Oireita

ei mulla ollut tukisukkia esikoista odottaessa, ainoa erikoissukkahankinta oli lentosukat, kun matkustettiin rv 13-14 Puolaan. en kyl oo katsonu, tuliko suonikohjuja, tosin mulla on vissii sukurasitteenaki suonikohjut, joten ne voi tulla kaikesta huolimatta.
 
Mä pidin viimeks tukisukkia kesällä yölläkin kun oli niin kauhee turvotus. Ja töissä ne oli ihan must.
Mut sitä mäkin mietin et nyt kun kesä menee vapaalla niin ei sitä kyllä päivällä voi kävellä ympäriinsä tukisukat jalassa. Siis nehän on ihan järkyttävän kuumatkin :confused:
 
Voi apua, mulle iski aivan uus oire! Tai sitten johtuu tästä orastavasta flunssasta.. Mutta henkeä ahdistaa! :confused: Tosi ärsyttävää.. Välillä joutuu happea haukkomaan, hengittämään syvään tai jotenkin tietoisesti hengittämään ettei happi lopu ja siis ihan levossa. Liikkeellä ollessa ei nyt mitään hengenahdistuksia iske.. Kuulostaako tutulta kenenkään korvaan?
 
Minulla myös tuota hengenahdistusta. Jouduin lääkäristä hakemaan avaavaa lääkettäkin. Raskaus + allergia yhdistelmänä ei ole varsin hyvä. Mutta kyllähän raskaus vaikuttaa tuohon hapen saantiin, selällään makaamistahan ei juuri tuosta syystä suositellakaan..Viime yönä heräsin siihen kun en saanut kunnolla henkeä, ilmankos kun nukuin selälläni. Huh!
 
Mulla ei vielä ole turvotusta jaloissa, mutta nivusten lähellä, omituisesti häpyluun yläpuolella, vähän oikealla välillä turvotusta/arkuutta. Hemppari oli laskenu 100, niin rautaa pitää alkaa syödä. En ole hommannut tukijuttuja. Ensimmäisen kohdalla ei tarvinnut, mutta voi olla että se vyö saattaa tulla tarpeen. Supisteluja kyllä on. Illallakin ennen nukkumaan menoa ihan vihlaisusuppareita muutamia ja kyllä alkaa ala mahaa kiristää.
 
On mullakin ollut välillä vähän hengenahdistusta ja baarikeikalla kun olin, niin meinas taju lähtee ja tuli paha olo, eli happee tarvii selvästi enemmän.
 
Voi apua! Kävin tänään neuvolassa lääkärillä, koska ollaan lähdössä viikon lomareissulla sunnuntaina. Lentoyhtiä vaatii todistuksen "normaalisti edenneestä raskaudesta" viikolta 28 eteenpäin, ja mulla on takaisin tullessa viikkoja 27+5. Susittelivat sieltä, että käyn hakemassa todistuksen, niin ei varmasti tule mitään ongelmia.

Lääkäri teki sisätutkimuksen (aika rajusti mun mielestä, pari kertaa ihan vihlaisi) ja aloin vuotaa verta. Hän tutki myös kohdunkaulan, mutta ei uskaltanut tutkia kohdunsuuta, kun oli merkattu että istukka on edessä. Sitten se alkoi kysellä onko istukka vain edessä vai etinen. Mistä mä sen tietäsin, toistin mitä ultrassa sanoivat eli että "Istukka on edessä, mutta noussut hyvin, joten ei tarvetta lisätutkimuksiin eikä esteenä alatiesynnytkselle". Hän edelleen vaan kyseli, että sanottiinko että on etinen, ja sanoin että en muista kulleeni tuollaista sanaa.

En tiedä mikä lieni harjotteli, se soitteli sitten ties minne ja kyseli että tehdäänkö papa-kokeita kesken raskauden. Lopulta se sai jonkun kiinni (joka kuulemma paljon tekee näitä tutkimuksia) ja kysyi tehdäänkö papoja (ei tehdä) ja selitti ettei tutkinut kohdunsuuta ja kyseli voiko antaa lentoluvan. Tää toinen lääkäri ilmeisesti käski tutkia sen kohdunsuun, koska mut laitettiin uudelleen tutkimuspöydälle. Mutta kävi ilmi, että kohdunkaula on niin pitkä ettei tää lääkäri sitten edes ylettänyt kohdunsuulle asti (en sitäkään tajua, kun sillon siellä ekassa neuvolalääkärissa se kyllä tutkittiin, kasvaako se kohdunkaula jotenkin raskauden aikana?).

