Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii, ja niin erilaiselta tuntu että muistan että olin huolissani onko kaikki hyvin, ekaa kertaa maltoin olla kertomattakin ihan kaikille ennen ultraa :) Alussa nipisteli mahasta ja oli vähän kipuja. Jälkeenpäin tajusin että kohtu vaan kasvo nopeammin ja kivut johtui siitä .. Aivastaessa sattu enemmän ku aiemmissa ja äkkinäiset liikkeet aiheutti enemmän kipua kun ennen. Vointi helpotti muistaakseni rv14-16, kunnes alko sit uudet vaivat ja ne on pahentunut tähän päivään asti.

Rupesin tässä nyt ihan muistelemaan :) Kylläpä tuntuukin että siitä alusta on niin kauan aikaa.

No mulla on siis nyt vasta aika alussa edelleen 11+5 mutta jotenki niin vaikeaa alusta alkaen. Kaikki vaivat paljon paljon pahempia ku kolmessa aiemmassa. Toki maha voi ihan vaan sen takia olla suurempi nyt ku aiemmin ku neljäs kumminki. Mutta silti. Mietin päivittäin että mitä jos sittenkin.. Viime yö meni taas pyöriessä ja sekavia unia näkiessä.. Kahdesta vauvasta.. Pitää oikein kaikenlaista tekemistä keksiä jotta aika kuluisi nopeasti... :)

Onneks ihan kohta pääset ultraan :-) Ekan ultran odotus tuntu kyllä ehkä kaikkein pisimmältä.

Vaihdoin äitiysvaatteisiin jo ennen ensimmäistä ultraa tällä kertaa. Tämä vasta toinen raskaus niin ei ole montaa mihin verrata. Onneksi ei ole ollut pahaa pahoinvointia vaikka vähän huonommin voin kuin ekassa, en kuitenkaan sen perusteella pystynyt aavistamaan että vatsassa kasvaisi kaksi pientä :) Mutta jostain tuli kyllä sellainen tunne että mitä jos! Kohtu painoi enemmän, en muista muita oikeita oireita.

Tänään meillä oli sitten ultra taas. Kohdunkanava lyhentynyt sen verran (varsinkin kun lääkäri laittoi painetta vatsaan) että minut määrättiin kotiin vuodelepoon synnytykseen saakka. Lääkäri sanoi kaksi kertaa että nyt pitää vain viedä tätä raskautta niin hyville viikoille kuin mahdollista :sad001 Tuntuu tosi kurjalta, olinhan toivonut että pääsisin vielä takaisin töihin vähäksi aikaa. Olen nostanut ja kantanut tytärtäni aika paljon menneellä viikolla kun hän on ollut kipeänä, nyt siihenkin pitäisi saada loppu. Tänään viikko 24+0 joten monta viikkoa pitäisi vielä saada kasaan!

Ducksie: Onpa kyllä harmi, että jouduit nyt jo vuodelepoon. Toivottavasti lapset pysyis mukana tarpeeks pitkään!
Ahomelskaaja: Mulla oli sitten aivan päinvastainen kokemus. Olo oli kuin en oliskaan ollut raskaana paitsi että maha kasvo hurjaa vauhtia. Kuitenkin ultrassa selvisi sitten syy isoon vatsaan :D Tuli siis aika puskista koko homma :)

Tänään käytiin ultrassa ja onneksi sieltä löytyi "vain" kaksi. Pieniä poikia siis odotellaan täällä :) Toisella oli laajentunut munuaisallas, mutta lääkäri totesi, että voi hävitä itsestään ettei pidä vielä huolestua.

Muoks: kanava oli vielä kiinni vaikka supistuksia onkin ollut.

Voi eiiii Ducksie!!! :-( Oliko paljon lyhentyny? Miten musta tuntuu että me täältä koht kaikki pudotaan vuodelepoon..

Joo mulla kans keskiviikkona seuranta, jännittää vaan enemmän kokoajan... Huhhuijaa..

Onnea pojista sanna! Vaikka oliki nyt sit "vain" kaksi ;-)

sanna, onneksi olkoon pojista! Minä olin ihan varma että meille tulisi myös poikia, mutta toisin kävi :grin Neljänä eri ultrana ovat näyttäneet tytöiltä eli pitää kai uskoa siihen!

