Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, liikkuuko joku teistä aktiivisesti tai mahdollisesti jopa ratsastaisi? Miten pitkään liikuntaa on pysynyt jatkamaan? Yksilöllistä varmasti on, mutta murehdin jo valmiiksi, koska harrastukset pitää jättää tauolle. Ratsastusta pystyy yleensä jatkamaan noin rv 20-24 asti, mutta varmaan kyllä vaikuttaa tämä kaksosuus raskauden etenemiseen ja pitää jättää välistä aiemmin?

Mä treenasin ihan alkuraskaudessa vielä, sen jälkeen olot ei sallinu. Sit ku selvis että kaks tulossa luovuin kokonaan ajatuksesta että treenaisin, enkä ois kyllä kyennytkään.

On kyllä varmaan tosi yksilöllistä. Mä en oo pystyny treenaa edes yksösraskauksissa pitkälle, ei oo tuntunu hyvältä.

En ole koskaan ratsastanut; olen erittäin allerginen hevosille, eli en tiedä miten eri ratsastusliikkeet voisivat vaikuttaa esim. kohdunkaulaan. Mutta ensimmäisessä raskaudessani juoksin viimeisen lenkin viikolla 25, tällä kertaa samana päivänä kun saimme tietää kaksosista eli v. 12+4. Ensimmäisessä raskaudessani pelasin jopa viimeisen käsipallo-otteluni v. 15. Sanoisin kyllä että valitettavasti "säännöt" mitkä pätee yksösraskauksissa eivät päde kaksosraskauksissa, eli sinuna kysyisin kyllä neuvoa ihan neuvolasta ja lääkäriltä.

Kökkö homma.. :( kyllähän sen tiesi, että hevosiin tulee taukoa, mutta nyt näyttää siltä, että tauosta tulee piiiitkä. Kun on ratsastanut yli puoli elämäänsä, tuntuu pahalta lopettaa. Mutta sitä kai se on, että lasten takia tekee uhrauksia.

Onhan se rankkaa... Olen jo montaa kyyneltä itkenyt kun en voi mennä kunnon lenkille... Joskus kesällä laskin että todennäköisesti oli yli 6 kk seuraavaan lenkkiin :sad001 Nyt edellisestä on 4 kk, eikä loppua vielä näy. Minulla oli vielä muutama inkonttinenssionnettomuus tyttären syntymän jälkeen. Kesti vähän aikaa ennenkuin lenkkeilystä tuli kivaa. Pitää vain ajatella että vaikka siihen seuraavaan kertaan on vielä aikaa niin se tulee! Monella kaverillani on ollut ristisiteet poikki polvissa, ovat kuntoutuneet ja pelaavat taas. Ja he eivät ole siihen pystyneet vaikuttaa, siis että tauko tuli, minä sen sijaan valitsin tulla raskaaksi.

Mä kävin jumpissa tuohon rv20 saakka. Kannattaa kysyy neuvolasta tota ratsastamista. Veikkaan että on sama asia kun hyppiminen. Ei oikeen enää zumban hypyt onnistunut meikäläiseltä viikolla 20. Toki sulla on varmaan parempi lihaskunto sen suhteen ku mulla kun alotin jumpissa käynnin alkuraskaudessa.
Toivotaan että jaksasit harrastaa pitkään vielä :)

Nonni... Meillä oli ultra tänään ja kaikki oli hyvin pienokaisten osalta, painoarviot n. 1200 g ja 1300 g. Ihanaa että kasvavat niin hyvin! Lääkäri sanoi että näillä viikoilla kasvavat suunnilleen 120 g/viikko! Hui!
Noh, mutta kohdunkaulaa hän mittasi montaa kertaa ja sai tulokseksi 1,4-1,9 cm eli se on lyhentynyt kunnolla ja siksi minut otettiin osastolle lepoon. Saan käydä vessassa/suihkussa ja syömässä, muuten makoilen tässä sängyssä. Enhän ollut valmistautunut tähän joten minulla on täällä vain puhelin ja kirja, onneksi edes niitä! Mies tuo sitten illalla tavaroita minulle ja tytärkin tulee vierailulle.
Soitin äidille ja kerroin tästä, peruutin huomisen neuvolakäynnin sekä menot tältä viikolta... Tylsää! Mutta kai tämä tästä! Tilanne voi muuttua paremmaksi muutamassa päivässä joten toivotaan niin!

Kiva että kaikki hyvin! Mutta kurjaa että jouduit osastolle! Paljo sulla nyt viikkoja? Hyvän kokoiset pikkuset!

Voi että. Mutta hyvän kokoisia jo pienet ja hyvä että heillä kaikki hyvin. Tsemppiä lepoon ja toivotaan että muuttuu paremmaksi! Tuota samaa ns pelkää itellekin aina ultrakäynneillä, kun alkoi jo niin aikasin mulla lyhentyä.

Tänään minulla on 28+3. Lääkäri sanoi että ovat samankokoisia kuin yksöset tässä vaiheessa. Kortisonia minulle ei anneta ainakaan vielä, mikä ehkä antaa vähän toivoa.

Oi Ducksie, tsemppiä! Toivottavasti tilanne muuttuu paremmaksi. Mut hyvä että pienokaisilla kaikki hyvin!

Itsellä ei juuri ihmeempiä. Väsyttää ehkä aikaisempaa enemmän ja vatsa alkanut kasvamaan tahdilla. Liikkuminen hidastuu koko ajan ja pohkeisiin on alkanut taas portaissa ja ylämäissä sattua. Potkuja satelee aina välillä. Mut emmä siltu oikein tiedä miten päi nää oikein on ja kumman potkuja ovat. Onneks tulee ympäri mahaa liikkeitä, joten molemmilla kai ok. Tänään siis rv 24+0. Keskiviikkona ois tiedossa rakenneultran uusintatarkistus. Sitä odotellessa.

