Oireita

Della79 meillä tuntuu olevan täysin samat päivämäärät, mullakin 13.1 eka neuvola. Tosin ei mulle mistään pissanäytteestä puhuttu mitään, onneksi.

Mä en ymmärrä kuinka kukaan pystyy toimimaan normaalisti töissä tms alkuraskauden aikana? Mä oon niin hemmetin väsynyt koko ajan, nukkuisin siis enemmän kuin meidän koirat jos vaan saisin. Tosin yöllä kun herään vähintään sen kerran pissalle, en saa enää millään unta. Siinä sitten pyöriskelen, puolihorroksessa, kunnes noin tuntia ennen kelloa nukahdan taas. Mulla on muutenkin matala hemoglobiini, lieneekö ihan vaan raudanpuutetta. Syön kyllä jotain raskausmultimegavitamiinia, jossa lisätty rautaa ja lupaa helpotusta väsymykseen...yeah right.

Toinen on tämä etominen. Ei todellakaan ole nälkä kun koko ajan vaan etoo. Ihan tuurista kiinni mikä milloinkin mahtais mennä kurkusta alas ilmans sen suurempaa ällötyskohtausta. Epäilyttää saako maha-asukki kaiken tarvitsemansa kun emoalus ei oiekin syö, mutta eiköhän. Paahtoleipä menee ja marjasmoothiet, klementiinit ja tuore ananas. En syö lihaa muutenkaan, mutta rakastamani kalakaan ei ole oikein maistunut reiluun viikkoon... Argh. Tänään joudun ensimmäistä kertaa skippaamaan ratsastusvalmennuksen, kun tuntuu että sisuskalut lentäisi jos selkään nousisin

Pissalla juoksen jatkuvasti, tissit on turpeat ja mies tykkää. Tää on tietysti aivan mahtavaa, mutta vähän sitä jo toivois että voisko tää olo pikkuhiljaa muuttua jollain tapaa normaalimpaan suuntaan....

papo, ohhoh, johan on sattuma et kaikki ajankohdat tähän asti täsmänneet :D

mä oon nyt syöny jonki verran roskaruokaakin, kun esim. eilen teki mieli hesen falafel-hampurilaista ja ajelinki sit siskolta palaillessa lähimmälle heselle :) näköjään joudun taas luopumaan tulisista ruoista, koska saan niistä vatsakipuja (ei ole kivaa yöllä kipeän vatsan kanssa :/ ). aloin heti esikoisen imetyksen jälkeen syödä chilejä ja kumppaneita ja nyt ne joutuu taas jättää, kun eivät vaan sovellu. olen kasvissyöjä, joka kyl käyttää maitotuotteita, joten sinänsä mulla on ollut helppoa, kun olen voinut noudattaa omaa ruokavalioa. töissä syön salaatteja (ostan kaupasta perussalaattitarpeet + jotain juustoa). mä pysyn töissä hereillä, kun teen jotain koko ajan. joudun kyl juoksee jatkuvaan pissalla et se sit keskeyttää hyvän draivin. töiden jälkeen nuokun bussimatkan kotiin ja illalla pysyttelen väkisin hereillä ku meidän tyttö haluaa olla äidin kans illalla eikä tietty ymmärrä, miksi äiti on väsynyt.

oon nyt tässä loppiaisen yli kotona vapailla ja jotenki tää on helpompaa olla taaperon kanssa, kun et ois töissä. nukun päikkärit samaan aikaan tytön kans, tänäänki 1,5h :) oon syöny aika kevyesti mm. viilejä ja näkkäriä ja luulen et kroppa pitää huolen siitä, et tulee syötyä tarpeeksi, mun kroppa ainaki :)

Papo, mä en ainakaan voi käydä normaalisti töissä. Mulla on aika nopeatempoinen ruumiilinen työ, jota oon normaalisti tehnyt aika reippaasti, nyt sitten on pakko istahtaa aina välillä, lepuuttaa silmiä, käydä tunnin välein pissalla, hengästyä portaissa ym. Pari kertaa oon nukahtanutkin sinne vahingossa. Viime raskaudessa nukuin jokaisen tauon kahvihuoneessa.

mai voi ei :( Mä teen onneksi freenä töitä kotoa ja luen suht päätoimisesti kevään pääsykokeisiin, nyt ei vaan lukemisesta tuu yhtään mitään. Ihan helposti menee päivällä parit kahden tunnin päikkärit.
Toi hengästyminen on muuten jännä, normaalisti mullakin kivikova kunto ja nyt onkin yhtäkkiä ihan astmaattisen mummon tasolla o_O

della_79 mä kans laskeskelin, että kyllä keho itse alkaa huutaa ruokaa kun sitä tarvii. Mä syön normaalisti myös paljon mausteisia ruokia, nyt on kaikki sipulit, chilit, valkosipulit ja tuliset pippurit pannassa. Mulle tulee kans kamalat vatsakivut yötä vasten ja närästää. Oon syöny burgerin viimeks varmaan 8 vuotta sitten, mutta pari päivää sitten iski himo kalahampurilaiseen! Se himo meni kyllä tällä kertaa ohi yhtä pian kuin tulikin...

