Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä Citrus että olit yhteydessä sairaalaan! Ja onneksi kaikki oli hyvin molemmilla vauvoilla :) Varmaan joku mittausvirhe, eihän voi tulla noin paljon eroa yhtäkkiä? Eikö lääkäri huomannut?

Nyt minulla alkaa olo olemaan tukalampi... Sivuihin sattuu ja hengittäminen on vaikeampaa kuin vielä muutama päivä sitten... Olen myös miettinyt olenko revähtänyt pienen osan vatsalihasta alavatsassa kun aina sattuu tiettyyn osaan kun nousen seisomaan tai nauran.
Citrus, olithan kuullut että viikot 26-30 kaksosraskaudessa olivat ne tukalammat, eikö niin? Onko olosi yhtään helpottanut nyt kun olet päässyt näiden ohi? Onko meille muille mitään valoa tunnelin päässä?? :)

Niin mam85! Ehkä nähdään siellä :) Teillä sitten myös monokoriaaliset jos tiedätte jo identtisyydestä?

Olen kyllä alatiesynnytyksen kannalla vaikka se pelottaa... mietin synnytystä aina silloin tällöin, niin kuin varmaan te kaikki myös. Epiduraali oli tosi vaikea saada toimimaan viime synnytyksessäni ja olen nähnyt painajaisia siitä että mennään kiireelliselle sektiolle ja puudutus ei ole toiminut kunnolla ja tunnen kun leikkaavat :confused::sad001 Olen saanut vinkin että epiduraali on helpompi laittaa jos istuu joten aion tehdä selväksi että istun kun se laitetaan! Viimeksi makasin ja toimi vasta kolmannella yrityksellä...

Just luin yhestä blogista että oli käynyt niin ettei puudutus toiminut, ja se huomattiin kun ruvettiin leikkaamaan, hui!

Mä oon saanu epiduraalin molemmissa synnytyksissä, viime kerrasta jäi vähän sellanen olo et en haluis enään. Sain siitä järkyttävän päänsäryn mikä kesti pari viikkoa synnytyksen jälkeen, lääkkeillä pysyi vähän kurissa. Sen ois saanu pois hetikin veripaikalla mikä oltas laitettu pistokohtaan mutten pystyny menee siihen, en kestäny että uudestaan pistellään. Lääkäri ei meinannu epiduraalia laittaessa löytää oikeeta kohtaa ja sörkki selkarankaa silla neulallansa, jäi vähän kammo.. Mutta kyllähän se on ihana tunne kun epiduraali vie kivut pois.

Synnytys on kyllä kieltämättä mielessä päivittäin.

Olen ehkä jo kertonut täällä miten se meidän epiduraalihässäkkä meni, mutta toistetaan! Olin avausvaiheessa kotona 18 h ja tulimme sairaalaan vasta kun olin 7 cm auki. Kätilö soitti heti anestesialääkärin paikalle, synnytyshuone ei ollut edes valmis kun tulimme siihen kun eivät tajunneet siellä että olisin niin pitkällä jo. En vissiin ollut tajunnut syödä kunnolla päivällä kun jännitti niin paljon ja odotin aina vain seuraavaa supistusta, niin minulla oli energiatasot aika alhaalla jo ja siksi halusinkin epiduraalin. Se laitettiin ja kaikki meni tosi hyvin (lääkäri kyllä mainitsi jotain että minulla on joko selkäranka tai se väli tosi kapea), lääkäri poistui ja jäimme odottamaan että puudutus toimisi. Noh, ei koskaan sitten toiminut niin anestesialääkäri kutsuttiin takaisin eikä hän edes löytänyt puudutusta, eli ei ollut toiminut edes väärään paikkaan. Hän yritti uudestaan, laittoi spinaalin ja jäi odottamaan tulosta: Jalat polvista alaspäin puuduksissa :oops: Noh, kolmannella yrityksellä kun laittoi taas epiduraalin niin se toimi ja sain nukkua 1,5 h. Ennen kuin se toimi olin jo ihan puhki ja lihakset jopa leuassa vain vapisivat. Heräsin sitten taas vähiin kipuihin ja pyysin kätilöä laittamaan lisää puudutusta kun se letku oli vielä paikallaan enkä ollut vielä ponnistusvaiheessa, mutta silloin se oli varmaan liikkunut mikromillin niin tunsin loput supistuksista sitten toisella puolella vatsaa.
Niin tästä syystä pelkään vähän sitä epiduraalia, ja varsinkin jos tilanne muuttuu ja minut kärrätäänkin sitten sektioon yhtäkkiä vaikka alatiesynnytystä olisi kokeiltu ensin.
Mutta Citrus, olen kyllä ihan samaa mieltä, että kunhan tulevat samasta osoitteesta! Kätilö ei edes vaivautunut laskemaan kuinka montaa tikkiä laittoi viime synnytyksen jälkeen minulle kun repesin niin pahasti, en pystynyt istumaan yli kahteen viikkoon ja silloin vasta ilmarenkaaseen tai niskatukeen, niin jos samanlaista tuhoa A:sta ja sitten B tulisikin sektiolla niin tikkejä ja kipua sitten joka paikassa :sad001 Onneksi tilastot osoittavat että yleensä jos on revennyt pahasti ensimmäisessä synnytyksessä, niin seuraava on jo paljon helpompi.

