Onko muita kaksosten odottajia?

Kiitos Citrus :)

Hemoglobiinista: Mulla oli alussa sadan paikkeilla ja raudan alotuksen jälkeen on korkeimmillaan ollut 111. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa neuvolaa että oisko vielä noussu tosta. Mä oon kyllä taipuvainen tohon alhaseen hemoglobiiniin, kaikissa raskauksissa on ollu rautalisä käytössä. Nyt tosin vielä alhaisemmat lukemat, kun aikasemmin alin lukema on ollu tuo 111.
 
Hui, ei ihme että olette väsyneet noilla hemoglobiniarvoilla!
Toivottavasti löydätte oikean rautavalmisteen heti, siis semmoisen josta maha ei mene sekaisin, ei ole liikaa vaivaa, ja saatte hyödynnettyä maksimimäärän rautaa.
Ostin itse Obsidania, mutta vähän kyllä harmittaa kun apteekista sanoivat että ei saisi syödä maito- eikä viljatuotteita kaksi tuntia ennen ja kaksi tuntia jälkeen kun ottaa niitä. SIIS MITÄ?!? :eek: Jo'o, hedelmän kanssa vain, mutta en minä mitenkään pärjää neljää tuntia banaanilla! Ajattelin sitten että kun kuitenkin käyn pissalla joka yö, niin otan banaanitauon ja rautaa aina öisin. Hyvä idea, en vain viime yönä sitten herännytkään kertaakaan. Ellei arvoni ole kuukaudessa parantunut niin ostan sitten Floradixia joka toivottavasti on vähän helpompi saada mahtumaan päivään.

Tänään ultra :) Nyt ei jännitä yhtä paljon kuin viimeksi, mutta näinhän pienet pikaisesti ruudussa viikko sitten kun kävin lääkärillä, ja tunsin eilen potkuja molemmilta :Heartred:Heartpink
 
Saapi nähdä mitä mun hempparit tänää näyttää, mut en oo kyl kovin väsyny ollu.. unet kyllä jääny tosi vähiin viime aikoina.
Mä oon sitä obsidania kyl syöny ihan vaa aamusin vaikka puuroa tms sen jälkeen. Alkuun otin tuoremehun kanssa ja hetken päästä söin normisti. Nyt ottanu ihan veden kanssa ja kohta normi aamupala sen jälkeen. Rauta-arvot nousi sillainkin ja vatsa kesti...
Mulla tuo ylempi toukka liikkuu nyt jatkuvasti mutta alemman en oo tuntenu viä kertaakaan. On niin hirmu alhaal et varmaa sen takia. Toivon et sielt vähän nousis ylemmäs...

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon kans syöny obsidania joka raskaudessa. Se on ollu hyvä. Nyt oon syöny aika ajoissa iltapalan ja sit just ennen nukkumaan menoa oon ottanu. Viime raskaudessa otin öisin. Ekasta raskaudesta otin kai vähän miten sattuu.

Mulla normaalistikkin siis alhaset arvot eli ei oo väsyttäny sillonkaan ku oli sadan lukemissa. Varmasti iso arvolen lasku väsyttää enemmän. Mulla ei taas sitä laskua oo kauheesti ollu. Väsyttää lähinnä kun keho nyt koetuksella ja jos vähän enemmän puuhastelee niin väsyttää. Rauhassa kun ottaa nii jaksan pirteempänä päivän loppuun asti. Aamupäivät oon energisin.

Tsemppiä neuvolaan ja ultraan teille! :)

Miten muuten muut kellä oli aikasempi lapsi vielä alle 2-v, aiotteko hommaa seisomalaudan vaunuihin vai jotain muuta? Meil on esikoisen seisomalauta joka käy tuplavaunuihinkin, että se nyt ainakin sitte. Mut aattelin et olis kätevä sellanen sisaristuin, mutta en löytäny sellasta mikä kävis tupliin.. Jossain näin kans kuvan seisomalaudasta missä on sellnen istuin siinä, mut en löytyny ainakaa suomen nettikauppojen sivuilta... Pääsis vähän pidempiä matkoja liikkumaan kun poika pääsis istumaan...
 
