Oireilua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tällä hetkellä oireena on jo ennestään pahentuneet suonikohjut ja niihin liittyvä turvotus. Niin kuin olisi puupökkelöt jalkoina. Tukisukat nyt ahkeraan käyttöön. Ei voi seistä paikallaan kovinkaan kauaa kun alkaa pakottaa. Aina kun vaan suinkin mahdollista, nostan kintut vaakaan.

Toinen oire on närästys, mikä on kuitenkin vielä niin hentoista että viikossa menee max viisi närästyslääkettä, kun 14 saisi ottaa tuota mitä syön.

Kolmantena oireena on pari päivää ollut häpyluun särky, mikä on kuitenkin ollut vielä vähäistä vaikkakin aika kivuliaita sykähdyksiä. Samoten tuntuu vihlaisuja ja kirvelyä emättimessä, mikä liittyy mun tietääkseni noihin liitoskipuihin.

Tsemppiä vaan kaikille oireiden kanssa.
 
Mulla kans alkaa alaselkä/lantio kipeytymään pahasti töissä. Edellisen viikon loman jälkeen pari päivää töissä on tuntunut tosi raskailta. Täytyy koittaa laittaa tukivyö päiviksi ja pitää tarkemmin huolta omasta ryhdistä, josko vielä pystyisi sinnittelemään. Ei oikein tuntus mukavalta jäädä vielä tässä vaiheessa sairaslomalle. Minä ku olin aivan ajatellut, että istumatyössä pystyisi olla pitkäänkin, mutta pitkä selkä, joka on vähä entuudestaankin herkkä kipeytymään pitkän istuskelun jälkeen ei oikeen oo enää hyvä työkaveri. 
 
Onko muilla muuten ollut päänsärkyä ja huonoa oloa? Itse olen säästynyt tosi vähillä pääkivuilla koko raskauden ajan, mutta nyt pari päivää ollut pää tosi kipeä. Kaverina on ollut huono olo, ei varsinaista närästystä, vaan ihan huono olo. 
 
Pippinen, musta tuntuu että mulla istuminen on nimenomaan se, mitä ei liikaa saa tehdä. Normaalisti työpäivän aikana seison ja kävelen aika paljon ja istun vähemmän, mutta nyt kun oli koeviikko ja istuin viikon verran sekä valvomassa että korjaamassa kokeita, meinasi selkä poksahtaa. Viimeiset päivät oli ihan järkyttävän kivuliaat. Nyt kun on pari päivää taas saanut olla "normaalisti", on selkäkin kunnossa.

Päänsärkyä kannattaa seurailla ja olla yhteydessä neuvolaan jos jatkuu, voi olla oire raskausmyrkytyksestä. Mulla tulee herkästi pää kipeäksi, jos juon liian vähän. Ja närästys ja ajoittainen aamuyökötys on palannut, mutta oksentamaan en ole onneksi enää joutunut. Syömisen kanssa pitää olla tarkkana, liikaa ei saa syödä kerralla, mutta toisaalta vähän väliä pitää syödä, ettei tule nälkä ja huono olo. Painokin on valitettavasti noususuunnassa... Ja öisin olen taas ruvennut heräämään nälkäisenä.

Muuten ei taida suuria vaivoja (vielä) olla. Jalat on iltaisin vähän väsyneet ja ehkä aavistuksen turvonneet, sukat jättää painaumat. En vaan ollenkaan tykkää tukisukista, joten yritän vielä hetken selvitä ilman.
 
Mulle on alkanu ilmaantua turvotuksia jalkoihin ja etenki sormiin. Kurjan tuntuset. :( Mut isoin ongelma mulla on koko alakerran särky ja jomotus, joka on läsnä koko ajan ku oon pystyssä/liikkeellä. Lisäks koskee selkää ja vihloo niin et jalat lähtee alta välillä. Vauva on ihan kamalan alhaalla ja painaa ihan älyttömästi tuonne alas koko ajan. Ja nivuset on ihan hurjan hellänä. Ja lonkatki meinaa lähteä sijoiltaan, joten päätin et kun mulla on tistaina sairaalalääkäri ni pyydän vähän saikkua. Töissä joudun seisomaan ja kumartelemaan tosi paljon, ja tuntuu et se on kun myrkkyä mulle nyt.... :/
 
Täällä on uutena oireena pukannut todella kurja ja inhottava vaiva, nimittäin limakalvojen kuivuus :(
Tekis mieli hyppiä ilkosillaan vaan kotona ku tuntuu et vaatteetki hankaa.. Muutaman päivän oon käyttäny sitä Ceridal Intim-öljyä, mut ainakaan vielä ei oo tehonnu, tuntuu ku koko alakerta olis ihan turvoksissa, au.
 
Mariannu, oot varmasti oikeassa tuosta istumisesta. Yritin nyt viime viikon lopulla kiinnittää vähän huomiota siihen, että kävin välillä kävelemässä ja laitoin aamulla raskaustukivyön. Nyt on työpäivän jälkeen tuntunut ainakin vähän helpommalta. :)

Päänsärystä sanoivat neuvolassakin, että sitä tulee seurailla varsinkin jos ilmenee näköhäiriöitä. Toivon mukaan on vain niska-hartiaseudun jumeja tai sitten oli sokerirasitustestin jälkimaininkeja.

Ihanaa kun lumet sulaa ja tekisi mieli ulkoilla ja lenkkeillä paljon, harmi että kroppa alkaa kertomaan ettei ihan niin paljo tarvis, just kun kelit paranee. :)
 
Mulla kans uus kiva oire....puutuvat lonkat öisin <3 eikä auta niin sitte mikään....muu kun selällään nukkuminen mut olikos siitä jotain "ohjetta" olemassa etteti sais vai ihan omien tuntemusten mukaan?
 
