Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Citrus, wow, sinulla on sitten "pienoinen" taipumus kaksosraskauksiin! Vaikka meillä ei ole kaksosia suvussa (vaikka isoäitini enot olivat identtisiä, mutta se ei nyt ole suorassa linjassa ja todella pitkä aika taaksepäin) niin mietin tässä kun luin jostain että jos raskaus on alkanut kaksosraskautena ja toinen on jostain syystä menehtynyt jo tosi varhain (Vanishing Twin Syndrome, VTS), niin se voi johtaa siihen että selviytyjä syntyy pienikokoisena. Meidän tytär syntyi 2700 grammaisena joten todella pienikokoisena verrattuna viikkoihin mitkä olivat 39+2. Eli, voiko olla että raskaus on alkanut kaksosraskautena mutta toinen on menehtynyt niin varhain että siitä ei löydetty merkkejä enää ensimmäisessä ultrassa v. 12+3? Mies on tietenkin sitä mieltä että olen vainoharhainen mutta enää emme voi saada siihen varmaa vastausta.

Mam85, ehkä tapaamme joskus naistenklinikalla :grin Meillähän on melkein sama la!

:-) joo tulee kyllä "hieman" harrastettua täälläkin tota lisätiedon etsimistä. Yllättävän vähän oikeestaan löytyy silti. En tiiä miks mut must ois hauska löytää kuvasarja kaksosista mahassa samanlailla ku on noissa raskaus viikko viikolta jutuissa.. :-) Ja vois olla kaksosia odottaville omat raskausviikkojututki, jonkun verran eroa kuitenki ihan yksösraskauteen...

Olen yrittänyt etsi netistä suuntaa antavia sf-mittoja kaksosraskauteen mutta en ole löytänyt. Samaa tietoa kaikista eri kohteista löytyy...

Mutta todellakin, ainakin kahdessa eri sighteissa olen lukenut että jotkut tutkijat arvioivat että jopa joka kahdeksas raskaus alkaa kaksosraskautena, mutta ainoastaan 1/70-1/80 pääsee perille. Tiedä sitten!

Tunnetteko paljonkin liikkeitä nykyään? Minusta liikkeet eivät ole voimistuneet viimeisten neljän viikon aikana... Mutta ne tulee kyllä useammin jo. Minulla on istukka etuseinässä joten johtuu varmaan siitä, mutta olisi kuitenkin kiva tuntea pienokaisia vähän enemmän. Kun odotimme tytärtämme meillä oli kotidoppleri lainassa. Silloinkin minulla oli istukka etuseinässä ja tytär oli muutenkin erittäin rauhallinen niin se rauhoitti kun sai kuulla sydänääniä päivän päätteeksi jos en ollut huomannut liikkeitä koko päivän aikana. Odotin jotenkin että kaksoset eivät VOI olla rauhallisia, mutta ehkä historia toistuu :grin

Ai hitsit, rakenneultra huomenna :smiley-bounce012 Toivottavasti pienokaisilla on kaikki hyvin!

Mä oon tuntenu nyt liikkeet tosi voimakkaita, ihan mahan päältäkin näkee potkut. Nyt rv22. Hassua että ovat usein eriaikaa hereillä.. Tässä just parin viikon sisään potkut voimistunut tosi paljon.

Tosta rytmistä, oon kans huomannu että samat ajat suunnilleen millon potkivat :-) Ja citrus Täytyyki etsiskellä, joku mainitsi jossain kans et on joku sarjakuvajuttu mut ei muistanu missä.

Ootteko muuten muut pystyny käymään saunassa normaalisti ? Mietin ku mulla pari viimeistä kertaa tullu heti tosi tukala olo saunassa, ei supistaa mutta ahistaa ja tulee huono olla. Taidan joutuu jättää saunomisen jatkossa. Puhuin eilen yhen kaksosten äidin kanssa, sanoi että hänellä oli kans sama..

Mulla ei oo muuten ees mitattu sf- mittaa.. Torstaina kyllä neuvola pitkästä aikaa, jospa sitten mittais , ainaki aion pyytää. Ois kiva verrata että paljo on aiemmissa raskauksista ollut näihin aikoihin....

Neuvolassa sanottiin meille että sf-mittoja ei mitata kun on kyse kaksosraskaudesta, koska ne eivät kuitenkaan seuraa normaaleja käyriä. Kun kävin rv 18 lääkärissä hän mittasi sitä ja silloin oli 19 cm. Katsoin neuvolakortista ensimmäisestä raskaudesta ja silloin minulla oli 17 cm v. 23+0, eli kyllä minulla on selkeästi isompi vatsa nyt :rolleyes:

Tosta saunomisesta en osaa sanoa kun meillä ei ole saunavuoroa :oops: Käyn kyllä aina vauvauinnin jälkeen lämmittelemässä saunassa, mutta sehän on vain lämmin huone kun siihen pitää voida mennä ihan pienten vaavien kanssa.

