Oireita

Minä aloitin oksentamisen viikolla 6, että eipä sitä raskautta sen pidempään töissäkään salaisuutena pidetty, kun pahimmillaan jokainen vesilasillinen meni pikimmiten pöntöstä alas.... eikä sitä jokapäiväistä yökkäilyä kestänytkään kuin viikolle 20. Mihin ei ainakaan meidän neuvolasta saanut mitään apua.
Ehkä viikolla 14 (en muista enää) oli niin kovia alavatsakipuja, että pääsin ylimääräiselle lääkärikäynnille.
Kuitattiin sitten liitoskipuina, kun ei mitään vikaa löytynyt.
Sitten on mennytkin paremmin, jos unohdetaan välillä jaloista katoava tunto, siihenkään ei neuvolasta mitään neuvottu, eikä edes fyssarille vaikka pyysin. Omalla kustannuksella hierojalle, joka neuvoi venytyksiä ja jumppaliikkeitä.

Tällä viikolla 25+ tuli sit niin kovat ylävatsakivut, että joutu kesken työpäivän lähtemään kotiin.
Onneks ei verenpaineissa vikaa kuin neuvolassa, siksi pitääkin kotona koko ajan mitata, että voi terkkarille todistaa, ettei oikeasti paineet huikentele 150/100 :P
 
Mulla oli iltapäivä/iltapahoinvointia viikoilta 6 aina n.20 viikolle asti. Iltaisin piti syödä n.tunnin välein, ettei tarvinnu lähtee oksentaa. Ja kyllä oksennus oli monesti lähellä. Sinnikkäästi aina vaan pidättelin sen sisällä. Eilen kävin punttisalilla niin sen jälkeen tuli kova ylävatsakipu mikä säteili tuohon rintakehäänkin...että liekkö liian isoja painoja nostelin. Pitää varmaan alkaa vähän painoja pudottelee. Nyt urheilu tuntuu hyvälle kun ei oo sitä pahaa oloa enää. Mutta, nyt alkaa olla maha eessä. :/
 
Eilen itse yskin voimakkaasti (meinas tuossa tukehtua omaan sylkeen :D ) niin kävi ylävatsaan koskemaan, mutta onneksi vähitellen hälveni..
 
Mulla on selkäkivusta tullu nyt jokapäiväinen kaveri. Sain neuvolasta fyssarin puhelinnumeron, että pääsee sovittelemaan jonkinnäköstä tukisysteemiä. Käsittääkseni ne myytävänä olevat kevyemmät tukiliivit auttaa lähinnä tohon vatsan kannatteluun, vai auttaako ne myös tohon selkään? Muilla kokemuksia?
 
Raskausmyrkytyksessä ylämaha kipu on usein sellaista vannemaista kipua ylämahassa. Mutta verenpaineet siis myös täytyy olla koholla, että voidaan puhua raskausmyrkytyksestä..
 
Voi että mua tympäisee! Nyt kun tuntuu, että kaikki raskausoireet ois hellittäny ja olo vois olla pitkästä aikaa hyvä, niin tämä samperin siitepölyallergia iskee! :mad: Ei auta lääkkeet, silmät ja nenä kutisee. Yöt menee pätkissä kun nokka on tukossa ja sitten päivät saa sitten aivastella ja niistellä..huooh... :confused:
 
Tänään meinasin purskahtaa kaupoilla itkuun kun huomataan kassalla ettei hintalappua löydy rintaliiveistä, jotka ehdottomasti olisin tarvinnut... Jonoa oli järkyttävän paljon joten päätin olla ottamatta niitä sitten.. Sain itkua pidettyä onneksi, autolla kyllä kävi vetistämään silmät.... Siis oikeesti, rintaliivien takia!!!!! :D
 
Osaako joku selittää, että millaista on paineen tunne, joka enteilee ennenaikaista synnytystä? Missä kohdassa se tuntuu ja mllaisissa tilanteissa se tulee vai onko se koko ajan kaikissa asennoissa?

