Talvi, kerran luin jostain että jos kohdunsuu v:n muotoinen niin se on kiinni, ja jos u:n muotoinen niin se olisi alkanut avautua, mutta en ole kuullut tätä lääkäreiltä. Mietin nyt siitä mitä kuulin sairaalassa että tämä on varmaan se sisäinen osa kohdunkaulasta, eli jos se alkaa avautua niin voi hyvinkin olla just u:n muotoinen. Jos sisäsuu alkaa avautua niin lääkärit puhuvat "funneloitumisesta", "funnel" tarkoittaa englanniksi "suppilo" (mikä on v:n muotoinen, eli en sitten tiedä
). Pitää vissiin googlata ja lukea uudestaan! Linkitän vaikka jos löytyy!
Serkkuni kaksoistytöt syntyivät viikolla 28+6 ja vaikka olivat pitkään sairaalassa niin ovat nyt ihan terveitä ja suloisia tyttöjä jotka alkavat kohta kävelemään. Tänään minulla on 29 viikkoa täynnä, eli olen päässyt pitemmälle jo, niin voi piiikkkaisen huokaista helpotuksesta ja uskoa että loppupäässä kaikki menee hyvin :)
Minulle tehtiin eilen sellainen testi mikä voi kertoa suuremmasta riskistä synnyttää ennenaikaisesti, ja se oli negatiivinen. Olen joskus kauan sitten lukenut tästä testistä, pitää vähän googlettaa sitäkin. Muistaakseni jos se on negatiivinen niin on hyvät mahdollisuudet ettei synnytä seuraavien kahden viikon aikana. Jos se taas on positiivinen niin ei tarkoita että synnyttää pian, mutta riski on suurempi. Voin kuitenkin muistaa väärin! (Näinhän tämä väärä tieto leviää kun joku kertoo joskus lukeneensa jotain "tämäntyyppistä", jos muistaakin väärin
) Eli linkitän tästäkin jos löydän jotain tietoa!
Citrus, sinulla on jo niin hyvät viikot! Sanoivat monta kertaa kaverilleni sairaalassa että yrittävät estää syntymistä siihen 34 viikkoon asti, mutta jos synnytys alkaa sen jälkeen niin eivät estä enää koska vauvat ovat jo niin kehittyneitä että pärjäävät tosi hienosti. Sinullahan on viikko enää siihen!