Mulla on ollu ihan jäätäviä mahakipuja kanssa. Eilen illallakin sattu niin ettei itku ollu kaukana. Muuten oonkin suht oireeton ja olo on hyvä.

Tänään kyllä meinasin töissä nukahtaa pystyyn, ehkä johtuu jo sekoittuneesta unirytmistä näin joululomien jälkeen. Yöllä en meinaa saada muutenkaan nukuttua, heräilen vähän väliä ja tuntuu ettei ehdi kunnolla nukahtaakaan.

Nää mahakivut sais kyllä loppua jo :sad001

Väsymys on varmaan pahin oireista mulla tällä hetkellä....ja se sama hengästyminen kuin joillakin muilla kohtalo tovereilla on ihan kamalaa, tuntuu kuin ei pääsisi enää kävellen mihinkään varsinkin ylämäet on hirveitä! Tänään nukuin parin tunnin päikyt töiden jälkeen ja monena muunakin päivänä olen nukkunut noin kahdesta kolmeen tuntia päivällä! Ällötys hiukan helpottanut että jotain positiivista kuitenkin, mutta jos vatsa pääsee tyhjäksi alkaa huono olo nostaa päätään! Nyt olen jopa pystynyt syömään melkein kaikkea mitä ennenkin, kuitenkin rasvaiset ruuat on edelleen ällöjä ja ne jätän suosiolla rauhaan! :)

Voima haleja raskauden keskenmenon kokeneille! <3

täällä on nenä aina iltaisin tukossa.. >:( nytkin valvon kun ei saa hengitettyä kunnolla, kun alkaa yskittää jos vain suun kautta hengittää, äh! neuvolassa sanottiin että nenäsumutetta saa käyttää, kysyin apteekissa farmaseutilta ja hän sanoi että ei missään nimessä suositella, ellei ole aivan pakko tilanne.. :o mites, saako sitä sellasista nenäkannua käyttää? tää on inhottavaa!

Me ollaan miehen kanssa molemmat flunssassa, miehellä tosin pahempi. Toivottavasti ei nouse kuume! Tarpeeks väsyttää jo valmiiksi..

Eilen aamu oli muuten paras aikoihin, alkaiskohan jo paha olo helpottaa?! Tosin touhusin varmaan 'liikaa' sillä hyvällä olollani kun sämpylätaikinan sain kohoamaan olin jo taas petikamaa oksu kurkussa.. mutta ihana oli touhuta keittiössä pitkästä aikaa! :) Nytkään ei olo kovin pahalta tunnu.. jee! Sormet ja varpaat ristiin ;)

Täällä huono olo hieman hellittänyt, mutta tilalle tuli yökkäily.. Ei ole mukavaa tämäkään..
Onkohan normaalia että on päiviä, kun rinnat aristaa hirmuisesti ja seuraavana aamuna ei yhtään ja toisinaan on vain toinen rinta arka!

Kyllä mullakin on ollut sellaista kakomista välillä että kiva kuulla että jollain muullakin kuvotus on ns vaihtunut sellaiseen kakomiseen ja yökkimiseen!

Mulla on myös nyt useina aamuina ollut hirveen kipee olo, siis todella tubtuu et nyt olis kova kuume, mutta kun sen mittaa niin ei olekaan ja lämpökin on ollut suht normaali! Todella hämmentävää! Nenä on myös aamuisin tukossa eli saattaa olla flunssan poikasta! :(

Hui, mä en ole vielä uskaltanut osallistua keskusteluun. Oon vaan salaa lueskellut muiden juttuja. Enkä edes osannut muuttaa tuota nimerkkiäni, vaikka taisin jossain vaiheessa törmätä täällä ohjeisiinkin. Mutta ajattelin nyt kuitenkin kerätä rohkeuteni ja vinkata omasta kokemuksesta.

Eli Lilyee, mä ainakin sain apteekista pyytämällä sopivaa nenäsumutetta kun flunssa iski. Suurin osa oli tosiaan kiellettyjä, mutta kyllä sieltä löytyy sopiviakin. En valitettavasti tähän hätään muista sen nimeä, mutta voin tarkistaa. Mutta ainakin meillä apteekin tätä osasi kertoa että suurin osa ei sovi (mikä oli mulle yllätys) ja näyttää sitten sellasen, jota saa käyttää :)

Kyfi ja Lilyee, mä kysyin tyttöä odottaessa apteekissa farmaseutilta, onko jotain mitä saisi raskaanaoleva käyttää ja mulle suositeltiin nozoil-nimistä nenäöljyä. sitä oli kahta erilaista, joista mentholia mulla on vieläki täällä kotona.

