Oireita

Corollamyyntiin; mulla oli hb pika testissä 100 ja sitten terkka laittoi verikokeet joissa hb114 ja sanoi että olis hyvä! :/ hiukan on erilaiset suositukset eri paikkakunnilla, mulle sanottiin että ensimmäisen kolmanneksen aikana ei muuta kuin raskaus ajanvitamiineja suositella, ei edes sitä rautaa! Ja kyllä mulla maha menee ihan umpi solmuun raudasta, mutta se nestemäinen yrtti litku olisko jokin floravital ei ummeta! :) sitä litkin viime raskauksissa, mulla on tähän matalaan hb taipumusta muutenkin!

Hyvä kun sinulla oli muutenkin nousuut hb arvot! :)
 
Mukava kuulla, että oireet helpottaneet muillakin ja niinhän niille usein käy tässä vaiheessa. Mutta kun sen kaameuden on kokenut niin pelko vieläkin suurempaa...Meilläkin oli 6+ kaikki kunnossa. Voimia meille♡
 
Mua alkaa vähän rasittaan tää väsymys ja voimaton olo. Viikkoja nyt 12+6. Välillä tuntui jo et olo alkaa koheneen mut nyt kun on tullut nukuttua vähä huonommin niin vaikutus oloon on kyllä huomattava. Esikoista odotan ja ikääkin on toki jo vähä enemmän ja kaikki on niin uutta ja outoa..
 
Kyllä tämä maankaatava väsymys alkaa rasittaa täälläkin! Muuten on ihan hyvä vointi, mut jumaliste minä haluan sen entisen, paljon energisemmän itseni takaisin! :cool: Vaikka se öisin pissalla ravaaminenkin on nyt jäänyt pois parina yönä (joko kohtu ois siirtyny sen verran ylemmäs, ettei paina rakkoa niin pahasti..?), niin silti väsyttää. Viimeyönäkin nukuin 23-8 ja harkitsin jo vakavasti meneväni päikkäreille tytön kans.. -_-

Mutta koitetaanpas jaksaa tyttäret!
 
Jamppa, mulla on ollut närästystä jo alusta asti, sain lääkäriltä lääkettä jota voi raskauden aikan ottaa. Se lyllä auttaa jos muistaa ottaa :)
 
Liityn kanssa tuohon rautakeskusteluun. Mulla oli ekassa neuvolassa 107 mutta vielä ei tehty mitään. Sanotyiin että jos laskee lähelle 90 niin tulee Tayssii lähete erikoislääkärille ja sitten vasta tämän suosituksesta mahdollisesti rautaa! Onpa jännä lukea miten erilaisia käytäntöjä ympäri Suomea. Itde en lähtisi rautaa popsimaan kuitenkaan oma-aloitteisesti. Mutta jatkuva väsymys siis täälläkin! Tosin alhaisesta hemoglobiinista oon aina kärsiny.
 
mä aloitin viime raskaudessa rautatabletit joskus rv 25 jälkeen, kun hemoglobiini oli joku 113, sitä ennen hemoglobiini oli hyvä. sit se ehti nousta jonneki rv 30+ mennessä 125, kun söin päivittäin rautaa.

kyl mun mielestä alle 120 on jo aika alhaista, meinaan sit jos synnytyksessä käy niinku mulle et vuotaa 1500ml ja hemoglobiini putoo jonneki 70 ja sit joutuuki ottaa punasoluja ja syömään sen jälkeen tupla-annoksen rautaa et saa sen takas raiteilleen.

nyt mulla mitattiin ekassa neuvolassa 132, mut tiesinki sen jo etukäteen, kun paria kuukautta aikaisemmin oli samat lukemat.toivon et nyt jatkuisi yhtä hyvä tuuri et hemppa pysyisi pitkään hyvänä.
 
Della_79 aivan ja olen ymmärtäny että monilla loppuraskaudessa laskee hemoglobiini joten olen vasta viikoilla 10 + 3 ja neuvola aikaa oli noin 7 viikko menossa ja silloin jo noin alhainen... että kieltämättä vähän pelottaa mihin se voi laskea ja miten sitten työt yms hoidetaan :/ neuvolaterkan mukaan kuitenkin 90 se raja...
 
Riinaemilia, sama juttu täällä! Mulla matalat hb aina ollut ja mulle terkka sanoi että jos laskee alle sadan alkaa oleen vauvallekin jo haitallista, mutta sanoi ettei saa ilman lääkärin lupaa aloittaa kuitenkaan rautalisää!
 
