Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille kuuluu hyvää, kovin paljon en ole ehtinyt lueskelemaan foorumia. Meillä oli ristiäiset viikko sitten ja poikien nimet ovat Roope Oliver ja Perttu Eemeli :)
3kk neuvolassa käytiin maanantaina ja pojat ovat kasvaneet hyvin. Otettiin rokotukset ja säästyttiin kuumeen nousulta mit hieman kitisevämpiä olivat pari päivää. Mitat tullee tässä. Syntymämitat suluissa. Roope 6570g (2945g), 59,3cm (48cm), py 41,4cm (33cm) ja Perttu 6360g (2965g), 59,5cm (48cm), py 41cm (34,9cm). eli muuten kuljetaan samoissa mitoissa mu painoa on Roopella reilu 200g enemmän. Iloisia vesseleitä ovat ja nukkuvat öisin jo jopa 9-10 tuntiakin putkeen. Korviketta pojat syövät. 4kk ruvetaan antamaan sit kiinteitäkin pikkuhiljas. Nyt ovat tyytyväisiä pelkällä maidolla ja kasvavat hyvin.

Vaunuina meillä on bumbleride indie twinit niiden omilla kovilla kantokopilla ja olen todella tyytyväinen ollut niihin. Sittereitä löytyy 2kpl, jotkut halvimmat vaan, ne saa hyvin makuuasentoon. Käytetään tosi paljon. pinnasänkyjä hankittiin ikeasta 2 kpl mut yks on ollut tähän mennessä käytössä. Kohta siirretään molemmat omiinsa Kun ovat jo isoja jössiköitä. Turvakaukalot ollut tosi hyvät myös poikien rauhoittamisessa kun keinuvat niin kivasti. Telakat autossa on ollut ehdottomasti kätevät niin ei tarttenuy pelleillä turvavöiden kanssa. Tuttipulloja meillä on muutama per naama mut vain yksiä oikeestaan käytetään. Pestään aina syötön jälkeen heti. Meillä ei jaksettu lähteä kestovaippailemaan vaikka sitä ensin mietinkin, meillä mennään helpoimman kautta aika monessakin asiassa. toimii meillä :)

Tsempit kaikille ja kiva lueskella teidänkin kuulumisia!

Minulla on vakaa aikomus osakestoilla tyttöjen kanssa. Ongelma on tällä hetkellä tuo pienen pieni koko. Kaikki kestovaipat ovat auttamatta valtavan isoja. :D Aloitellaan, kun kirpuille tulee vähän enemmän kokoa. :)

Kiva kuulla teidänkin kuulumisia, Nereidi! Hienosti ovat pojat kasvaneet! Olen aina ällikällä lyöty kun joku on synnyttänyt kahta isompaa lasta kuin meidän esikoinen oli :p Hänhän oli meidän jättiläinen, kokonaiset 2706 g/47 cm/py 33 cm!
Pakko myöntää että olen aina vähän kateellinen kun kuulen että jonkun lapsi/lapset nukkuvat noin hyvin. Onnellinen teidän osalta, tietenkin :) Meidän pikkuiset syövät vielä kahden tunnin välein ympäri vuorokauden, nyt viimeisinä päivinä ovat nukkuneet kerran 4-5 tuntia iltapuuron jälkeen mutta en ole tajunnut mennä nukkumaan aikaisin. Eilen kun olimme miehen vanhemmilla kestivät hyvin yli 3 tuntia kaksi kertaa, mutta se kostautui yöllä kun söivät 1,5 tunnin välein puolenyön jälkeen... Mutta onhan se nyt vain niin että korvikkeella voi kasvattaa niitä parempia väliaikoja kuin rintamaidolla. Saavat tällä hetkellä kasvissose- tai lihakasvissoseaterian kerran päivässä ja iltapuuron jossa puolet riisipuuroa ja puolet päärynä-/luumusosetta (kaikkiaan 1 dl/tyttö). Kohta lisätään yksi ateria lisää.

