oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
sitähän kaikki sanoo että ei pitäs pahoinvointia toivoa mut ehkä uskon tähän raskauteen vasta kun on ultrattu ja saatu samalla selvilleemoticon ne todelliset raskausviikot.

juu ei sitä kannata toivoa lisää oireit jos jotai lieviäki löytyy. ite juoksen vessas päivän aikana n. 10krt +yö juoksut n. 1-4krt. pahoinvointi vetää vaakatasoo tehokkaast, ei tule oksennus mut etominen on jotai omaa luokkaansa, huimaa et istumaa nouseminen saati seisominen on välil taitolaji. mielihalut on mulla sellasia että niitä ei täältä saa, ajattelin et pitäs vissii ite yrittää valmistaa mauste/suolakurkkui ja säilöttyi punajuuria jossai vaihees mikäli saa oman kodin, täällä kun kaikki on kiellettyä mulla. en yleensä perusta hamppareist hirveest mut nyt pari päivää ollu sellai olo et pakko saada kotitekonen hamppari ja ranskiksia. yritäpä tässä talossa ottaa pari pientä tomaattia ja muutama peruna mikäli mies ei ole keittiös kans ja yritäpä paistaa kananmuna, lämmittää tomaattia hieman, paista sipulirenkait siin kans ja lämmittää pieni pyöreä leipä. ja tehä ranskiksia. on kerran tullu appiukolt huudot ku olin ottamaisillani jääkaapist pari pientä tomaattia. kohdeltii melkei ku varasta.
toivottavast mun parhaan ystävän paketti tulee nopeest tänne tanskasta kunha hän pääsee päänsäryltään liikkeelle ja ostoksille. saa ainaki lakua, purkkaa mahollisest salmiakkia ja sukkapuikot sekä pyöröpuikon :)
mullaki tuttava kärsi oksentelust synnytyksee asti ja oli tiputuksessaki eli ei se herkkua ole. 

Pahoinvointia ja oksentelua, kuvotusta, kaikki hajut haisee ihan just sille, rinnat arat, armoton väsymys, mielialojen vaihteluja,  :D että kaikkea kivaa löytyy !

Mä olin eilisiltaan asti sitä mieltä, et pitää vaan olla kauheen onnellinen ku ei oo mitään ihmeempiä oireita paitsi armoton päiväväsymys. Eilen illalla sitte yhtäkkiä keksin, et voi kauheeta, oonkohan enää ollenkaan raskaana kun ei oo ilmestyny mitään muita oireita. (Näin jälkeenpäin ajateltuna, en tiiä mihin se raskaus olis tuolta vaan hävinny, kun ei oo mitään vuotoa tms tullu...). No, olin jo melkein varaamassa netin kautta varhaisultraa tälle iltapäivälle, mut aattelin et taidankin soittaa sinne huomenn, kun en ollu varma et mihin sen ajan varaisin. Tänään aamulla sitte töissä ollessa (tietysti klo 8.30-9.30 ku meillä on kaikista kiireisin aika) iski semmonen etominen et oksat pois! Kävin kahvihuoneessa syömässä mun luonasalaatinkin, kun tuntu että syöminen auttais asiaa. Nyt kun lounasaikaan menin sinne ja aattelin hörpätä kupillisen teetä, ni käännyin ovella takasin ku pelkkä kahvin näkeminen siinä keittimessä sai mahan kääntymään ympäri. Joten mä nyt luotan näihin fiiliksiin enkä mee ultraan :)

Sehän mulla tässä juuri on pelon takana, kun ensimmäinen raskaus 2009 päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon viikoilla 8-9 ja todettiin NP-ultrassa joskus viikolla 12. Ei mulla ollut mitään vuotoja/kipuja tms ennen kuin tyhjennyspillereiden laiton jälkeen. Olihan siitä tosin sellainen oire että kaikki raskausoireet katosi, ja tuntui ihan tavalliselta. Kyllä silti terkka lohdutteli että kaikki on varmaan ihan kunnossa jne, mutta eipä ollut. Jotenkin kun itse epäilin ettei siellä enää ketään ole, olihan se kaveri edelleen paikalla, mutta tosiaan kehittyminen oli loppunut aikoja sitten.

