oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä menen viikoilla 5+, en vielä laske niin tarkkoja viikkoja, kun voi se laskettu aikakin vielä muuttua, kuten edellisessä raskaudessa kävi. On niitä oireita joitakin, mutta onhan se pahoinvointi sellainen niin selkeä, että moni varmaan sitä odottaa, vaikkei se kivaa olekaan. :) Minulla ei ole vielä pahoinvointia ollut, esikoisestakaan ei kovin pahaa ollut, kertaakaan en oksentanut, vaikka aika heikoksi kesähelteillä silloin veti. Nyt eka oire, josta aloin pohtia, voisiko olla tärppi käynyt, oli rintojen herkkä paleltuminen. Ei ollut edes kovin kylmä pakkassää ja kunnon toppavarusteissa ehkä 10 min ulkona, niin sisälle tullessa rupesi ikävästi tuntumaan kirveltävää kipua rinnoissa. Samasta kärsin esikoista odottaessa syksyn ja alkutalven (la oli silloin maaliskuussa). Muita oireita on nyt toki tuo valkovuoto, paineen tunne vatsassa etenkin liikuntaa harrastaessa, vatsan nippailut, herkistynyt hajuaisti, jatkuva vessassa ramppaaminen. Siinäpä ne. Mutta Bonnille sanon lohdutuksen sanaksi sen, ettei se "oireettomuus" tai runsaat oireetkaan mitään varmaa tarkoita. Kaikki voi olla ihan ok, vaikkei oireita olisikaan. Toisaalta runsaatkaan oireet eivät takaa, että kaikki on hyvin. Oireiden perusteella ei voi siis sanoa, mikä tilanne todella on, joten on turha stressata sellaista, jolle ei itse mitään voi. Tärkeintä on, että pidät huolen itsestäsi. :) Niin fyysisestä kuin psyykkisestäkin hyvinvoinnista.

Tsemppiä kaikille erilaisten oireiden kanssa! Ja vaikkei niitä olisikaan! ;)

itellä aamupahoinvointi tuli takas mut en ol oksentan onneks, lisäks rinnat arat välillä etenki iltaisin ja yötä myöten ravataa vessas. pikkuhiljaa alkaa toiveet heräilee et josko pikkunen oiski kehittyny täs viikon aikaneikä oiskaa menny kesken. huomen selviää ku ultra. neljäs km ei houkuta ajatuksenakaa ku viimeks oli henkiki hiukka vaarassa sen takia.

Täällä on viime viikolla oksennettu kerran muutamana aamuna. Viikonloppua kohden kuitenkin pahoinvointi taas lieveni ja nyt kolmena päivänä ollut jo melko hyvät aamut. Ellottavaa oloa esiintyy lähinnä aamuisin ja se menee usein puoleen päivään mennessä ohi. Muuten oireet on ollu melko vähäisiä tähän saakka, vaikka monia niiistä on ollutkin ja on. Nyt vain kiusana flunssa ja yskä, yskä aiheuttaa kakomisrefleksiä, ärsyttävää. Jos oireet säilyisivät tällaisinä tulevat viikot niin saisin sunnuntaina koittavan matkankin reissata suhteellisin hyvin mielin. :)

Varovasti johonkin nyt kirjoitan :) En ole testiä tehnyt, mutta kiertopäivät alkaa olla sitä luokkaa että eipä tässä ole vaihtoehtoina kuin raskaus tai vaihdevuodet ;) Toivottavasti siis tuo ensimmäinen. Raskausoireita on vain tuo hajuaistin herkistyminen, ja se on ollut jo parisen viikkoa. KP on tänään 30 ja normikierto 24pvä. Esikoinen on 1v9kk ikäinen ja minä itse näyttäisin olevan toistaiseksi tämän ryhmän seniorijäsen 39v ikäisenä.

Mulla on muutama iltana alkanut siinä 21 maissa etomaan ja viime yönä tuli oksennuskin puolen yön jälkeen. Etominen kestää aamuyöhön ja estää nukkumisen. Vissiin jotain iltapahoinvointia:D inhottavaa kun aamulla soi kello5 ja ehtii nukkua vaan muutaman tunnin. Jos tää jatkuu tällasena niin pakkohan mun on käydä lääkärissä kun muutaman tunnin yöunilla ei ole ehkä kovin terveellistä ja turvallista olla töissä...

