Onko muita kaksosten odottajia?

Mulle sanoi tänään yks aikuinen kaksonen, että hänen syntymämitat olivat 2100g, 47cm. Hän syntyi 3kk ennen laskettua aikaa eli 6kk:n iässä.. Minusta tuo ei vaan käy järkeensä mitenkään. Vai miten teidän muiden kaksosäitien mielestä?

ja muuten meille kuuluu edelleen vaan pelkkää hyvää :)
 
Ihan toisaalta tänne eksyin :D
Mutta tosiaan tuo ennenaikaisuudesta kertominen on jollain vähän hassua.. 34 viikolla syntyneistä puhutaan usein 2kk ennen laskettua syntynyt..jne.. Eli saattaa hyvin olla vaikka rv30 syntynyt joka on sitten venynyt 3kk ennen :D

Meillä on jättipikkukeskonen :D +26% käyrillä oli kun syntyi.. ja nyt -20%
 
Juu, meilläkin pojat oli rv 28+1 1253g ja 1093g. Eli on pakko olla myöhemmin syntynyt noilla kilogrammoilla :)
 
Voi video... Olin kirjoittanut vastauksen mutta se hävisi kun yritin lähettää sen :/

Joo, meidän pienethän syntyivät 2kk ennen la ja olivat 1665g/41cm ja 1860g/43cm, ja mitä nyt olen lukenut niin olivat ihan hyvänkokoisia verrattuna muihin samoihin aikoihin syntyneisiin vauvoihin.

Kiva kuulla että teille kuuluu hyvää!!

Meillä se takapakki oli vain alkua... En tiedä missä mättää nyt, kitisevät koko ajan eivätkä ole nukkuneet samaan aikaan. Päikkärit ovat muutenkin noin 30min luokkaa... Ainoa mitä voin kuvitella on että joko he tai minä (tai kaikki kolme) olemme syöneet esim. leivänmurusia pöydästä/lattiasta. Rattaissa viihtyvät onneksi vieläkin hyvin. Mutta niinä päivinä kun jostain syystä emme pääse liikkeelle niin päivästä tulee pitkä. Niin kuin eilen kun laitoin ruokaa itselleni koko viikonlopuksi, päivällistä miehelle ja esikoiselle eiliselle sekä lounasta veljen ja minun perheille täksi päiväksi. Koska eivät nukkuneet kuin 20min samaan aikaan koko päivän aikana, ja sekin oli klo 8 aamulla, niin minulla oli huonotuulinen vauva tai kaksi mukana koko ajan.

Mites muuten muut joilla on jo vähän isommat vauvat, onko hauiksenne missä kunnossa? Minulla on jo aika hyvännäköiset kädet kun pomputan vauvoja joka päivä ja muutenkin huolehdin ja kannan heidät. Hyvää treeniä! :)
 
Ducksie, ennen raskautta kävin salilla, nyt treenaan vähän kotona...mutta siis lihakset aivan pinnassa niin jaloissa, käsissä kuin keskivartalossakin ja paino ylä-aste ajoissa! kannatti saada kaksoset, että saa itsensä suorastaan mega kuntoon :grin ja ihana lukea, että teillä pääsääntöisesti kaikki hyvin :) onko sinun pienillä jo hampaita?

Meillä vaunuissa nukkuvat myös max.30min. Siksi pidetäänkin erikseen "vaunuilut" ja päikkärit. Nukkuvat jostain ihmeen syystä sisällä nyt paremmin, noin kahden tunnin päikkäreitä (ja rytmi sama molemmilla.). En tiedä vaikuttavatko helteet. Toisaalta, onhan se kiva vaunuista katsella elämän ihmeitä :) Muutenkin meillä on onneksi (vielä) ollut säännöllinen rytmi 3kk:n iästä lähtien eikä yhtään sairasteluja...vielä.

..ja kiitos vastauksista. Itse jo ajattelin, että olenko ilkeä, kun kyseenalaistan toisen puheita.
 