Olen ollut maidottomalla ruokavaliolla viikon verran nyt, ja tyttöjen ihot ovat paljon paremmat! Olen vältellyt myös kananmunaa kun allergia sille usein liittyy maitoallergiaan. Perjantaina söin sitten quornia lukematta ainesosia, eilen tytöillä oli sitten vähän ihottumaa taas... Anoppi tarkisti quornin ainesosat ja eiköhän siinä ole kananmunavalkuaista... Eli, nyt epäilys myös kananmuna-allergiasta. Mies huomasi Evelinellä uutta ihottumaa käsissä. Isabelle on alkanut kakata itse, olen niin onnellinen siitä! Mutta Evelinellä on vielä vaikeuksia, toivon että hänellä vain kestää vähän kauemmin että suolisto paranee, ettei löydy lisää allergioita jotka viivyttää paranemista... Ovat myös nukahtaneet helpommin jopa yöuniin :joyful:

Poikien 4kk neuvola takana.
Kasvaneet hienosti. Jopa niin hienosti että alkaa olla autokaukaloiden vaihto edessä :)
Oliver paino 8550g, pituus 63,7cm.
Daniel paino 7500g, pituus 59,9cm.
Eivät mitään pitkänhuiskeita oo mutta omilla käyrillään menevät kivasti :)

Heippa. Voisin minäkin tänne raapustaa jotain. :)
Sanna hienosti siellä otetaan kasvua. Ihanat nimet pojilla. ;)
Ducksie miten arki nyt? Onko tyttöjen vatsat rauhoittuneet, kun olet maidon karsinut pois? Oliko esikolla muuten allergioita? Olipa hyvä, että annoit sitä riisipuuroa. Nuo allergiat ovat varmaan niin hankalia havaita ilman selkeitä oireita. Teille tuli kuitenkin iho-oireita oliko näin? Paljon tsemppiä sinne. Ja peukutan teille hyviä yöunia.
Mamasmurffista ei kyllä kuulunut mitään. ???
Nereidi kiva kuulla sinunkin kuulumisia. Kaksi vauvaa vie loppujen lopuksi niin paljon aikaa ja intoa, että eipä sitä varmaan enää synnytyksen jälkeen kovin ehdi kukin pyöriä täällä :)
Angelique mikä olo?? :)
Minä olen vielä yhtenä kappaleena. 39+2 on tänään. Kyllä olo on sen mukainen. En ole halunnut käynnistystä (eikä lääkäritkään) ja vastustelin myös sektiota,joka suositeltiin B vauvan perätilan vuoksi. Nyt siis edelleen odottelen spontaania synnytystä. Kahta lasta olen jo synnyttänyt, 3,5kg joten sektio tuntuu nyt suoraan sanottuna vastenmieliseltä. Viimeksi kohdunsuu oli auki 4cm, joten toivon kovasti, että itsekseen lähtisi.
Lääkäreiden kanssa tehty suunnitelma, että A synnyttyä B käännetään raivotilaan. Toivon kovasti, että se onnistuisi.
Ilmeisesti sektio nykyään niin suosittu yms.koska lääkärit olivat vähän ihmeissään, kun en halunnut sitä. Sellaista tänne!

Nereidi, teidän kuulumisia on aina kiva lueskella :) Samoin Ducksien, Sannan ja mam85:n.
Sanna, mahtavat painot!! En ole ikinä ennen lukenut noin mahtavista kaksosten painoista neljän kuun iässä!! wow! :)

Harmony mulla oli myös B perätilassa ja syntyikin siinä. Ikäeroa tuli vajaa tunti, kun B kerkesi kääntyä hieman A:n synnyttyä ja sektiosaliin lähdettiinkin vauhdilla. Onneksi lopulta käänsi "jalat oikein päin". Kätilö yritti koko ajan pitää B vauvaa niin, ettei pääsisi enempää kääntymään. Tsemppiä. Itse olen kiitollinen, ettei tullut alasynnytystä ja sektiota vielä kaiken muun päälle, jota silloin oli.