Mä oon elänyt uskossa, että tota hemglobiinia seurataan samalla tavalla kuin verenpainetta, myös sen mukaan millä tasolla se yleensä heiluu. Eli jos normaali hemoglobiini on jossain 120 tienoilla, niin 100 ei välttämättä vielä ole kovin huolestuttava. Mutta jos normaali hemoglobiini on korkeampi esim. 145-150, niin sitten toi 100 olisi jo huolestuttavampi lasku. Mut en kyllä ole varma...
 
Hei tuohon ummetushommaan vinkkinä, että mitä enemmän syöt kasviksia ja hedelmiä, niin sen paremmin toimii myös vatsa. Itselläni oli samaa vaivaa vkolle 10 saakka ja kävin ostamassa tuota Visibliniäkin kun neuvolatäti pelotteli peräpukamista... mutta ajattelin jättää jauheet toistaiseksi väliin (vierastan turhia lääkkeitä) ja kokeilla kuitenkin vaan lisäämällä ruokavalioon vielä entisestään rehuja ja sehän auttoi. Nyt on sitten enemminkin löysä vatsa, mutta parempi niin. Ja vettä. Paljon vettä. Sokerihommelit taas niin vähiin kuin mahdollista :) Toivottavasti tästä on hyötyä jollekin.

Onko kukaan muu huomannut, että öiset pissalla ramppaamiset olisivat vähentyneet? En tiedä onko se vain sitä että kasvava kohtu ei paina enää niin vahvasti rakkoa, vai onko oma rakonhallinta parantunut, mutta viimeisen viikon ajan olen saanut ihan jopa 7 tuntia putkeen unta ilman vessataukoa. Nyt siis vko 12+3. Toisaalta, olen kyllä ollut niin hemmetin väsynytkin, että ehkä siinäkin on oma syynsä :)
 
Juu nää hemohessi-hommat on varmaan yksilöllisiä loppupeleissä. Mulla normaali lukema 135 tienoilla, että olihan se 117 aika alhainen. Mutta kyllä sen vaan perhana huomaa, koska se on alhaalla. Ei pystyny tekeen oikeen mitään, makasin ja nukuin vaan. Nyt tätä energian määrää ei saa mihinkään hukutettua. Mutta tota mä en ymmärrä, että siihen mitään lääkärin määräystä tarvitaan. Kyllähän sen nyt maalaisjärkikin sanoo. Ja kyllä mulle ihan mustaa valkoisella näytettiin neuvolassa, niistä raja-arvoista, se on ensimmäisen kolmanneksen aikana korkeammalla se raja-arvo ja laskee sitten 2/3 ja viimesen kolmanneksen välissä. Mutta eka raja-arvo oli 115.

Nyt onkin sitten uus ongelma; Migreeni!!! Jes. Oi helvetti, kun juilii mukavasti päätä ja oksettaa.
Ja nuo Panadolit ei tunnetusti auta vaikka paketin söis. Panacodistakin tulee vaan huono olo.
Perhana, että on ihanaa näitten oireiden kans!!!
 
Mulla jossain vaiheessa helpotti kaikki oireet ja tuntui että oonko raskaana ollenkaa mutta sitten alkoi uudestaan pahoinvoinnit ja muut... Ei kylläkään yhtä pahaa pahoinvointia kuin aluksi, nyt vaan iltasin yleensä huono olo. Vatsakivut on ihan hirveät! Alavatsaan sattuu, alaselkään sattuu sekä koko vatsaan... Yks yö heräsin ja aattelin että kohta alkaa tulemaan verta mutta onneksi meni sitten ohi. Olen siis nyt viikoilla 13+6 ja ensimmäistä ootan :). Myös päänsärkyä on ja väsymystä kokoajan. Välillä palelee hirveesti! Tuntuu että vaikka kuin pukee vaatetta ja peiton alle menee niin ei helpota... Jokainen varmaan kokenut noita vatsakipuja mutta onko jollakin kokemusta todella kivuliaasta vatsasta ja millon alkanut helpottaa tai yleensäkin millon helpottaa??
 
Mistäköhän johtuu, että pahinvoinnin oireet ovat pääasiassa voimakkaimmillaan kotona. Eniten päänvaivaa syömisten kanssa on kun joutuu itse avaamaan oman jääkaapin (tekee huonoa) ja miettimään kaupassa mitä pystyy esim. huomenna syömään. Myös tietyt kodin hajut ja tuoksut etovat :confused:

Viikonloppu poissa kotoa ja pahoinvointi ei juurikaan vaivannut syömisten eikä hajujen osalta. Erikoista...
Toivottavasti pian jo helpottaa eikä jää pysyviä kammoja etomisen aiheuttajiin.
 
mulla on tällä viikolla ihan yltynyt pahoinvointi :/ eilen ällötti lähes kaikki ruoat ja ennen niin hyvin maistunut paahtoleipä juustolla maistuu tätä nykyä sahajauholle juustolla (sain eilen neljä palasta alas runsaan veden kanssa) ja tajusinkin, että tänään on ostettava appelsiinejä, ne varmaan saisin alas. olen syönyt jo jonkin aikaa aamupalaksi kaurapuuroa ja hyvin on mennyt, mutta tänä aamuna tajusin, että puurossa on paakku ja lopulta paakkua miettiessäni alkoi etomaan ja uloshan se puuro tuli kaiken sen pohdinnan jälkeen. töihin tultua oli jo nälkä ja söin rahkan ja päärynän (ja nyt tätä kirjoittaessa on taas nälkä, onneksi kohta on ruokatunti :) ).

loppupelissä olen selvinnyt tässäkin raskaudessa helpolla tuon pahoinvoinnin suhteen, olenhan laatannut tähän mennessä vain kahdesti ja enimmäkseen syönyt sitä, minkä tiedän saavani alas.
 
Pahoinvointi helpottanut onneksi, mutta hirvee nälkä koko ajan! Ja sen olen huomannnut että kaura puuroa en saa alas, se alkaa ällöttää siinä kun sitä koittaa saada kurkusta alas, mutta neljän viljan puuro menee! O_o

Ny on alkanut tuntua liitoskipua, kivaa.....ei todellakaan! Miksi sen piti jo näin aikaisin alkaa tuntua....mahtaakohan se vaikuttaa että on yliliikkuvat nivelet ja se reuma taustalla....tiedä häntä! Samoin on alkanut särkeä jalkoja tai siis lähinnä niveliä särkee, eli lonkat, polvet ja nilkat eniten!

Onko muut vielä huomannut nivelissä muutosta?
 
En oo tainnu tänne mitään oireita edes kirjoitella.. mutta, pahoinvointia täälläkin! Luulin sen jo helpottuneen kokonaan kun parina päivänä ei ollut ollenkaan, mutta eilen illalla väsyneenä piti käydäkkin taas oksentamassa. Mutta tämä on kyllä ihan ok, verrattuna siihen mitä se oli viikolla 11, mikään ei tuntunut pysyvän sisällä ja oksentaa sai monta kertaa rajusti päivän aikana :/ Esikoisesta (tyttö) mulla oli pahoinvointia lähinnä aamuisin, väsyneenä ja autoillessa lähes loppuun saakka, viimeisellä kolmanneksella alkoi muistaakseni helpottamaan :) Että eipä tämä onneks niiin pahaa ole, että se elämää nyt jotenkin rajoittais, muistaa vaan nukkua tarpeeks ja syödä säännöllisesti jotain :)

Hormooninäppylöiltä en ole välttynyt.. niitä tuli viime raskaudessakin, helpotti sitten loppua kohden.

Kohdun kasvukipu tuntemuksia ajoittain ja nyt alkuraskauden turvotus on hävinnyt, tilalla on kyllä pikkuruinen vauvamasu :) Kyllä huomaa, että tulee nopeemmin masu esiin nyt toisessa raskaudessa, esikoisesta tuli maha näkyviin aika myöhään..

Tänään viikkoja siis 13 + 3 <3
 
Nyt kun 15 viikkoa kohta täynnä alkaa ollu lopussa niin nyt ollut vain iltapahoinvointi, eli lähes joka ilta pönttö kutsuu kerran. Tosi outoa. Mutta onneksi päivät taas lähes normaalit, kahvi alkaa maistuu joka helpottaa pahimpaan väsymykseen. Jaksamista pahoinvoinnin kärsiville
 
Täällä on ollut nyt parina päivänä sellaista menkkamaista tuntemusta alavatsalla, hyvin mietoa, mutta huomaan sen kyllä.. Mitähän tämä nyt olisi..
Hirmuinen nälkä ei ole hellittänyt ja saa juosta vessassa pissalla jatkuvaan..
 
Takaisin
Top