Oireita

Nyt alkoi vähän jännittää... Mulla on ollut vähän lämpöä ja veto pois. Vatsalla tuntunut nippailua, joka voimistunut tänään. Peiton alla kulunut tämä päivä. Kipu on alkanut paikallistua enemmän oikealle alavatsalla. Umpparin kohdille. Joka siis on vielä paikallaan. Ei kiva. Ei nyt. Puolisko reissussa, mä elukoiden kanssa kotona yksin lauantaihin saakka. Nyt sormet ja varpaat ristiin, että on vaan kohdun kasvukipuja. Kaikki kauhuskenaariot ovat jo kuitenkin ehtineet vallata mielen...
 
Onneksi kipu on yön aikana rauhoittunut ja sain jopa vähän nukuttua. Onneksi taisi olla vain kohdun kasvukipuja, eikä se umppari :) ehdin kyllä jo illalla säikähtää. Peiton alla ollessa on ihan selvästi liikaa aikaa kuunnella oireitaan...
 
Liityin vasta nyt, joten en ole aiemmin viela kaynyt omia oireitani selostamassa :)

plussasin 4+3 ja iloittiin suuresti. Myohemmin viikolla 4 oli pienta beigea tuhruttelua, josta huolestuin, mutta se loppui viikolla 5, jolloin kavin yksityisella ultrassa ekan kerran. Kaikki oli silloin hyvin ja oma olo oli muutenkin hyva. pahoinvointi ja vessassa ramppaaminen alkoi viikolla 6 ja huono olo oli koko ajan kun olin hereilla. Viikolle 8 asti olo oli suoraan sanottuna karsea enka tosiaan osannut silloin iloita juuri tasta raskaudesta. tuntui etta kunhan selvian seuraavaan paivaan. Pahoinvoinnin ollessa pahimmillaan yhtena iltana kaytiin hatapaivystyksessa, kun olin niin uupunut etta lihakset vapisi ja sain sitten hieman nesteytysta, henkinen uupumus kuitenkin oli vissiin isoin syy. Viikolla 9 olo oli kuitenkin huomattavasti kohentunut ja valiin oli muutamia paivia jolloin ei tarvinut oksentaa lainkaan. samaan aikaa alkoi ekat ummetus paivat, se ei onneksi ole mennyt pahaksi ja aloin jo epailemaan etta monivitamiini tabletit saattaa mulla pahentaa asiaa, koska oon ottanut niita vain satunnaisesti. viikolla 10 alkoi hiiva oireet iholla. Mulla jostain syysta hiiva tykkaa tulla sormiin ja suupieliin. Kotiniksein hoitelin kunnes NT ultran jalkeen sain ihovoiteen, joka on tepsinyt hyvin. Maha rupesi nakymaan jo viikolla 9, osin turvotuksen takia. viikolla 11 navan alta tuntui kiristysta muutaman paivan ajan, kai siella jokin kiinnike venyi. oon kuvitellut tuntevani pienta liiketta tuolta viikolta 11 asti, kun makoilen vasemmalla kyljella ja nyt kun sita tuntemusta on ollut jo pari viikkoa, kai se on uskottava etta jotkin liikeet jo pystyy havaitsemaan. Pahoinvointi on siis nyt vaistynyt emimakseen, valiin hormonit nousee edelleen ja jotkin hajut etoo ja muutama yllattava pytynkumarrus on vielakin joutunut tehda, kun maha on paassyt liian tyhjaksi enne syomista. Huomasin kuitenkin etta osa oksentelusta johtuu siita ummetuksesta, kun ruoka ei ole liikkunut vatsalaukusta eteenpain useampaan tuntiin. Ihanaa kuitenkin etta olo alkaa olla energinen taas. :)
 
Mä vieläkin oksennan ja h 15+1. Yhes välis kerkesin jo huokaista, että nyt ollaan paremmalla puolella, mut taas ei meinaa pysyä mikään sisällä... :( tää on niin toivotonta, kun tietää kyllä mitä kaikkea pitäs syödä, mutta jo pelkkä kokkaaminen saa aikaan pahoinvoinnin, että harvoin sitä syömäÄn asti pääsee. Mulle onkin ton oksentamisen takia tullu stressi tosta syömisestä ja käyn joka päivä puntarilla... Paino on laskenut onneks vaan noin 2-3 kg koko raskauden aikana, mutta nyt odotan että milloin se alkaa nousta. Mutta eipä se tällä syömisellä nouse, mutta kohta jo pitäs saada kiloja..