Muokattu viimeksi:
Citrus minulla on kolmesta lantion mitasta yksi nafti. Näin ollen perätila synnytys on riski. Näin lääkärit kokivat. Hauskinta on se, että koko magneettikuva otettiin vähän niin kuin huvin vuoksi. Kukaan ei olettanut et ku kaksi synnytystä takana jo yms.
Joten sektiota sitten ehdottelivat. Mutta 80-90luvulla about B vauvat käännettiin aina raivotilaan. Jossain vaiheessa luovuttiin siitä. Eli B kääntäminen ei pitäisi olla kovin haastavaa jos vaan lääkäri on osaava ja sikiön tila stabiili. Toki tässäkin on omat riskinsä. Ja onhanse todella inhottavaa jos A synnyttyä tulisi sektio vielä. Kaksosraskaudessa aina se riski olemassa. Minulla vaan vielä suurempana B käännöksen takia. Toivon todella ettei tulis sitä ongelmaa.

Mulla oli kans siinä ja siinä..Toivottavasti saat terveet lapset, sehän se on pääasia sinulle. :finger:

Muokattu viimeksi:
Ihana kuulla teidän kuulumisia. Hienon kokoiset poijjat Sannalla. :)
Pitäskö munki päivittää kuulumisia vähän. Nyt ollaan oltu kotona kaks viikkoo ja kerran jo osastolla B neidin väsähtämisen vuoksi. Samalla otettiin verikokeet kummastakin ja molemmilla on liian matala hemppa. Rautaa nostettiin ja maanantaina mennään taas uudestaan ja samalla varaudutaan tekee punasolu tankkaus jos hemppa edelleen matala. :) Vatsa vaivoja on nyt alkanut tulla ja tytöt iltaisin ja alku öisin kiukkusempia. Päivisinkin kiukkuaavat hieman mutta iltaisin hiukka pahempaa. Jospa tää olis vaan joku hetkellinen tila eikä jatkus pitkään.

Jooh Citrus sitä minäkin toivon!! Oliko sulla sit syynä et n ei jotenkin suostunut tulee vai oliko supistuksia liian vähän?
Muoks. Tuossa kerroitkin, että B oli vähän vaihtanut asentoa.

Ai apua, en ole edes ajatellut, että perätilasynnytys olisi mahdottomuus. Täytyy muistaa seuraavassa kontrolliultrassa mainita. Itse kuulun nimittäin niihin tooodella kapealantioisiin. Esikoista odottaessa tulin kysyneeksi, että mahtuuko esikoinen syntymään. Varmistivat kuvilla, että mahtuu kyllä, mutta hän ja kuopus ovatkin tulleet pää edellä. En edes ajatellut, että jos on jo onnistunut alakautta normaalisti synnyttämään, väärin päin tulevan kanssa voisi silti olla ongelmia.

Muuten olen melkein elämäni kunnossa. Olen töissä ollut paljon, on ollut oikeastaan arjen pelastus. Ei ole ehtinyt miettimään raskautta ja pelkäämään jokaista outoa tunnetta. Huomenna tulee maagiset 24 vkoa täyteen. Molemmat ovat tällä hetkellä raivotarjonnassa. B kääntyi eilen illalla, eikä kyllä jäänyt epäselväksi mitä siellä touhuaa! :D Selkeämmät rytmit on jo molemmilla. Toivottavasti olisi merkki tulevasta, nukkuvat nimittäin myöhään ja puolen päivän aikaan ovat virkeimmillään. Samoin illasta 18-20.30 aikaan. Toki muulloinkin jytistävät, mutta tuolloin todella monoa tulee niin, että ihan sattuu!

Jalat edellä tuli mullakin B (2310g) kun ehti heittää voltin A:n tullessa syöksynä housuihin. B oli tulossa niska ja jalka edellä, mut epäonnistuneen imukuppikiinnityksen jälkeen lekuri survaisi käden sisään, käänsi vauvan ja veti jaloista ulos. Taisi mammalta päästä siinä muutama prkle ja kun ilman supistusta piti ponnistaa... Ulos tuli alakautta, tosin mulla ei ole omista lantionmitoista mitään käsitystä.

sanna, VAUTSI! Hienot painot pojillasi :Heartblue:Heartblue Siinä on kyllä vähän kantamista jo jos meinaa kaukaloilla liikkua!