Mua vähän huolestuttaa, kun eilen illalla kotona siivoillessa ja touhutessa tuli jotenkin sellainen ahdistava, jomottava, ikävä tunne alapäähän. Ei vatsaan eikä häpyluuhun vaan jotenkin koko alapäähän. Tuli jotenkin tunne, että täytyy päästä makuulleen. Ja sama juttu tänään aamupäivällä, kun taas touhuilin kotihommia. Kuulostaako siltä, että kannattaa huolestua vai ihan normaalilta?
 
Kyllä nyt alkaa huomaamaan, että viikkoja alkaa olemaan kasassa jo ihan mukavasti :) Vauva kovasti liikuskelee ja potkii, viime viikolla tuli aaltomaisia menkkajomotuksia (supistuksia) alaselkään ja alamahaan.. pääsin onneksi lääkärille tarkastamaan tilannetta ja kaikki oli kunnossa, vauva perätilassa mikä saattoi vaikuttaa kuulemma tuntemuksiin, pari päivää piti ottaa rauhallisemmin, ensi viikolla kuitenkin lääkäri vielä tarkistaa tilanteen uudelleen, hyvä niin :)

Harjoitussuppareita tulee ja menee, on tullut jo pidemmän aikaa. Tänään taas kun kovasti touhuillut ja siivoillut niin nyt vaivaa sitten iskias, toivottavasti menee yön levättyä ohi. Pohjekrampit vaivaavat myös ajoittain öisin..
Pahoinvointia on ollut koko raskauden ajan jossain muodossa, rajumpana tai lievempänä. Nyt ilmenee lähinnä jos ruokaväli venähtää liian pitkäksi tai satun selailemaan vaikka kännykkää samalla kun syön aamupalaa, niin meinaa kyllä oksennus tulla.

Mulla on maanantaina sokerirasitus. Halusin sinne ihan omasta tahdostani, mitään varsinaista tarvetta ei olisi ollut minkään puolesta. Haluan vaan tarkistaa sokrut, kun esikoinen painoi syntyessään 4 kg ja synnytys oli vaikea, vaikka 4 kg onkin ihan normaalipaino niin silti haluan tarkistaa ennen pelkopolikäyntiä tämänkin asian, kerta siihen mahdollisuus nyt on :) Saa nähdä selviänkö oksentamatta, sittenhän se koe menee pilalle jos sattuu oksentamaan, mulla kun tota pahoinvointia on, jos maha pääsee tyhjäksi.

Tiistaina onkin sitten neuvolalääkäri ja keskiviikkona neuvola sekä tytön 1.5 v lääkärineuvola, että puuhaa riittää :)

KTJ - Herkästi kannattaa kysellä neuvolasta, niin voit päästä neuvolalääkärille tarkistamaan tilanteen, ei tarvi sitten itsekseen miettiä ainakaan onko normaalia vai ei :)
 
Mulla on onneksi neuvolalääkäri maanantaina ja sairaslomalla olen tämän viikon ollut. Mutta mietin eilen, että pitääkö päästä lääkäriin jo ennen maanantaita. Mutta varmaan vain hätäilin turhia. Otan nyt rauhallisesti ennen lääkäriä ja jätän kotihommat miehen tehtäväksi. :)
 
Osaako joku sanoa, millon turvotuksesta pitää alkaa olla huolissaan? En epäile raskausmyrkytystä, ei oo niin voimakasta ollenkaan, mutta jalat turpoaa toispuoleisesti...eli toinen jalka on selkeesti turvonneempi kun toinen (joka turpoaa vain vähän jos lainkaan). Mainitsin neuvolassa sen jälkeen kun olin huomannut, että kerran oli näin ja sanoivat että jos toistuu niin kannattaisi soitella. Nyt eilisestä illasta asti sitten ollut taas, aamulla tosin oli aika hyvin laskenut. Googletin asiaa, niin tuntus että aika monella on näin? Eikä tähän liity mitään kipua tms. Näin viikonloppuna toi soitteleminen on jotenkin inhaa, kun en tiedä mihin pitäisi soittaa...

Tää enemmän turpoava jalka on sellainen, jonka reidessä mulla oli vuosi sitten sellasta "hermovaivaa". Sitä tutkittiin aika paljonkin, mutta kun mitään ei löytynyt niin tultiin siihen lopputulokseen, että mulla vaan on lantiossa ja nivusessa jotain jumeja, jotka puristaa hermoja. Eli voisin kuvitella, että turvotus johtuu samasta asiasta..