Sitä energistä toistakolnannetta odotellessa :smiley-bounce005
 
- Joulukuussa oli hirveitä kiukku kohtauksia
- Tammikuussa söin aamupalan vasta klo 11-12 pahoinvoinnin takia, mutta onneksi kerran vaan meni pöntön halailuks
- Päänsärkyä
- Voisin nukkua vaik kui paljon ku koko ajan väsyttää
- Jalkojen ja nivusten puutumista
- Juoksen vessassa usein

Nyt mennään 12+0 onneks pahoinvointi jäi helmikuussa pois. Nyt kirjotin lapulle ylös mitä syön ja millon syön jotta muistan syödä ja tasasesti pitkin päivää. Päikkäreitä yritän jättää pois ja korvata ne menemällä ajoissa nukkumaan eli klo 22 viimestään.:)
 
Tanaa toinen kerta putkeen kun paiva alkaa pahoinvoinnilla ja oksentamisella. :( toivottavasti ei ole tulossa takaisin, se on niin masentavaa. Unohdin mainita etta mua on aivastuttanut kauheasti raskauden alusta saakka. Onkohan muilla aivastelua, vai lieko taalla lampimassa ilma jotenkin vain polyisempi talvikuukausina...
 
Uusia oireita tanaan.
Aamu alkoi onneksi taas hyvin ja valtin allotysolot kun tukin nenan maralla pumpulilla ennen keittioon ja jaakaapille menoa seka syomisen ajaksi. Viime yona katselin unta etta rinnoistani alkoi herumaan maitoa. Tanaan sitten vasenta rintaa on vihlonut valiin hermokipu tyyppisesti ja oikeaa pakotti hetken aikaa. Kaipa siella maitotiehyet valmistautuu ajoissa. aitini sanoi etta hanella rinnat rupesi tihkumaan minua odottaessa jo aika aikaisin toisella kolmanneksella, saa nahda onko mulla sama juttu.
 
Pitää pitää mielessä tuo pumpuli kikka eilen oli taas semmosta äklötystä et hyihyi luulin jo et se loppu mut ei näköjään. Tänää aamu meni hyvin, mut sitä iltapäivää odotellessa.
 
Minulla ei ole ollut laisinkaan aamupahoinvointia, mutta työnantajaystävällisesti olen voinut heikosti aina ilta-aikaan. Nyt mennään viikoissa 15+3 ja edelleen iltaaikaan saattaa iskeä ällötys ja heikko olo. Mukavasti sitä ei sitten kotona jaksakaan puuhata perheen kanssa mitään.

Nyt parin päivän ajan olen saanut ihan kuin puukoniskuja nivusiin, välillä oli jopa vaikea kävellä. Kai ne on vaan venymis ja vanumiskipuja. Maha ainakin on ottanut kasvupyrähdyksiä.

Onko muilla vielä sitä, että kohtu kovettuisi? Itselläni tuota tapahtuu erityisesti yhdynnän aikaan, jonka olen ymmärtänyt olevan vaaratonta. En vaan muista, että olisin ensimmäisestä raskaudesta tuntenut kovettumisia näillä viikoilla
 
Sinitahti, mulla on pariin kertaan kohtu kans kovettunut. Ensimmaisen kerran huomasin viikolla 4 paiva plussauksen jalkeen ja talla viikolla kerran. Molemmat kerrat huomasin aamulla kun herasin ja kesti muutaman sekunnin. Hieman kans ihmettelin, mutta kun se ei kerran satu ja ei toistu heti, niin arvelin olevan vaaratonta.
 
Alkuraskauden pahoinvointi on mulla väistyny aika lailla kokonaan, kunhan muistaa puputtaa jotain menemään pienin väliajoin, varsinkin aamupäivästä. Päänsärkyäkään ei enää oo ollu niinkun ensimmäisinä 10 viikkona. Mua on kanssa aivastuttanu aika usein ihan raskauden alusta lähtien. Se jatkuu vieläki :)

Uusina oireina on kohdun kasvukivut, joita tuntunu epäsäännöllisin väliajoin viimesen parin viikon aikana (nyt 15+5). Ne on ollu välillä aika voimakkaitakin, esim yhtenä yönä ei tahtonu asentoa saada vaihdettua kun liikkuminen sattu. Onneks ei päiväsaikaan oo tullu tollasia kipuja o_O
 