kuulostaa aikalailla samalt ku mun kesäinen raskaus joka päätty kans keskeytyneesee km. rv 7 oli tiputtelua ja vähä kipui, sairaalas käännytettii kotii, no loppu ja rv 12 alko uudestaa ja mentii sairaalaa illal siel todettii et oli ollu 5vko kuolleena jo ja elokuun alkupäivinä oli kaavinta mikä tehtii illal päivystykses ilman kivunlievityst ja viel 2-3 krt 4h sisää. sit vuodettii lokakuun loppuu. ymmärrän hyvin huolen jos oireet välil katoaa tai lievenee minimii, itellä sama juttu ja mieski iha paniikis jos välil vähä parempi olo. pitää oottaa ylihuomisee ja sit inshallah näkee taas onko eloa viel ja kasvua. ennen tuota kkm mul oli 2 varhaisempaa keskenmenoa joten välil ollaa varpaillaa etenki jos nippailui mut oon tedennu et näköjää vaa alkaa se vauvamasu ilmaantuu mulle jo tosi varhain eli josko siel oiski se kaks asukkia.

niin siinä sitten kävi että eilen illalla kun olin jo nukkumassa niin vähän vähemmän ystäväni yrjö tuli kyläänemoticon eli kyllä kaiketi joku tuolla kohdussa asustaa.

Elämä alkaa pikkuhiljaa taas voittaa... Nyt iski väsymys. Lisäksi naama alkoi kukkimaan, sitä oiretta en ois halunnu.

Täällä oltu jo viikko saikulla pahoinvoinnin takia ja kaksi viikkoa ainakin vielä edessä. Ulkoilma auttaa joten olen pyrkinyt sohvalta välillä ulos. Lisäksi päätä on särkenyt muutamana päivänä.

Tänne on tullut nyt jo mulle ihan uus oire; TURVOTUS!!! Työhousut kiristää masun kohdalta ja paidan napit kohta sinkoilee tissien kohdalta... -.- Niinpä päätettiin miehen kanssa, et kun meidän molempien vanhemmat tulee viikonloppuna kylään, kerrotaan niille jo, kun kohta jo kaikki sen arvaa kuitenkin. Eilen, kun kuljeskelin kireämmässä t-paidassa kotona, mies sanoi, et "miten sä voit olla nyt jo NOIN raskaana?!" :D Ja mulla kuitenkin on ylipainoakin ihan riittävästi ja SILTI tuo masu on ihan raskausvatsan näkönen. Ärsyttävää, jos tätä turvotusta tulee tässä raskaudessa muuallekin, kun viime raskaudessa sitä ei ollut missään koko aikana... Toisaalta, vielä ei ole tullut huono olo, joten ehkä turvotus korvaa tällä kertaa sen ympärivuorokautisen oksentamisen+närästyksen viikoilla 6-20...? Tosin ruokahalu on kyllä taas kadonnut, eli kai se huono olokin sieltä tulee viimeistään ens viikolla...

Mutta hei, mä olen silti onnellinen <3 ;)

azalea kuulostaapi tutulta. anoppi anto tänää villapaidan mulle lahjaks ku hän ei sitä käytä ja piti ottaa takki pois ni arvatkaa vaa minkä näkönen on alavatsa... mieski melkei purskahti nauruu ku eka mikä näkyy ku ovest kävelee sisää on vatsa (kävelen selkä suorans enkä työnnä vatsaa ite eteenpäin ja ylipainoa ei juurikaan ole joten vatsa ei ollu aiemmin sen näkönen mitä nyt). mul kiristää jo vatsalihaksia alavatsas ku työntyy eteepäin tuo vatsa ja eilen illal mies oli et oikeest vauva on niin pien mut vatsa tuntuu jo ja näkyy ja tottakai sit yläosastoki piti iha välttämättä tutkia et onko kasvanu vuorokaudes viel lisää. välil iha ärsyttää. saapi nähä minkä kokoseks täl kertaa kasvaa esikoisest olin ku kolme koripalloo vatsas ja vika painoarvio oli reilust yli kilon alle lopputuloksen. mä pidin tallel ja otin aikoinaa muutos mukaa äitiyskortin ku siel hyvii tietoi ja mukava muisto.

nyt tuliki sellai oire mitä en ois ikinä kuvitellu et voi tulla... mä en saa päänsärkyä ennen ukkosta. mä kärsin aina hirveest päänsäryst tuntikausia mikäli ukkonen lähestyy mut nyt ku raskaana ni en saanu päänsärkyä ollenkaa. kätevää :)
tulipahan kauan odotettu vesisadeki ku kaikki valittan ettei koko talvena ole tullu vettä, tänää sadekuuroi ja ukkosta :)

