Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on sairastupa kotona :sad001 Minulla oli koko eilisen päivän taas rinta kipeänä. Meille tuli vieraita ja kun he olivat lähteneet minulle tuli niin kylmä että vapisin, sormet menivät sinisiksi. Otin Paratabsin kipuun ja mittasin lämpöni. Siinä vaiheessa se oli 36,8 (normaalilämpöni on 35,8). Koska minulla oli niin kylmä mittasin muutaman kerran ja 7 min jälkeen oli jo 37,3 ja taas 7 min jälkeen 38,3... Eli ei ihme että minulla oli kylmä!!! Ajattelin tietenkin että johtuu rintatulehduksesta, mutta mies huomasi että esikoinen oli kuuma ja mittasi lämmön häneltäkin, se oli 38,2... Voihan olla että tyttären nuha ja kuume johtuu influenssarokotuksen toisesta satsista jonka sai eilen. Minulla oli kuumetta vielä neljän aikaan yöllä mutta ei enää kun heräsin aamulla. Nyt on taas noussut lämpö.
Eilen kun lämpö nousi noin nopeasti ja oletin sen johtuvan rintatulehduksesta niin tuli mieleen ajatus rintaruokinnan luopumisesta :sad001 Itku tuli, koska silloin pyytäisin lääkettä että tuotanto loppuisi, pumppaaminen ei sovi minulle. Toinen vaihtoehto on että "telttailen" sohvassa vauvojen kanssa ja annan vain rintaa (paitsi pienet määrät jossa BMF:ää). Pitäisi jaksaa yrittää!

Vauvat huutavat yöt läpi. Nukuin toissayönä alle 2 h kun yritin saada heidät nukkumaan edes vähän. Mies tuli muutama kerta auttamaan kun molemmat huusivat, mutta on se vain niin että jos toinen nukahtaa toinen herää huutamaan. Mies ei varmaan nukkunut sekuntiakaan viime yönä. Joka kerta kun havahduin unesta kuului huutoa. Mies epäilee että ainakin toisella on koliikki. Esikoisellahan oli joten tiedämme miten raskasta se on.
Nyt molemmat nukkuvat tietysti. Mielestäni kapalointi toimii edes vähän Bellalle joka huutaa enemmän. Mutta hän haluaa kääntää kylkeä joka kymmenes minuutti joten miten siinä ehtisi itse nukahtaa?

Anteeksi pitkä negatiivinen teksti...

Mam, tuo päivystävä lääkäri ei kyllä ole tiennyt mitä tekee! Meillä tosiaan nostettiin määrät ain 1 ml kerralla! Toivottavasti hän sai vähän feedbackia kömmähdyksestään!!!

En ole ehtinyt tai jaksanut kirjoitella mutta luen kyllä aina välillä. Raskaus myös täällä kaukainen muisto. :)
Nyt olen kyllä ottanut takaisin levossa viettämääni aikaa ja ulkoillut sekä käyny kaupoilla. En tiedä saisinko lenkkeillä mutta tarvitsen sitä jaksamisen kannalta. Just vaan totesin että ei varmaan pitäisi jotta sais jälkivuodon loppuu.
Pe on tytöt 4 viikkoa ja mies palaa huomenna töihin. Aika menee hurjan nopeaan.
Tytöt oli viime pe jo n 3300g molemmat. Pituuttakin oli tullu 3cm. Syövät hirmusti varsinkin iltasin, rinnasta ja korviketta. A nukkunu jo pari kertaa 5-6h kerrallaan mutta B syö tiheämmin.

Mulla oli kans istukat kiinni toisissaan ja ei mitään haittaa siitä sano silloin lääkäri. En sit tiedä vaikuttiko se synnytyksessä tapahtuneeseen verenkierto käännökseen vai voiko muutenkin kääntyä... mut ei ainakaan raskausaikana mitään haittaa..

Ducksie hurjasti jaksamista! Mahavaivat vauvoilla ovat ÄÄRETTÖMÄN puuduttavia ja kaksosten kanssa en edes voi kuvitella. Mulla oli kuopuksen kans ei ihan koliikkia, mutta yöt meni huudossa ja kitisemisessä. Mulla oli kipeät ranteet vauvan mahahieronnasta, jotta sais ilman kiertämään. Luuletko, että voisitte kokeilla vyöhyketerapiaa? Parilla ystävälläni on hyviä kokemuksia nimenomaan mahavaivoihin/koliikkiin. Vitsi toivon kyl todella et saisitte nyt edes vähäsen nukkua. Kyllä se unettomuus on jotain aivan hirveää. Ja sit vielä päälle noi rintaongelmat. Onko sulla ylituotantoa ku menee tukkoon?
Tuikkuvain teillähän menee siellä hiebosti! <3
Missä Sanna ja Tinde? Mikä tilanne?

