Oireita

Aloin miettimaan tuota harjoitussupistelua omalla kohdallani, kun jalleen oli sellainen ilta-/ yo-/ aamusupisteluiden rupeama. sita tuntuu nyt seuraavan aina pari paivaa jolloin maha selvasti kasvaa. eli iho tuntuu tiukemmalta ja kohtu on tosiaan valiin sellainen kovahko vesi-ilmapallo, kuten August asiaa kuvaili. eli olettamukseni nyt on etta supistelu herkkyyden aikana mun kohdun koko harppaa eteenpain ja se supistelee siis mielellaan pitaakseen ne lihakset toimintakykyisina ja kuosissaan, jonka jalkeen se taas on rennompi muutamia paivia, kunnes tulee taas tarvetta venya enemman....:think005
 
Mullakin ruvennu tulemaan harjotus supistuksia nyt viikonlopun aikana, rasituksessa varsinkin. Menee maha ihan kovaksi ja kiristää. Siihen lisänä sitten alkanut sellanen lievä menkkamainen juilinta alaselässä ja vatsassakin. Soittelin neuvolaan, kun mietin voiko tää nyt jotenkin liittyä noihin harjotus supistuksiin.. Niin kuulemma ei, onneks :) Kuullostaa ihan vaan nyt kohdun rajuun kasvuun liittyviltä "kivuilta" ja liitoskivuilta. Levätä pitäis välillä muistaa! Kohtu kuulemma kasvaa nyt hurjaa vauhtia ja mulla kun tosiaan vasta vähän reilu vuosi edellisestä synnytyksestä, niin voi tuntua vielä enempi sitten. Liikkeitä tuntuu välillä, tuntunut pari viikkoa <3 mutta tosi pikkuisia vielä ;) Hyvin muistissa vielä, sitten kun kasvaa ja potkii kovasti myös palleaan/ kylkiluihin ja koko maha heiluu :)
Tänään rv 17+2 <3

Joku kyseli ihon kunnosta, niin täällä myös iho mennyt karseeseen kuntoon nyt raskauden aikana. Mutta niin meni viime raskaudessakin (tyttö tuli) saa nähdä viittaako tyttöön tällä kertaa :) Mutta ei kai sille minkään voi nyt raskaana ollessa, yleensä helpottaa loppua kohden sitten! Hormoneista johtuvia muutoksia.. Pahoinvointikin yllättää välillä edelleen.
 
Muokattu viimeksi:
mullaki maha alkaa olla jo iso, viimeksi eilen mies kysyi, et montako (vauvaa) sitä luvattiin et on tulossa :) no, yksihän siellä ainaki ultrassa vielä näkyi :)

väsyttää edelleen jäätävästi ja nukunkin usein vapaapäivinä päikyt samaan aikaan tytön kanssa, mut en jaksaisi millään herätä, kun hän alkaa kasaamaan pehmoleluja ja kehottaa mua heräämään. työpäivinä en ehdi nukkua ja nyt oli pari päivää, kun en nukkunut ja jaksoin silti valvoa puolille öin (no, yksi syy oli meidän uusi pleikkapeli, jota miehen kans pelailtiin). nivus-, selkä- ja lonkkasärkyjä on enemmän kuin tytöstä oli ikinä eli siinä määrin tää toinen raskaus on fyysisesti raskaampi kuin tytöstä oli. mulla hiukset kiiltää ja iho on ihan ok kunnossa, ei se sen ihmeellisempi ollu kyl tyttöäkään odottaessa.
 
Della: Mä oon huomannut ihan saman tämän toisen raskauden kohdalla. On tämä fyysisesti jotenkin raskaamman oloista koko ajan.

Mulla oletettavasti on harjoitussupistuksia välillä. Nyt ehkä hieman helpottaneet, kun olen ollut kotona viikonlopun ja nyt alkoi loma. Onneksi nää on kuitenkin täysin viattomia, ainakin vielä. Mut mahaa puristaa ja ahdistaa ja etenkin tätä ilmenee töissä kumarrellessa ja kyykistellessä ja toki myös kotonakin. Pitäis vielä koittaa jaksaa edes puolitoistakuukautta töissä. Sen jälkeen mulla on mahdollisuus saada laskettua parempi äippäraha ja voin jäädä hyvillä mielin saikulle vaikka koko loppu ajaksi.

Muuten olen ollut suhteellisen oireeton. Alkuraskauden järjetön turvotus on poissa eikä oikeastaan närästäkään enään pahemmin. Ummetusta on yhä, mutta ei mitenkään kamalan pahaa. Selkä väsyy tosi äkkiä pitkään seistessä ja kävellessä. Niin ja tää väsymys ei kyllä ole muuttunut miksikään. Voisin edelleen nukkua vaikka kuinka kauan.

