Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No hyvä että soitit! Ja herkästi olet sitten yhteydessä taas jos jokin ei tunnu oikealta. Olet jo niin hyvillä viikoilla ja molemmat vauvasi päälle 2 kg niin ei teillä mitään hätää jos raskausmyrkytyksen takia joutuisit synnyttämään! :)

Minullakin on A tosi alhaalla, pään ympärysmittaa ei saatu enää kaksi viikkoa sitten mitattua. Katsotaas onko tilanne sama huomenna kun meillä on seuraava seuranta. Todennäköisesti on, mielestäni A on kyllä juuttunut kiinni jo kauan aikaa sitten vaikken suoranaisesti tunne painoa alapäässä. Mutta hikat tuntuvat aina samassa paikassa ihan lantion keskellä, alhaalla. Minun pitää kyllä muistaa kysyä tuosta synnytyksestä huomenna, että milloin alatiesynnytys on mahdollista niin ettei vauvat siitä kärsi. En usko enää että joudun keisarinleikkaukseen; molemmat ovat raivotarjonnassa olleet jo monta viikkoa. Kyllä ne sieltä löytävät ulos :p
Olen neljässä päivässä saanut yli kilon lisäpainoa... Pitäisikö huolestua? Ehkä pyydän että mittaavat sekä hb:n että verenpaineeni huomenna sairaalassa, virstan voi vissiin katsoa itse vessassa kunhan niitä liuskoja löytyy.

Hyvä vain jos olet ollut perusterve ennen raskauttasi :) Palaudut kyllä siihen jossain vaiheessa!

Oli kyllä suuri yllätys kun rv 6 sain tietää että kavereita on kaksi. Meni siinä muutama viikko sulatellessa asiaa. Vaikka oli semmonen kutina että on kaks kaveria kun unia kokoajan kaksosista näin unta ja maha alkoi kasvaa kauhiaa vauhtia.

Viikkoja nyt 10+5 ja ultrassa käyty kolmenkertaa. Ilmeisesti epäidenttiset vauvat tulossa mutta seuraavat silti tosi tarkkaan kun mulla on APC-resistenssi eli taipumus saada veritulppia ja sit suuri ennen aikaisuuden riski ja muutama muu riski lisäksi. Esikkokin yritti syntyä rv 30+ eka kertaa. Tämmönen miljoonan riskin raskaus siis täällä. Paljon kyllä pelkoja ja kaikkee aiheuttanu mutta nyt kun sydän ääniä kuulee ja alkaa olo olla vähän parempi niin alkaa osata nauttia pikku hiljaa. :)

Mam85: aivan hirveä tilanne! Ihan kyyneleet tulee silmiin, kun ajatteleekin asiaa. Hirmuisesti jaksamista teidän perheelle <3

Jetsonille tervetuloa tänne! Täältä saa paljon tukea ja apua tarvittaessa.

Itsellä tiistaina ultra. Viime viikon maanantaina oli neuvolassa kaikki hyvin ja sf 30cm. Kipuja ei nyt ole mutta joudun olemaan sairauslomalla loppuviikon flunssasta ku tulee supistuksia jos hirveesti sohvalta liikkuu. Onneksi ovat kivuttomia mut ajattelin et ehkä on parempi jäädä lepäämään ku leikkiä sillä asialla. Kyllä sinne töihin ehtii :)
Uutena "oireena" on maidon tulo, joka on nyt vaan kiihtynyt. Toivotaan ettei nyt ole mitään ennakko-oiretta lähitulevaisuudesta. Meillä kun lähetetään Porista TYKSiin jos syntyisivät ennen rv32. Nyt siis 27+2.