Tsemppiä kaikille lastenhoidossa! Voimia varmasti tarvitaan.
Ducksie: onko teillä ketään joka vois auttaa lastenhoidossa että voisitte nukkua edes yhden yön?

Täällä menee hyvin mutta turhauttaa, kun ensin lääkäri lupas et käynnistetään ja sit toinen lääkäri oli sitä mieltä ettei vielä ja nyt on taas perjantaina uusi kontrolli kohdunkaulan tilanteesta et käynnistetäänkö vai ei. Uskokaa tai älkää niinnon taas varmaan eri lääkäri joka päättää ettei vieläkään. Tässä nyt vaan laskee päiviä ja koittaa saada ne kulumaan. Kaiken lisäks tuli flunssa kaupan päälle...
Anteeks negatiivisuus, mut ku vaan ärsyttää tää odottelu :)

Hurjasti tsemppiä ja paranemisia Ducksie! Toivottavasti saisitte nukuttua pikkasen enemmän ja vauvat myös.

Täällä 36+1 tänään. Olo on aika kuohkea jo. Eilen käytiin seurantaultrassa ja kaikki oli hyvin. painoarviot 2,4 kg ja 2,7 kg, jos luin noita lääkärin harakanvarpaita oikein. Toinen on kasvanut viime kerrasta vähemmän mutta eipä lääkäri maininnut mitään asiasta. Seuraava käynti ois sit parin viikon päästä eli 38+0. Ehkä sitten jo käydään läpi käynnistysmahdollisuutta jossain vaiheessa jos ei itekseen lähde tulemaan. Mä oon linnoittautunut kotiin kun kävely kävi reilu viikko sitten hankalaksi ku toinen pakara/alaselkä on edelleen jumissa. Koiran vien ulos kyl mut aika tuskaista on. Ois niin paljon viel tehtävää mut ei vaan jaksa ja pysty.

Mitkäs viikot sannalla on?

Ja moi vaan, mäkään en oo kirjotellu lueskelen välillä. Täällä kans neljäviikosia pojat huomenna! Ihan kauheeta mihin aika menee, pikkuset vauvat senku kasvaa. Täysimetyksellä mennään vielä. Iltasin välillä kovia masukipuja mut ihan vielä sellasia "normaaleja". Aamuyöllä nukkuvat pidemmät pätkät, 4h, saa itekki vähän pidemmän pätkän nukuttua. Arki täällä neljön lapsen kanssa menee yllättävän hyvin. Ollaan ulkoiltu ja aika paljo tulee häärättyä. Ihanaa ku pystyy liikkumaan. Vähän iltasin ahistaa ku väsyttää mutta tietää ettei kuitenkaan kerkee nukkumaan. Mut ihmeen hyvin jaksaa vaikka välillä ollu pari kertaa parin tunnin unet vaan yössä. Kai se väsymys pamahtaa sit myöhemmin päälle. Nyt kyllä inyoa riittää, tekis mieli kauheesti treenatakki, mut en oo vielä ku reippaasti kävelly, parit hölkät vauvuja työntäessä tullu otettua

Vitsi mä oon kade teil keillä alkaa vkot olla ihan viimeisiä! Mulla ku tuntuu, et aika pysähtynyt :D

Tuikkuvain, kiva että pääset liikkumaan! Otatko vauvat mukaan? Meillä nukutaan niin huonosti että joko ei ole voimia tai sitten toinen on niin väsynyt ettei raaski jättää yksin lasten kanssa. Kun esikoinen on mennyt nukkumaan en enää jaksaisi mennä mihinkään. Silloin toinen meistä menee jo nukkumaan.
Puhuin eilen perhetyöntekijän kanssa ja hän antoi meille palveluseteleitä 40 h joita voimme käyttää niin että tänne tulee joku auttamaan vahtimaan vauvoja. Silloin voisimme nukkua vähän.

Bella syö jo hienosti rinnasta, mutta ei jaksa imeä kipeää rintaa kun sieltä ei tule mitään :sad001 Ja just sitähän tarvitsisin. Roikkui äsken tunnin rinnassa mutta nukkui suurin osa ajasta ja kun heräsi oli niin kauhea nälkä että ei malttanut yrittää. Annoin sitten toisesta rinnasta. Kipu on kyllä aivan hirveä, varsinkin kun esikoinen ei osaa varoa ja haluaa syliin kun on itse sairas. Minulla kuumetta 38 astetta taas :sad001 Pitää kai mennä lääkäriin huomenna.

