Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Harmony kysymästä! Juuri tänään en varmaan pitäisi vastata tuohon kysymykseen, mutta yritän muistaa millaisia useimmat yöt ovat olleet... Yöt menee kyllä ihan hyvin, parhaimmat syötöt menee 15 minuutissa ja heti toinen perään niin ehdin jopa nukkua itse! Yleensä menee kyllä niin että jompikumpi ei ole ihan tyytyäinen syönnin jälkeen joten siinä voi sitten mennä se tunti rauhoitteluun. Mutta aamuyöllä eivät huuda täyttä volyymiä kuin harvoin :) Sen he tekevät alkuyöstä kun itse nukun ja mies hoitaa. Mutta on se vielä valitettavasti niin että se joka hoitaa ehtii nukkua 0-2 h eli pakko jakaa yöt kahteen osaan ja hoidamme sitten peräkkäin.

Viime yönä imetin ensin toisen ja näytti siltä että kaikki menee hyvin kun imetin toisen. MUTTA! Sitten ensimmäinen tyhjensi toisessa päässä ja halusi lisää, ja toinen oli sittenkin vain nukahtanut rinnalle. Minulla on vasen nänni niin h*lv*t*n kipeä etten vain millään pystynyt imettää siitä enempää joten yritin toisella rinnalla sitten saada molemmat kylläisiksi mikä ei toiminut. Mies tuli sitten rauhoittelemaan tyttöjä sen aikaa kun lämmitin maitoa molemmille. Silloin oli jo mennyt 2 h alusta ja olin turhautunut, väsynyt ja itkuinen. Tuntuu siltä kuin epäonnistun, mutta yritän sanoa itselleni että se että teen parhaani on tarpeeksi hyvä, ja on hyvä asia että meillä on maitoa annettavana.
Ja tämä yö tuli päivän jälkeen kun imetin monta tuntia peräkkäin, koko ajan toinen rinnalla...
Soitin neuvolaan ja odotan että soittavat takaisin. Pyydän että saisin lääkärinajan koska haluan todellakin nyt lääkettä tähän sammakseen! Kaksi viikkoa sitruunamehulla oli tarpeeksi, lisäsin hoitokerrat päivässä ilman mitään vaikutusta ja nyt kun ollaan oltu viikon tiheän imun kaudessa niin en enää pärjää kivun kanssa...

Millainen olo sinulla, Harmony, nyt on? En nyt muista, oletko jo sairauslomalla vai vielä työssä? Noilla viikoilla oma mahani oli suunnilleen saman kokoinen kuin yksösraskauden lopussa :)

Saavat öisin pullosta rintamaitoa ja korviketta. Rintamaidon määrä riippuu siitä miten olen jaksanut lypsää, joskus on puolet rm ja puolet korviketta.
Rintamaidon tulo on selkeästi nyt vähentynyt koska ollaan siirrytty lähes kokonaan pulloon. Toki tämä on henkisen jaksamiseni kannalta paras vaihtoehto. Viime yönä kaikki meni kuin elokuvissa ja muksujen syötöt kesti noin tunnin kerrallaan ja nukahtivat heti sen jälkeen <3 Sain siis nukuttua kolmessa pätkässä yhteensä 7h, joka on mun mielestä jo hyvä saavutus :)

Hienoa Sanna sait noin hienosti nukuttua! Toiv jatkossa myös saat nukuttua.
Ducksie eivätkö silloin aikaisemmin tarjonneet lääkettä siihen sammakseen? Sen kun saatte niin nopeasti lähtee se sammas. Ja onko siinä imetyksessä imuoteongelma? Temperamentti vai vähän kaikkea? Ku sanoit et sulla on se vasen nänni kipeä. Sun täytyy todella olla ylpeä itsestäsi, ku noin sinnikäs olet imetyksen kans!!!!!! Ja älä mieti edes sellasta sanaa kuin epäonnistuminen. Nyt ajat ovat vaikeat teillä, mutta kyllä varmasti jälkikäteen koet tehneesi parhaasi. Sehän on tärkeintä eikä niinkään lopputulos. Oletko ajatellut, että menisitte öisin korvikkeella vain? Vai koetko, että haluat ylläpitää korkean rintamaitomäärään? Voimia sulle arkeen. Sinnikäs mimmi olet!!
Muoks. Niin unohdin vastata kysymykseesi. Kunpa olisinkin töissä :D siitä saa saikkua sentään. :D Mä olen siis kotiäitinä nyt. Mulla on 3v ja 2v pojat. Vointi on ihan ok. Oon paljon poikien kans yksin, ku mies on päivät koulussa, illat töissä ja yöt tekee päättötyötä. Hän on ihan tööt ja minä oon tööt. Mut toukokuussa pitäis koulujuttujen olla loppusuoralla. Sitä odottaessa. Ja oot oikeassa, mulla on kutakuinkin samankokoinen masu nyt kuin 36-38 vkoilla yksösraskaudessa.
Ja kaikki loppuraskauden oireet löytyy. Uutena lähinnä jatkuvat menkkajomot. Kävin hakee pissapurnukat neuvolasta tänään. Ja tarkoitus, et suljettais pissainfektiot yms. En kyllä usko et on, mutta varmuuden vuoksi. Ultra on seurv.kerran 18.3. Vähän jänskättää tuo kohdun tilanne. Viimex oli pehmentynyt.

