Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivottavasti pääsisit vielä kotiin! Tsemppiä sinne!

Nää kans ruvennu hikottelee, pariin kertaa ollu samaan aikaanki hikka :-)

Olen ollut käyrillä tänään yli tunnin kun toinen veti aamujumppaa. Pulssin pitää olla alle 160 ennenkuin ovat tyytyväisiä ja A-vauvan pulssi oli pitkään siinä 180-195. Hän vain hätääntyi sitten kun käyrä hävisi ja yritimme saada sen takaisin ja sitä anturia paineltiin vatsaan niin otettiin pieni tauko, mutta on se pulssi vielä 170+... Tämä aiheuttaa vain koko ajan enemmän supistuksia. Onhan täällä olo ihan mielenkiinnostavaa!

Täällä kans supistelee, oottelen just ultraan pääsyä. Peruskontrolli siis. Mä ihmettelen jos kaikki on tällä kertaa niinku enneki.

Ducksie, toivottavasti pulssi laskee toivotulle tasolle ja muutenkin supistelut loppuisi.

Toivottavasti Talvenkin tilanne kans helpottuu supistusten osalta ja ultrassa kaikki ok.

Meillä oli tänään rv 24+2 rakenneultran uusinta/tarkistus ja kaikki oli loput rakenteet oli niin kuin pitääkin. :) Painoarviot A oli 630g ja B 621g.
B näytti vähän haaruksiaan ja poikaa lupaili. A:an sukupuolesta ei vielä havaintoa kun selkäpuolta vaan esitteli. Päätarjonnassa molemmat. Kuukauden päästä sit seuraava ultra.

Kaikki kuulemma hyvin, puhui ensin jostain funneling jutusta, mutta vakuutti kuitenkin moneen kertaan että ei huolta että kohdun sisäsuu oon kiinni. Jäi vähän mietityttää silti koska oli ihan uus lääkäri, just alottanu työt vasta ja jopa kätilö tuli katsomaan sitä kuvaruutua ja miettimään olisko joku funneling... No pitää luottaa et kaikki hyvin. Ja sanoi että jos lepo ei auta supisteluihin pitää mennä näytille.

Painoarviot oli a1417g ja b1445g ja molemmat rt:ssä.

Niin ja ens kerralla kun 32 viikkoa, otetaan sydänkäyrää samalla ennen ultraa.

Piti kysellä, mut lääkäri alko ja sanella tietoja eikä ymmärtäny että oisin halunnu jutella. Kerkesin kysyy vaan noista supistuksista et missä vaiheessa kannattaa tulla näytille. Ja sanoi sitäki et jos ihan synnytyssupistuksia niin ei kannata enää heille tulla vaan soittaa suoraa naistenklinikalle.

Mut se lapsivesijuttu sitte jäi, mitä sulle sanottiin siitä?

Nii, mä niin toivon että 5viikkoa vauvat pysyis masussa niin pääsis tohon viereen synnyttää eikä tarviis miettii mihin sitä joutuu.

Miten Ducksie jakselee? Kaikki hyvin?

Pääsen tänään kotiin!!! Jeee :) Odotan tässä että mies tulisi hakemaan töiden jälkeen niin saan sitten maata kotona sohvalla sairaalasängyn sijaan. Syy siihen että pääsen kotiin on että kohdunkaulan tilanne on pysynyt samana maanantaista asti. Olen eniten maannut täällä, vaikka sanoivat monta kertaa että saan vähän liikkua niin eihän täällä ole mitään tekemistä... Olen käynyt syömässä ja vessassa.

Minun onnekseni sain todella kivan huonekaverin, hän tuli myös maanantaina. Tuntuu vain tosi tylsältä kun hän toivoi pääsevänsä kotiin myös tänään, mutta ilmoittivat että hän pääsee ehkä vasta huomenna... Ja minä innoissani pakkasin kamat täällä joten tuntui vähän kuin olisin vääntänyt puukon haavassa...

Täällä olen ollut käyrällä joka aamu ja A-vauva on todellakin ollut se vilkkaampi! Eilen tosiaan veti jumppaa niin kauan että jouduin olemaan käyrällä yli tunnin, ja siihen tuli jopa tauko että hän saisi vähän rauhoittua. Lääkäri halusi kuitenkin uuden käyrän vielä sen jälkeen jolloin minun piti maata 20 min, mutta silloin kätilö tuli ilmoittamaan että vauvat ovat vähän liian uneliaita, tässä sinulle mehua ja 20 min lisää!

Noh, nyt pääsen kotiin! :)

Citrus, meilläkin vauvoilla on ihan eri persoonat! A on se villi vipeltäjä ja B on paljon enemmän kuin isosiskonsa oli vatsassa; rauhallinen (vaikka hän kyllä kuitenkin ilmoittaa elossaolostaan mitä isosisko ei aina jaksanut tehdä). Sitä en vain ymmärrä miten B voi olla ihan viilipyttynä kun toinen jumppaa, potkii ja nyrkkeilee! B:lle on mielestäni hikka paljon useammin :)
Nyt en helposti löytänyt edellisistä viestiestäsi miksi olet huolissasi A:n painosta, eikä nämä kana-aivot muista sellaista, eli mikä A:n painossa on ollut huolenaiheena?