Sen jälkeen hän allekirjoitti mulle lentoluvan ja lähetti kotiin suunnilleen tällaisten ohjeiden kera: "Ei tässä varmaan kyllä mitään ole, verta ei ollut vuotanut ennen kun sinne koskin. Kyllä se nyt sitä verta jonkun aikaa ihan reilusta vuotaa, kun se alkoi. Mutta jos se jatkuu, on runsasta tai tulee jotain muita uusia oireita, kuten kipuja, supistuksia tai nousee kuumetta, niin mene sitten vaikka päivystykseen. Ja mieti nyt itse, mikä sun fiilis on, että voitko lentää silloin sunnuntaina". Olin jotenkin ihan hämilläni, enkä edes osannut kysyä mitään.

Nyt sitten istun kotona kuulostelemassa onko mulla oireita (mahasta ei ainakaan tunnu kun tyypin potkut), miettimässä onko mulla sittenkin ollut jotain oireita, joita en vaan oo tajunnut, pohtimassa että koska sen verenvuodon nyt sitten PITÄISI loppua ja mikä on paljon jne. jne....

Onkohan vielä olemassa joku yleinen terveysneuvonta jonne voisin soittaa? Neuvolan soittoaikakin on 11-11.30, ei sieltä varmasti ketään edes saa enää kiinni. Ja siellähän mä olin, kun tää alkoi...vai pitäiskö mun päivystykseen kuitenkin kysymään voiko ne tehdä jonkun tutkimuksen vielä...en yhtään tiedä uskallanko nyt lähteä, jäi vaan tosi sekava fiilis koko käynnistä...

Sori pitkä ja varmaan sekava avautuminen, pakko vaan purkaa jonnekin..
 
Äitiyspolille voisit varmaan soitella? :) miulle neuvolalla sanottiin jos tulee mitään vuotoja ym. Niin sinne soittoa.. :)
Aika inhottavalle kuulostaa tuo sinun tilanne :/ toivotaan, että siitä se vielä hyväksi muuttuu ja pääset lomalle rentoutumaan! :)
 
Pipridae, kuulostaa kyllä tosi epä ammattimaiselta. Inhottava joutua tommoseen tilanteeseen! :/ no toivottavasti vuoto loppuu ja pääset matkalle! :)

Mulla on myös hengenahdistusta liikkuessa, onhan se selvä ku kohtu painaa keuhkoja kasaan ja muutenkin hapen tarve suurempi kun verimäärä kasvaa.. :o ja mulla vielä astma johon en toki ole lääkkeitä tarvinnut vuoteen. Ehkä flunssan aikana saattaa joutua parit henkoset ottaa piipusta.. :o

Yks tyhmä juttu, mun tukivyö on alkanu kutittaa mahaa niin että sitä on sit pakko raapia :/ mulla onki herkkä iho niin ei vissiin meinaa kestää tollasta materiaalia. Viime yönä oli pallo laittaa töissä se topin päälle niin vähän helpotti. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle laakari antoi ympraipyoreaksi ohjeeksi verenvuodosta, etta jos alkaa vuotaa yhtapaljon paivassa kuin menkkojen ekana paivana, pitaa menna hatapaivystykseen.
kumartelua ja kantamista pitaisi valttaa, kun on istukka edessa ja lahella kohdunsuuta ja lepoa etta verinen tiputtelu lakkaa.
 
Onko muita huimannut? Mulla alko eilen illalla huimaus, ja sitä on jatkunu tässä tän päivän mittaan sillon tällön (ei liity esim nopeasti ylös nousemiseen). Alko ton turvotuksen jälkeen. Katoin terveyskirjastosta, että toi saattaa raskauden aikana johtua joko korkeesta tai matalasta verenpaineesta. Mitattaessa mulla on kyllä ollu aina hyvä verenpaine, lähempänä matalaa kun korkeeta. Korkeen verenpaineen yhteydessä tuolla taas mainittiin kans toi turvotus. Typerää, kun ei tiedä :confused:
 