Onhan tämä tylsää, sain kuitenkin huonetoverin jonka kanssa voin keskustella! Ja mies toi jo läppärin ja tuo vielä lisää viihdykettä niin saan ajan kulumaan. Olen soittanut kaikki tärkeimmät puhelut jo joten lähimmät sukulaiset tietävät mistä minut löytää.

Kun kävin syömässä niin minulle tuli 5 supistusta. Ehkä minun pitäisi jo tajuta seurata näitä vähän tarkemmin, onhan se hyvä asia että tunnen kun ne tulee!

Nereidi, toivottavasti jatkuu samalla tavalla :) Muuttuuhan olo koko ajan tukalammaksi kun pienokaiset kasvavat mutta niinhän se on yksösraskaudessakin, vain vähän myöhemmin.

Hyvä Citrus että kävit valmennuskurssilla! Meillekin tuli rauhallisempi olo kun sai kysyä kaikki hysteeriset kysymykset sekä raskaudesta, synnytyksestä ja alkuajasta kahden pienokaisen kanssa!! Ja sai vielä hyvät ja rauhalliset selitykset kaikkeen experteiltä.

Olen myös kuullut niistä jotka ovat monta viikkoa vuodelevossa ja sitten jossain vaiheessa lääkärit sanovat että nyt elät normaalisti niin ne tulevat, ja sitten menee vielä montaa viikkoa ennen kun synnyttävät! Ei sitä voi koskaan tietää milloin vauvat haluavat ulos :wink Kunhan nyt nämä kaksi pysyisivät matkassa vielä, haluaisin että olisivat molemmat päälle 2 kiloa...

Kiitos tsempeistä! :)

Kiva kuulla Ducksie että kaikki oli vauvoilla hyvin, mutta pahoittelut kohdunkaulasta ja osastolle joutumisesta :/ Eikun kovasti tsemppiä sinne, koita saada aika kulumaan :)

Mekin käytiin tänään siellä ultrassa ja kaikki oli hyvin. Tyypit on omissa pusseissaan ja siellä hienosti jo liikkuivat. Ja vastasivat täysin 12+4 viikkoa, joten pieni kasvuspurtti oli otettu kun varhaisultrassa olivat 3 päivää laskettua aikaa jäljessä. Ja seulojenkin mukaan kaikki oli hienosti.

Kysyin siitä kaksosten veriseulasta ja hoitaja totesi että ennen niitä ei otettu mutta nyt (ainakin heillä) on käytössä joku päivitetty versio jolla onnistuu tulosten tulkinta. Kävin siis siellä verikokeessa sillon parisen viikkoa sitten vaikka en täysin tiennyt olisiko siitä edes hyötyä. Toisella oli niskaturvotus 1.1 mm ja toisella suurimmillaan 1.5 mm. Pariin otteeseen mittasivat kun ultrasivat alateitse ja mahan päältä. Joten nyt voi huokaista helpotuksesta ja ruveta odottelemaan mahan kasvua :)

Citrus, olen antanut sekä pissa- että verinäytteet niin katsovat onko minulla jokin tulehdus, esim. virtsatietulehdus joka johtaa kohdunkaulani kypsentymiseen ja lyhentymiseen. Sitten katsotaan käyrällä sydänäänet ja supistukset kerran päivässä, yleensä heti aamulla mutta eilen koska olin ensimmäistä päivää niin ne katsotiin illalla. Tähän asti ei ole tehty mitään muuta. Joku päivä katsotaan varmaan kohdunkaulan tilanteen uudestaan, mutta sitähän ei kannata koskea joka päivä joten en tiedä milloin seuraavaksi.
Vähän ehkä toivoisin vtt:ä niin saisin lääkkeet ja toivottavasti kypsentyminen loppuisi siihen ja saisin elää "normaalisti". Mutta en ole vielä nähnyt lääkäriä, en edes tiedä kuinka kauan menee näytteiden tutkiminen kun ne otettiin vasta tänään aamulla.
Eilen oli tosi vaikea saada sydänäänet käyrälle :grin Todennäköisesti mitattiin saman kaksosen pulssia aika pitkään kun ne seurasi toisiaan niin hyvin. Täällä oli kätilö sekä kätilöopiskeilja miettimässä miten saisi varmuudella molempien käyrät. Sitten kun parhaita kohtia mitata tarkastettiin ihan dopplerilla niin B-vauva sai hikan ja kone ei pystynyt mittaamaan sen aikana pulssia :cool: Niin antureiden laittaminen kesti varmaan tunnin, ja sitten seurattiin käyriä puoli tuntia joten sainhan siinä ajan kulumaan :grin

Mies kävi täällä tyttären kanssa myös. Tytär oli kyllä sitä mieltä että äiti olisi pitänyt tulla mukaan kotiin... Halasi kuitenkin sitten ja vilkutti hei hei. Oli kyllä tylsää lähettää heidät kotiin!

Muokattu viimeksi:
Lääkäri kävi täällä ja kertoi että pissanäyte oli puhdas eikä tulehdusarvot olleet koholla. He olivat katsoneet ultrakuvia uudestaan ja todenneet että tilanne on ihan ok, eli saan liikkua vähän. Hyvä niin! Ettei tarvitse olla huolissaan joka kerta kun kömpii sängystä :p

En kuitenkaan pääse kotiin vielä enkä saanut aikataulua sille...

Edit. Olen erittäin onnellinen ja kiitollinen siitä että lapsilla kaikki hyvin! Tämä on ohimenevää :)

Takaisin