Onpas sinulla, iinas, ikävään aikaan pahoinvointia! Aina puhutaan aamupahoinvoinnista, vaikka voihan se olla muuhunkin aikaan. Toivottavasti et joudu kärsimään tuosta kauaa tai saat jotain apua siihen. Ei varmasti ole hyväksikään, jos yöunet jäävät jatkuvasti noin lyhyiksi. Tsemppiä!

Täällä taas aamulla oli vähän huono olo, mutta onneksi vain vähän ja meni suht koht nopeasti ohi. Itsekin inhoan oksentamista yli kaiken, joten todella toivon, ettei sitä tarvitsisi tässäkään raskaudessa jaksaa.

Heips! Toinen mukula ilmeisesti  tuloillaan. Ajattelin että ei tällä kierrolla ainakaan tärppää. Ensimäisen kanssa rinnat eivät kipeytyneet ollenkaan, tunsin kiinnittymisen jne. Tällä kertaa rinnat kipeytyivät niinkuin aina ennen menkkoja niin tottakai ajattelin että ei mitään toivoa. Mutta niin vaan ilmeisesti ollaan raskaana taasen ainakin testin perusteella. LA joskus elokuun loppupuolella.

Oireita nyt ei hirveästi vielä ole. Pientä etomista, joka lähtee syömisellä pois. Odottelen innolla tulevia viikkoja kun ensimäisen kanssa oli sellaiset pahoinvoinnit että meinasi pää hajota välillä ;) huh...

Anoppi on tuomassa punaviinipullon Minulle joulupöytään. Ajattelin paljastaa silloin uutisen, samapa tuo. Jotain iloa anopinkin elämään, sekoaa kyllä kun olen heille ainut "lapsenlapsien tuoja" suvussa.

iinas mul ei onneks öisin ol pahoinvointii mut juokse vessaa monta kertaa yös ja se estää mul nukkumisen joten aikalailla samas venees ollaa sit päivisin ei voi nukkuu ku esikoinen pitää huolen et pysyn hereil.

on: vessan lisäks rinnat erityisest iltasil arat ja jokseenki painavan tuntuset, tänää etomist, hajut kävi nenää ja loppumaton nälkä jostai syyst. mieski katto ku totesin et syöty appelsiinei, lautasellinen lämmint ruokaa, puolikas leipä ja vieläki nälkä, no anto jugurtin ja kananmunan sekä keksei ja kaikki vaa katoaa. ei ol mun tapast yhtää. tekis mieli juoda se mehu yksin minkä mies toi mut en saa ees koskee siihe ku muut ei suostu juomaa jos me avataa se purkki.

Mulla oli myös esikoista odottaessa kovaa  yöpahoinvointia. Se kyllä meni suhteellisen nopeasti ohitse, toivotaan että näin käy sinullakin iinas! Se on vaan kurjaa, kun muutenkin on väsynyt ja kurja olo ja sitten ei saa edes nukutuksi pahoinvoinnilta.

Minulla on nyt muutamien päivien sisällä ruvennut tulemaan raskausoireita, reilun kuuteen viikkoon niitä ei ollut oikeastaan yhtään. Vessassa saa trampata jatkuvasti ja myös minulla se vie osan yöunista. Viime yöt olen nukkunut tosi levottomasti! Pahoinvointia on ollut jonkun verran, onneksi ei ole ainakaan vielä tarvinnut vessanpöntön kanssa käydä juttelemassa :) ja lisäksi olen ollut aika väsynyt, mutta olen vielä kotona tyttäreni kanssa, joten olen sallinut itselleni pienet päikkärit samaan aikaan kun hän nukkuu :)

