Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin tänään ultrassa, A rt ja B viisto pt. Painoarviot A:lla 1800 ja B:llä 2050. Voi A reppanaa ku on niin pieni vielä :( . Ja tänään lähti 36 rv käyntiin, lääkäri jo alko puhumaan käynnistyksestä kokoeron takia! Vähän alko jo jännittämään, et kohta ne jo oikeesti tulee pihalle. Lääkäri sanoi että keskustelee kollegoiden kanssa ja soittaa mulle huomenna et mitä tehdään..
Minkä painoisina teidän bebet on saapuneet maailmaan? Tuli pieni huoli nyt ton A:n takia. Muuten heillä kaikki ok.

Toivotaan, että kaikki on hyvin ja jos vaikka pikkuiset kasvais masun ulkopuolella paremmin. Onhan toki ennenaikaisuudessakin riskinsä, joten hyvä että lääkäri konsultoi kollegoita. Itsellä lasten kokoero on 300g, mutta he ovat viikko sitten (35+4) olleet A 2,9kg ja B 2,4kg. Di-di-raskaus siis meillä. Meilläkin on puhuttu käynnistämisestä kokoeron vuoksi ja huomenna itse kuulemme lisää.
Ymmärrän kyllä sun huoles tosi hyvin silti. Tsemppiä teille huomisen tuloksiin ja jatkoihin!

Lääkärin arviossa käyty ja lapsilla kaikki hyvin. Päätettiin että käynnistetään maanantaina. Teki kyllä tahallaan sen verran kovakouraisen sisätutkimuksen että saattaapi pojat tulla jo aikasemminki :) Kohdunsuu oli sormelle auki ja kanavaa hiukan jäljellä, mutta silti hiukan epäkypsä tilanne, mistä johtui tämä parin päivän siirto.

Sanna, hui kuinka jännittävää! Toivotaan, että lähtisi itsellään nyt käyntiin tilanne. :) voimia tulevaan, maanantaina jännäillään tilannetta.

Kiitos :) Kyllä nyt supistelee jonkin verran että katotaan nyt. Meinaan kyllä vielä mennä jääkiekko-otteluun illalla vaikka väkisin :D
Ainakin nyt maanantai on se takaraja kun saa tavata pojat :)

Minulla on sama kuin Talvella, eli raskaus kipuineen on kuin kaukainen muisto :) Olen jo käynyt jälkitarkastuksessa ja saanut luvan mennä lyhyille lenkeille, mutta minun pitää ottaa iisisti alussa. En ole vielä löytänyt aikaa/voimia mennä mutta katsotaan sitten kärsinkö virtsankarkailusta vai ei. Minulla oli muutama kerta ongelmia esikoisen jälkeen (vasta puoli vuotta hänen synnyttyään!) ja nyt lääkäri sanoi että kohtuni ei ole laskeutunut mutta ei ihan palautunutkaan vielä. Vatsalihasliikkeitä hän kehotti odottaa vielä kunnes synnytyksestä on kulunut 3 kk. Haluaisin saada vähän lihaksia takaisin jo!!!

Tinde, oliko sinulla di-di vai mono-di-raskaus? Mono-di-raskuksissa painoeroa tarkistellaan ymmärtääkseni vähän tarkemmin koska iso ero voi olla oire TTTS:stä. Meillä oli kyllä jossain vaiheessa lähemmäksi 300 g kokoero mutta lääkäriet eivät sanoneet siitä mitään, tai rauhoittelivat enemmän meitä sillä että arviot eivät ole ihan tarkkoja koska A:n pää oli niin alhaalla ettei siitä saatu kunnon ympärysmittaa. Tytöt olivat 1665 g ja 1860 g syntyessään, eli 200 g ero oli. Mutta olet jo 3 viikkoa pidemmällä kuin minä silloin niin onhan A:n painoarvio aika pieni, sanoiko lääkäri että sai kaikki mitat kunnolla? Meille sanottiin joka kerta melkein että arvioitahan ovat vain! Niissä voi olla virheitä.

