Oireita ja kolotuksia

Martuti,
Pukamista kyselit. Esikoisen odotuksen aikaan ummetus vaivasi, mutta vasta ristiäisviikonloppuna karu totuus iski kun pukamat luiskahtivat ulos. On onneksi jäänyt ainoaksi kerraksi ja sain kotona asian hoidettua, mutta kyllä olen kiltisti syönyt sen jälkeen puuroa aamuisin ja pitänyt huolta, että saan tarpeeksi kuitua. Tässä raskaudessa alkasin syömään Vi-Siblin kuitulisää ettei vahingossakaan pääsisi käymään samalla tavalla! P.S. aiemminkin taisin mainita, mutta pahimman pukamavaiheen yli pääsin syömällä kourakaupalla auringonkukansiemeniä. Tosin ehkä ne apteekin kuitulisätkin olisivat saattaneet auttaa..

Mie olin hupsuna noihin pikapuuroihin ja syötin tytöllekin, kunnes selvis se piilosokerin määrä :confused:

Paaaaaljon nestettä, sillä oon toistaseks saanu oman suoleni toimimaan suht inhimillisesti. Ummetusta siis on täälläkin :eek:

Onko muilla kovotuksia kuinka paljon jo? Missä tilanteissa tulee ja meneekö nopeesti ohi?

Tuola edellisellä sivulla Martuti puhui noista tukivöistä...itsekin sellasen tänäaamuna huutonetistä ostin, kun nyt töihin paluu on saanut selän niin kipeäksi että itkuu vääntää ja särkylääkettä joutunu syömään :( Sen verran fyysistä työtä on, kun nostelua, kumertelua ja kokopäivä jaloillaan pitää olla, että saa nähdä kuin pitkälle sitä pystyy olee... kovasti kun kumartelee niin pieniä supistuksia saatu jo aikaseksi :confused:
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=331338%28yabasecatalog%29&category=liikuntajaurheilu%28yasalescatalog%29/lihasjaniveltuet%28yasalescatalog%29
Tuollaisen käytettynä löysin ja nyt odotellaan että se tulee ja pääsee kokeilee :)

Ovatko ne pikapussipuurot oikeasti edes tavallisia hiutaleita nopeampia, kun kuitenkin hetki menee siinä, että vedenkeitin kiehahtaa ja sit sen puuron pitää antaa vetäytyä hetki. Mulla menee mikropuurossa tavallisten hiutaleiden kanssa 2-3 min ja valmista on. :)

Mulla onkin pussipuuroissa lähinnä se maku, miksi niitä ostan.... kun normi puuroa en pysty syömään sellaisenaan, siihen on pakko saada makua sokerilla, marjoilla tms. Ja marjat alkaa olemaan jo aikas lailla rahkan kanssa syöty, mitä itse olen pakastanut... uskaltaisiko kaupan pakastealtaasta ostettuja marjoja syödä kuumentamatta, jos ne ovat kotimaisia...?

Tiinagr, näyttää tosi hyvältä tuo tuki, varmasti tukee selkää erittäin hyvin! Mulla kanssa töissä painavien nostoa monta kertaa päivässä, tänäänkin jouduin kiipeämään tikkaille ja nostelemaan siellä heiluessani sellaisia 30kg laatikoita ylös hyllyille... hyvät kiertoliikkeet selkään...

Mimmi, kuinka nopeasti sait pukamat hoidettua pois...? Pullahtiko ne heti synnytyksen jälkeen ulos niin että huomasti ne?

Mie oon ainakin ihan säälimättä syöny kotimaisia kaupan pakastealtaasta ostettua mustikkaa ja mansikkaa, vadelmaa en oo täältä perähikiältä löytäny... Kai se suurempi riski on niissä ulkomaisissa...

Martuti,
Mulla oli siis koko raskauden ajan enemmän tai vähemmän ummetusta ja pukamat oireili "vain" vuotamalla verta välillä. Yhden ainoan kerran pullahti ulos ja se oli noin kuukausi synnytyksen jälkeen. Neuvolasta sain hoito-ohjeet ja pökättyä itse pukamat takaisin. Sen jälkeen ei ole päässyt niin pahaksi. Mutta ruokavaliolla pysyy kurissa.