Talvi, me ostimme Mountain Buggy Duetin johon saa Freerider Stroller Boardin, eli potkulaudan jonka voi kiinnittää rattaisiin, onneksi sivulle eikä keskelle!
Muistan että olen nähnyt saman laudan jossa oli istuin, kuin pyöränistuin. En vain millään muista minkämerkkinen se oli... Rakastuin siihen ideaan välittömästi!
Ajatukseni ainakin ensimmäiseksi ajaksi on nyt että haen tytön päiväkodista kaksoisrattailla, toinen kaksonen saa nukkua/kukkuilla kantokopassa rattaissa ja toinen on Manducassa jonka sain lainata kaverilta, niin tytär saa istua rattaissa jos haluaa (tai jos meillä on kiire). Jos on paljon lunta niin voi käyttää pulkkaa isommalle, ja sitten kun lumi on sulanut niin tytär saa oppia käyttämään potkulautaa. Jännittää vain kuinka pitkälle hän menee sillä kun nytkään ei pysy lähellä mitenkään.... Pitää vissiin käyttää valjaat ja talutin :wink

Ultrassa oli kaikki hyvin :) Kaksoset kasvavat aika samaa tahtia ja heillä saman verran lapsivettä.

Tarkistin asian ja minulla oli hemoglobiniarvo 144 maaliskuussa, jolloin kävin lääkärillä tarkistamassa onko minussa jokin vika kun olin koko ajan niin väsynyt. Verinäytteellä otettu arvo on muistaakseni yleensä vähän alhaisempi kuin sormenpäästä otettu. Minulla on aina ollut korkea arvo kun olen luovuttanut verta, yli 150, joten 120 tuntuu...
 
Niimpä, totta, toistahan voi hyvin pitää jossain kantorepussa tai liinassa joissain tilanteissa. Ja tosiaan jos on luminen talvi niin pulkka on kätevä. Mulla toi isoin lapsi voi vetääkkin vielä ni ei ite tarvii :) Joo pitää vielä googletella jos löytys joku sellanen istumalauta tai joku. Ja pitääkin googlettaa minkälainen toi potkulauta on :)

Ducksie: Kiva että ultrassa kaikki hyvin. onks sullakin seuraavaksi rakenneultra sitte? Näkikö jo sukupuolen tänään? :)
 
Mun kotipaikkakunnalla järjestettäs kyllä tota monikkovalmennusta, mut en oo kyl ennenkään käyny niissä perhevalmennuksissa.. En tiiä. Tavallaan ois kiva mennä ni vois löytää muita kaksosia odottavia. Mut en tiiä, varmaan jää menemättä. En oikeen koe et ois mun juttu. Ehkä jos on paljo asioita jotka mietityttää ja näin ni sitte varmaan ihan kiva juttu.

Tänään oli rakenneultra, siellä kaikki oli niinku pitikin :) Olivat niin vierekkäin että joutu pitkään lääkäri kattoo kumpi nyt sit oli alempana. Voi että miten ihania! Ja hauska kun ruudulta näin että vauva potkasi niin tunsin sen potkun samalla selvästi :) Parin viikon päästä sitte jälleen.
 
Joo viimeultrassa pari viikkoa sitte lääkäri sanoi pojiksi. Tänään esittelivätkin jo pippeleitään niin että äitikin huomas :-) Poikina heitä olinkin jo ajatellut.
 
Meille myös ois valmennusta mut ollaan reissussa just sillo. Neuvolassa sitä suositteli kyllä. Sillo oltii ekan kerran myötä neuvolan valmennuksessa mut enpä nyt tiedä oliko siit hyötyä..
Kiva että kaikilla on kaikki hyvin.
Eilen neuvolassa ei taas ihmeitä.. sykkeet hyvät ja hb 122. Rakennetta ootellessa. :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Me kävimme valmennuksessa kun odotimme esikoista ja meille oli siitä hyötyä. Ellei muuta niin rauhoittuimme pikkaisen :grin

Helsingin Seudun Monikkoperheet ry järjestetää monikkovalmennusta ensi ja sitä seuraavana viikkona Naistenklinikalla. Heidän kotisivuillaan lukee näin "Tilaisuuteen voivat osallistua kaikki monikko-odottajat tulevasta synnytyssairaalasta riippumatta. Osallistuminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Ei ennakkoilmoittautumista."
Me olemme ainakin menossa sinne.

Ensiodottajille joille on tulossa monikkoja suositellaan täällä meilläpäin ainakin että käyvät sekä tavallisessa perhevalmennuksessa jossa käydään läpi vauva-arki, imetys, pulloruokailu, hampaiden pesu, milloin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin jne, sekä monikkoperhevalmennukseen jossa sivuutetaan nämä tavalliset vauvajutut ja keskitytään juuri monikkoarkeen.

