-Apila- Tutkittiinko sulla, mistä se veri tulee ? Mullahan oli myös pissassa verta, ja huomasin sen vessakäynnillä, kun tosiaan näkyi niin selvästi, että pissa ihan punaista (veristä). Sitä ennen edellisenä iltana oli alkanut alavatsasärky. Terkka lähetti siltä istumalta suoraan äitiyspolille tutkimaan asiaa, että mistä se veri tulee. Tarkastettiin ultralla ensin kohdunsuun tilanne, vauva ja istukka. Kaikki oli hyvin.. Otettiin pissanäyte, joka olikin puhdas, siis ei tulehdusta, mutta veret kolmella plussalla. Otettiin verikokeita ja tehtiin vielä ylävatsan ulta, missä katsottiin munuaiset, virtsarakko ja johtimet virtsakiven varalta, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Se vaiva sitten onneksi hävisi viikon sisään, niinkuin lääkärit epäilivätkin, että ohimenevä vaiva, eikä tarvi murehtia sitä ollenkaan. Luultavsti siis oli ollut joku pieni virtaskivi tai vastaava kuitenkin, jäi vähän mysteeriksi. Mutta nyt pissa on ollut puhdas (huh!) eikä kipujakaan ollut sen verivirtaisuuden jälkeen. Toivottavasti vaiva olisi nyt kokonaan ohi! Mulla ei ainakaan liittynyt millään tavalla synnytykseen, mutta jos se sun veri onkin sitten limatulppaa ?
August14- Kuullostais väkevältä pissalta, jos on ollut kauan rakossa tai juonut huonosti ? Mutta voithan varavuoksi käydä neuvolassa antamassa pissanäytteen, siitä näkee onko jotain verta tai muuta.. Jotkut ruoka-aineetkin voi värjätä pissaa, en kyllä tiiä oranssiksi. Mutta punaseksi voi ainakin punajuuri!
Limatulpasta.. Mulla viimeksi se irtosi siinä 39 viikolla, ja tarkka neuvolassa sanoi heti neuvolakäynnillä, että vanhan kansan mukaan limatulpan irtoamisesta synnytys käynnistyy 3 vrk sisään, mutta tietää äitejä, joilla limatulppa on irronnut viikkoja ennen synnytystä :) Mulla tämä vanhan kansan uskomus piti paikkaansa, synnytys käynnistyi 3 vrk sisällä tosta irtoamisesta.