Harmony, hienot viikot sinulla! Tsemppiä, kohta sinulla on nyytit kainaloissa :Heartred:Heartred

Harmony, kiitos kysymästä! Tyttöjen vatsat ovat todellakin rauhoittuneet. Olen karsinut nyt maitotuotteet, kananmunan, soijan ja sitruunahapon (E330). Eveline kakkaa joskus itse, mutta usein autamme hänet vieläkin. Molemmilla on paljon ilmaa vatsassa, voi johtua siitä että olen ottanut takaisin valkosipulin, sipulin ja herneet ruokavalioon... Nyt ovat päivisin pitänyt vähän pidemmät syöttövälit, jopa 4 tuntia, mutta yöllä syövät vielä kahden tunnin välein. Nyt ovat myös nukkuneet kunnollisia päiväunia joskus. Tänään ensimmäiset päikkärit olivat melkein 2 tuntia kun yleensä heräävät 30-45 min jälkeen! Sitten söivät lounaan, minä pakkasin oman lounaan mukaani ja nukkuivat taas melkein 2 tuntia vaunuissa! En tiedä vielä johtuuko nämä paremmat päikkärit siitä että toipuvat vielä flunssasta jota olemme kaikki kolme poteneet viikonlopun yli, vai onko tämä pysyvää (toivon mukaan on!!)
Täällä kävi just perheohjaaja keskustelemassa, ja tytöt saivat ensimmäisen kerran välipalan, yritän tästä nyt lisätä sitä päivään. Perheohjaajan kanssa siis puhuttiin siitä miten kannattaisi rakentaa päivärytmin ja miten muistaisin antaa tytöille rautalisät, ruoat jne kun minulla on keskittymisvaikeuksia (olisiko unenpuutten vuoksi?? :bored: :woot:)
Kävimme lääkärillä viime tiistaina saamassa lähetteet iho- ja allerigasairaalaan. Soittavat sieltä jossain vaiheessa, toivottavasti pian! En tiedä yhtään miten tästä etenee, toivon että saamme mennä allergiatesteihin. Tyttöjen ihottumat ovat tulleet takaisin nyt kun pidän taukoa kortisonin käytössä. Isabellen ihottumat haisevat mätäneelle(?), jotenkin makea/tunkkainen haju. Oli tosi vahva ennen, nyt on vasta tulossa takaisin. Ja söin tässä vähän aikaa sitten kaksi palaa (10 g) raakasuklaata testinä, ja tytöt huusivat paniikinomaisesti kolme päivää... Eli se siitä, allergisia ovat! Toivon saavani ohjeet sairaalasta miten edetään että saamme muut allergeenit tietoon. En ole uskaltanut antaa tavallista puuroa jos ovat allergisia kotimaisille viljoille... Kaurassahan ei ole gluteenia, mutta kun en tiedä mille vauvat yleensä reagoivat, onko se just gluteenille?
Esikoisella ei ole allergioita. Tiedä sitten mistä hänen koliikkinsa johtui, voihan olla että hänelläkin oli yliherkkyyttä mutta se huutaminen loppui kuin seinään kun hän täytti 3 kk niin en karsinut mitään ruokavaliostani silloin. Nyt hän syö ja juo mitä tahansa, ei ole koskaan reagoinut mitenkään mihinkään.

Jetsoni, tsemppiä rautalisien kanssa! Meidän tytöillä hemppa lasku 78 ja 81 ennen kuin kääntyivät nousuun taas. Oli rankkaa kuulla sellaisia lukemia, mutta onneksi seurattiin tiheään ja punasolutankkauksesta vältyttin kun niitä punasolujen esivaiheita oli tarpeeksi. Sanottiinko sinulle mitään niistä?
Toivottavasti vatsavaivat eivät pahene teillä... Tosi kurjaa kun vauvat kärsivät :sad001 Viime sunnuntaina vanhempani olivat täällä auttamassa kun vauvoilla ja minulla oli flunssa. Juuri silloin huusivat vielä sitä raakasuklaata. Yhdessä vaiheessa kun Eveline oikein huusi kipuhuutoa en enää jaksanut ja ihana isäni otti hänet syliinsä että sain vähän itkeä kurjuutta. En toivoisi sitä kenellekään....

angelique, ihana kuulla että voit noin hyvin :)

Wilmiina... auts.... :sorry:

Tänään vatsat tytöillä toiminut niin on ollut hieman parempi päivä mut katotaan miten menee yö. Viime yönä B neiti söi kahen tunnin välein. :( Pikkusen on meinannu olla väsyny päivä ja miehellä vielä ihan kauhee viikko töissä et seki tulee vasta kaheksan syötön jälkeen kotiin. :(
Hempat näillä oli A 85 ja B 88 mut vissiin noissa esivaihe jutuissa jotain ku tankkauksesta puhu. Terkkari tänään soitti niin se lääkäri oli sinne jollai hienolla tekstilläraapustanu sen hemppa jutun. Aneeminen -sanan tunnistin vaan välistä. :D

Heippa voisin päivittää tännekin:
Tänne syntyi reilu viikko sitten 5.6 sektiolla kaksi ihanaa poikaa minuutin ikäerolla 5.6 klo 23:50/51 ja vkot 39+4. Painoa oli A:lla 3350 ja B 3275 ja mol pituus 50cm sekä pipo 35cm.
Raskausviikot olivat huimat 39+4. 10min vielä niin olisi ollut 39+5. :D
Arki lähtenyt mukavasti nyt rullaamaan. 10pisteen poikia olivat. Täysimetyksellä. A tempperamenttisempi, B rauhallinen unelmoija. Ihan erinäköisetkin, joten eivät ole identtisiä. Yöt menee nyt toistaiseksi niin, että pojat sänkyyn ja minä siinä välissä. Imetys on vauvantahtista. Imetän aina kun haluavat. Joten koko päivä menee imetyksessä. Olen imettänyt poikia yhtaikaa melkein koko ajan. Jotta heidän rytmi pysyisi yhtenäisenä.
Itse sektio oli hirveä ja palautuminen siitä minulla hidasta. Välillä illasta kävely huonoa haavakivun/selän takia. Mutta pikku hiljaa tästäkin mennään eteenpäin :) isommat veljet suhtautuneet hyvin, mutta hirmu energisiä ovat :). Eniten odotan juuri sitä, että itse taas jaksaisi pysyä heidän tahdissa ja voisi puistoilla yms. Onnellinen 4 pojan äiti minusta sitten tuli :)

Onnea Harmony aivan älyttömän paljon! Olenkin usein odotellut kuulumisia, varsinkin kun muistin että viikot alkoi olla aika lailla "täynnä" :) hienoa, että arki on lähtenyt noinkin hyvin käyntiin, sektiohaavasta huolimatta.

Ihanaa Harmony! Onnea uusista tulokkaista! Kiva kuulla että olette päässeet noin hienosti alkuun arjen ja imetyksen kanssa. Pääsit tosi hienoihin viikkoihin ja pojat mahtaviin painoihin vaikka välillä näytti siltä että tulevat etuajassa.
Toivottavasti haavasi paranee nopeasti ja pääset taas leikkimään vanhempien poikien kanssa!

Meillä tytöt kääntyilevät mahalleen koko ajan mutteivät pääse takaisin selälleen :D Ovat myös pahasti pöllöniskaisia jopa kotona joten yhteisimetys ei toimi tällä hetkellä; häiritsevät vain toisiaan. Olen jostain syystä saanut haavoja taas molempiin nänneihin ja tuo pöllöniskailu johtaa nännien venyttelyyn joka on erittäin epämukavaa. Syövät nyt kaksi ateriaa päivässä; liha-kasvissosetta lounaaksi ja riisipuuroa päärynä- tai luumusoseella iltapalaksi. Syövät noin 1 dl/krt joten hienot ateriakoot jo. Pitäisi saada mukaan päivällisen jo... Ja kaurapuuroa pitäisi kokeilla jos sopisi heille.

Ducksie miten allergiat? Ja mitä tarkoittaa pöllöniska? :D ovatko yöt menneet paremmin? Muistan että hyvin olit ainakin niitä allergioita huomioinut. Joko joku edistys testeihin?
Angelique mikä oma vointisi? Jaksatko vielä töissä käydä?
Jooh tosi hyville viikoille päästiin ja olihan olo kyllä todella tukala lopussa. Kovasti halusin alatiesynnytyksen, mutta sektio sitten tuli, ku perätila synnytystä ei suositeltu. No nyt tässä totutellaan siihen, että sektioon mentiin lopuksi. Sinnittelin nimenomaan spontaanin synnytyksen starttauksen takia. Näin oli tarkoitettu. Hyville viikoille pääseminen ovat helpottaneet arkea. Pojat olivat kotiutuskunnossa 2vrk ikäisinä. Ei tullut sokeri, bili, paino taikka muita "ongelmia".
Itse imetys onnistuu nyt hyvin. Mutta kovasti toivon, että rinnat pysyvät perässä sillä välillä tuntuu, että illasta rinnat tyhjähköt. Ainakin tyytyväisiä ovat. Ja se riittää minulle! :)

