauva oli ihan hiilenä. Annoin pulloa, mutta tarjosin tissiä aina ensin. Ja siis näin teen edelleen jos näyttää ettei tule tissistä täyteen.
 
Sama. Ite kans eka tarjoon imetystä ja sit pulloa. Eikä mua kyllä kauheesti henk. koht. haittaa, vaikka imetys loppuisikin. Kuitenkin yöllä ja yleensä päivällä imetys kelpaa. Ainakin niin kauan kuin yösyötöt jatkuu, niin imetys on paljon helpompi vaihtoehto. Ja meillä kieltäytyminen alkaa heti, kun huomaa imetyspisteen ja missään muualla ei imetykseen suostu kuin makkarissa, kylkiasennossa. Siis aina kun suostuu.
 
Pakko sanoa, että meillä " luovuttaminen" helpotti koko perheen elämää. Lapsesta tuli todella paljon iloisempi ja aktiivisempi, kun ei tarvinnut enää taistella surkeasti sujuneen imetyksen kanssa. Isäkin tykkää syöttää pikkutyttöään ( paitsi öisin :wink )

Kaipa tuo Tuutilla pärjää ihan hyvin, eikä äitikään enää nälkiinny, kun ruokaakin ehtii jopa laittaa.
 
Takaisin
Top