Mulla on nyt alkanut kipuilu kohdussa. Oletan ja toivon, et nää on kasvukipuja. Eilen illalla alkoi ensin sellanen pieni tunne tuolla vasemmalla puolella ja sit se voimistui illan ja yön aikana. Heräsinkin siihen. Nyt tunne oikeastaan vain kasvaa. On tää vaikeeta näin ensikertalaiselle tietää mikä on normaalia ja mikä ei. Varsinkin kun itte on edelleen vähä hermoheikko ja pelkää kuitenkin edelleen keskenmenoa vaikka viikkoja on nyt 15+1. Tietty pelkään, et itte ärsytin tota jotenkin, ku kävin eilen salilla pitkästä aikaa. Inhottavaa tuokin tunne, kun olo on nyt ehkä hiukan virkumpi ja ajattelin, et pääsisin taas liikkumaan kunnolla... Pitäs oppia ottaan hiukan rennommin tää raskaus. :)
 
Jamppa kannattaa tosiaan yrittää rentoutua välillä, ei se jännittämällä kuitenkaan asia miksikään muutu. Mua on nipistellyt sieltä täältä ihan sieltä viikoilta 4 asti, välillä enemmän välillä vähemmän. Kohtu kasvaa ja venyy, ihmettelisin jos en tuntisi sitä lainkaan ;) etenkin kun itsellä oli pienenä kaikki kasvukivut niin voimakkaita että itkin yöt läpeensä.

Mulla on pahoinvointi periaatteessa väsitynyt kokonaan, paitsi etten voi sietää paistetun ruoan hajua tai ulkonäköä. Hajuaisti on herkistynyt ihan mahdottomaksi ja valitettavasti suurin osa asioista haisee pahalle :( Onneksi pari päivää sitten hevosen kanssa metsäkävelyllä annoin sille kuusenoksan ja sieltä löytyi nyt se "maailman paras tuoksu", hevosen suussa mutustettu kuusenhavu. Tämän voimalla yritän kestää kaikki muut ällöhajut :D
 
On mullakin ollut noita nippailuja ja kaikenlaisia tuntemuksia pitkin matkaa. Nyt on vain ollu pari viikkoa rauhallisempaa ja tämä oli taas uutta ja erilaista kipuilua. :)
 
Mulla on välillä oikealla puolella alamahassa viiltävää kipua, jonka takia kävin jo kerran lääkärissäkin. Ilmeisesti on jotain kohdun kasvukipuja vaan, mutta kyllä mäkin kerkesin umpparista lähtien kaikki käydä mielessäni läpi. Mitään suurempia vaivoja ei ole...
Aivan jäätävä väsymys edelleen ja nyt on myös melkein joka päivä päänsärkyä. Miten ärsyttävää!!! Välillä särky yltyy migreeniksi asti ja välillä jomottaa takaraivoa tosi inhottavasti...
Maha kasvaa kasvamistaan ja paino nousee, liikaakin varmaan.
 
Pakko päästä avautumaan oireista... nyt 17+1 ja helpotusta ei näy.
-väsymys
- vatsan vihlonta
- oksentelu
- päänsärky
- huimaus
- sormien turvotus

Jäiköhän joku oire uupumaan, hmmm :D Koska alkaa se ihana keskiraskaus?! Onko muilla vielä näin "rajuja" oireita?
 
Täällä rv14+5 ja oireet lieventyneet, joskin ellotus ja väsymys iskee, jos ei syö ja lepää tasaisesti. Pieniä vihlaisuja on alkanut tuntua emättimessä, mutta lienevät niitä kuuluisia kohdun kasvukipuja. Tässä lähinnä yrittää pitää pään kylmänä, ettei huolehtisi ja murehtisi. Ehkä helpottaa sitten, kun liikkeitä alkaa tuntea. Jatkuva pieni hedari ja pohjaton jano jatkaa kavereina.
 
Onko mitään aineita tms. jota voi käyttää finneihin raskaana? Kasvojen kukinta on ihan kauheet mut vielä inhottavampaa on ehkä nyt hartioille tulleet tosi isot näppylät, koska ne tuntuu melkeenpä kipeiltä.
 
Täällä flunssan aikaan ilmeni virtsankarkailua.. Sitä oli yleensä silloin, kun aivasti ja rakko oli lähes täysi tai täysi, ei muuten.. Pitäisi varmaan jumppailla lihaksia kuntoon..
 
Takaisin
Top