Citrus, olisin minäkin kyseenalaistanut. Meillä oli rv36 syntyessään kokoa 2,2kg/2,3kg ja 43cm/44cm. :)
 
Hei muut kaksosia odottaneet! Onko teilläkin painonnousu ja mahan kasvu hidastunut rv 28 jälkeen? Kun itsellä rv oli tasan 28, olin aika samoissa mitoissa, kun edellisiä odottaessa rv 39, sekä painossa, että vyötärön ympäryksessä. Nyt eilen kävin mummolassa vaa'alla, ja huomasin, että paino on noussut 3viikossa "vain" 500g, mikä on vähemmän, kuin viikkotahti (varsinkin rv 12-28 välillä painonnousu oli pahimmillaan, tai parhaimmillaan,) melkein kilon viikossa.


Edit. Nyt siis vyötärön ympärys kasvanut kokonaisuudessaan reippaat 40cm ja painoa tullut sen 16kg.
 
Minulla alkoi painoa tulla vasta oikeastaan tuossa vaiheessa. Viimeisillä viikoilla paino nousi noin kilon viikossa. Yhteensä tuli siis 19 kg.

Toisaalta vauvat ovat loppua kohden isompia ja vievät enemmän tilaa, jolloin kohtu voi viedä tilaa mahalaukulta. Ruokahalu voi huonontua ja pienessä annoksesta tulee täyteen. Toki painokaan ei silloin nouse niin hyvin. :)
 
Minulla junnasi paino myös samoilla viikoilla. Oliko noin vkoilta 26 lähtien aina 35 painoin samaa lukemaa. Vaikka masu kasvoi kovasti. Sitteb tulikin 5kg muutamassa viikossa. Turvotusta. :).
Painoa tuli minulle yht 17kg ja synnäriin jäi 15. Sen jälkeen meni vielä 5kg muutamassa viikossa. Nyt sit yritän saada painoa vähän takaisin :D.
 
Te, joilla vauvat jo vähän isompia: joko teillä alkaa eroahdistus näkymään arjessa?

Meillä ei onneksi vierasteta juurikaan, johtuen varmaan sosiaalisesta elämästämme..mutta jos lähdemme asioille ja pyydämme isovanhempia hoitamaan vauvoja vaikka pariksi tunniksi,niin A aloittaa loputtoman huuto konsertin ensimmäinen "hyvän tunnin" jälkeen. Konsertti päättyy heti, kun tulemme takaisin kotiin. B taas nauttii isovanhemmilta saamastaan huomiosta.
Päivisin viihtyvät hyvin jo keskenään ja paikkoja tutkiskellen, mutta iltaisin B pyrkii tulemaan koko ajan minun mukaan, minne menenkin kotonamme (vaikka isä olisi vauvojen kanssa), sillä välin A on tyytyväisenä isän kanssa. Jännittävää nähdä, mites on asiat parin kuukauden päästä :grin
 
Muokattu viimeksi:
Täällä tuli pari kiloa tuossa raskauden puolivälissä. Nyt ei oo paino pariin kuukauteen noussut yhtään. Nyt rv 31+1 ja painonnousu n.4kg koko raskausaikana. Sf 34. Vyötäröön tullut 20 cm.
 
En muista miten kiloja kertyi noilla rv:lla, kaikkiaan ehti tulla 14 kg, olisi varmaan tullut runsaasti enemmän jos raskaus olisi mennyt pitemmälle.

Citrus, meilläkin vierastetaan. Ei pahasti, mutta tytöt haluavat koko ajan nähdä minut. Näin on menty muutama viikko jo. Miehen kanssa sujuu ihan hyvin jos häviän vähäksi aikaa, muiden kanssa eivät ole vähään aikaan jääneet niin en osaa sanoa miten reagoisivat.