Itse en ole kärsinyt (vielä) ummetuksesta, ja hyvä niin. Vaikuttaa varmaan sekin että syön aamuisin vähän kaurapuuroa mustikoilla ja ruisleivän rehuilla ja sitten vielä activia menee päivällä. :)

Maanantaina olisi ylimääräinen aika ensin neuvolatätille viemään pissanäyte ja sen jälkeen vielä lääkärille kovien seläkipujen vuoksi (selkä siis murtunut 5/12 ja raudat poistettu 6/13 koska oli töitä tehdessä mennyt poikki toinen rauta, siitäkin voi jo päätellä jotain) joita erittäin fyysinen työni tuottaa, päivässä tulee nosteltua yht. 5000-10000 kg.
Ensimmäisellä kerralla neuvolalääkäri epäilikin että en tule kestämään töissä äitiyslomaan asti :sad001

Tälläkin viikolla ollut aamuvuoro ja herätys siinä klo 04:15 että kerkee aamusta laittelemaan tiskejä ja jotain pientä siivousta mitä nyt tarviikaan tehdä, koska töitten jälkeen selkä niin kipeä että hyvä kun pystyn töistä kotiin (n.20 km) ajamaan kovien selkäkipujen vuoksi.. Ja kotiin kun pääsee on vaa makoiltava ja otettava rauhallisesti. Paitsi tulihan tossa äsken tehty kyllä mustikkapiirakkaa, mutta kuitenkin. :) Pyykkejäkään en pysty laittamaan kuivumaan, ellei ukko ota niitä ensin pois koneesta (päältä täytettävä) ja silti itkua vääntäen niitä laittelen, kun jotain on pakko saada tehtyä ettei ihan muutu sohvaperunaksi :rolleyes:

Sain tulokset testeistä, joita kävin viime perjantaina labrassa antamassa. Mullahan oli pissatestissä neuvolassa se prot yhdellä plussalla ja terkkari laitto heti lähetteen labraan. Mutta puhtaina tulivat vastaukset takaisin, eli ei hiivaa eikä tulehduksia missään. Ihanan helpottavaa, kun mulla on joskus aiemminkin ollu tavallisessa papa-kokeessa niin, että on löytynyt joku emätintulehdus, joka ei oo mitenkään oireillut. Ihaanaa, että tutkitaan eikä tarvi yksin miettiä kaikkea mahdollista! :)

Mulla on nyt muutamana yönä ollut lonkassa vihlovaa kipua. Se ilmestyy aina silloin, kun käännyn ja oon nukkunut lonkan päällä. Tuntuu ihan siltä, kun sinne joku pistäis jollain ja ihan kun repeis koko alamahan puolikas irti :grin Mutta kipu menee ohi kun saan kammettua itteni toiselle lonkalle, enkä siihen sen jälkeen ole enää heräillyt. Kuulunee kuitenkin asiaan tämäkin. Muuten olo ja vointi on hyvä, ja töissäkin jaksaa taas olla hyvin. Tänään töissä joku sanoi ekaa kertaa, että sun maha on alkanu vähän saamaan muotoa. Oli ekaa kertaa tiukempi paita päällä. Siellä se Otso-Irmeli kasvaa :p

Mulla tuli pukamat ulos viime raskauden loppuvaiheessa ja siitä asti ollu enemmän ja vähemmän ulkona.Völillä tulehtuneet tosi kipeiksi. Kotihoidoilla menny. On niitä kerran puhkottu ja kerran hirtetty.Nyt aattelin neuvolalääkäriltä taas pyytää lähetteen hirttotoimenpiteeseen, koska alan oleen niin kypsänä tähän. Scheriproct neo on tehokas tarjolla olevista kotihoitolääkkeistä.

Mä olen kuullut että muutenkin monilla saattaa pukamat pullahtaa ulos juurikin siinä synnytyksen tiimellyksessä... Huoh. Kun niiltä nyt välttyisi. Mun pitää varmaan alkaa vetämään kanssa jotain Activiaa... tai hakea sitä Vi-Sibliniä. Koska ei enää tunnu auttavan pelkkä ruokavalioon kuidun lisääminen... kun syön siis joka päivä sen puuron, plus vehnäleseitä, plus useamman ruisleivän kasviksineen. Ja hedelmiä myös päivittäin. Ja luumuja joka toinen päivä. Ja paaaaljon vettä.

Tänään taas pakarassa ja alaselässä ikäviä vihlaisuja töissä... postiin on saapunut mun tukivyöni, pitää se hakea huomenna jotta saan maanantaina töihin sen käyttöön.