Minulla on ollut hirveitä unia viime öinä... Ensin oli joku vanhempien naapurin kissa joka leikki hiirellä ja vahingoitti sen pahasti, mutta naapuri tuli sitten hakemaan kissansa ja kehui kissansa. Kuulostaa ihan lapselliselta, mutta se oli erittäin ahdistavaa ja unessa itkin ja huusin isälleni että pitäisi tehdä jotain, olin varmaan itse 10-12 v unessa :wink
Sitten viime yönä näin unta että tänään vauvauinnissa sain supistuksia ja lähdin suihkuun aikaisemmin. Sitten meni lapsivesi ja oli pakko soittaa ambulanssia ja mennä sairaalaan, missä olivat eniten sitä mieltä että jos nyt syntyvät jo nyt niin menehtyvät, antoivat supistuksia vähentävää lääkettä mutta ei muuta, että ei sille nyt muuta voikaan tehdä... Hirveä olo jäi! Onneksi oli vain uni :)

Mulla oli rv15+4 neuvola ja siellä mitattiin "huvin vuoksi" sf-mitta, joka oli 19cm. Tuo mittaaminen on silti aina terkkarista riippuva. Eli jos halutaan edes hiukan seurata, pitäis aina sama terkkari mitata. Vähän sama juttu ku vaakojen kanssa on, et aina se neuvolan vaaka näyttää jotain muuta ku kotivaaka :)
Terkkari maalas piruja seinille et ei hänellä ookaan koskaan ollu kolmosia uran aikana. Kauhulla odotan seuraavaa ultraa jos sieltä "taas" löytyy uus salamatkustaja :D
Liikkeistä sen verran etten tiedä, missä istukat on, kun en kysynyt kätilöltä nt-ultrassa. Kuitenkin toisen kaksosen liikkeet tuntuu tosi paljon vähemmän jos ollenkaan eli epäilen että istukka on tuossa edessä oikean puoleisella (mahd.B-kaksonen). Näistä on muutenkin vaikea erottaa kumpi on A ja B kun ne tuntuu olevan vierekkäin :)

Pakko kirjottaa tänne, kun ärsyttää ihan sairaasti. Tuntuu että kukaan ei tajua yhtään tätä kaksosraskautta. Paitsi te ja ne ketkä sen kokee tai on kokenut. Näitä kipuja tms. Ymmärrys ei tunnu riittävän ja ihmiset ei tajuu et oikeesti niitä kipuja on jos tekee liikaa ja välillä vaikei tekisikään... Huoh... Ei mulla muuta.

Olen näköjään onnekas kun minulla on niin monta ihmistä kenen kanssa puhua tästä raskaudesta. Melkein kaikilla ystävilläni on pienet lapset ja raskaus tuoreena muistissa, ja ymmärtävät että kaksosraskaus on samaa, mutta kuitenkin toisenlaista. Se mikä on ärsyttänyt ehkä eniten on se kun on tuntunut että mies ei ehkä ihan ymmärrä minun väsymystäni, mutta sekin on tässä viime aikoina muuttunut ja hän tukee minua paremmin koko ajan :hug003 Ehkä se että nukun 11-12 h/vrk viikonloppuisin, herään päikkäreistä väsyneenä je menen kuitenkin klo 21 nukkumaan on saanut hänet ymmärtämään että tarkoitan mitä sanon. :wink

Huhhuh! Tänään olisi rakenneultra! Kaksi viikkoa sitten menin ultraan hyvillä mielin ja luotin siihen että kaikki oli hyvin, nyt on ajatukset TTTS:tä päässeet taas aivoihini... Pitää vain hokea itselleni koko ajan "kaikki on hyvin, kaikki on hyvin, kaikki on hyvin" niin eiköhän sekin toteudu :angel11

Joo siis mulla kans onneksi ystäviä tukena kanssa ja monia kenen kanssa jutella ja niitä keitä kiinnostaa tosi paljon tää raskaus. Ja arvostan sitä. Mutta onhan se on niin eri juttu sitte taas puhua ihmisen kanssa kuka on saman kokenu ja tietää mistä puhun.

Ja kiitos eilisiltaisesta, nyt jo parempi mieli :-)

Tsemppiä ultriin! :-)

Nonniin, rakenneultra takana ja kaikki oli tosi hyvin! Molemmat ovat saaneet viimeisten kahden viikon aikana noin 100 g lisäpainoa eli kasvavat hienosti :) Näyttivät molemmat sopusuhtaisilta, kaikki elimet löytyivät ja olivat oikean kokoisia ja kaikki mitä sieltä piti nähdä näkyi ja oli hyvin. Molemmilla on pää alaspäin mikä selittää epämukavuuden tunne mikä minulla on ollut alavatsassa eilen ja tänään. Yrittävät vissiin molemmat päästä eturiville ja syntyä sitten ensimmäisenä :grin

Kysyinpä sitten mitä vaihtoehtoja minulla on kun olen niin väsynyt, niin lääkäri totesi että hänellä ei ole juuri muuta tarjottavana kuin sairausloma, eli nyt köllötän sitten kotona kaksi seuraavaa viikkoa. Kuten lääkäri sanoi, eivät työnantajat yleensä anna mitään lisäpisteitä siitä että pinnistelee siellä viimeiseen asti eikä sitten jaksa kunnolla viimeiset tunnit töissä/kotona vanhempien lasten kanssa (niin kuin minun tilanteessani...)

Eli nukkumaan, mars! :sleep002

Minulla on kyllä vähän ristiriitaisia tunteita tästä sairauslomasta kun periaatteessa jaksan töissä, mutta en sitten jaksa tehdä yhtään mitään tyttären kanssa päiväkodin jälkeen. Nyt kun sain tänään ihan vähän levättyä niin auttoi jo, olen varma että auttaa vielä enemmän kun saan olla koko päivän kotona. Tänäänhän lähdin normaalisti töihin eli herätys klo 6:20 ja työpaikalla 7:15. Kotiin tullessa kävin vielä kaupassa hakemassa vähän ruokaa ja hedelmiä lähipäiviin niin sitä lepoa ei varsinaisesti tullut vielä tänään.

Citrus, hienoa että sinunkin pienokaiset myllersivät tänään! Mutta onko teillä aina tiedossa kuka on kuka jos he vaihtavat paikkaa tuolla tavalla? :grin
Minulla on vauva A oikealla ja vauva B vasemmalla. Ensimmäisessä ultrassa olivat päällekkäin, mutta sen jälkeen ovat olleet tällä tavalla vierekkäin eivätkä ole vaihtaneet paikkaa :)

Takaisin