Oireita

Tuosta Apteekki keskustelusta, minun kokemus on että apteekissa ovat todella tarkkoja jos ei suoraan lääkkeen liitteessä ole että soveltuu raskaana ja imetyksen aikana. Esikoisen odotus kun alko niin oli lauantaipäivä kun plussasin, heti menin kysymään allergialääkkeistäni kun oli kevät ja heinänuha pahimillaan. Kaiken piti lopettaa apteekin tietopankin mukaan. Neuvolassa opin sitten että ihan turhaa, cetrizin saa huoletta ottaa. Jotain vastaava oli toisen lääkkeen kanssa....
 
toi cetirizin sallittiin mun mielestä aika vasta allergialääkkeenä. tai no vasta ja vasta, meinaan itse selvittelin asiaa, kun mulla oli tytön aikana viimeisenä kuukautena ennen synnytystä ihan järkyttävä kutina koko kropassa eikä mikään voide auttanut eikä kyse testien mukaan ollut raskaushepatoosista, vaan kyseessä oli hormonaalinen kutina. silloin arvoin, voisinko syödä jotain allergialääkettä, joka hillitsisi kutinaa ja kysyin asiaa neuvolasta ja lääkäri-isältäni ja molempi taho neuvoi cetiritziniä. ostinkin paketin, mutta sen tuoteselosteessa vielä sanottiin, ettei suositella raskauden ja imetyksen aikana, kun taas netissä päivitetty tuoteseloste sanoi, että cetiritzin nimenomaan soveltuu. no, skitsosin, enkä uskaltanut ottaa, vaan kärsin kutinasta synnytykseen asti, jolloin se loppui. nyt tilanne olisi varmasti eri.
 
Pian 8 rv vkoa täynnä ja olo tuntuu niin sairaalle. Viimesen viikon aikana mun unettomuus on lisääntynyt. Yksi yö nukahdin vasta klo 03.30, töihin lähtö oli jokseenkin hankalaa... onneks oli iltavuoro. Tuohon lisänä mun hengenahdistus on lisääntynyt. Esim. viime yön meni niin, että nukahdin joskus klo 00.00 jälkeen ja säpsähdin hereille klo 2 jälkeen, koska oli tunne ettei saanut henkeä. Sydän tykytteli tuhatta ja sataa. Rintaa ahdistaa ja tuntuu, että joutuu tekemään kauheesti töitä hengittämisen eteen. Tuntuu ettei sa henkeä, vaikka happi kulkee. Alkaa tulemaan pelkoa nukkumisesta, koska tuo tapahtuu aina sen yhteydessä. Päivisin en saa samalaisia "kohtauksia", mutta rintaa ahdistaa aika ajoin.

Onko kellään muulla vastaavaa? Löysin ketjuja, että ainakin olis loppuraskaudesta ihan normaalia kun vauva painaa keuhkoja, ennen kun laskeutuu. No tuosta ei ainakaan ole vielä kyse :D pikkasen huolettaa. Eka neuvolakäynti ajottuu ens viikon perjantaille. En kyllä siihen asti jaksa millään odottaa. Luultavasti marssin työterveyteen tai tk:lle ennen tuota, että ne kattoo hemoglobiinin ja verenpaineen ainakin aluksi.
 
Älä Jansku1985 huolehdi, mulla on ollut toi ongelma nyt ja edellisessä raskaudessa alusta asti. Se on todella inhottavaa. Joutuu oikein syvään yrittää vetää henkee, niin että melkein sattuu ja silti ei muka meinaa saada henkee. Kauhee tunne. Mut se johtuu käsittääkseni samasta asiasta kun toi hengästyminenkin. Kun on raskaana niin veren määrä lisääntyy ja veri samalla laimenee. Sillon veren mukana ei happi kulje samalla lailla aivoihin ja muihin elimiin. Ja siis aivot kertoo sulle et sun pitää saada lisää happee vaikka kaikki onkin ihan ok. Jotenkin noin mä jostain joskus ton asian luin (tuossa siis oma tulkinta tieteellisestä tekstistä).
 
Täällä rv 10 + 1 ja samaista hengenahdistusta ollut jo pari viikkoa. Tosin ei makuulla vaan kun nousee yöllä ja aamulla vessaan. Suihkussa kun saa hiukset vaahdotettua niin tuntuu et äkkiä pois kun happi loppuu ja taju lähtee. Kamala tunne kun tuntuu, että ei saa happea!
 
Mä yritin pari iltaa sitten lukea lyhyttä tekstinpätkää ääneen ja hengästyin siinä niin että joka lauseen jälkeen piti huilata ja hengittää :D oon muutenkin huomannut että hengittäminen on muuttunut työläämmäksi.
 
Minulla olisi tänään 6+0 ja nyt on muutamat päivät vihlonut/juilinut vai millä sanalla sitä kuvailisi, niin vasemman puolen alaselkää/lonkkaa.. Mistä se johtuu? En yhdistä sitä kyllä kohdun kasvuun, kun juilii niin eri tavalla kun vatsaa.. onko muilla ollut vastaavaa? Muuten minullakin ihan tyypillisiä raskausoireita, koko ajan nälkä ja janottaa ja suuta kuivaa.. Tissit aristaa, palelee, toisinaan tuska hiki.. ja vitsi mikä turvotus ja välillä heikko olo... huoooh.. kyllä tämän kestää kun tietää mitä odottaa! :rolleyes: Esikoista kun odotan, niin kaikki on niin uutta ja jännää.. Onneksi tiistaina pääsee varaamaan neuvolaan aikaa :p jännitääääää..... :eek:
 
Kipuja/oireita ja kuulumiset kirjoitankin nyt tohon ultraketjuun, käykäähän myötäeläjät lukaisemassa :)
 
Henttu, mulla on ollu lonkkakipuja just vasemmalla puolella enemmän aikaisemmilla viikoilla (nyt 9+6), en sitten tiedä mistä se johtuu. Muutenkin kaikenlaisia tuntemuksia ollut mutta erilaisia kuin menkoissa kuitenkin :) jos ne kivut kovenee alaselässä niin sitten kannattaa tutkia varmaan se kohdunulkoisen mahdollisuus?

Kirjoittelin aiemmin siitä ruskeasta vuodosta, tilanne jatkunut samanlaisena tai niukentunut viimeiset pari päivää. Mistäs sen silti tietää jos on vaikka keskeytynyt keskenmeno. Toivottavasti tiistaina tai keskiviikkona pääsis jo ultraan! Niin ja kiitti kertomuksista Minde84 ja Lilyee toivotaan parasta :)
 
Mulla on ollut lonkka-, polvi- ja nilkkakipuja ja neuvolassa just puhuttiin siitä että johtuu relaksiinista, joka löystyttää niveliä toisilla vähän enemmän. Polviin ajattelin ostaa jotkut tuet jos vaikka helpottais kipua pidempiaikaisen kävelyn jälkeen.
 
Mullakin hengenahdistusta ja sydämen tykytystä. Pahimmillaan kun herää ja joutunu hengittelee ihan kunnolla pöytään nojaten. Nyt ehkä vähän vähentynyt (tänään 6+4). Myös alaselän juilimista, eiköhän kuulu asiaan! Ja edelleen alavatsa kipuilee sekä kuvotusta 24/7...mut en valita, koska ei oo tarvinnu vielä oksentaa.
 
Kiitos :) tänään on ollut jo parempi päivä, kipua ei oo ollut :) ja kylläjän tämän kestää, kun tietää mitä odottaa :p
 
Muutaman päivän välein huomaan jotain muutoksia oireiluissa, nyt uusimpana ilmiönä jalkoja pakottaa, etenkin pohkeista. Käydään miehen kanssa tunnin kävelylenkkejä lähes päivittäin mut toistaiseksi se ei ole tainnut tähän mitenkään vaikuttaa. Onko kellään ollut vastaavaa ja onko magnesium auttanut? Aloin jo miettiä että oonko vähän yliherkkä kaikille tuntemuksille :) ensimmäinen raskaus kun on kyseessä ja kaikki on uutta ja jännää :)
 
Täällä on alkanut hieman olemaan hengenahdistusta. Lenkillä tulee hetkiä milloin tuntuu, että pitää vetää oikein syvään muutama hengenveto. Lenkin aikana joutuu tekemään näin n.20 kertaa..
 
onko jollain ihan sietämätöntä väsymystä? itse meinaan kärsin siitä opiskelen ja nytten pitäisi olla työssä oppimassa mutta ei, ei vaan jaksa kun väsyttää meneepi jopa hiljalleen hermot kun väsyttää ja väsyttää ja viellä pikkasen väsyttää nukun mukavat 12-13 tunnin yö unet kerran herään vessaan ja päivällä voipi nukkua vaikka 1-2 tunnin päikärit ja ei vaikuta yö uniin yhtään hemoglopiinin kävin mitatuttamassa mutta mukavat 140 oli, syön monipuolisesti ja kasvikset ja hedelmät on intohimo niin kuin puuro ja tummaleipä, happihyppelyitä otan myös (kiitos koiran) joka pakottaa liikkumaan mutta juu ei mikään silti tehoa.
 
iltatähti Täällä yksi väsymyksestä kärsivä! Päivällä helposti nukkuu tunnin parin päikkärit, olipa yön nukkunut kuinka hyvin tahansa! :D Jännityksellä ensviikkoo oottelen, kun mies palaa lomalta takasi töihin ja jään tuon elohiiren kanssa kaksin kotiin. :D Pitänee kehitellä paljon ohjelmaa ja nähdä usein kavereita, et jotenkin jaksaisi. :D
 
mulla on miest työtön eli kotona mutta ei oo kivaa kun hän kiltisti huolehtii koko huushollin pyörittämisestä, sekä lasten hoidon tai no likat on jo "isoi" eli 10 ja 7 vuotiaat eli ei nyt ihan tuhdisti tekemistä jos olisivat pienempii mutta kumminkin :) odotan innolla koska tää väsymys loppuu ja samoin et noi rintojen kipeys helpottuu tuntuu kyl et on yhtä vaivaa vaivan päälle ja vaikka noita kaks onkin jo entuudestaan niin 7 vuotta on vieny niin pal muistista et olo on kun ekaa odottais :D
 
Täällä uusi oire, luitkin jostain että vatsalihaksia tms. Saattaa näillä viikoilla vihloa ja nyt tänään on kyllä pistänyt vatsaa ihan tuosta pinnasta ja huomaan, että kipu riippuu liikunko vai en. Jos vähänkään kallistun niin heti nipistelee.. Ei tule ainakaan suolistosta tuo kipu..
 
"Oire", saunassa havaitsin ensimmäiset raskausarvet rinnoissa ja nännit on käyneet kutisemaan kamalasti!
 
Mä meinaan oksentaa pahoista hajuista. Ja tää menee kokoajan pahemmaks.
Lapsen kakkavaippa on ihan mahdotonta vaihtaa kun yökkäilen kokoajan. Huomaan jos sillä on kakat vaipassa vaikka se olis eri huoneessa. Ennen joutu meneen haistaan takapuolta varmistaakseen asian.
Tänään bussissa istu takana mies joka oli selvästi just polttanu tupakan ja jouduin hengittään kaulahuivin läpi ja silti haistoin sen pahan hengityksen.
Haistan siis ihan kaiken ja se ei yhtään auta siihen että on kokoajan paha olo muutenkin :(
 
Takaisin
Top