Talvi, ymmärrän kyllä suhtautumisesi epiduraaleihin tuon jälkeen! Vaikka kaksi viikkoa päänsärkyä varmaan tuntui mahdottoman pitkältä ajalta, niin onneksi ei jäänyt mitään pysyvää haittaa :) Toivottavasti kaikilla meillä menee synnytyksissä hyvin!

Citrus, pystytkö yhtään selittämään millainen se sinun paineentuneesi on alavatsassa? Minusta tuntuu että alavatsan lihakset ja iho venyy liikaa ja siksi sattuu kun on koko ajan ääritilassa, ja tietenkin vauvojen paino sen päälle. Onko yhtään sellaista?

Nyt kun tosta epiduraalista kerroin, tajusin että se on jo lähes unohtunut ja kammo kaikonnut, mietin että kyllä varmasti ottaisin sen silti. Mulla on ollu molemmissa synnytyksissä niin että kun supistukset alkaa olee kovat, oksennan joka kerta kun supistaa.. Muuten kun en herkästi oksenna koskaan. Mutta äkkii kyllä unohtuu noi synnytysjutut ja kivut ja toipumisaika, onneks. Ei kait muuten tässä tilassa oltaskaan ;-)

Ja niimpä Ducksie onneks selvinny kuitenkin kaikesta, niin paljo riskejä kuitenki noissa puudutuksissakin. Se mua kans jännittää kun kaks synnytystä menny tosi hyvin että voiko vieläkin mennä samaa rataa.. Alatiesynnytyksen luulis sujuvan jotenki helpolla, siis ponnistusvaiheen osalta, kun aikasemmat ollu neljäkilosia, nämä tuskin niin isoiksi kerkeää kasvamaan.

Noh, sen näkee sitte. Saa nähdä kuka meistä on ensimmäisenä "vuorossa" :-) Toivottavasti kaikilla menis kaikki hyvin!

Voi hitsit että jotkut ihmiset pystyvät olemaan idiootteja! Eihän sitä saikkua saa vatsan koon perusteella, eikä tarvitse osoittaa ettei pysty kävelemään sen saamiseksi. Eikä ulkoapäin näy millainen olo on tai kuinka paljon kipuja... Olisin kyllä aivan mykistynyt jos joku selittäisi minulle tuolla lailla... Onneksi ei ole tullut vastaan!

Kuulostaa kyllä inhottavalta tuo sinun alavatsakipusi :oops:

Pystyn vielä hyvin syömään ruokapöydässä kunhan en tarvitse istua siinä liian kauan. Tänään söin istualtani sohvassa, ei ollut ihan hyvä idea mutta kun katsoin tietokoneelta videota niin se nyt meni näin. En kyllä jaksa istua sohvassa, tuntuu heti etten saa henkeä!

Mulle ei oo onneks kukaan tullu sanomaan mitään vatsasta. Muuta ku isäntä kiusaa joskus. ;)
Mä pystyn vielä istumaan ihan hyvin ku ei koko ajan istu. Pe oltiin kylässä niin viiden tunnin jälkeen oli jo aika tuskaa. Varsinkin ku ajoin kotiin isännän saunottua kavereiden kanssa. Sit eilen illalla taas maha kovettu koko ajan kun oltiin käyty parissa kaupassa ja mummolassa kylässä. Nyt oon omilla porukoilla et saa nähdä miten tänä iltana käy. Tosin nytkin makaan sohvalla ja virkkaan. ;) mummi ja likan lomailevat serkut hoitaa likan ja leikkii sen kans.