Kyllä sitä vaan tulee. ;) mulla ollu jo muutaman viikon. Sairaalassa oli välillä paidassa märkää ku en jaksanu liivejä pitää ja sopivassa asennossa oli maannu. Ja muutenki kotona öisin tullu jo.. et ei pitäis olla ainakaan maidon tulosta kiinni imetys jos ei ihmeitä käy. ;) isäntä puhuu olevansa maidontuottaja. ;)
Ylihuomenna tosiaan ultraan..taas. jännää. Onneks otin vakuutuksen sillo, osastopäivät ja jopa ehkä osa näistä tiheistä ultrista menee siihen vakuutustädin mukaan. :)

Nyt alkuun varattu ultra kolmen viikon välein ja sit lisäksi tietty neuvola käynnit. :) seuraavat tarkemmin kohdun suun tilannetta ja vauvojen kasvua kun kaikki ei menny kuin oppi kirjassa edellisen aikaan. Jospa nyt menis vähän helpommin vaikka oon varautunut siihen että tulen olemaan vuodelevossa pitkään. Kohan vaan sais olla mahollisimman paljo kotona. :)

Ekassa neuvolassa oli sijainen tätinä niin oli vähän ilkeen olonen kun tuumas että "kun sulla näitä riskejä on niin paljon niin tuskin kuulut ees neuvola lääkärin piiriin". Ja tuolloin ei edes tiedetty kaksos raskaudesta. Jäi siitä vähän kökkö maku suuhun niin onneksi sain nyt lisä käynnin huomiselle. :)

Meillä ekassa ultrassa viikolla kätilö taas totesi että ehdottomasti kaikki lääkärikäynnit menee äitiyspolin kautta eikä sitten neuvolan :D Painotti tätä oikeen :)
Mä luulen että tää sf mitta on mitä on ku mulla on pituutta hurjat 157cm ni ei on muuta suuntaa ku eteenpäin tää venyminen :D Nyt on vähän jo sivuillekin pojat löytäneet :)
Mä kans ajattelin että imetys ei kyllä siitä voi olla kiinni ettei tavaraa tule :) Toivotaan et menee hyvin, mut ku on kaks ni en ota paineita :)
Toivosin nyt että tiistaina menis pojilla kilon raja rikki :) Koska teillä on tihennetty ultrien väliä? Kun mulla on tähän saakka ollut 4 vkon välein.
Jetsoni: toivotaan, että kaikki menee hyvin ja niin kuin elokuvissa :)

Toivotaan että nyt olis helpompi raskaus edes henkisesti vaikka. :)

Mä olin esikonki raskaus ajan äippäpoli seurannassa ja olin valmistautunut siihen että olen taas mutta se tyyli millä neuvola täti se. Mulle sano oli vaan niin äääähhh. :(

Kohta pitäs neuvolaan lähtee ka näkee ekaa kertaa oman neuvola tädin. Jospa se olis mukavempi. Ainakin puhelimessa vaikuttanut mukavalta. :)

Citrus, toivottavasti B-vauvasi pääsisi kääntymään. Mutta eihän sitä tilaa voi olla paljoa! Mietin eilen myös mitä B oli tekemässä kun venytteli sinne-tänne, mutta en kyllä usko että minun vatsassa olisi enää tilaa kääntyä.
Ja joo, olen lukenut monessa eri paikassa että mono-di-raskaus (yhteinen istukka) käynnistetään viimeistään v. 38+0. Eli tammikuun alussa :) Kukaan ei kyllä ole sanonut siitä minulle mitään, mutta synnytyksestäkään ei ole vielä ollut puhetta.
Ajattelin tänään kysyä vähän ylimääräistä kun käyn sairaalassa, mm. hb:n haluan heidän mittauttavan. Ja siitä minun painonnousustani, kun olin eilen huolestunut kun neljässä päivässä oli tullut 1,1 kg lisää, niin eilisestä oli nyt pudonnut taas 700 g!!! Kai sekä turvotuksella että ummetuksella on sormensa pelissä :wink