Niin ja tänään tuli jo hetkellinen välähdys pesänrakennusvietistä, kun pengoin vaatehuoneessa esikoisen vanhoja vaatteita ja laitoin osan säästöön ja loput vein punaisenristin kirppikselle lahjoituksena. Kävin läpi myös tutulta saamiani vaatekasseja, joista valikoin pojalle sopivat vaatteet ja loput vein kans tuonne spr:n kirpulle. Neljä muovipussillista sain tavaraa pois nurkista.
 
Mulla on tullut ihan järkkyjä nivuskipuja ja kait niitä liitoskipujakii...Tuntuu ku tuolta alhaalta vaan kaikki leviäis :eek: Siis tuntuu ihan että koskee noihin luihin tuol alhaalla. Istuminen ja käveleminen on pahimmat, kävin tänään vesijuoksee ni se ei sattunu ollenkaan. Täytyy kait ottaa neuvolaan yhteyttä et saa kunnon tukivyön. Jotenki tuntuu kun yhestä oireesta selviää ni seuraava oire on eessä, huoh. Ja joillakin kun ei taas ole mitään...
 
Kauhistus! :eek: Miten paljon on normaalia olla noita kovettumissupistuksia?? Kivuliaita eivät ole, mutta illalla nukkumaan mennessä tuntui epämukavalle ja nytkin on ollut pariin otteeseen.. Kestoa kovettumisella on n. 10s-1min.. Tämä on taas outoa ja uutta itselle.. Illalla meinasin menettää yöunetkin kun jäin asiaa pohtimaan liikaa.. :confused:
 
Ärsyttää syötävästi, kun ei ole edes oman neuvolatätskäni numeroa, että voisi soittaa ja neuvolallakaan eivät muutenkaan vastaa ennen 12!!!! Ihmettelen miksi ei ole kirjannut numeroita minulle neuvolakorttiin..
 
August 14, Mulla oli taas kanssa illalla ja yolla kohdun kovettumista. Mulla niiden kesto on pitka ja ainoastaan kylkiasennossa valiin saa kunnolla mahan rennoksi. Paatin etten enaa stressaa niista, vaan ainoastaan mainitsen seuraavalla klinikka kaynnilla, etta toistuu usein. Ilmeisesti on ihan normaalia niin kauan kun ei ole verenvuotoa tai hirveaa kipua.

Herasin kylla nyt viime yolla voimakkaaseen mahan kovenemiseen ja kovaan kipuun ja ensin hataannyin, mutta kun kaannyin niin iso kaasukupla lahti mahassa liikkeelle, etta ihan nolotti, kun kaikkea mun pitaa ensin saikahtaa. Sen jalkeen supistelut lakkas ja seuraavan kerran kun herasin maha-asukki potki kohdun vasemmalle sivulle ja sai sille kyljelle aikaan tosi arsyttavan elohiiren. o_O kaikesta tasta seurasi se, etta loppu yon nukuin levottomasti ja nain jotain untakin etta jouduin sairaalaan yms. Mutta aamulla kaikki oli heratessa kuitenkin normaalisti. Kohtu vain venyy kovaa kyytia. No worries.
 
Huomasin juuri eilen, että minun ummetuksella ja tällä kovettumisella on joku yhteys.. Kävin sitten illasta wcssä ja siihen helpotti kovettuminen.. Suoletkin on niin pinkeenä, että! En stressaa liikaa enää, kun ei kipuile tai ole vuotoa..
 
Jep, mä oon huomannu ihan saman yhteyden ummetuksen ja supistusten kanssa. Onneksi mulla on nyt aika hyvin pysynyt maha kunnossa, mutta vielä tässä ehtii kunnon ummetuksetkin iskeä päälle, kun kohtu kunnolla alkaa painamaan suolistoa. Esikoista odottaessa tilanne oli välillä ihan järkyttävä ja olo sen mukainen. Nyt sain onneksi lääkärin siunauksen käyttää laxoberonia tarpeen vaatiessa.
Muutenhan esim. Levolacia saa käyttää ihan huoletta vaikka koko raskausajan. Se on täysin turvallinen tuote, mulla se ei vaan auttanut yhtään. Kokeilin myös Visibliniä (kuitua) mutta ei sekään auttanut silloin.
 
Itse kokeilen nyt lisätä reilusti veden juomista, josko se helpottaisi oloa, olen niin huono syömään yleensäkkään mitään lisiä tai tabletteja..
Jos ei auta niin apteekki kutsuu!

Tänään on ekaa kertaa nivusissa tuntunut sellaista kipua (venymiskipua?)
Ja tämä on taas tätä, kun olisi hyvä sää ulkona, niin nukuttaa ihan kamalasti! Jospa sitä ottaisi niskasta kiinni ja menisi ulkoilemaan.
 
mulla kramppasi tänä aamuna pohkeet eka kertaa :/ viimeksi ei näin aikaisilla viikoilla tullut kramppeja eikä nytkään onneksi tullut keskellä yötä niinku tyttöä odottaessa.
 