Minulla on takana yksi kkm ~rv8, ennen meidän prinsessaa. Kummastakaan raskaudesta ei ole ollut pahoinvointia, eikä tunnu nytkään, toki se varmasti alkaisi vasta myöhemmin. Kovasti toivomme että matkalainen pysyy kyydissä syyskesään, kuten tietenkin kaikki meistä!
Ystävälläni loppui ensimmäisessä raskaudessa "alkuraskaudenpahoinvointi" synnytyssalissa, jossa oksensi viimeisen kerran. Hänellä pahoinvointi alkoi aamulla ja jatkui iltaan. Ainoa mikä auttoi oli todella, siis todella, säännöllinen syöminen. Lisäksi aamuksi hän varasi aina pientä purtavaa ja mehua tms yöpöydälle. Kahdessa jälkimmäisessä raskaudessa ei ollut enää niin pahaa, mutta ongelmaksi muodostui vanhemmat lapset jotka kävivät napsimassa aamupalaa  Eikä hänellä tosiaan ollut ollenkaan yhtä pahat nuo oireet kuin ensimmäisessä,

Jihuu! Ensimmäinen raskausoire :) Väsyttää nimiittäin niin paljon, että hädin tuskin ehdin hengittää haukottelulta ja silmät ei mitenkään tahdo pysyä auki. Eilen töistä kotiin ajaessa meinasin nukahtaa rattiin, tänään täytyy varmaan pitää ikkuna auki koko matkan ettei käy hullusti... Vaikka olis miten mielenkiintosta tekemistä, niin silti meinaa nukahtaa pystyyn. Edellisessä raskaudessa tätä kesti parisen kuukautta, katsotaan miten nyt käy. Niin, ja eilen illalla oli hetken huono olo, mut luulen et se liitty enempi niihin 5 teemukillisieen jotka illan aikana join.

iha uteliaisuutta kysyn onks muil viel alkan e ah niin ihana 24/7 vessas ravaaminen ettei ehi nukkua ees yöllä ku pätkis ehkä pari tuntia? mul yli 2vko jo tätä ja veto iha loppu mut ei saa nukuttuu ku pitää raahautuu vessaa... lisäks yskä vaan jatkuu ja rinnat on arat etenki iltasin ja suurin ongelma on se et mies on iha innoissaa ku ne kasvaa mut unohtaa kokoajan et niihi sattuu kunnol ku koskee vaikkei olekaa pinkeät.

onks kellää mitää hyvii neuvoi muute miten yskäst pääsis eroon (yskänlääkkeit aiemmi kokeiltu ilman tuloksia) ja miten sais yön nukuttua koska mä oon ku takamuksee ammuttu karhu 24/7 ja parun pienimmästäki asiasta koska en saa nukuttua käytännösottaen yhtään.

Gatusa: Yskästä eroon pääsemiseen miulla ei oo keinoa, mutta yksi konsti olis, mikä ehkä auttais nukkumaan yöllä yskästä huolimatta. Kostuta joku kangas, esim. puhdas harso, ja kääri se kaulalle ja kiinnitä esim. kaulaliinalla. Siitä tulee sitä kosteutta hengitysilmaan, niin yleensä helpottaa, ei tarvii yskiä. Meillä toiminut pienestä asti, jos ei yskimiseltä muuten saa nukuttua. Täällä ei onneksi tarvitse noin usein pissalla juosta, mutta kerran yössä kuitenkin. Sekin jo ärsyttää. Viime raskaudessa piti myös juosta kerran yössä vessassa, mutta alkoi kyllä paljon myöhemmin. Muutenkin tyttö järjestää herätyksiä harva se yö, joten muita herätyksiä ei enää kaipaisi. Koitetaan jaksaa kuitenkin!

Itselläni myös vasta kerta yöhön pitää vessassa käydä, mutta päiväsaikaan tuntuu että saa alle tunnin välein juosta. Vesi kyllä myös maistuu jotenkin erittäin hyvältä niin sen litkiminenkin lisää juoksemista! :)
Itse olen saanut hyvin nukutuksi öisin mutta tuntuu että 8-9h ennen normaalit yöunet eivät riitä laisinkaan. Tuntuu että tarvis sellasen 12h joka yö niin jaksais jotenki päivätki haukottelematta. Näitä yöunia sitten ei tulekaan tulevaisuudessa jos tämä ensimmäinen katkarapu pysyy matkassa mukana! :)

Täälläkin ravataan vessassa, lähinnä päivällä mutta myös vähintään kerran yössä. Jos muutenkin nukun huonosti niin käyn useamminkin. Vesi maistuu paremmin kuin hyvin, mikään muu juoma taas ei uppoa millään. Rinnat on iltaisin kipeät. Pahoinvointia on pitkin päivää... Ja väsymys on kova. Lisäksi olen ihan turvoksissa ja muistutan lähinnä rantapalloa!

ei yskä mua onneks valvota mut se et en saa nukuttua ku pitää ravata vessas ja sit aina ku on lähel nukahtamist ni pitää nousta. viime yönäki 4krt piti ravata alakertaan vessaan ni eipä nukkumisest tullu yhtää mitää ja nyt esikoinen päätti alottaa tuon ah niin ihanan uhmaikäkäytöksen vaikka ikää 6v.