Jetsoni, toivotaan tosiaan että sinulla olisi mahdollisimman helppo raskaus nyt! Me saimme tietää kaksosista vasta nt-ultrassa viikolla 12+4 :) Silloinkin se tuli yllätyksenä vaikka olin kyllä sanonut muutama kerta että voi olla että kaksi tulossa, mutta en pystynyt sitä väittämää perustelemaan! Ja kasvoihan se maha aiva huikeeta vauhtia jo alussa!
Niitä sammakoita tulee kyllä hoitohenkilökunnalta :rolleyes: Ensimmäisessä ultrassa kätilö sanoi meille että "Ette sitten ole enää tervetulleita tänne Jorviin vaan Naistenklinikka on teidän osoitteenne!" Ei kai väittämään vastaan sitten :grin

sanna, minulla ei tule vielä maitoa. Olen muutama kerta yrittänyt lypsätä ja saanut toisesta yhden ainoan tipan, mutta ei herunut tippaakaan ensimmäisessäkään raskaudessa joten ei yllätä. Kyllä se maito tuli sitten synnytyksen jälkeen ihan tarpeeksi pienelle kylälle :grin Olen kuitenkin ymmärtänyt että tuo on ihan normaalia että tulee jo nyt!
Meille sanottiin alusta että viikosta 18 eteenpäin seurannat kahden viikon välein viikolle 28, ja jos kaikki hyvin niin harvennetaan että seurantoja on 2-4 viikon välein. Mutta ymmärsin että Taysissa oli toisin, eli viikolle 28 samalla tavalla, mutta sitten tihennetään sitä jokaviikkoiseksi! Nämä siis ohjeet mono-di-raskauksissa.

Tänään oli neuvola ja tämä oma täti oli aivan ihana. :) otti huolet tosissaan eikä marmattanut. Kuunneltiin sydän äänet ja kuultiinkin jo molepien sykkeet. Oli terkkeri ihmeissään kun nyt jo kuului. :) tänään rv 10+6. Nyt aluksi sovittiin käynnit 3 viikon välein neuvolaan ja ultraan ja katotaan sit viikolla 26 että tartteeko käydä niin usein. :)

Onko tuo di-di sit eri munaiset kaksoset?

Meil oli eilen kontrolli ja siellä kaikki hyvin edelleen. Molemmat n.1800g. Lääkäri sanoi että vastaa viikkoja ja ovat hyvänkokoisia "sulle tulee iso maha"

Käyrää piti ottaa mut nää potki ne anturit pois paikoiltaan kokoajan Ens kerralla uus yritys.

A oli vieläki rt:ssa mut b kääntyny perätilaan. Lääkäri sanoi et hyvin voi viel kääntyä takas, mutta kyselin silti synnytyksestä, uskoi että voin hyvin synnyttää alateitse vaikka jäis perätilaan. Ja asia varmistetaan sitte lantionkuvauksella jos kovin isoiksi kasvavat.

Kauheesti oli tullu viestejä, en muista enää pitikö sanoa johonki jotain :-)

Pikkuiset voivat olla identtiset vaikka on di-di-raskaus, hedelmöittynyt munasolu on silloin jakautunut aikaisemmin kuin mono-di-raskauksissa. Mutta jos mono-di niin ovat varmasti identtiset :)