Voi August14, se on är-syttä-vää! Mulla ei oo onneks vielä alkanu vuotaan, mut muistan että vimeks alko mulla kans tosi aikasin. Ekaks se oli kirkasta ja sit vähitellen muuttu sameemaks ja vähän kellertäväkskin jos oikein muistan.
Siitä vaan liivinsuojaostoksille :wink
Mä tarvin niitä viimeks niin pitkään kun imetin kun sitä maitoo tihku jatkuvsti. Parhaimmillaan muistan ekan kuukauden aikana kun oli pakko pitää imettäessä toisessa rinnassa samaan aikaan maidonkerääjää. Ja sieltä saatto siis tulla puoli desiä sillä välillä kun vauva oli toisen rinnan kimpussa. Huh, en kyllä toivo nyt sellasta.
Toisaalta, pitää olla tyytyväinen kun maitoo ylipäätään tulee.
 
Onko muilla ollut menkkamaista alavatsalla juilintaa ja alaselässä.. Siis ei ole kipua vaan semmosta jomotusta.. Kohdun sivuilla esiintyy tätä..
 
Mulla tulee tota välillä alavatsan kohilla, mut se kestää ihan vaan kymmenkunta sekuntia kerrallaan eikä toistu usein. Mahdollisesti istukan liikehdintää?
 
Ihan viime viikon aikana on vatsa punkenu hurjasti eteenpäin o_O Tähän asti oon kuitenki näyttäny vielä lähinnä ylensyöneeltä, ja löysiä vaatteita ku on pitäny, nii ei toi alavatsan pieni pullotus oo pistäny silmään mitenkään erityisesti. Nyt alkaa töissä kuitenki olla jo vähän vaikeeta peitellä, ku löysätki vaatteet tarttuu tohon kumpuun. Kun nyt viel ens viikon sais pidettyy salassa! Rakenneultran jälkeen uskallan jo sit julkistaa tiedon :)

Vatsan äkilliseen kasvuun liittyen on alaselkä jatkuvasti kipee, ja paino on kans kivunnu nopsasti ylöspäin, ihan viikon sisään tullu jotain kilo, vaikka tähän mennessä tullu yhteensä viimeseltä viideltä kuukaudelta 3 kg. Mulla siis viikkoja 19 + 1. Muilla samanlaista?
 
Mulla on öisin tosi ärsyttäviä lonkkakipuja. Herään siihen, että sen puolen lonkkaan millä nukun, sattuu ihan vietävästi, vaihdan kylkeä ja kohta herään siihen, et toisen puolen lonkkaan alkaa sattumaan ja sitten aina jossain vaiheessa sen ylhäällä olleen lonkan kipu ei ole vielä laantunut, kun pitäisi kääntyä sille takaisin, enkä oikein tiedä miten olisin... Selällään nukkumista olen yrittänyt välttää, vaikka en tiedä onko sekään nyt ihan niin välttämätöntä, koska mulla ei ainakaan mitään tuntemuksia ole tullut selällään ollessa. Särkylääkkeitä en haluais ruveta syömään.

Nyt sitten töissä särkee selkää ensimmäistä kertaa aika lailla, sellaista pakottavaa kipua. Mutta luulen, et tää johtuu jotenkin myös tuosta yön pyörimisestä ja hyörimisestä ja lonkkakivuista. Toivon vain, ettei tästä nyt ala joku kipuiluaika... Selän kanssa on ollut aina satunnaisesti jotain ongelmia ja olen hiukan pelännyt, että milloin se alkaa spragaamaan raskauden aikana, mutta toivottavasti ei nyt kuitenkaan ihan vielä, viikkoja on kuitenkin vasta 18+3.
 
Täällä kans masu ottanu hurjan kasvupyrähdyksen. Viime viikolla meni osa vaatteista ilman mitään ongelmia päälle, mutta tänään jo sai laittaa vaatteita varastoon odottelemaan. Mahakin alkanut siis jo ihan selvästi näkymään ja nyt viikkoja 18+6.. Painoakin on varmasti tullut, eritoten kun on jo parin viikon ajan ollut ihan JÄRKYTTÄVÄ makeanhimo :grin

Selkähän on vaivannut jo aiemmin ja pahenee vain.. Tukivyö tuntui auttavan pari ensimmäistä päivää töissä, mutta taas tullut kipeäksi.. o_O Liekö viime viikkoisella sairaslomalla ollut osuutta asiaan..
 
Jamppa, mulla kans valiin on juuri tuota kuvailemaasi lonkkakipua, aina siina, minka paalla on nukkunut. Tuunailin sankyyn patjan alle korokkeen varapeitosta, niin etta nukun pienen harjanteen paalla pitkittain. Silloin kun oon kyljellani keskella "harjannetta" ja tyyny tai peitonkulma polvien valissa ja jalat sopivasti koukussa, niin alempikin polvi on hieman suoremmassa,eika kaantyneena sisaan pain. siis jalat on ikaankuin rinteessa. Se on auttanut jonkin verran, kun ei vaanna alempaa lonkkaa niin kovin.
 
Takaisin
Top