Hmmm, tässä kuva viikolta 35+5 viime raskaudesta ja tänään, 26+3. Mielestäni vatsa on isompi nyt kuin silloin! Kuvakulma tietenkin ihan eri niin vähän voi valehdella, enkä tiedä sf-mitasta mitään, mutta onhan tässä nyt sellaiset 9 viikkoa eroa. Kun vertaan 2,5 viikkoa sitten ottamani kuvia tämän päiväiseen niin ei mielestäni ole tapahtunut mitään... Olo on vain tukalampi :)

Liitteet

• Jfr grav 35+5, 26+3.JPG
    Jfr grav 35+5, 26+3.JPG
    42.4 KB · Katsottu: 69
Ja ducksie on kyllä mun silmään isompi maha sulla nyt. Mun on kans pitäny kaivaa vanhat vauvamaha kuvat, ois hauska ite vertailla kans. Mulla ei varmaan vielä ihan niin iso ku aikasemmista lopussa mutta tuntuu että paino muuten on samassa, ja onki varmaan. Alkaa olee tosi iso olo. Ja onhan noita kiloja tullu jo aika hurjasti.

Tässä meikäläisen 23+0 masu.
Lisäksi nyt on ihanasti tullu kaikennäköistä pikku pikku vaivaa eli käytännössä pitkään ei voi istua ilman yläselän kipuja ja makuuasento on yhtä kivulias. Onneks jos laittaa monta tyynyä selän taakse ni voi nojatuolissa jotenkin olla :/

Liitteet

• 1413832145960.jpg
    1413832145960.jpg
    41.9 KB · Katsottu: 53
Mul kans käy lapoihin joskus istuessa..
Tän iltaa taas kivistelly vattaa vaik päivä sohvalla. Ei tarttenu ku ajaa kotiin, nostaa tyttö pari kertaa, käydä kaupassa hakee pari ostosta ja postista hain kelan laatikon. Nyt sit kivistelly kivasti. Kaikki illat sama jos ei vaan makaa pedissä koko päivää. Aamusta taas porukoille päiväksi et saa tyttö ohjelmaa.. noh, kunhan ei vaikuttais mihinkää tuo kivistely.

Mulla oli viimeyönä kummallista kipua alavatsalla, hetken jo mietin että nytkö pitää lähteä näytille mutta meni sitten ohi.. En sitte tiedä mitä oli. Ihan uus kipu. Muutenki särki alavatsalle/nivusiin yöllä. Ootteko muuten käyny saunassa? Mä kävin viikonloppuna ja rupes heti supistaa..

Torstaina kontrolli, jännittää vaan joka kerta enemmän.

Kauhee ku nää alkaa olee niin isoja jo. Kylkiluihin potkitaan ja jonnekki niitten alle..ja välillä tuntuu että joku raaja tulee alhaalta ulos.. :-) Voimaa alkaa pojilla olemaan. Voin kuvitella että mahtaa olla hellänä maha jos menis 38viikolle asti.

Nukuin tosi huonosti viime yönä... Kävin vessassa varmaan viisi kertaa... Ja kun tiedän että mieskin nukkuu todella huonosti ja herää joka kerta kun liikun niin tunnen vielä syyllisyyttä siitä :oops: Ja olin niiiiin väsynyt kun viimein heräsin kymmeneltä.
Edellisyönä näin oudon unen. En yleensä edes muista uniani mutta tämä oli minulle ihan uusi tuttavuus...

sanna, hieno masu :) Sääli että sinulle on nyt tullut kipuja... Toivottavasti pysyvät siedettävinä.

tuikkuvain, ota iisisti! Jos sinulla on iltaisin kipuja niin ne viestivät siitä että meno on ollut päivällä liian kova.

Juu yritän... täs makoillu porukoilla eilisen ja nyt taas. Yö vaan kotona. Vissii sais mitään tehdä mut viittis jäädä kokonaan petiin ku ei oo viä määrätty. Sit oon aina puolimakuulla et pystyn tekee jotain samalla. Jännittää jo maanantain seuranta jos kaikki liikkuminen vaikuttaa. ...huomista iltaa odotellen ku pitäis lähteä etsii tytölle talvihaalaria. ;)
Meil ei onneks isäntä herää vaik mitä tekis. ;) unia kyl ollu ihan outoja välillä.

Lueskelen myöhemmin läpi teidän kirjotukset, tekstiä tullut paljon! :)

Tänään käytiin np-ultrassa, ja molemmat sikiöt vastasivat hyvin viikkoja (12+2). Vähän huolta aiheutti se kun kätilö ultrasi ja ultrasi toista sikiötä, ja sai niskaturvotukseksi 2,4mm. Toisella oli 1,05mm.
Kätilö sanoi että on normaali, mutta mulla jäi asia kaivamaan. Edellisillä lapsilla ollut 0,62mm, 0,34mm ja 0,9mm.

Mutta eiköhän siellä ole kaikki hyvin kuitenkin. Seuraava ultra vasta joulukuussa, miten tässä malttaa :D

Takaisin