Meillä oli tänään ultra ja kaikki näytti hyvältä. Minulla oli lääkäri josta olen todennäköisesti kuullut ennen, eli nainen joka on aivan ihana, kertoo tarkasti mitä tarkkailee ja puhuu vauvoista sanoilla "hellyyttävä", "ihana", "suloinen" jne :) Painoarviot olivat n. 1600 g ja 1650 g eli samankokoiset (vaikka A:n vatsanympärys oli kyllä selvästi pienempi) ja ihan keskikäyrällä, ja molemmat liikkuivat ja tekivät hengitysliikkeitä "kameralle" :grin A:n päänympärysmitta oli kyllä "sinne päin" koska hän on niin alhaalla. Kysyin voiko hän vielä nousta siitä niin lääkäri pudisteli päätään että ei, ei voi :wink
Kohdunkaulan pituus oli 16,5 mm, eli 1,5 mm lyhyempi kuin viimeksi mutta nämähän ovat myös arvioita ja kun eri lääkärit mittaavat niin tällaiset erot eivät merkitse paljoa. Eli pääsin kotiin!!! :dance011 Lääkäri kysyi oliko minulle annettu kortisonipiikit silloin kun olin osastolla, mutta ei sitten maininnut niistä sen enempää vaikka en ole saanut niitä. Eli ei varmaan ole nyt syytä huoleen.
Kysyin vielä siitä että milloin alatiesynntys olisi ok niin etteivät vauvat kärsisi siitä, mutta sain vain erittäin ympäripyöreän vastauksen että mennään vauvojen voinnin mukaan. Todennäköisesti saan kuitenkin synnyttää näitä alateitse kunhan ei tapahdu mitään erikoista.

Jetsoni, toivotaan että kaikki menee hyvin vaikka sulla on vielä ekstrariskejä matkassa! :) Me saatiin tietää tuplista vkolla 8 enkä oikeen tiiä oonko vieläkään asiaa täysin sulattanu. Jotenkin en osaa vaan iloita tästä raskaudesta, kaikki ehkä enemmän silti kauhistuttaa..vaikka samalla poden huonoa omaatuntoa etten osaa iloita 2 vauvasta ja että tällä menolla varmasti toiselle vielä jotain käy. Huoh.

Meillä tuli tänää täyteen 15+0, ja mä vaan haluaisin että tää maha kasvaa. Eikä näyttäis vaan siltä että oon vähä syöny liikaa.

Ai joo, mun sisko on just synnyttämässä esikoispoikaansa, musta siis tulee tänään tai viimestään huomenna täti ❤️

Kerro tuikkuvain sitte miten meni ultra. Toivottavati pääset kotiin sieltä kans.

Mulla kauhee tunteiden pyörremyrsky. Ja jotenki tää on niin ahistavaa kun ei voi tietää millon nämä syntyvät. Ihan tyhmää miettiä sellasta mutta mietimpä silti. Syntyvätkö vasta sitte viimehetkillä ennen käynnistystä vai tulevatko liian aikaisin vai mitä tapahtuu.. Pitäs vaan olla onnellinen että kaikki on nyt tosi hyvin, ja oonki tietty, mutta nää viimeset viikot vaan on niin.... Täynnä huolta ja odotusta ja mietteitä että miten kaikki menee. Onneks aika menee nopeasti nyt.

Pidän peukut että tuikkuvain pääsee kotiin lepäämään!

Kirjoitin meidän vanhemmille ja veljeille eilisen ultran tuloksista. Siihen tuli sitten pieni keskustelu siitä milloin nämä syntyvät, olisiko Lucianpäivä hyvä vai itsenäisyyspäivä :wink Mielestäni Lucianpäivä olisi nyt se varhaisin ajankohta, silloin olisi viikkoja jo 34+1, mutta siihen sitten oma äitini että "toivotaan että menee kuitenkin tammikuuhun, niin lähelle viikkoa 38 kuin mahdollista" (38+0 meillä on 9.1). Minulle tuli ihan kyyneleet silmiin jo ajatuksesta; niin tukalat olot jo, koko ajan ahdistaa hengitys, olenhan jo pyytänyt astmalääkkeitä joita yleensä käytän vain muutaman vuoden välein siitepölyaikoihin, en pääse sohvasta ylös ilman että sattuu mahaan ja olen NIIIN kyllästynyt näihin poskionteloiden turvonneisiin limakalvoihin... En jaksaisi enää 7 viikkoa!!!
Tänään 31 viikkoa täys, joten katse kolmen viikon päähän :) Eihän maratoniakaan varmaan juosta niin että ajattelee koko ajan sen 42 kilsan rajaa?? Jos on juossut 10 km niin katse ehkä siihen 15 km? Ei muuten pärjää...

Takaisin