Neeuska, mulla oli tuo limakalvojen kuivuus ja turvotus ensioire hiivasta! Minäkin käytin Ceridal-öljyä ensin jonkun aikaa kunnes alko valkovuoto muuttua kokkareiseksi. Ostin hiivaan sen kapselin ja voidetta, turvotus hävis heti limakalvoilta eli voi myös viitata hiivaan. :( Toivottavasti ei kuitenkaan.

höpönlöpö, selällään nukkumistahan ei suositella oliko se rv 18 jälkeen mut omien tuntemusten mukaan ainakin. :)

Täällä on ajoittainen kuvotus palannu kehiin. Iltaisin varsinkin ollu. Samoin väsymys on jotain ihan hirveetä. Vaihdoin rautalääkkeenkin kun edellinen ei imeytyny ollenkaan.
Lisäksi turvotusta on tullu jalkoihin hieman. Sormet on silloin tällöin turvoksissa muttei onneksi jatkuvasti.
 
Neeuska, mulla oli tuo limakalvojen kuivuus ja turvotus ensioire hiivasta! Minäkin käytin Ceridal-öljyä ensin jonkun aikaa kunnes alko valkovuoto muuttua kokkareiseksi. Ostin hiivaan sen kapselin ja voidetta, turvotus hävis heti limakalvoilta eli voi myös viitata hiivaan. :( Toivottavasti ei kuitenkaan.

höpönlöpö, selällään nukkumistahan ei suositella oliko se rv 18 jälkeen mut omien tuntemusten mukaan ainakin. :)

Täällä on ajoittainen kuvotus palannu kehiin. Iltaisin varsinkin ollu. Samoin väsymys on jotain ihan hirveetä. Vaihdoin rautalääkkeenkin kun edellinen ei imeytyny ollenkaan.
Lisäksi turvotusta on tullu jalkoihin hieman. Sormet on silloin tällöin turvoksissa muttei onneksi jatkuvasti.
 
Mulla on ollut nyt tuota huonovointisuutta ("takahampaat kelluu yrjössä") ja päänsärkyä jonkin verran. Sahalaitanen välke ilmestyi näkökenttään myös viime viikolla, mä jotenkin aattelin että varmaan johtui auringon paisteesta, kun olin ulkoillut melkein 2 tuntia. Pitää lienee muistaa mainita asiasta ensi viikolla neuvolassa. Edelleen mulla vetää selän betoniksi lähes joka ilta ja lenkkeilyä piristää säännölliset harkkasupistukset. Että on vaivanen akka :D Mä luulin olevani ihan hyvässä kuosissa kun aloin tähän hommaan ja pyrkinyt olen monipuoliseen liikuntaan n.4 krt viikossa ja oikeaan ravitsemukseen. Mutta jotainhan tässä nyt menee päin prinkkalaa, kun alkaa kropasta loppumaan jerkku.


Niin joo, niitä liitoskipuja ei olekkaan ollut kohta kuukauteen, että jos ne vielä sais tähän, niin olis harvinaisen hyvä meininki! Voimia kanssasisaret, Tänään ****ttaa.

(Ihan turhaan marisen, kun kuitenkin vauva voi hyvin)
 
Mulla on ollut nyt tuota huonovointisuutta ("takahampaat kelluu yrjössä") ja päänsärkyä jonkin verran. Sahalaitanen välke ilmestyi näkökenttään myös viime viikolla, mä jotenkin aattelin että varmaan johtui auringon paisteesta, kun olin ulkoillut melkein 2 tuntia. Pitää lienee muistaa mainita asiasta ensi viikolla neuvolassa. Edelleen mulla vetää selän betoniksi lähes joka ilta ja lenkkeilyä piristää säännölliset harkkasupistukset. Että on vaivanen akka :D Mä luulin olevani ihan hyvässä kuosissa kun aloin tähän hommaan ja pyrkinyt olen monipuoliseen liikuntaan n.4 krt viikossa ja oikeaan ravitsemukseen. Mutta jotainhan tässä nyt menee päin prinkkalaa, kun alkaa kropasta loppumaan jerkku.


Niin joo, niitä liitoskipuja ei olekkaan ollut kohta kuukauteen, että jos ne vielä sais tähän, niin olis harvinaisen hyvä meininki! Voimia kanssasisaret, Tänään ****ttaa.

(Ihan turhaan marisen, kun kuitenkin vauva voi hyvin)
 
Tessa 2012 Kuulostaa migreenin oireilulta toi sahalaita välke näkökentässä..Kannattaa mainita tosiaan neuvolassa siitä. Itelläni on migreeni ollu teini-ikäsestä lähtien ja omalla kohalla oon parhaaks ennaltaehkäsyks havainnu hyvät aurinkolasit aurinkoisella säällä.. :) Suosittelen kokeilemaan jos tulee vielä näköhäiriöitä eikä oo aikasemmin ollu arskat mukana.. :)
 
No tuota mäkin ajattelin, vaikkakaan en ole koskaan migreenistä kärsinyt, mutta kyllä se juurikin sitä perinteistä sahalaita-oirekuvaa vastasi! Mä sain loppulomaksi lainaan oikein kunnon arskat, noi prisman 9,95e arskat ei ihan pelitä täällä lapin hangilla hiihellessä :)
 
Juuri lenkiltä tulleena; harjoitussupistuksia ja jatkuva pissahätä lenkkiseuralaisina. Olo ei ole läheskään yhtä kevyt, notkea ja ketterä; vatsa alkaa todella rv 26 painaa. