Oireita

Paino on ruvennut tippumaan! Mitähän tämä tarkoittaa.. :o ehkä kuntoilu tuottaa tulosta ja läski palaa :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Jalat ovat kamalan turvoksissa. Onko muuta apua kun tukisukat, vedenjuonti ja lepäily? Koko päivä helteessä istumista ei helpota tilannetta.
 
Mulla ei vielä ole ollut isompia turvotuksia, jostain oppaasta luin, että auttaa jos istuu niin että jalat korkeammalla kuin masu... tai no ei kai tossa asennossa voi istumisesta enää puhua.

Itse ainakin sohvalla löhötessä laitan tyynyjä niin että nilkat korkeammalla kuin maha, auttanee poistamaan nestettä jaloista.
 
Jalkojen kylmässä vedessä liottelu kai auttaa toisilla turvotukseen myös? Mulla se tosin vaan lisää sitä...sit ananasta ja mansikkaa kannattaa koittaa syödä, ananaksesta oli mulle aluksi apua. Samoin pohkeiden ja nilkkojen venyttelystä. Nyt ei tunnu auttavan enää mikään :sad001
 
Mites teillä on nuo verenpaineet menny? Mä oon huomannu, että mullon alkanu pikkuhiljaa nousemaan nyt loppua kohden.. Mietin, että onkohan se ihan yleistä/normaalia vai pitäiskö huolestua.. o_O
 
Mulla Millier on pikkuhiljaa alkanut vp nousta takaisin mun normaaliin, tosin se on just sen 110/65 eli hirmu matala muutenkin.
En osaa kyllä yhtään sanoa pitäisikö sen nousta, käsittääkseni ei. Onko sulla kotimittari? Tarkkaile nyt ainakin sen raskausmyrkytyksen varalta ja jos vp nousee kovasti niin sit yhteyttä ainakin neuvolaan.
 
August jos sulla tippuu paino, niin sehän voi johtua ihan vaan siitä että vauva kasvaa nyt kovasti viime viikoilla ja imee enemmän energiaa susta. Mulla ei ole paino pudonnut, mutta painonnousu tyssäsi kyllä.
 
Mulla oli alkuraskaudessa 115/64 ja eilen se oli 137/72 :confused: Th ei pitänyt sitä kovin huolestuttavana. Kyseli kyllä kaikki raskausmyrkytyksen oireet, mutta mitään ei ole ollut.. Kotimittaria ei oo, mut seuraava nla on jo viikon päästä..
 
Mulla turvotusta tuntuu olevan selvästi enemmän, jos on edellisenä päivänä tehny jotain aktiivista. Esim eilen taas maalailin seiniä, ja tänään on molemmat kädet sormineen tavallista enemmän turvoksissa. Samoin eilisiltana huomas, että jopa matalista sukista jää rantu tonne alanilkkaan, vaikka yleensä oon käyttäny näitä matalia sukkia just sen takia, ettei noita rantuja tuu.

Voihan tää toki johtua helteistäkin, mut musta viimeks maalaamisen jälkeen varsinkin telakäsi oli sit seuraavana aamuna tavallista turvonneempi. Pitäis vissiin vaan malttaa olla. Onneks kohta remontti ohi, niin sit aion kyllä löhötä nää viimeset viikot :grin

Niin! Ja sit niitä sukkapuikkomaisia pistoja kohdunkaulaan tuntuu kans enemmän, jos on kykkiny ja äheltäny päivän. Tietysti tän ei pitäis olla mitenkään yllättävää, mut musta on kummallista, et nää oireet tulee aina monta tuntia varsinaisen actionin jälkeen. Pitäis vaan jaksaa olla kaukaa viisas...
 
Mä kävin neuvolassa viimeksi 26.6 ja mun paineet oli 132/68 ja hb 109. Saa nähä rupee hb nousemaan kun syön rautaa jo kolmatta kuukautta. Seuraava käynti on vasta 29.7. Mulla ei ole kyllä turvotusta ollut yhtään enempää eikä vähempää.. alusta asti on jäänyt nilkkoihin pieni rantu sukista, mut ei muuta. Eilen tuli taas supistus pitkästä aikaa, kesti ehkä max 10min ja hävis.. vaikken edes tehnyt mitään. Mä en ole ainakaan tuntenut et kaveri olis vielä kiinnittynyt, en ainakaan usko. Toisaalta mulla on viikkoja vasta 33 eli ei se varmaan vielä kuuluisi ollakaan kiinnittynyt.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Millier, ainakin mulla verenpaine heittää helposti. Eikä nuo sinun luvut vielä huiman korkeat olleet, olen saanut suunnilleen tuollaisia koko ajan terkkarilla. Kotona vähän pienempiä ja tosi pieniä silloin kun ei muista juoda riittävästi.
 
Juu, eihän ne nyt liian korkeat olleet, mutta ihmetyttää vain miksi ne on alkaneet nousemaan pikkuhiljaa.. o_O Ja kun ne on ennen olleet aina niin tasaiset..
 
Mulla pysynyt paineet aika tasaisena, pientä nousemista on kuitenkin. Helle aiheuttaa myöskin paineiden nousua. Sen käsityksen oon saanut, että se on ihan normaali raskausoire, että paineet nousee, mutta sitten jos mennään överiksi, ni se varmaan on sitä raskausmyrkytystä.

