Hopefull, gartsu ja nninja92: Mulla oli kans toi sama tukkoisuusvaiva esikoista odottaessa. Erityisesti yöt oli yhtä tuskaa, kun nenän kautta ei saanu henkeä ja suu auki nukkuessa kuivu suu. Sumutteita en uskaltanu käyttää ja suolaliuoksista ei ollu mitään apua. Sit sain neuvolasta vinkin muokata nukkumapaikka sellaiseksi, että ylävartalo on hieman koholla ja se kyllä auttoi. Ei menny nenä enää niin tukkoon, että ois häirinny nukkumista. Myös huoneilman kostuttamisesta saattaa joillekin kuulemma olla apua eli kannattaa koettaa sitäkin.
Laarapaara: Myös tuo ensimmäisen kolmanneksen hiustenlähtö tuli mulle viime raskaudessa tutuksi. Itse yhdistin sen silloin e-pillereiden käytön lopettamiseen, en varsinaisesti raskautumiseen, mutta tiedä häntä. Jätin pillerit pois toukokuussa ja tulin raskaaksi heinäkuussa ja samantien alkoi massiivinen karvakato. Ja toinen karvakato iski pian esikoisen syntymän jälkeen. Olin jostain lukenut, että imetys saattaisi aiheuttaa hiustenlähtöä ja siksi syytin siitä alkuun nimenomaan imetystä. Sitten kuulin eräältä kampaajalta, ettei se itse asiassa johtuisikaan imetyksestä, vaan siitä, ettei hiuksia raskausaikana juurikaan irtoa, mutta sitten raskauden jälkeen hiustilanne ikään kuin "normalisoituu". Eli raskausaikana hiukset siis tuuheutuvat, mutta sitten raskauden jälkeen niitä lähteekin "tuplaten". Mikä lienee sitten totuus...
Tässä raskaudessa vastaavia tukkoisuus- ja hiustenlähtöoireita ei ole ollut. Eikä myöskään aknea, joka sekin oli esikoista odottaessa riesana ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella. Sen sijaan nyt mulla on ollut ihan jäätävää pahoinvointia ja närästystä, joita taas viime raskaudessa ei ollu juuri ollenkaan. Enteilisköhän se sitten tyttöä tällä kertaa, kun esikoinen oli poika. :) Viime raskaudessa mulle ilmestyi myös linea negra likimain näillä viikoilla, mutta nyt sitäkään ei ainakaan vielä ole ilmaantunut...