Voihan rintakipu. Keksisi illalla kuinka näiden hinkkien kanssa voi nukkua. Vatsaani välillä kipristelee, hellästi kutittaa ja vihloo. Ja vessassa saa ravata alvariinsa. Mutta ei kai näistä voi kuin nauttia. Kaveria lainataksenu " mitä pahempi olo sulla on, sitä paremmin vauva voi! :)" Hyvää odotusta kaikille!

Täällä meni eka kuukaus ihan superyberväsyneenä, joka hitusen helpottanut, sitten tuli rinnat kipeet (joiden takia testin teinkin). Rinnat kipeenä nyt puoltoista viikkoa ja luulin ettei tän kipeemmäks voi enään tulla niin ehei kuinka väärässä voi ihminen ollakkaan! :/ pissalla tulee käytyä päivisin pari kertaa useammin ja yöllä saa herätä kerran noin kolmelta + aamusin ihan hirviä kiire vessaan. toissa aamuna oksensin ensimmäistä kertaa ja toistaseksi viimeistä. aamusta iltaan etovaa oloa :( sitten en tiedä mitä tekisi kun iskee kammottava nälkä ja onnellisena laitan ruokaa niin kun olen saannut lapattua noin kolme haarukallista kitaani, on vatsa mukamas ihan ylitäynnä ja heti tulee huono olo...? voisiko tuo huono olo olla etten juo tarpeeksi, mutta entäs miksi masu täyttyy niin hätäseen kun normaalisti ei rekkamiehetkään syö niin paljon kuin minä! (olen normaalipainoinen)

annij: En tiedä, mistä se johtuu, että maha täyttyy nopeammin. Mutta ei siitä sinänsä kannata murehtia. Kyllä kasvava lapsenalku kuitenkin ottaa äidiltä kaiken tarvitsemansa. Se on tämä raskausaika välillä sellaista, ettei siinä tunnu paljon järkeä olevan ja logikkaa ei ainakaan. :) Ei kyllä itsekään jaksa suuria annoksia syödä, usein on nälkä, mutta mitään ei kuitenkaan huvittaisi syödä. Mutta eipähän ainakaan ole tullut syötyä niin paljon suklaata tänä jouluna kuin yleensä!

Täälläkin tosiaan tuo "öllöolo" vaivaa. Oksentanut en ole, mutta aamupäivisin väsyttää ja olo on etova, ihan sama, mitä tekee. Ruoka ei oikein maistuisi, mutta olen pakottanut itseni syömään kuitenkin aika normaalisti. Eivät saa muut siitä suurempaa ihmettelemisen aihetta. Kun vielä aamuisin on muitakin väsyneitä, niin en erotu joukosta. :D

Nennnä: Eihän tuo nyt ihan pidä paikkaansa, että "mitä pahemmin itse voi, sitä paremmin vauva voi". Joillakin on vähemmän oireita ja silti kaikki ok, joillakin enemmän, ja silti voi olla jotain pielessä. En sano tätä säikytelläkseni sinua, vaan pikemminkin rauhoitellakseni niitä, jotka ehkä sitten murehtisivat omien oireidensa vähyyttä tai lievyyttä. :) Sinulla varmasti kaikki on ok! Yleensä kuitenkin ensimmäinen kolmannes on sitä pahoinvoinnin aikaa, toinen kolmannes se pätkä, jolloin pystyy nauttimaan raskaudesta, ja viimeisellä kolmanneksella alkaa isompi maha aiheuttaa vaivaa. :D Mutta tämäkin yleistys, eihän se aina niin mene. Toivotaan kuitenkin, että kaikilla, joilla kyytiläinen vielä matkassa, se pieni pysyykin mukana, ja saadaan edes jossain kohtaa jokainen nauttiakin raskaudesta!

Takaisin