No, kun vain makasin siinä pedillä niin kohdunkanava oli hyvän pituinen, eli 3 cm. Mutta kun lääkäri painoi ylävatsasta alaspäin (niin kuin nousisin istumaan suoraan) niin se lyheni 2,4 cm:iin, ja hän näytti vielä uudestaan ruudulta miten se kanava melkein näytti (minusta) aukeavan. Hän sanoi kyllä että se oli ihan kiinni vielä eli siinä ei mitään huolta. Molemmilla vauvoilla oli tosiaan päät alaspäin (viihtyvät näköjään niin :wink) joten varmaan painaa vielä enemmän kuin jos olisivat toisinpäin...

Oletan että lääkäri kirjoitti viime kerralla A:t ja B:t väärinpäin, koska nyt oikeanpuoleinen vauva oli taas A-vauva, ja pienempi. Eroa on arvioiden mukaan noin 90 g mikä on ihan normaalia. Eli hyvää vauhtia kasvavat! A oli 587 g ja B 675 g :)

Meillä kävi kyllä onni tänään! Lääkärillä oli 3D-laite käytössä ja saimme nähdä pienokaisemme paremmin :Heartbigred Molemmilla on pää alaspäin ja näytti melkein kuin toinen pussaisi toisen pään :) Lääkäri sanoi vielä miehelleni että saa ottaa kuvan kännykällä koska printit ovat kuitenkin musta-valkoisia. En kyllä osaa sanoa ovatko isosiskonsa näköisiä, sen saa aika näyttää!

Citrus, ai kuin jännää kun sinun pienokaiset voivat vielä "vaihtaa sukupuolta" :grin

Talvi, meille sanottiin että jos päästään viikolle 26 ilman huolta TTTS:ä niin ultrien välit voidaan pidentää 4 viikkoon, eli sitten ei olisi enää riski niin suuri. Eli keskiviikkona kun saat tietää että kaikki on hyvin masussasi niin sinun ei tarvitse enää kantaa huolta mistään :p (Tai ainakaan TTTS:ä).

Voi vitsi ois kyl kiva nähdä 3d ultralla :-) Kiva että te pääsette näkemään vauvat sillä! Ja hyvä että kokoero ei sen isompi. Ihanaa että ttts riski pienenee. En kyllä kestäisi kahta viikkoa kauempaa ilman seurantaa silti :-) Ei varmaan kyl tuukkaan pidempää väliä kun kohdunkanavan tilanne on mikä on. Vai sanoko ne sulle että kuin usein käyt nyt näytillä kun kanava lyhentyny?

Talvi, eivät sanoneet mitään seurontojen aikavälistä tänään. Saimme seuraavan ultra-ajan kahden viikon päähän, eli v. 26+0. Mikä sinulla oli se kohdunkanavan tilanne?

Äitini mietti auttaisikohan tukivyö tuohon kohdunkaulaan, eli jos saisi vauvat tuettua vähän ylemmälle niin eivät painaisi kohdunkaulaa niin paljon. En sitten tiedä, eikö lääkäri olisi sanonut siitä jotain? Minulla on tukivyö, mutta se on kokoa XS ja tarvitsisin isomman, ainakin M kokoa.

Viimeks oli lyhentyny 3,5centtiin. Lääkäri kans painoi mahasta mutta en muista mitä sanoi että mihin sitte lyheni. Sanoi vaan että jos menee alle 2cm niin sitte on vakavampaa. Jännittää kun pari päivää ennen viime seurantaa alkoi supistelua enemmän ja välillä särki alavatsaa, että jos se oli merkki lyhenemisestä, niitä tunteita meinaan jatkunut vaan. Hirvittää että jos onki nyt sitte lyhentyny lisää sitte varmaan lepoon määräävät.

Mulla kans molemmat pää alaspäin, luulen kans että se vaikuttaa kans paljon tilanteeseen.

Minulla on supistellut koko ajan mutta ei mitenkään kipeästi. Oletin kokoa ajan että kaikki olisi hyvin kin ei ole sattunut yhtään. Muistaakseni kohdunkanavani oli 3 cm ensimmäisessä raskaudessani koko ajan joten tuo 3,5 cm kuulostaa ihan hyvältä. Toivottavasti sinulla ei ole lyhentynyt tosta enempää! Mutta jos tosiaan 2 cm on joku raja niin olen huolestuttavan lähellä jo :sad001 No, katsotaan varmaan tilannetta taas kahden viikon kuluttua.

Lääkäri sano että ultralla katottuna kanava on pidempi. Mullaki ekassa merkitty aina 3cm. Ei olla ultralla mitattu aikaisemmissa raskauksissa. Mut joo onneks viel hyvän mittainen, mut lyhentynyt kuitenkin lähtömitoista, seurannassa sit näkee onko lyheneminen jatkunu.

Saatko Ducksie nousta siis vaan vessaan ja suihkuun?