Liikkuvat jo jonkin verran, enemmän vahingossa vielä mutta yritys päästä eteenpäin on kova! Eveline pakittaa kun yrittää ryömiä, Isabelle kierii ja kierii, tietää että siirtyy mutta ei tiedä minne. Joten jos hän haluaa jonnekin niin kierii ja toivoo parasta :)
 
4f1a5799c112385b7c9bc640d58da987


Juuri sain postista monikkoperheille tarkoitetun Nestlen tuotepaketin :) Kannattaa tilata, jos ette vielä oo tilannu. Ainoa sääntö oli että lasten pitää olla väh. 4kk että lähettävät. Sähköpostilla otin yhteyttä, mutta kannattaa katsoa Suomen Monikkoperheiden sivuilta tarkat ohjeet.
 
Sanna, saako noi vaikkei kuulukaan "mihinkään"?

Ducksie, päivisin kun olen tyttöjen kanssa yksin koen, että nykyään pystyn jo tekemään asioita paremmin, kun heistä on toisilleen seuraa ja liikkuvat/tutkivat paikkoja itsekseen ja yhdessä... mutta tosiaan iltaisin toinen kulkee äidin perässä, vaikka isä on kotona ja läsnä. Tykkäävät vieraista ja nauttivat muiden huomiosta, mutta yksin jäädessään isovanhempien hoitoon, toinen aloittaa aina sen huutamisen ensimmäisen tunnin jälkeen. Kait on ohimenevä vaihe. Ikävä vaan isovanhemmille :p
 
Muokattu viimeksi:
Hei kaksosäidit! Onko joku täysimettänyt vauvoja ja miten pitkään? Meillä tytöt ovat vasta 2kk ja tähän asti on täysimetyksellä menty, mutta nyt tuntuu, että maito ei riitä. Tai riitä ja riitä.. Painoa tulee yli 300g viikossa, mutta tuntuvat olevan aina välillä imetyksen jälkeen edelleen nälkäisiä. Neuvolassa lohdutettiin, että harva monikkoäiti pystyy täysimettämään pitkään. Miten on imetys mennyt ja onko tarvinnut antaa korviketta ja missä vaiheessa? Koska kiinteät aloitettu?
 
Meille annettiin alusta saakka molemmille lisämaitoa eikä mulla ollut jaksamista eikä uskallusta mennä pelkällä rintamaidolla. Kiinteät aloitettiin 3,5kk iässä kun maitoa meni ihan valtavasti. Toki kiinteet meni vellin muodossa ja soseita maisteltiin vain vähän.
 
En tiennyt tollaisesta Pilttipaketista, pitänee tilata! Vaikka ainakaan tuo puuro ei sovi meille...

Citrus, meidän tuplat eivät oikein seurustele keskenään vielä vaan haluavat nähdä minut. Sitten sellainen pieni seikka että Isabelle aina omii kaikki lelut ja Eveline "vikisee" :D Jopa tutti lähtee Evelinen suusta jos ovat lähekkäin. Mutta silloin tällöin saan tehtyä jotain niin ettei kumpikaan itke!

Meillä on 8kk lääkäri torstaina, odotan innolla tietää miten ovat kasvaneet, mutta tärkein on nyt päästä allergiasairaalaan konultointiin, ehkä jopa testeihin.

Elaffy, meidän pienet eivät ole koskaan saaneet korviketta. Saivat BMF:ää (breast milk fortifier) kunnes olivat 3,5 kiloisia, se sekoitettiin äidinmaitoon. Tiheän imun kausi voi tulla jo 2kk iässä vaikka se yleensä tulee 3kk iässä. Älä panikoi, anna vauvojen tilata lisää maitoa, yleensä määrät tasoittuvat viikon sisällä :) Muista vain syödä hyvin ja juoda paljon vettä! Aloitimme kiinteät vasta kun vauvat olivat melkein 5kk, ei maidonpuutteen takia vaan siksi että ohjeiden mukaan olisi pitänyt jo paljon aikaisemmin mutta rs-viruksen ja sairastamisten takia se lykkääntyi.
 
Takaisin
Top