Nereidi, hyvänkokoiset lapsokaiset jo! Onneksi olkoon poikalupauksesta! Jäädään sitten odottamaan tietoa toisesta vauvasta :wink

Sain vihdoinkin tänään neuvolakortin takaisin, en ollut edes huomannut maanantaina että he pitivät sen. Painoarviot oli 1253 g ja 1312 g (tai lähellä, ero oli kuitenkin kutissut 59 grammaan!) Arvioitahan nämä ovat, mutta siitä kun toinen oli 440 g ja toinen 556 g ollaan tultu hyviin tuloksiin!!!

Ducksie mitä kirjotit sillon siitä että kohdun sisäsuu v:muotonen ja u:n muotonen tai jotain, mikä se juttu oli ja miten meni?

Talvi, kerran luin jostain että jos kohdunsuu v:n muotoinen niin se on kiinni, ja jos u:n muotoinen niin se olisi alkanut avautua, mutta en ole kuullut tätä lääkäreiltä. Mietin nyt siitä mitä kuulin sairaalassa että tämä on varmaan se sisäinen osa kohdunkaulasta, eli jos se alkaa avautua niin voi hyvinkin olla just u:n muotoinen. Jos sisäsuu alkaa avautua niin lääkärit puhuvat "funneloitumisesta", "funnel" tarkoittaa englanniksi "suppilo" (mikä on v:n muotoinen, eli en sitten tiedä :wink). Pitää vissiin googlata ja lukea uudestaan! Linkitän vaikka jos löytyy!

Serkkuni kaksoistytöt syntyivät viikolla 28+6 ja vaikka olivat pitkään sairaalassa niin ovat nyt ihan terveitä ja suloisia tyttöjä jotka alkavat kohta kävelemään. Tänään minulla on 29 viikkoa täynnä, eli olen päässyt pitemmälle jo, niin voi piiikkkaisen huokaista helpotuksesta ja uskoa että loppupäässä kaikki menee hyvin :)

Minulle tehtiin eilen sellainen testi mikä voi kertoa suuremmasta riskistä synnyttää ennenaikaisesti, ja se oli negatiivinen. Olen joskus kauan sitten lukenut tästä testistä, pitää vähän googlettaa sitäkin. Muistaakseni jos se on negatiivinen niin on hyvät mahdollisuudet ettei synnytä seuraavien kahden viikon aikana. Jos se taas on positiivinen niin ei tarkoita että synnyttää pian, mutta riski on suurempi. Voin kuitenkin muistaa väärin! (Näinhän tämä väärä tieto leviää kun joku kertoo joskus lukeneensa jotain "tämäntyyppistä", jos muistaakin väärin :grin) Eli linkitän tästäkin jos löydän jotain tietoa!

Citrus, sinulla on jo niin hyvät viikot! Sanoivat monta kertaa kaverilleni sairaalassa että yrittävät estää syntymistä siihen 34 viikkoon asti, mutta jos synnytys alkaa sen jälkeen niin eivät estä enää koska vauvat ovat jo niin kehittyneitä että pärjäävät tosi hienosti. Sinullahan on viikko enää siihen! :smiley-bounce012

Mulla se lääkäri viimeks eka epäili just tota funneloitumista, mulla oli meinaan sen sisäsuun kohdunpuolella u:n muoto kun ennen ollut v:n muoto. Ja itekki huomasin et nyt näyttää ihan erilaiselta. Lääkäri vakuutteli kuitenki että sisäsuu on kiinni.. Oli kokematon lääkäri ja jäi vaivaamaan asia. Toivottavasti ens kerralla eri lääkäri.

Jokatapauksessa ennen vauvat oli sen v:n yläpuolella vasta, nyt oli a:n pää ihan siinä sisäsuulla. Eli siinäki muutos.

Koitin googletella eilen mut en oikeen löytäny mitään, linkitä ihmeessä jos löydät. Ja mietin samaa kans et suppilohan olis ennemmin v..

Tässä on nyt lyhyesti siitä u:n ja v:n muotoisesta kohdunsuusta (englanniksi, toivottavasti ei ole ongelma!)
http://radiopaedia.org/articles/funneling-of-the-internal-cervical-os
Jatkan kaivamista :)

Milloin sinulla, Talvi, on seuraava seuranta?

Tässä siitä ennenaikaisen synnytyksen testistä. En nyt tiedä mikä näistä kahdesta testistä on käytössä täällä Suomessa, mutta testi oli kyllä valmis viidessä minuutissa.
http://www.terve.fi/synnytys/talla-mullistavalla-testilla-voidaan-ennustaa-ennenaikainen-synnytys
Enkä myöskään löydä milloin tuo artikkeli on julkaistu.

Takaisin