Mulle oli jo lapsena selvää, että haluan aikuisena paljon lapsia. Mua aina suretti kun itselläni oli vain yksi pikkuveli, mua lähes 9 vuotta nuorempi. Olisin halunnut leikkikavereita sisaruksista. Hoidin kyllä paljon pikkuveljeäni ja tykkäsin hänestä ja tykkään edelleen
Mulla oli hillitön vauvakuume jo nuorena. Onnistuin sitten toteuttamaan niitä vauvakuumehaaveitani ensimmäisen mieheni kanssa, saimme kaksi yhteistä lasta. Valitettavasti avioliitto oli tuhoon tuomittu ja jäin sitten kahden lapsen yksinhuoltajaksi, toinen lapsista vielä erityislapsi erittäin vaikealla tavalla. Kävin töissä ja opiskelin. Ei ollut helppoa. Silloin koin suorittavani vanhemmuutta, selvisin päivä kerrallaan. Tein töitä ja opiskelin. Tapasin sitten nykyisen mieheni ja kolmas lapseni olikin täysin odottamaton yllätys kuten aiemmin kerroin. (Olin nimittäin aiemmin saanut lapsettomuuteen hoitoa eikä lääkäri ollut mitään puhunut, että PCO oireyhtymä voisi helpottaa tai poistua.) Otimme lapsen vastaan kuitenkin hämmentyneinä, sillä abortti ei ole koskaan ollut minulle vaihtoehto. Siitä menikin sitten useampi vuosi että annoin näille iltatähdille mahdollisuuden syntyä. Huomasin, että alkoi tulla iän puolesta jo kiire jos halusin saada sen ison perheen josta olin jo pienenä haaveillut. Ja miten pää on kestänyt, no ei varmaan aina niin hyvin.
Mutta eihän elämän tarvitsekaan olla täydellistä eikä helppoa. Riittää, että on olemassa ja meillä on toisemme.
Ison perheen äitinä täytyy joustaa omalta mukavuusalueeltaan ja tinkiä asioista, ei mene asiat aina kuin armeijassa. Täytyy sietää sotkua, meteliä ja lasten riitelyä. Ja omia pettymyksiään, kun aina ei organisoiti ja priorisointi sujukaan kuten oli suunnitellut. Lasten täytyy oppia sietämään myös pettymyksiä ja tulemaan toimeen toistensa kanssa, Se on haastavaa, mutta niin se vain on. Suurimmaksi osaksi heistä on iloa ja seuraa toisilleen. Vanhimmat lapset kyläilevät ja ovat pienille tärkeitä. Jos olisin jäänyt loppuelämäkseni yksin, kaksi vanhinta lasta olisi riittänyt minulle jaksamiseni kannalta. Nykyinen mies on auttanut paljon. Muita tukiverkostoja ei ole, toki lasken jo päiväkodin sellaiseksi
Voisi sanoa, että äitiys on minulle elämäntehtävä