Vinkkinä kannattaa kokeilla jotain muitakin leseitä kuin vehnä esim. kaura tai ruis, vehnä saattaa kovettaa mahaa vaan enempi (ainakin mulla, kun noiden sokerien kanssa taistelen, niin vehnää en siedä oikeestaan ollenkaan, kaura on ollu tähän asti hyvä)

Muoks: Tohon kuituasiaan löysin tälläisen artikkelin:
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Täysjyväisyyttä-ei-leseitä-tai-kuitukikkailuja/1116/

Mulla ei siis ole ollu ummetusta, koska joudun tosiaankin syömään sokereiden takia tosi paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, ja muutenkin yltiö "terveellisesti" eli ei siis karkkia eikä muitakaan makeita tai suolaisia herkkuja, kuin maks 2 kertaa kuussa... Ja mie huomaan heti mahassa jos syön makeeta se vetää mulla mahan ihan kovaks:grin

Muokattu viimeksi:
Minä en kyllä lakkaa ihmettelemästä, miten olen saanut näinkin, todellakin kirjaimellisesti, "siunatun" tilan itselleni... ainoa raskausoire oli viikon kestänyt ruokaällötys joskus viikolla 6-7... sen jälkeen ei mitään. Pieni, kuukautiskipumainen pistelykin alavatsassa on poissa. Ei todellakaan ole yhtään raskaana oleva olo kun ei tunnu miltään eikä ole edes mahaa >.< Täytyy välillä dopplerilla oikein varmistaa ettei se ole kadonnut tuolta vatsasta mihinkään... paikoillaan kuuluu olevan, mutta aloin jo pelkäämään että jos en tule tuntemaan edes liikkeitä! Kohtuu rasittavaa/masentavaa voi olla tämä toinenkin ääripää siis...

Mulla on 3 raskaus menossa ja kaikki on ollu aika oireettomia... Ei siis ällötyksiä eikä pahoinvointeja ole ollut, eikä pahemmin ruokamielitekojakaan... Ainut suurempi vaiva mulla on tosiaan ollu sit tuo radi...

Luin tuon artikkelin. Huh, meneepä vaikeaksi! Leseistä saattaa siis saada LIIKAA kuituja, jotka aiheuttavat myös turvotusta ja ilmavaivoja.. mistä tässä nyt pitäisi sitten tietää, että syökö liikaa vai liian vähän kuituja? Kauheeta tasapainoilua. Leseitä artikkelissa ensin vähäteltiin, mutta lopussa sanottiin, että ne auttavat ummetukseen.

Ehkä mä nyt kokeilen jättää ne vehnäleseet pois, vaihdan puuron tavalliseen haudutettavaan versioon (enemmän täysjyvää), jatkan kuitenkin ruisleivän, hedelmien ja kasviksien syömistä.

Mun kokemuksen mukaan kasvikset ja juurekset + runsas veden juonti ovat ykkösiä ummetuksen helpottamisessa. Toki myös täysjyvä, mutta liiallisissa määrin se voikin sitten tehdä hallaa. Eli joka aterialle TUOREITA kasviksia, juureksia, hedelmiä (ei pelkkää banaania) tai marjoja. Etenkin kaksi ekana mainittua ovat tärkeitä. :)

Juu no banaani hedelmänä taitaa olla enemmänkin ummetuksen aiheuttaja, mulla ainakin...

Täällä todettu rypäleet ja omena hyväksi vatsalle, niin itselle kuin lapsellekin.

Voihan ummetus! Tämä inhottava vaiva alkanut täälläkin vaivaamaan.
Eilen ostin apteekista levolacia,kun tuntuu ettei enää kotikonstit auta.kokeiltu on kuitua ja vettä,liikuntaa ja kaikkea näiden väliltä.hermot meinasi mennä,kun maha niin kovalla,että aamulla oikein sattuu.illalla sitten vaivaa turvotus ja ihanat ilmavaivat! nyt ehkä jotain helpotusta havaittavissa.
mutta onhan nää raskausajan lääkitykset ihan naurettavia.mitään ei saa käyttää ja pitäis vaan kärsii kivuista jne. Voi v sanon minä. Tähänkin vaivaan olisi tehokkaampiakin litkuja saatavilla,mutta kun ei saa käyttää. Tietty sikiön parastahan tässä vaan ajatellaan,mutta joskus voisi ajatella myös äitiä!

Takaisin