Kiitti sympatioista! Vuoto loppu ihan parissa tunnissa kokonaan eikä mitään oireita tullut, vaikka menin illalla vielä tanssitunnille. Soitin vielä terveuspalveluiden neuvontaan, kun olin ihan stressaantunut siitä millaisia oireita piti odotella. Siellä sanoivat, että voi lähteä ihan rauhallisen mielin reissuun, jos mitään selkeästi erilaisia oireita kuten korkeaa kuumetta tai voimakkaita alavatsakipuja ei ilmene illan aikana. (Vieläkään en tiedä mitä epäiltiin, kun kaikki puhuivat tuosta kuumeesta. Jotain tulehdusta ehkä?). Arvelivat, että tutkimuksessa vain aiheutui pieni haavan tms, kun limakalvot voivat olla herkkänä. Kun lääkäri vielä moneen kertaan mainitis, että verta ei ollut eikä tullut ennen kun törkkäisi sinne laitteellaan..

Eli ehkä mä nyt uskallan lähteä reissuun, vaikka vähän jää kyllä vaivaamaan. Olisi kannattanut jättää lentolupalappunen hakematta ja pukea vaan löysä paita koneeseen, niin kuin ensin aioin :D.

Sen vaan sanon, että tuon saman lääkärin en kyllä enää anna koskea itseeni pitkällä tikullakaan, jäi jotenkin niin epäluottavainen olo ammattitaidosta..
 
Pipridae, kaikesta huolimatta ihanaa ja rentouttavaa lomaa! Inhottavaa, ylimääräistä stressiä olet saanut kokea epävarman lääkärin vuoksi.
 
Mulla on kans huimaus alkanut. Viime yönä töissä huimas ihan älyttömästi. Onneksi ei tarvi enää yövuoroja tehä muutenkaan, se oli viimeinen :-)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en kestä tätä mun mielialanvaihtelua! :angry9 Nyt on pakko purkaa jonnekkin.. Ärsyttää, ihan kaikki ärsyttää. Olen lähes koko ajan kiukkuinen! Ja puran kaiken mieheeni :sad001 Hänkin taisi jo eilen mulle vähän suutahtaa kun oikeasti käyttydyn kuin murrosikäinen teini. Ja sitten itkin varmaan suurimman osan päivästä.. Vedän herneet nokkaan ihan liian helposti ja useasti. Itseäkin inhottaa olla tällainen, mutta tuntuu etten voi sille mitään vaikka kuinka yritän kiukkua niellä.. Pelottaa, että koko suhde kohta kärsii tämän takia.. Kyllähän mies varmasti ymmärtää, että mulla käy hormonit ylikierroksilla, mutta kai kaikella on rajansa.. Toivon tosiaan, että tää menis äkkiä ohi..
 
Miulla oli eilen ihan sama.. Itkuu tuli väännettyä pienestäkin asiasta..
 
Ihan kamala kiristys ja kipu kun liikuttaa toista jalkaa, millähän tätä helpottaisi.. Muuten ei tunnu mitään, mutta jos nouset tai kävelet niin joka askeleella vihlaisee ja jalan nostaminen on mahdottomuus (sukaton päivä tiedossa)... Jospa tää tästä..
 
Pompin tuolta syyskuisista tsemppaamaan Millieriä. Mulla oli tollanen vaihe tässä hiljattain, tuntui että kaikki ärsytti. Tiuskin miehelle ja lapselle. Enkä ollut itsekään aina tietoinen ärsytyksen syystä. Ilmeisesti hormonit syynä. Nyt onkin sitten tasaisempi vaihe menossa ja fiilis on hyvä. Eli näitä tulee ja menee. :)
 
Kiitos tsempistä :) Kiva kuulla, että tämä saattaa helpottaakin jossain vaiheessa :grin Ei todellakaan ole kiva kun tuntuu, että koko ajan kiehuu.. Ja välillä tosiaankin en edes tiedä miksi raivoan :sad001 Tunnen itseni jälleen mieltään osoittavaksi, kiukuttelevaksi murrosikäiseksi teiniksi...:oops:
 
Nyt on magnesiamaitoo kokeiltu, no eilen vasta aloitin. Kramppeihin auttaa paljon paremmin kuin ne pillerit. Närästykseen ehkä vaikuttaa hieman. Mutta tosin niin vähän aikaa olen vasta käyttänyt. Mulla taas alkoi siitä vatsa liiankin hyvin toimimaan, meni melko ripuliksi. Vatsa toimii muutenkin hvyin. Eli en oikein uskalla käyttää sitä enää. Ne kenellä on ummetusta, niin suosittelen tätä!!
 
Takaisin
Top