Mulla on kaikenlaisia oireita mutta onneksi ei vielä ainakaan ole tarvinnut oksentaa. Tosin välillä on niin kuvottava olo että se alkaa tuntua jo melkein tervetulleelta vaihtoehdolta jos kuvotus sillä katoaisi.
Mun ekat oireet oli rintojen turpoaminen ja aristaminen mitä on nyt jatkunut kuukauden verran. En pysty enää ollenkaan nukkumaan mahallani edes pientä hetkeä. Aloin myös hengästyä tosi helposti portaissa jne. Joulukuun aikana kehkeytyi ihan hirvee jano ja sen myötä vessassa ramppaaminen, väsyttää aika paljon, ja mielialat heittelee ja olen välillä aika ihmeissäni tunnekuohuistani. Lisäksi palelee ihan älyttömästi koko ajan. Oon aina ollut vilukissa mut niinkuin joku muukin jo aiemmin taisi todeta, tuntuu et sais olla toppavaatteet päällä sisällä :p

Onko teillä ollut kymmenennen raskausviikon tienoilla ruskeaa vuotoa? Mulla jatkunut 4-5 päivää samanlaisena ja kipuja ollut aika samaan malliin kuin sitä ennenkin eli välillä alaselkään/-vatsaan/lonkkaan koskee. Soitin neuvolaan ja pääsen lähetteellä pian ultraan jossa tarkistetaan onko kaikki hyvin. Siis jos sitä ennen ei tule keskenmeno. :(
Muita oireita on ollu rintojen arkuus niinkuin alusta asti ja pieni kuvotus silloin tällöin. Oireiden vähyys huolestuttaa nyt kans, huoh!

Nakku: Tsemppiä ja jaksamista! Minulla alkoi edellisessä raskaudessa viikoilla 9 tuo vuoto ja kävin lähetteellä ultrassa ja siellä selvisi vuodon syyksi keskenmeno. Toivon kaikkea hyvää enkä halua pelotella! Voimia!

Kiitos vinkeistä vastanneille :) Täytyy mennä tuonne Yliopiston apteekkiin, missä on isompi valikoima ja sieltä kysellä tarkemmin, että mitä oikein saa käyttää ja mitä ei. (:

nakku, mun kaverilla oli pari vuotta sitten aina silloin tällöin läpi raskauden ruskehtavaa vuotoa, joka kesti kerrallaan muutaman päivän (yleensä oletettujen menkkojen aikoihin aina). hänellä se ei koskaan johtanut runsaampaan vuotoon, vaikka siitä aina pelästyikin kovasti että onko kaikki ok.. terve poika syntyi sitten ajallaan :) eli ei kannata liikaa huolestua, toivotaan että tämä sullakin on ihan harmitonta ja lääkärillä selviää sitten!

Täälläkin tuntuu, että pahoinvointi alkIsi siirtyä pois. Nyt pystyy jo syömään suht normaalisti eikä kaikki ruoat tee pahaa. Toisaalta on tilalle tullut tuo yökkäily. Ja nyt pahoivointi on enemmän hetkellistä. Esim tänään aamilla juiri ennen kuin avasin työpaikan oven, tuli puklukohtaus ja kaikki aamupalat tuli nätisti ulos... nyt taas ihan hyvä olo. Ja mjlla on ainakin päivittäistä heittelyä ollut oireissa: toisena päivänä tissit on olleet kipeemmät ja toisena päivänä ei taas niinkään... normaaliudesta en tiedä...

Tsemppiä kaikille meille, joilla epätietoisia ajatuksia. Mulla tän illan jomottanu menkkamaisesti ja toivon todella ettei mitään punaista ilmesty vessareissulla. Koko ajan ollu juilimista mut nyt on aika kovaa. Kuvotus ja rintojen arkuus tallella.

Joku kyseli rintojen arkuudesta, on mulla ainakin vaihteluita joskus kipeydessä.

Jos sitä itsekkin uskaltautuisi jakamaan omia tunetemuksia, viikkoja menossa 8+6. On tullut luettua muiden kommentteja ja kiva ollut lueskella kun muillakin samanlaisia oireita.

Itsellä on pahaa oloa ollut vaihtelevasti pitkin päivää mutta jos maha pääsee hetkeksikin tyhjäksi niin tulee tosi huono olo, väsymystä havaittavissa myös. Rintoja välillä viiltää ikävästi mutta ne ei kauaa onneksi kestä.
Ruokahalut on nykyään sitä että tekee mieli syödä kun on nälkä mutta kiintiö tulee tosi nopeasti täyteen ja saa miettiä tarkkaan mikä menisi alas juuri siihen nälkään.
Kummallisin oire mitä on nyt ollut niin haju aisti on aika kummallinen, sain työkaverin kanssa hyvät naurut kun haistelin kaali-puolukka salaattia ja mielestäni se tuoksui aivan tuoreille mansikoille :D

Itsellä kolmas tulossa ja raskaus viittaa vahvasti siihen että poika siellä olisi(ei aiota ottaa selvää) koska edelliset raskaudet olleet aivan erilaisia ja nyt tämä raskaus muistuttaa kovasti ensimmäistä raskauttani :)

eka neuvola olisi 13.1 ja samalla varmaan seuraavalle viikolle pitää varailla ekaan ultraan aikaa.

näin siis minulla, mielenkiinnolla jään lueskelemaan taas muiden kuulumisia :)

Takaisin