Jännää sanna! Voih, lisää vauvoja tähän ketjuun :Heartblue:Heartblue

Täällä saavutettiin laskettua aikaa tänään! Tytöt vähän päälle 8 viikkoisia. Päivät menee aika saman kaavan mukaan näin viikoilla, eli tytär päiväkotiin, pumppaamaan maitoa, pullot kiehumaan, aamiaista naamaan, imetysteetä valmiiksi, lapsi ihokontaktiin ja sitten kun on nälkäinen niin tapellaan kun molempien mielestä maito tulee ainoastaan silikonitutista eikä rintakumi tai nänni kelpaa... Muutama kerta olemme onnistuneet, ja onneksi on tullut onnistumisia molempien vauvan kanssa. On vain uuvuttavaa yrittää keksiä uusia juttuja koko ajan. Kerran jokin juttu toimii mutta ei sitten seuraavalla kerralla ja pitää kokeilla jotain uutta. Molemmat tytöt heilauttavat käsiään ihan koko ajan naamansa edessä niin etten saa rintaa suun lähelle ja rintakumi lähtee irti ihan koko ajan. Ilman heillä on väärä ote ja minulla on nännit niin rikki etten oikein haluaisi ottaa vielä sitä tappelua.
Miehellä on ollut vatsa niin sekaisin ettei oikein pystynyt auttamaan yhtään eilen ja toissayönä, onneksi on paranemaan päin ja antoi minun nukkua viime yön. En vain ymmärrä miksi olen niin väsynyt koko ajan vaikka mies antaa minun usein nukkua yöt. Käyn vain jossain vaiheessa pumppaamassa.
Niin, ja maitoa alkoi tulla vähämmän koko ajan joten minun on ollut pakko yrittää saada määrän nousemaan. Juon imetysteetä, ihokontakti ja imetysyritykset auttavat. Pumppaan usein 20 min/krt, yritän saada kokoon 6 krt/pv, ja tämä sekä osien tiskaaminen vie aikaa.
Nyt tulee viikonloppu ja esikoinen on päivät kotona, imetysyritykset jäävät todennäköisesti vähiin... Mikä on tosi huono juttu!

Onnea synnytykseen Sanna! Kohta on kääröt kainaloissa :). Varmaan jännittää.

Ducksie, mulla di-di raskaus, alussa kasvoivat tosi tasaisesti mutta kun istukat yhteensulautuivat n. raskauden puolivälissä, alkoi myös kokoeroa tulla. Ovat kuitenki nyt kasvaneet tasaisesti molemmat vaikka kokoeroa onkin. Mulla myös A:n pää tosi alhaalla ja aina on lääkäri sanonut ettei tarkkoja mittoja saa, ite vaan huolestun tosi helposti.. onneks mies ja äiti koittaa aina rauhoitella :) Miten kauan olitte tyttöjen kanssa sairaalassa? Voimia imetykseen ja pumppaamiseen!

Äsken soitti lääkäri, tiistaina menen ultraan ja tod.näk. jään sit sairaalaan ja aletaan käynnistelemään ku molemmat ovat niin pieniä. Nyt jännittää! :nailbiting:

Oho täällähän ens vkolla syntyy sitten pieniä kultaisia nyyttejä kertaheitolla! Todella paljon tsemppiä Sanna ja Tinde! Toiv kaikki menee niin hyvin kuin vain voi!
Ducksie kyllähän on ymmärrettävää, että sua väsyttää! Uni ei takaa stressittömyyttä. Ja sullakin siellä pumppurumba. Se vie voimien lisäksi energiaa! Ja se stressaaminen /kova duuni maitotuotannon ylläpidosta vie myöskin henkisesti paljon! Nosta täältä sulle jälleen kerran hattua! :)

Tinde: meillä syntyi lapset 35+1 ja a- pojan paino oli 2kg.syöminen oli ainoa ongelm eli ei jaksanut syödä itse tarpeeksi.n.2 viikkoa opetteli syömistä sairaalassa.eilen oli lasketynajan kontrolli ja mitat oli nyt 47,5cm ja 2870g. =)meillä siis oli mono-di raskaus

Ensimmäinen imetyskerta ilman taistelua takana!!! :smiley-bounce012 Bella otti rinnan melkein heti, ehdin ottaa hänet syliin ennen kuin oli "kuolemaisillaan" (kun siihen menee se minuutti...) Hän otti jopa parit torkut välissä mutta jatkoi syömistä melkein ilman itkua. Olen niin onnellinen!! Jos kerran onnistuu niin voi onnistua toistekin. Hän ei edes säpsähtänyt kun isosisko juoksi viereen huutamaan.

mam85: vähän mietityttänyt just toi syöminen, ja miten kauan sairaalassa sit ollaan. Mut sielä saa tytöt hyvää hoitoa. Ja kyllä ne painot siitä toivottavasti lähtee nousuun, niinku sunkin pojalla :)

Tinde millon huomattiin et sulla on istukat yhteensulautuneet :o kuulostaa jotenkin ihan ihmeelliseltä, et niinkin voi tapahtua.

About viikolla 22 jos oikein muistan, olin kans aika ihmeissäni mut ei lääkäri siitä sen enempää mitään sanonut. Monikkovalmennuksessa oli toinenki odottaja jolla oli yhteensulautuneet istukat :o Täytyykin kysyä miten yleistä se on..