Harmony, vatsavaivat oli tietenkin odotettavissa kun saavat rautalisää, BMF:ää ja d-vitamiinia jossa maitohappobakteerit. Kunnon cocktail. Valitettavasti menee niin kuin useimmiten, eli nukkuvat kohtuullisesti päivällä muttei yhtään yöllä. Minäkin sain jännetuppitulehduksen ranteeseen esikoisen kanssa. Silloin kokeilimme vyöhyketerapiaa muttei auttanut vaikka kävimme 4 krt. Ehkä pitäisi kysyä alennusta kun on kaksi koska ei ollut mitään halpaa hupia!

Minullahan oli ylituotantoa ennen mutta tukoksien johdosta määrät hupenivat ja olen tehnyt kovaa työtä saada ne nousemaan hyvälle tasolle. Ehkä tuotanto vain yhtäkkiä pääsi vauhtiin ja siksi näitä tukoksia. Pitäisi imettää enemmän, mutta kaksi syytä miksi en imetä joka syötöllä: olen niin väsynyt (huono syy, mutta samalla vauvat eivät jaksa imeä "tyhjää" rintaa kauaa, ja tukoksien takia rinnasta ei tule maitoa herkästi), sekä mies ei hemmetti tajua!!! Hän ei kuuntele sanaakaan mitä sanon hänelle, paitsi silloin kun sanon jotain hänen kasvatusmetodeistaan jotka ovat 50-luvulta. Eli, vaikka olen sanonut vaikka kuinka monta kertaa että imetys on paras apu tukoksiin niin syöttää molemmat pullolla. Heitin just 100 ml maitoa viemäriin kun oli taas mennyt lämmittämään molemmille... Tarvitsisimme myös vähän aikaa suhteellemme koska se on menossa metsään...

Sanna, tänään minun vanhemmat tulivat tänne että mies saisi nukkua. Emme ole opettaneet heille kaiken hoidosta vielä niin siksi minä olin täällä heidän kanssaan koko ajan, ja myös että voisin imettää ja saada apua tukoksiin.
Huomenna miehen vanhemmat tulevat aamupäivällä kun vauvat pitää viedä labraan, ja iltapäivällä minun vanhemmat tulevat taas auttamaan.

Sanna, turhauttavaa kun toinen lupaa käynnistystä ja toinen laittaa pakin päälle... Mutta ei voi olla enää kauan :) Voihan myös olla että kroppasi haluaa että olet terve ennenkuin synnytys käynnistyy spontaanisti.

Nyt menen nukkumaan, kesti taas monta tuntia kirjoittaa!

Oon käyny yksin ja joskus ollaan oltu kaikki. Aika paljon yhdessä. Lenkillä oon käyny myös vaunujen kanssa. Nyt sit en pääsekään minnekään muuten kun kävellen isännän lähdettyä töihin.
Nyt tääl taas B nukkunu jo pari tuntia ja A syönyt hulluna ja ähisee hereillä. Toinen herää koht syömään ja toinen aloittaa unet. Menee hyvin ristiin. ;)
Tsemppiä kaikille odottaville ja tässä vaiheessa oleville!! Jaksamista!

Ootteko muuten käyneet kaksosten kanssa kaupassa? Me ollaan kaks kertaa, eipä taida enään pystyä kaupassa käydä ilman että joku tulee ihmetelemään ja kyselemään vauvoista.

Täällä kauheet masuvaivat illalla.. Molemmat rauhottui loputa toinen mun masun päällä masulteen ja toinen miehen. Oli kyllä pahin tänään.. No nyt been tankkaustauko, jos sais kohta nukuttua vähän taas ite. Ehkä aakin kyllä kohta vielä syö.

Mulla sama että en mihinkään edes pääse kun vaunujen kanssa. Sisaruslauta on kyl kätevä keksintö! Sa ainaki hien pintaan helposti ;-)

Me emme ole vielä ottaneet vauvoja mukaan minnekään kun syntyivät keskosina. Kohta voisin ehkä jo mennä vaunulenkeille, pitää kaivaa vaununosat esille (nyt niissä on adapterit kaukaloita varten). Meillä on myös se että pitää roudata vauvoja alas rappusia...
Mies sai erityshoitorahaa ne 3 viikkoa kun vauvat olivat sairaalassa, sitten 3 viikkoa isälomaa ja nyt otti vielä 2 viikkoa ekstraa että saisi toivottavasti lepäillä vähän, mutta ei ole vielä saanut kun minä olen kipeä... Rinta on nyt vähemmän kipeä mutta ei tule paljon maitoakaan siitä pumpatessa :sad001 Lämpökin alle 37 tällä hetkellä. Saas nähdä mitä tapahtuu.
Olen kyllä kateellinen teille joilla imetys näyttää toimivan niin hyvin! Nämä kaksi heräävät usein päivällä samaan aikaan niin pitää antaa pullosta toiselle kun en vielä halua aloittaa tandemimetystä kun eivät aina kiinnity niin helposti.