Mutta onhan nämä kaikki asiat ns. terveen järjen juttuja. Tiedän vain kokemuksesta että vauva-arjessa terve järki ei aina ole helposti löydettävissä omien seinien välistä, äiti/isä on liian lähellä nähdäkseen asiat objetiivisesti, joten silloin valmennuksista saatu tieto voi olla hyödyksi. Mutta tämähän on yksilöllistä!
 
Aika hiljaa menoa täällä nykyään :wink Miten kaikki voivat?

Täällä ollaan väsyneitä :sleep011 Mistä saisi vähän energiaa? En muista koskaan kokeneeni tällaista väsymystä ennen...
 
Laiha lohtu että muutkin ovat väsyneitä :sad001 Onneksi mies nukutti tytärtä eilen niin menin nukkumaan puoli kasilta, ja sain nukuttua 10,5 h.

Minulla on limakalvot nenässä turvonneet ja kurkku on ollut kipeä öisin jo yli kaksi viikkoa. Flunssabakteereja olen varmaan saanut sekä päiväkodista että bussista, onneksi se ei ole vielä ainakaan pahentunut tästä. Parane Citrus pian!

Meillä on rakenneultra ensi maanantaina :) Jeee! Sokerirasituksesta ei olla vielä puhuttu neuvolassa. Ensimmäisessä ultrassa sanottiin että sen pitää tehdä varsinkin nyt kun on riskiraskaus, mutta en ole muistanut kysyä siitä neuvolassa eikä neuvolatyttö ole siitä maininnut. Miten pitkällä olet nyt Citrus? Muistaakseni tein sokerirasituksen noin v. 28 kun odotin esikoistani.

En voi sanoa että olisin huomannut eroja vauvojen kesken vielä. Tai, vauva A:lta tunnen enemmän potkuja, mutta vauva B on vähän toisen takana ja sen lisäksi istukan takana, niin olen vain ajatellut sitä syyksi. Vauva B löysi eilen peräsuoleni potkuillaan, mikä oli minulle uusi kokemus ja aika outo fiilis! Aika vähän liikettä tunnen kuitenkin tähän mennessä, lisääntyy varmaan pian :)
 
Muokattu viimeksi:
Hyvin voidaan. :) Vatsa kasvaa ja sitä "kiristää". Olen tuolla naamakirjan puolella enempi tutkaillu, niin jääny täällä hiljemmalle... :)
Ensi viikon pe rakenne, sitä odotellaan. Samana päivänä oisi myös viikon reissulle lähtö, jos uskallan lähteä autoon istumaan tai että lääkärissä ei tuu mitään estettä. Tekis kyllä hyvää viikko muissa maisemissa perheen kesken. :)

Mulla ei ihme kyllä oo pahempaa väsymystä, vaikka yöunet max tuota 7h.. Viikonloppuna olin la 7-14 töissä, tulin nukkuu puol tuntii ja lähdin 17.30 jatkaa toiseen työhön. Yöllä pääsin 2.30 nukkuu, su aamuna 8.30 herätti puhelin ja lähdettiin hakemaan tyttöä mummolasta. Klo 13 alkoikin sit jo iltavuoro. Ihmeen hyvin jaksoin tuonkin taas/vielä. :)

Lastentarvikkeesta hain sen paljon mainostetun babyboxin. Eilen sit myyjä soitti, että kyllä saat toisenkin, kun tuut hakemaan. Silloin ei antaneet, kun ei tienny voiko antaa kahta. Aikalailla vastaava sisältö kuin pamperslaatikossa, jonka sain sairaalasta tytön syntyessä. Me&In ruokalappu oli ihan kiva. :)

Mutta jaksamista kaikille, toivottavasti väsymys helpottaa!!
 
Citrus, en muista onko sinun pienokaisilla sama istukka vai ei. Meidän tyypit jakavat istukkaa mikä voi johtaa ns. TTTS (Twin To Twin Syndrome), eli siksi käymme ultrissa kahden viikon välein ja sana "riskiraskaus" tulee varmaan helpommin silloin :) Mutta onhan se niin että kaikki kaksosraskaudet ovat riskiraskauksia joten ehkä sitä ei tarvitsisi todeta ääneen ihan koko ajan :cool:

Kiva tuikkuvain että jaksat noin hyvin! Toivottavasti se jatkuu :)

(Töissä on tänään vähän hiljaista joten ehdin tulla lukemaan teidän vastauksianne :wink)
 
Takaisin
Top