Pieni painoisillahan on ongelmana lämmönsäätely...eli yleensä ovat sitten lämpöpatjalla ja eiköhän kotiin pääsy ole siitäkin kiinni että pystyvät säilyttämään lämmön.meillä vieläkin viltti+peitto käytössä että pikkunen pysyy lämpimänä.vielä ei ainakaan ole liian lämmin tullut.tarkistan lämmön silloin tällöin.oli meillä poika yhden yön 5päivän ikäisenä sinivalon alla ja se kerta riitti.pojan piti päästä jo viikon ikäisenä kotiin mutta päivystävä lääkäri määräsi maitomäärän liian suureksi ja kun sitä letkutettiin niin ylitäytön myötä alkoi oksentaminen ja veti sitten henkeen sitä kunnolla.(olin paikalla silloin). Sen jälkeen ei pariin päivään jaksanut syödä juuri mitään ja hiilidioksidin määrä veressä nousi,mutta onneksi korjaantui itsestään ja kun omalääkäri tuli lomalta niin maitomäärää tiputettiin 10ml/kerta niin johan alkoi poika taas syömään ja päästiin sitten kotkutumisen yhteydessä eroon nenämahaletkustakin.nyt suurin kerralla syöty määrä on jo 80ml.=) Pojalla on nyt jo 5päivää ollut flunssa mutta ollaan pärjätty kotona,koska mulla on vesi-imulaite johon tulee katetri kiinni niin saa nenän tyhjäks ihan nielusta asti.sairaalasta saa lainata( mä tosin unohdin palauttaa 8 vuotta sitten :/)

Onneks on vilttejä ja peittoja kaapit täynnä. On ollu varmaan kamalaa katsoa kun noin pieni oksentelee :( Hyvä että omalääkäri sai maitomäärät kohdilleen. Toivottavasti pojan flunssa helpottaa pian!

Olen vasta viime päivinä lukenut ja tajunnut ettei maitomäärät per syöttökerta nouse enää. Meidän Bella on kyllä sellainen ahmatti! Kerran syötin pullosta ensin 100 ml ja röyhtäytin häntä mutta hän vain huusi ja käänteili päätään joten annoin 40 ml lisää, ja hän rauhoittui vasta kun oli saanut vielä 40 ml, eli 180 ml ehkä puoleen tuntiin! Nyt yritämme saada määrä per kerta pysymään siinä 100 ml paikkeilla ja annan sitten rintaa jos todella haluaa lisää. Molemmat saavat siis nykyään saman verran maitoa. Paitsi kun imetän, enhän tiedä yhtään paljonko saavat silloin.
Maitomäärät on vihdoinkin kääntynyt nousuun! Yöllä sain kasaan melkein 4 desiä yhdellä pumppukerralla (20 min). Nyt minun pitäisi saada määrän pysymään hyvällä tasolla ettei tule samoja ongelmia kuin jouluna...

Mieshän oli kipeä viikolla, jonkinlainen vatsatauti joka imi kaikki hänen voimat. Onneksi hänen ei tarvinnut oksentaa! Mutta, eilen illalla esikoinen sitten oksensi sänkyynsä ja minä tyhjensin vatsan puolelta öin... Krapulafiilis kun heräsin aamulla, mutta onneksi tuntuu jo olevan ohi eikä esikoisellakaan näytä olevan mitään oireita. Olemme vain kaksi erittäin väsynyttä vanhempaa tässä talossa tänään kun mies otti yövuoron ja Bellalla on jotain vatsavaivoja. Mies epäilee koliikkia mikä olisi aivan kamalaa, esikoisella oli 3 kk ikään asti...

Mam85, onko teillä BMF:ää tai keskostippoja käytössä? Meillä BMF:ää molemmille. Sanoisin että molemmat ovat jo yli 3000 g (Bellahan oli jo 8.1 kun hänet punnittiin viimeksi).
Siis miten paljon lääkäri nosti määrän? Meillä nostettiin sairaalassa aina 1 ml kerralla ja sillä mentiin monta syöttöä ennen kuin nostettiin taas. Saivat vissiin 55 ja 65 ml kerralla kun päästiin kotiin. Aika pian aloin nostamaan enemmän ja sitten emme katsoneet enää niin tarkkaan.

Molemmat ovat myös kuumia tytsyjä kun olemme huomanneet että jos molemmat huutavat samaan aikaan ja peitto nostetaan pois niin molemmat rauhoittuvat :) Esikoinen on samanlainen.

Meillä käytössä keskostipat.päivystävä lääkäri nosti 10ml/ kerta maitomäärän.eli oli saanut vasta pari kertaa 40ml kun ruvettiin joka syötöllä antamaan 50ml.kaksi päivää meni näin ja sitten taas takasin 40ml jonka jälkeen joka toinen päivä nostot 2-3ml.kotiutuessa määrä oli 47ml.tuohon lämpöön vaikuttaa varmasti paljon myös sisälämpötila ja paljonko on vaatetta päällä.meillä on sisällä 20astetta ja pojalla kevyesti päällä niin joutuu kyllä laittamaan viltin sekä peiton.ei kuitenkaan tarvitse kapaloida vilttiin.pitää kokeilla pärjäiskö jo ilman.

Täällä ru takana päin ja kaksi pientä siellä kovasti jumppasi. Sukupuolia sen verran selvis että toinen on tyttö ja toinen jäi vähän yllätykseksi. :) paino arviot oli 338 ja 315. :) neljän viikon päästä seuraava ultra. Samalla sanoi kätilö että on vain yksi iso istukka että ilmeisesti istukat sulautuneet yhteen tässä viikkojen aikana. Kohdun suu oli edelleen pysyny hyvänä eli supistuksista ei oo ollu mitään haittaa vielä. :)

Takaisin