Täällä plussattiin ekan kerran 25.12. Ja heti samantien alkoi huimaus :D Välillä piti ihan istahtaa lattialle. Ja samoin kun käänsin sängyssä kylkeä niin huuuuiippas :D Edellisenä iltana oli hirveä päänsärky, mitä mulla ei oikeasti ole usein. Seuraavaksi huomasin valtavan tiheän pissaamisen tarpeen. Mikä tulee nyt aika-ajoin esille. Muutama ihmeellinen näppy tullut ihmeellisiin paikkoihin. Rintoja ei ole mulla aristanut. Vatsaa juilii ja nipistelee. Niitä vuotoja valitettavasti on ollut :/ ja niihin liittyen sit ne "menkkakivut". Väsy. Ja hajut ja maut terävämpiä. Jossain vaiheessa ruoka maistui raudalle :) Niin, ja itkettää asiat VIELÄ herkemmin. Tai siis olo on semmoinen jännä. Vähän niinkuin vierestä kattelis sitä vetistelyä :D JA, se surullisen kuuluisa öllö olo. Tällä hetkellä arviolta siis 6+2.

Lisäys: Suuta kuivaa vietävästi.

Terve!

Mäkin liityn mukaan keskusteluun :) Huomasin raskauden rv 6. Mulla oli edellisessä raskaudessa sama juttu, eli nenän limakalvot on aivan älyttömän kuivat! Aamuisin nenä on aina ihan täynnä verta ja välillä jos oon hyvin ilmastoidussa tilassa kauan, saattaa yhtäkkiä tulla ihan sikana verta nenästä :S

Sit oli huimausta...

Ja jouluaattona tuli se ah niin ihana pahoinvointi. Jäi laatikot ja kinkut syömättä ja ainoo mitä sain alas, oli kilo tv-mix- karkkeja :D Nytkin ällöttää melkein kaikki ruoka. Luulin, että mun olis tehnyt mieli salaattia, mut kokeilin tänään ja se ei ollut se mitä tekee mieli... Jotain kylmää ja raikasta, mikä on vähän rapeaa... Mulla on myös koko ajan nälkä, kun en saa kerralla syötyä kauheesti. Ja sitten on huono olo, kun on nälkä ja huono olo kun saan ekan haarukallisen ruokaa suuhun :)

Mulla on myös vessahätä 24/7. Ja masu näkyy jo vähän ja otin jo mammahousutkin varastosta käyttöön, kun normihousut kiristi inhottavasti. Mulla ekassa raskaudessa loppuvaiheessa lonkat lähti vähän liikkumaan ja nyt ne tuntuu jo ihan samanlaisilta :S Not nice...

Mitäs muuta... Joo ilmavaivat :D Ja välillä tuntuu siltä, kuin venyttäisin vatsalihaksia. Ja muutenkin se venyminen tuntuu...

Nyt on menossa rv 8+5, ja innolla odotan tulevaa :) 

pombomushu nuo sun oireet niin tuttui mulleki etenki nuo lopus olevat. ootko käyny ultras et onko yks vai kaks jos vatsa alkaa näkyä jo. mul iha sellai tunne et huomen saa kuulla et sielt on tulos tuplat loppukesäst kuva vihjas ja vatsan koko viel enemmän. raskaus siit mukavaa aikaa et ukkonen ei aiheuta päänsärkyä.
itellä käytös miehen verkkarit, sain yhelt kälylt lahjaks leggingsit mut kerran käytin ja siihe jäi koska kiristää ja muutenki omat vaatteet eli housut joita pidän kotona ja muiden vaatteiden alla ulos mennes alkaa käydä ahtaiks, nyt joko 8+0 tai 9 jos ultra oli epätarkka tai anto arvion alakanttii. huomenha sen saa tietää :) oikee mitkää vaatteet mitä mul löytyy ei enää kunnol piilota tuota vatsaa mikä työntyy väkisinki esii ei pysty vetää sisäänkä ku ei mene.

Täällä alkaa oireet vähenemään! Väsymys on hävinnyt ja päivittäistä alavatsan nippailuakaan ei enään ole, mutta toivottavasti se on ihan normaalia. 8+4 viikoilla porskutellaan että ehkä ne kuuluukin pikkuhiljaa vähentyä? Onneks ens viikolla pääsee ensimmäistä kertaa ultraan, sillon sitten saa viimeistään tietää :)