Mulla tosiaan nous ihan heti sillon alkuun paineet pikkasen, normaalisti yläpaineet voi olla alle sadan, alapaine 60 huitteilla. Eka neuvolamittaus olikin jo 109/62, mulla olikin heti sillon alkuoireena "verenpainepäänsärky" vaikka terkka sanoi, ettei se noin pienillä paineilla tule, mutta kyllä se mun mielestä vaan tulee, jos omista matalista luvuista noustaan yhtään korkeemmalle. Sit on ollu aika tasasta 119/72, 106/64, 109/68, 109/76, 111/78 ja viimesin 115/81. Tota viimesintä vähän säikähdin, mutta terkan mielestä edelleen ihanteellinen ja lääkärille menon yhteydessä tehdyssä mittauksessa kuulemma kaikilla on vähän korkeammat arvot.
 
Millier mulla on noussu paineet ihan samalla tavalla. Ei tosiaan mitkään hirvittävät, mut vähän korkeat. Mä sanoisin et mulla jo tää helle tekee sen. Ja oli viime ja tällä viikolla eri neuvolantäti niin ehkä vähän jännitti... Vaik ei nyt kovin siltä tuntunut. Hetken kun istuttiin ja juteltiin niin tuli vähän alhaisemmat lukemat. Pissa puhdas, hb hyvä, vointi hyvä eikä muita oireita niin ei tarvi olla huolissaan. Vähän turvottaa nuo helteet. Jos kuitenkin vointi muuttuu niin käski olla heti yhteydessä neuvolaan tai suoraan keskussairaalalle äippäpolille. Nyt tosiaan muutenkin viikon välein nuo nla ajat, kun ollaan jo pitkällä, 36+6 tänään. Saa nähdä miten meidän käy, yläkäyrien yläpuolella mennään ja tuntuu pitkältä kaverilta käteen. Terkkari vihjaili, et jos ei tuu ajallaan niin tuskin odotellaan pitkään yli. Ehkä jo laskettuna polille näytille...
 
Mullakin on Sirriäinen noi paineet normaalisti tosi matalat. Ja viime kerralla raskauden loppuvaiheessa ne lähti vähitellen nouseen. Ne siis ei ollut ikinä sitä luokkaa mitä sanotaan että raskausmyrkytyksessä olis, mutta mun mittakaavalla nousu oli yhtä kova kun sellasella jolla on normaalit paineet. Yritin neuvolassa sanoo että ne on mulle jo tosi korkeet mut hoitajat (oma oli lomalla, joten mulla oli 3 kertaa putkeen toinen hoitaja) oli vaan et "ei hätää vielä" ja sit yhtäkkiä turposin ihan norsuks ja pissassa oli proteiinia. No sit tyttö jo syntykin 5 viikkoo etuajssa, joten mitään raskausmyrkytystä ei keretty diagnosoida.
Kannattaa siis olla tiukkana ja ainakin seurata muita oireita tarkkaan, koska mitä pidemmälle myrkytys etenee sen pahempi.
 
Mulla on nyt kolme päivää ollut aamusta alkaen päänsärkyä. Samaan aikaan alkoi olemaan älyttömiä vihlaisuja kävellessä takareisissä ja lonkissa. Nyt niitä esiintyy jo istuessakin... Pystyyköhän noita helpottamaan millään?
Helle ainakin minulla on aiheuttanut jonkinverran turvotusta nilkkoihin, mutta muuten tuntuu siltä että oon päässyt vielä aika vähällä.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Nitti joo kyllä sen itse tietää jos on jotain oikeasti vialla. Onneks noi paineet ei oo sentään kovin pahasti alkuraskaudesta noussut, eikä mitään muitakaan raskausmyrkytysoireita ole ollut.

Sitä kyllä vähän ihmettelen edelleen, että oon jo näin pitkällä ja silti 2 viikkoa neuvolakäynneillä väliä. Tähän asti menty 4-5 viikon väleillä, nyt 2 viikkoa ja sit onkin 2 viikkoa laskettuun. Eikä mun käsittääkseni saa ennen LA neuvolakäyntiä, et seuraava on vasta jos menee yliajalle.
 
Mä mietin kanssa samaa, Sirriäinen. Seuraavaan neuvolaan se 2 vk aikaa, ja sit siitä seuraavat 2 vk niin onkin jo laskettu aika. Tosin kun kaikki kerran menee hyvin, niin mitä sitä siellä neuvolassakaan ravaamaan :)
 
Huh huijaa, nyt on taas sitten selkä ihan rikki. Löysyyttä vai mitä, mutta aivan kauhea yrittää kävellä kun joka askelella ikään kuin lonksahtaa jossain alaselässä selkärangan tuntumassa, ihan en saa paikannettu, että missä. Ei se varsinaisesti satu, mutta tuntuu ikävältä. Lisäksi pitää aina ensimmäiset askelet ottaa tosi varovasti, kun silloin myös sattuu selkään ja ei ole ihan varmaa toimivatko jalat. Aina parin askelen jälkeen helpottaa kivut, mutta lonksuminen alkaa. Tänään piti jo hankkia vielä tukevampi tukivyö, kun ei enää entisistä ollut mitään iloa. Just kun oli muutama lähes kivuton päivä tässä ja ehdin olla niin iloinen.
 
Mulla taas lonksuu lonkat :/ Muutenki oon liikkuvanivelinen ja notkee, niin raskauden aikana on löystyny paikat sit entisestäänki niin että välillä ihan vihloo kun joku paikka menee "sijoiltaan".

Aamuisin sängystä noustessa jalat taas on ilmeisesti turvotuksen vuoks tosi arat. Ensimmäiset pari-kolmekymmentä askelta on aika kivuliaita, kun pitää suostutella päkiät ja varpaat toimimaan. Pitäis varmaan alkaa hieroa jalkojaan ennen ylösnousemusta...
 
Takaisin
Top