Olen ehkä jo kertonut täällä miten se meidän epiduraalihässäkkä meni, mutta toistetaan! Olin avausvaiheessa kotona 18 h ja tulimme sairaalaan vasta kun olin 7 cm auki. Kätilö soitti heti anestesialääkärin paikalle, synnytyshuone ei ollut edes valmis kun tulimme siihen kun eivät tajunneet siellä että olisin niin pitkällä jo. En vissiin ollut tajunnut syödä kunnolla päivällä kun jännitti niin paljon ja odotin aina vain seuraavaa supistusta, niin minulla oli energiatasot aika alhaalla jo ja siksi halusinkin epiduraalin. Se laitettiin ja kaikki meni tosi hyvin (lääkäri kyllä mainitsi jotain että minulla on joko selkäranka tai se väli tosi kapea), lääkäri poistui ja jäimme odottamaan että puudutus toimisi. Noh, ei koskaan sitten toiminut niin anestesialääkäri kutsuttiin takaisin eikä hän edes löytänyt puudutusta, eli ei ollut toiminut edes väärään paikkaan. Hän yritti uudestaan, laittoi spinaalin ja jäi odottamaan tulosta: Jalat polvista alaspäin puuduksissa
Noh, kolmannella yrityksellä kun laittoi taas epiduraalin niin se toimi ja sain nukkua 1,5 h. Ennen kuin se toimi olin jo ihan puhki ja lihakset jopa leuassa vain vapisivat. Heräsin sitten taas vähiin kipuihin ja pyysin kätilöä laittamaan lisää puudutusta kun se letku oli vielä paikallaan enkä ollut vielä ponnistusvaiheessa, mutta silloin se oli varmaan liikkunut mikromillin niin tunsin loput supistuksista sitten toisella puolella vatsaa.
Niin tästä syystä pelkään vähän sitä epiduraalia, ja varsinkin jos tilanne muuttuu ja minut kärrätäänkin sitten sektioon yhtäkkiä vaikka alatiesynnytystä olisi kokeiltu ensin.
Mutta Citrus, olen kyllä ihan samaa mieltä, että kunhan tulevat samasta osoitteesta! Kätilö ei edes vaivautunut laskemaan kuinka montaa tikkiä laittoi viime synnytyksen jälkeen minulle kun repesin niin pahasti, en pystynyt istumaan yli kahteen viikkoon ja silloin vasta ilmarenkaaseen tai niskatukeen, niin jos samanlaista tuhoa A:sta ja sitten B tulisikin sektiolla niin tikkejä ja kipua sitten joka paikassa
Onneksi tilastot osoittavat että yleensä jos on revennyt pahasti ensimmäisessä synnytyksessä, niin seuraava on jo paljon helpompi.
Talvi, ymmärrän kyllä suhtautumisesi epiduraaleihin tuon jälkeen! Vaikka kaksi viikkoa päänsärkyä varmaan tuntui mahdottoman pitkältä ajalta, niin onneksi ei jäänyt mitään pysyvää haittaa :) Toivottavasti kaikilla meillä menee synnytyksissä hyvin!
Citrus, pystytkö yhtään selittämään millainen se sinun paineentuneesi on alavatsassa? Minusta tuntuu että alavatsan lihakset ja iho venyy liikaa ja siksi sattuu kun on koko ajan ääritilassa, ja tietenkin vauvojen paino sen päälle. Onko yhtään sellaista?