Gatusa: En oo käynyt vielä ultrassa. Olis kyl "tosi" kiva jos tuliskin kaksoset... Ostettiin just elokuussa oma kerrostalokolmio ja meitä on nyt jo täällä minä, mies ja 1½ vuotias tyttö, niin jäis heti kättelyssä koti pieneksi ;D Meillä on kaksi vaatehuonetta, joista toinen on niin iso, että siitä tehdään vauvalle oma makuukammari... Mulla näkyi ekassakin raskaudessa masu tosi aikaisin ja nyt toisen kanssa se tulee näkyviin kai vielä paremmin, niin voi johtua siitäkin :) Mä ainakin toivon niin :D

Tänään on ollut ihan kauhee ällö olo :S Enkä oo vieläkään keksinyt, mitä mun tekee mieli. Kun aloin odottamaan ekaa lasta, niin olin kasvissyöjä ja haaveilin vegaaniruokavaliosta. Vaan kuinkas sitten kävikään :D Mun alkoi tekemään mieli jotain suolaista ruokaa ja lopulta keksin, että lihaa teki mieli... Että tää voi olla nyt ihan mitä tahansa...

No niin, täällä on podettu kuvotusta jo ennen joulua ja nyt sitten on Yrjö kylässä ihan toden teolla. On sitten ihanaa oksentaa aamuisin sappinestettä kun ei mahassa ole mitään muutakaan!

Yrjö yrittää tunkea seuraan myös hampaita harjatessa. Ensin ihmettelin tätä mutta sitten kun minttuteet tulivat saman tien ylös, tajusin että se on nyt se mintunmakuinen hammastahna mikä ei yhtään ole vauvojen mieleen. Pitänee käydä ostamassa Elmexiä tai jotain muuta tahnaa, mikä ei maistu mintulle.

Itellä rv 6+7 , ensi viikon tiistaina varhaisultra. Kaksi testiä tein, vahvat plussat! :) Kaikki ollut hyvin tähän asti, ei mitään suurempaa pahaa oloo ollut. Hajut oksettaa, ja iltasin useimmiten tulee paha olo, mut ei oo tarvinnut vielä vessanpöntön kans jutella. :)
Neuvolaan aika on varattuna ma 14.1.13.
Tää siis toinen yritys, kesällä olin (en muista nyt viikkoja) mut oli suunnillee sitä aikaa että eka ultra olis ollut, niin neuvola lääkäri sanoi ultrassa että ei näy oikein mitään, tai ruskuaispussi joo, mutta ei vastaa laskettuja viikkoja, uudestaan hämeenlinnaan ultraan parin viikon päästä. Ja siis mulla sillon vatsa kasvoi jumalattomasti, ei mitään oireita keskenmenosta. Sitte ku aika koitti, hämeenlinnassa ultrasivat eikä ollut mitään, kohtu kyllä oli kasvanut älyttömän suureksi, lääkkeillä tyhjennys kotona. Rankka kokemus! Oli vaikeaa. Menkat meni kesän tosi tasapainosesti ja hyvin.
Nyt tähän nykyiseen, pieni pelko, yrttänyt olla normaalisti jännittämättä mitään, ja hyvin pystynytkin, mutta nyt iski pieni huoli. Miten onko ihan normaalia, kun tähään kävin "kakkoshädällä" tiukkaa teki mutta tuli kuitenki pientä verituhrua mukana, myöhemmin uudestaan kävin vain virtsaamassa, ja vähän tuhrusi verta taasen? Yritin lukea netistä, mutta vähän oli epäselvää, osa sanoi normaalia pieni tuhru kun kiiinnikkeet kasvaa ja kohtu kasvaa, ei kannata huolestua. Kuinkas täällä? Pelottaa vaan koska olen tosi paha stressaamaan jos sille päälle satun.. Enkä haluais sillä kohtuun aiheuttaa stressiä. Tuntuu että tiistaihin on ikuisuus..

Catriona sulla on sit näköjää krantut pienokaiset siel ku hammastahnastaki valittavat tuollalailla. paree vaa vaihtaa makua. :)

marimisu voi olla vaaratonta mikäli ei ala tulee kunnol verta mut voithan käydä tarkastuttaas. omal kohal veri ei ole ollu hyvä merkki mut monella se on vaaratonta.

on: en päässy ultraa miehen takia!!! huomen yritetää ensiavun paperin avul aikaistaa normi aikaa ultraan. sellaset ohjeet tuli sairaalast et vuodelepo kipujen takia ja varoiks supparei ehkäsevä lääkitys päälle, totaalinen liikuntakielto ja raput sisältyy siihe (paha vaa ku vessaa päästäksee pitää kävellä raput alas ja patjalle raput ylös.). kivut voi kuulemma olla myös normaalei mut ei halua ottaa riskiä mun taustal.

Takaisin