Voi apua! Kävin tänään neuvolassa lääkärillä, koska ollaan lähdössä viikon lomareissulla sunnuntaina. Lentoyhtiä vaatii todistuksen "normaalisti edenneestä raskaudesta" viikolta 28 eteenpäin, ja mulla on takaisin tullessa viikkoja 27+5. Susittelivat sieltä, että käyn hakemassa todistuksen, niin ei varmasti tule mitään ongelmia.
Lääkäri teki sisätutkimuksen (aika rajusti mun mielestä, pari kertaa ihan vihlaisi) ja aloin vuotaa verta. Hän tutki myös kohdunkaulan, mutta ei uskaltanut tutkia kohdunsuuta, kun oli merkattu että istukka on edessä. Sitten se alkoi kysellä onko istukka vain edessä vai etinen. Mistä mä sen tietäsin, toistin mitä ultrassa sanoivat eli että "Istukka on edessä, mutta noussut hyvin, joten ei tarvetta lisätutkimuksiin eikä esteenä alatiesynnytkselle". Hän edelleen vaan kyseli, että sanottiinko että on etinen, ja sanoin että en muista kulleeni tuollaista sanaa.
En tiedä mikä lieni harjotteli, se soitteli sitten ties minne ja kyseli että tehdäänkö papa-kokeita kesken raskauden. Lopulta se sai jonkun kiinni (joka kuulemma paljon tekee näitä tutkimuksia) ja kysyi tehdäänkö papoja (ei tehdä) ja selitti ettei tutkinut kohdunsuuta ja kyseli voiko antaa lentoluvan. Tää toinen lääkäri ilmeisesti käski tutkia sen kohdunsuun, koska mut laitettiin uudelleen tutkimuspöydälle. Mutta kävi ilmi, että kohdunkaula on niin pitkä ettei tää lääkäri sitten edes ylettänyt kohdunsuulle asti (en sitäkään tajua, kun sillon siellä ekassa neuvolalääkärissa se kyllä tutkittiin, kasvaako se kohdunkaula jotenkin raskauden aikana?).
Sen jälkeen hän allekirjoitti mulle lentoluvan ja lähetti kotiin suunnilleen tällaisten ohjeiden kera: "Ei tässä varmaan kyllä mitään ole, verta ei ollut vuotanut ennen kun sinne koskin. Kyllä se nyt sitä verta jonkun aikaa ihan reilusta vuotaa, kun se alkoi. Mutta jos se jatkuu, on runsasta tai tulee jotain muita uusia oireita, kuten kipuja, supistuksia tai nousee kuumetta, niin mene sitten vaikka päivystykseen. Ja mieti nyt itse, mikä sun fiilis on, että voitko lentää silloin sunnuntaina". Olin jotenkin ihan hämilläni, enkä edes osannut kysyä mitään.
Nyt sitten istun kotona kuulostelemassa onko mulla oireita (mahasta ei ainakaan tunnu kun tyypin potkut), miettimässä onko mulla sittenkin ollut jotain oireita, joita en vaan oo tajunnut, pohtimassa että koska sen verenvuodon nyt sitten PITÄISI loppua ja mikä on paljon jne. jne....
Onkohan vielä olemassa joku yleinen terveysneuvonta jonne voisin soittaa? Neuvolan soittoaikakin on 11-11.30, ei sieltä varmasti ketään edes saa enää kiinni. Ja siellähän mä olin, kun tää alkoi...vai pitäiskö mun päivystykseen kuitenkin kysymään voiko ne tehdä jonkun tutkimuksen vielä...en yhtään tiedä uskallanko nyt lähteä, jäi vaan tosi sekava fiilis koko käynnistä...
Sori pitkä ja varmaan sekava avautuminen, pakko vaan purkaa jonnekin..