Mitä luulette? Pitääkö soittaa jonnekin päivystykseen vai uskallanko seurailla ainakin maanantaihin asti, jos ei tuu mitään muita oireita?
 
Mä taisin tänä aamuna kokea ekan kerran mitä on närästys. Ainakin toivon, et se oli närästystä eikä mitään muuta. Oltiin viime yö hotellissa ja aamupalalla söin pitkästä aikaa vähän pekonia ja leivän päällä oli paprikaa, mitään muuta erikoista en keksi mistä ois voinu johtua.Mut siis tuli vatsa kipeeks melkein heti ku aloin syömään ja sit kotimatkalla pari tuntia myöhemmin poltti ihan hirveesti ylävatsaa tai tuntu oikeestaan koko vatsan yläosassa ihan kauhee tunne. Tuntu et tissitkin olis ollut kipeenä, ku kipu oli varmaan niin ylhäällä. No hain sit apteekista rennietä vaikka sitä ei suositeltukaan, mut ajattelin et ei yhdestä tabusta voi olla niin paljo haittaa ja heti helpotti. Eli kai toi oli närästystä?
 
Kuulostaa ihan närästykseltä. Mäkin koin sen ekan kerran vasta kun olin raskaana. Ei se mulla ikinä mitään kauheen pahaa ollut, sellasta pientä polttelua rinnassa ja ruokatorvesa ja happamia röyhtäyksiä vaan. Nyt oli raskauden alkuvaiheessa tosi pahaa närästystä ja vieläkin välillä tulee iltasin vähän. Se on kyllä aika inhottavaa varsinkin nukkumaan mennessä.
Mulle sanottiin apteekissa että nimenomaan oi Rennie käy myös odottaville. Joten sitä oon syönyt ja se auttaa.
 
Rennietä tosiaan saa syödä raskauden aikana.. Mulle sanottiin neuvolassa, että on myös toinen närästyslääke mitä voi ottaa. Gaviscon, apteekissa sanoivat ettei sitä kannata kuitenkaan mitenkään kuuriluontoisesti syödä.. Minä kun en pysty tuota rennietä syömään oksentamatta :grin tuo gaviscon on nestemäinen eikä sekään hyvää ole, mutta paremmin menee alas.. ja on kyllä auttanut!
 
Renniessä on kuulemma alumiinia, joten siksi sitäkään ei kauheesti suositella. Onks jotain muita kikkakolmosia närästykseen? Tänään kauhee närästys lounaan jälkeen... Pitää varmaan vain koittaa tunnistaa et mistä ruoista sitä tulee, tänään tuli tosin myös jotain allergiseen reaktioon viittaavaa mukana, kädet kutisee ihan kauheesti ja vatsaanki tuli kutisevia pikku näppylöitä ja kun pahin meni ohi, niin vatsa meni löysäksi.
 
Minä juon närästykseen vettä johon tipautan ruokasoodaa.. :) piimää myös tulee otettua (vaikka siitä en tykkääkään, mutta helpottaa) :) samariniakin olen ottanut..
 
Mää oon juotavia jugurtteja ostanu aina jääkaappiin närästyksen varalle jos ne on ollu tarjouksessa :D Normijugurttiki auttaa mutta tykkään juotavista enemmän. Tähän mennessä selvinny siis ilman närästyslääkkeitä :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on alkanut ilmeisesti lantion löystymiskivut, kun kävellessä sattuu nivusiin. Samoin yöllä kun yrittää sängyssä kääntyä niin sattuu niin että herään aina ihan kunnolla. Kun on muutenkin alkanut olla taas väsynyt, niin toi ylimääräinen valvominen yöllä ei oo mitenkään mukavaa :-( ostin Anita tukivyön, mutta ei tunnu tuohon nivuskipuun auttavan. Joka päivä on kumminkin pakko lenkittää koira niin kai tässä vaan kärsitään sitten, toivottavasti ei kamalasti pahene..
 
Alkaa ärsyttää tämä joka aamuinen päänsärky/nenän tukkoisuus.. Jännä, kun päivän myötä se sitten kuitenkin häviää..
 
Takaisin
Top