Okei, en tiedä miten pitkä kanavani on ollut ennen, lääkäri on aina vain sanonut että se on kunnossa. Ei sitä tutkittu ensimmäisessä raskaudessani kuin käsin, niin voihan olla että se oli pidempi.

Ei lääkäri sanonut etten saisi liikkua yhtään. Sanoi että suurimman osan päivästä minun pitää maata tai istua, lepää enemmän kuin tähän mennessä, mutta olenhan levännyt jo nelisen viikkoa. Tai mielestäni olen levännyt... Olenhan käynyt kaupassa, hakenut tytärtäni päiväkodista joka sijaitsee n. 1,3 km kodistamme, ja käynyt 1-2 krt viikossa kävelyillä, yleensä sen 5 km. Voihan olla että tämä viime viikko on tehnyt pahansa kun olen ollut kotona tyttäreni kanssa ja nostanut hänet aina kun hän on pyytänyt, eli monta monta kertaa päivässä. Ja kantanut hänet ylös rappusia. Säälin häntä koska eihän melkein 2 v voi ymmärtää miksei äiti nosta syliin milloin vain :sad010

Ducksielle tsemppiä! Toivotaan että kanava ei lähe lyhentymään. Aika hienoa että 3d laitteella pääsitte näkemään tyttöset.

Sannalle onnittelut poikalupauksista!

Saas nähä mitä meille lupailevat. Ens perjantaina ois sit viimein rakenneultra. Aika kuluu hitaasti kun odottaa ja jännittää niin kovin.

Kiva seurata teidän muidenkin kuulumisia! Kerrotko Nereidi sitten meillekin mitä sukupuolta lupailevat?

Mies tuli kotiin ja tokaisi "taas istut siinä, sinunhan piti maata". Hän sanoi että lääkäri oli sanonut että istuminen ei riitä, että minun pitää nimenomaan maata... Noh, lääkäri oli ulkomaalainen ja ymmärsin vain puolet mitä hän sanoi, niin uskon kyllä että mies kuuli oikein. Eli, ehdoton EI istumiselle :sad001 Tylsää!!! Missäköhän tilassa selkä on sitten kun synnytän???

Milloin aavistitte että on tuplaraskaus?näin viime yönä unta että odotan kaksosia ja tänään löysin kaksi erillistä sykettä.vko 8 starttasi ja eka neuvola on 13.10.Eli voiko siellä siis kaksoset?mieskin kuuli molemmat.

Citrus, tuo on varmaan hankalampi juttu tuo liikkeiden tunteminen jos vauvat pääsevät vaihtamaan paikkaa. Minun vauvat ovat jo pitkään olleet juuttuneet samoihin paikkoihin, toinen oikealla ja toinen vasemmalla, joten pystyn hyvin erottamaan kumpi potkii ellei ole tasan vatsan keskilinjalla.
Kun odotin esikoistani nainen kertoi minulle kuinka hän oli rakenneultrassa saanut tietää ettei hänen esikoisensa pääkallo ollut kehittynyt joten vauva ei millään olisi voinut selviytyä kohdun ulkopuolella. Hän sai tehdä abortin viikolla 23. Niin, tätä hän kertoi siis minulle ennen meidän rakenneultraa joten olin ihan kauhuissani. En tiedä miksi ihmiset kertovat tällaisia juttuja raskaana oleville naisille...
Sinulla on ihan varmasti kaikki hyvin! Vauvoilla on vähemmän tilaa jo kuin muutama viikko sitten eivätkä siksi mahdu liikkumaan yhtä paljon tai potkimaan yhtä kovaa. Liikkeet muuttuvat muutenkin raskauden edetessä enemmän venyttelyiksi, ei niin napakiksi, juuri tilanpuutteesta. Voihan olla että olet jo niin pitkällä ja siksi et tunne samalla tavalla kuin ennen. Varsinkin kun on tuplaraskaus kyseessä :)

Rolle2012: tossa edellisellä sivulla vastailen just samaan kysymykseen:)

Mä oon kokoajan erottanu kans hyvin vauvat kun ovat vierekkäin, A-oikealla ja B-vasemmalla. Nyt ovat ruvenneet olemaan myös samaan aikaan hereillä, kun aiemmin useimmiten olivat eriaikaan. Ehkä kun tila käy ahtaammaksi, herättävät toisensa herkemmin :-)

Huh huh mikä päivä, kävin sitte isossa kaupassa ruokaostoksilla tänään, oli todella virhe ja oli kyllä vika kerta tässä raskaudessa, tuntu että synnytän just paikalla. Lepo helpotti. Kohta nukkumaan..

Takaisin