Kävin tyttöjen kanssa lääkärissä kohta kaksi viikkoa sitten. Hän kuunteli hyvin mitä minulla oli kerrottavana, kaikki oireet ja testit ja otti muistiinpanoja, lupasi kirjoittaa lähetteet iho- ja allergiasairaalaan. Viikko sitten tuli sitten kirje häneltä jossa hän kirjoitti että oli ollut yhteydessä allergiasairaalaan josta oli tullut ohje laittaa kortisonia ihottumiin 3-4 päivää, ja sitten yhtä monta päivää rasvailla niin kuin tähän asti ja sitten kortisonit taas. Tätä siihen asti kunnes tytöt saavat 3-6 dl/vrk/tyttö maitopohjaista korviketta jolloin voidaan olla taas yhteydessä!!!
Olen niin vihainen tästä! Tässä sivuutettiin kaikki muu paitsi maito ja ihottuma. Mites ummetus, koliikki, ja se fakta että heillä on muitakin allergioita joista minulla ei ole vielä tietoa, siksi halusinkin päästä testeihin... Ja miksi ihmeessä antaisin heille maitopohjaista korviketta?? Ja ei väliä mistä lukee miten testataan maitoallergiaa ja altistusta, niin aina kehotetaan olla yhteydessä lääkäriin ja tehdä se valvotusti. Mutta jos lääkäreillä ei ole kiinnostusta niin mitä sitten tehdään? Kirjeessä luki myös että allergiasairaalasta tulisi (todennäköisesti) kirje, ja olenkin odottanut sitä nyt kokonaisen viikon. Eipä ole tullut...

Anteeksi, oli tarkoitus kertoa ihan lyhyesti tästä mutta kun asia kismittää niin pahasti :mad:

Eli minun pitää opiskella tätä itse netistä ja kokeilla pitkän kaavan mukaan ilman lääkäriapua... Tuntuu siltä että lääkärit mieluummin hoitaa oireet lääkkeillä (tässä tapauksessa kortisonilla ja ulostuslääkkeillä) kuin ottaa selville syyn oireiluun... Ymmärtäisin jos kyseessä olisi vain pientä ihottumaa, mutta kun tytöt eivät ole kakanneet kuin ehkä 10 kertaa spontaanisti koko elämänsä aikana niin jotain on mielestäni tehtävä. Eli avustamme vieläkin joka/joka toinen päivä pumpulipuikolla. Heidän kakkansa on kovempi kuin terveen aikuisen joten ei ihme etteivät saa sitä ponnistettua ulos.

Huomenna ostan magnesium sitraattia, yhden henkilön mielestä se pitäisi auttaa (siis minä otan sitä).

No johan!! Huhh huhh:mad:!! Ducksie oletko miettinyt jos menisitte suoraan yksityiselle iho- ja allergialääkärille?? Itse käynti maksaisi varmaan sen 100€ tai tai ehkä vähän alle/yli. Mutta siis lääkäri voisi lähettää teidät suoraan iho-ja allergia sairaalaan sekä testeihin. Ei tarttis mitään kutsuja odotella turhaan. Olen kuullut, että suoli tottuu jos avustaa ulostamisessa, mutta olen minäkin toiseksi vanhinta auttanut kakkimaan, kun oli masuvaivoja vauvana.
Kuulostaa kovin ikävältä tuo ja olen monista paikoista lukenut, että juuri allergia perheet jäävät usein ilman tukea. Allergisen lapsen kanssa arki voi kuitenkin olla todella kuluttavaa.
Kyllä nyt olisi teidänkin aika saada vähän helpompi arki jo :).

Muokattu viimeksi:
Takaisin