Noh, pian tulee uusia vauvoja tähän ketjuun :) Tsemppiä kaikille!!

Hyvä että saatte apuja Ducksie!
Älä liikaa stressaa imetyksestä, teet sen minkä kykenet. Toivottavasti tukokset aukeisivat ja imetys helpottuisi. Jaksamisia!

Tsempit muillekin vauvaantuneille ja meille odottajille! Kyllä ne viikot siitä etiäpäi koko ajan menee.

Tsemppiä Ducksie arkeen ja kiva kuulla että olette saanut apuja :) Elä tosiaan stressaa siitä imetyksestä liikaa ja teet just sen mihin pystyt. :)

Miten muutes te jotka ootte pidemmällä niin miten pitkään pystyitte olemaan työssä? Mulla nyt rv 20+5 ja oon hoitoalalla. Supistukset alkanut olla päivittäinen riesa mutta maanantain ultrassa kohdu suulla oli kaikki hyvin eli ei ole ollut mitään vaikutusta. Toivoisin toki että pystyisin olemaan mahollisimman pitkään työelämässä mutta kiinnostaa kuulla että miten teillä muilla ?

Jetsoni, tutulle kaksosodottajalle lääkäri oli ehdottanut sairaslomaa jo rv 23 tietämillä sikiöiden kokoeron vuoksi. Ei ollut vielä jäänyt, mutta varmasti jää ihan pian pois töistä. Tekee kevyttä istumatyötä.

Minulla myös supistukset kiusaavat. Kivuttomia ovat, mutta järjettömän epämukavia ja inhoja. Iltaisin sitten särkee paikkoja ja supistaa vielä enemmän kuin töissä. Teen kevyttä työtä, lähinnä istumista. Itsellä sellainen olo, että ei tässä nyt enää kovin pitkään ole kiva olla.. alakerrassa kaikki kuitenkin vielä hyvin. :)

Ducksie tosiaan komppaan tyttöjä! Älä ota liikaa stressiä imetyksestä vaikka onhan se helpommin sanottu kuin tehty! Kannattaa olla armollinen itselleen. Ja ihanaa et saitte niit seteleitä. Tsemppi halit sinne <3
Talvi hienoa, et siel jo ootte kauppoihin päässeet. Ovatko vauvat samantyyppisiä vai eri temperamentti?

Kuulumisia sängyn pohjalta. Kävin tänään kasvukontrollissa, ja kasvut olivat kunnossa. Tyttö pienempi kuin poika, mutta kasvaa kuitenkin kauniisti :)
Mulla sen sijaan oli kohdun sisäsuu lähtenyt aukeamaan, ja lääkärin painaessa "levisi" lisää auki. Tuomioksi vuodelepo, ja lapset päiväkotiin. Itkin, itkin ja itkin. Kaksi isompaa pärjää kyllä, mutta tuo pienin :'( sydäntä raastaa, vaikka kaikkien parhaaksi tämä tehdäänkin.
Tänään rv 26+2. Menisi viikot äkkiä...

Hyviäkin uutisia täältä: Imetys on sujunut tosi hyvin tänään :) Bella on syönyt masunsa täyteen muutama kerta ja kaksi kertaa jaksanut imeä kipeää rintaa pitkään. Pullosta annamme vielä jos molemmat nälkäiset samaan aikaan. Mutta pumpulla en ole saanut paljoa jääkaappiin kun imetän periaatteessa molemmat samasta rinnasta ja toinen ei anna mitään, eli pakastimesta pitää ottaa.

Kävin lääkärissä ja sain antbioottikuurin rintatulehdukseen.

Saga_Maria, voi ei... tiedän tasan tarkkaan miten kurjalta vuodelepotuomio tuntuu... Jaksamista sinulle! Minkä ikäinen kuopuksesi on? Varmasti pärjää hyvin!

Harmony tavallansa samanlaisia mutta joitain eroja alkanu tulemaan. Mutta ulkonäkö tuntuu "muuttuneen", ovat enemmän samannäköisiä nyt, aluksi kun musta olivat aivan erinäköiset.

Kiva ducksie että imetys sujunut, tsemppiä kovasti! Olet kyllä ihailtavan sinnikäs!

Voi kurjaa sagamaria, tota pelkäsin raskausaikana. Tsemppiä, äkkiä se aika lopulta menee!

Takaisin