sanna, ymmärrän hyvin että siirrytte vähitellen korvikkeeseen. Minulla on vain joku päähänpisto että lapseni pitää saada rintamaitoni.
Harmony, vielä meillä on sen verran paljon omaa maitoani pakastimessa ettei tarvita turvautua korvikkeeseen pitkään aikaan, mutta jostain syystä en pysty hyväksymään sen että pullosta annetaan. Ajattelen että jos annan liian helposti pullosta niin maitomäärä rinnoista laskee. En osaa perustella haluni täysimettää (tai ainakin melkein täysimettää), olen aina ollut sellainen että jos teen jotain niin teen sen kunnolla. Nyt tällä kertaa se kyllä syö voimia vähän turhaankin...

Tämä jäi postaamatta eilen joten jatkan tästä :) En saanut lääkärinaikaa eilen mutta nyt soitin heti aamulla. Toivon niin että saan lääkkeet eikä lääkäri halua minun kokeilevan muita keinoja ensin... Lääkkeen pitäisi toimia muutamassa päivässä.

Meillä oli tosi hyvä yö viime yönä! Bella söi kerran ja nukahti heti! Eveline söi kaksi kertaa, hänen kesti vähän kauemin nukahtaa mutta nukkui sitten hyvin sen jälkeen. Mutta nyt kun kerran olisin saanut nukkua niin esikoinen heräsi koska tutti oli kateissa ja sitten hän ei nukahtanut heti vaan tuli ulos huoneestaan joka 10-15 min tunnin ajan... Noh, mutta sain kuitenkin nukkua sen jälkeen! Lisää näitä :)

Viimein kotona. Olisivat halunneet vielä seurailla verenpaineita viime yön, mutta onneksi paineet olivat eilen tulleet alaspäin sen verran että sain kotiutusluvan ja päästiin eilen illalla kotiin. Todella raskas jakso oli ja uskon että paineet laskevat ajan myötä ihan täällä tutussa ja turvallisessa kotiympäristössä. Sain kuitenkin verenpainelääkityksen joka puretaan sitten kun paineet normalisoituvat. Sunnuntaina mies tuli poikien kanssa yöksi sairaalaan, muuten olisin varmaan tullut hulluksi. Mutta nyt onneksi kotona :Heartred nyt vaan sais haavan paranemaan ja sulkeutumaan kunnolla. Lauantaina pitäs mennä poistamaan tikit naistenklinikan päivystykseen. Pelottaa hieman että meneekö haava nyt umpeen. Kunpa meidän vastoinkäymiset olisi nyt tässä ainakin näiden asioiden osalta ja päästäs vihdoin aloittamaan vauva-arki. :love7

Meillä mennään pelkillä korvikkeilla. Olisin halunnut kyllä imettää edes vähän aikaa tai osittain, mutta en vaan saanu imetystä missään vaiheessa käyntiin kun oli oman voinnin kanssa niin paljon tekemistä. Enkä lypsämälläkään saanu ku pienet tipat aikaiseksi. Niin eihän sitä maitoakaan sit oo herunu eikä pojat ei edes huolineet rintaa. Raivareita vaan tuli. Tottahan olen tuntenut syyllisyyttä, mutta asiat meni niin kuin menivät ja yritän nyt vaan ottaa rennosti ja olla hyvä äiti pojille :Heartred :Heartred

Kiva kuulla Nereidi että pääsit vihdoinkin kotiin! Sinulla ei ollut helpoin alku imetykselle kun oli sektio ja sen päälle kaikki muut vaikeudet. En ehkä ole paras henkilö sanomaan, mutta lapset kasvavat yhtä terveenä korvikkeella kuin rintamaidolla :)

Kävin lääkärissä ja sain lääkettä sammakseen. Samaa litkua laitan nänneihin koska Daktarin jota käytin esikoisen aikaan ei ole testattu alle 4kk vauvoilla. Kyllä tämä tästä! :)

Nereidi ihanaa vihdoin pääsit kotiin!!! Toiv haava paranee hienosti ja paineet pysyy kurissa. Tsemppiä arkeen! <3
Ducksie ajjaa mä kato en tajunnut, ku sanoit antavasti pullosta. Luulin et tarkoitit sillä korviketta. MUTTA siis waaw meette rintamaidolla. Mitenkään ketään loukkaamatta, niin onhan se tutkitusti parasta ravintoa vastasyntyneelle. Ja todella ihailtavaa et kaikista vastoinkäymisistä huolimatta jaksat ja uskot imetykseen. <3 ja lopuksi haluan vielä sanoa, että imettäminen/korvike ei määrittele kenenkään äitiyttä. Se ei ole mikään mittari. Et toiv kukaan ei nyt ota itseensä, ku tässä Ducksien imetystarmoa ihailen! :)

Ja varmasti tulee olo, että kun on jo paljon näjnyt vaivaa imetyksen eteen ja pumpannut ahkerasti, nii ei sit halua luovuttaa. Ihanaa, eträ pääsit Nereidi kotiin. Olipa kiva että sairaalassa oli mahdollista koko perheen yöpyä. Toivotaan, että haava nyt paranee.:)

Täällä käyty tänä aamuna ultrassa. :) Vauvat on kasvanu tosi hyvin ja erittäin virkeitä kavereita. Vauvoilla oli nyt painoo rv 25+6 (suluissa rv 24+6 painoarvio) A 762g (610g) ja B 817g (637g). Kauheen kasvuspurtin ottaneet. :) Pää asia että ovat kasvaneet kun viime viikon mittauksissa ei sitä kasvua ollut. :)
A vauva oli edelleen rt ja erittäin syvälle laskeutuneena ja B vauva poikkitilassa kylkikaaressa. :D
Kohdun suuta ei tarkistettu ettei vaan ärsyynny ja viikon aikana ei niin suuria määriä oo supistuksia ollut. Mut heti tarkistaavat jos alkaa supistamaan. Streptokokki näytteen ottivat myös jo nyt että on varulta tulokset jos alkaa syntymään nää vauvat.

Ihanaa Jetsoni, että kaikki hyvin. :) Meillä ollaan samalla tavalla asettuneina. Seuraava ultra vajaan kahden viikon päästä.

Minut jätettiin nyt saikulle, taas. Tällä kertaa lääkäri sanoi suoraan, että tuskin olen palaamassa enää töihin. Viikon verran ollut kovia polttoja selässä ja maha ollut kipeä. Supistellut on myös. Nyt sitten pitää levätä ja ottaa rauhallisesti, sekä nukkua ja syödä. :) Sisätutkimuksessa kaikki oli kunnossa kuitenkin. Ulkosuu lähtenyt pehmenemään, mutta huolissaan ei tarvitse olla. Paineita joudun seuraamaan kotona, kun olivat kovin korkeat neuvolassa.

Oletko Jetsoni vielä sairaalassa? Miten pärjäät? Ihanaa että vauvat ovat kasvaneet noin hyvin! Kohta ovat kilonkokoisia :)

Meillä on 3 kk neuvola tänään vauvojen kanssa. Innolla odotan tietoa heidän painoistaan nyt kun ovat meilkein täysimetettyjä olleet vähän aikaa. Yritin löytää sairaalasta saamamme ohjeet kiinteiden aloittamisesta, tuloksetta. Muistaakseni meidän pitäisi 4 kk iässä alkaa kiinteät, mutta voisimme jo antaa velliä jossa olisi vähän luumua jos haluamme. Nyt kun ummetuslääkkeet ovat loppumassa (meillä on kyllä yksi pakkaus hakematta vielä reseptillä) pitäisi ehkä siirtyä siihen luonnollisempaan vaihtoehtoon. Tarkoittaisi samalla että jos pakastimessa olevassa maidossa on vielä hiivaa (onko se hiiva joka antaa sammasta? Vai sientä?) niin emme antaisi sen takaisin lapsille koko ajan. Molempien suut ovat vielä sammaksen peittämiä, mutta vähitellen sen pitäisi hävitä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi pienillä vauvoilla pitäisi siirtyä kokonaan kiinteisiin noin aikaisin? Kun kuitenkin suositus on, että täysimetys 6kk ja osittainkin mielellään vuoden ikään asti.

Ah,okei. Ymmärsin varmaan väärin. :) Siksi kysynkin, kun kuulosti kovin nopealta,että pelkkää kiinteää. :)

Ihan uusia juttuja nämä kaikki, joten siksi kyselen. :)

No on kyllä varmaan erilaisia ohjeistuksia eri sairaaloissa. Mun lähipiirissä ja ystävillä on monella syntynyt alle 3kg vauvoja. Viimex siskolla synty joulukuussa 37+1 2340 tyttö ja täysimetyksellä menee. Eikä oo mtn neuvolassa puhuttu, pitäis jotenkin tav.aik aloittaa kiinteät. Niin kauan ku kasvu on hyvää niin menee täysimetyksellä. Hän asuu siis Helsingissä ja synnytti NKL.

Takaisin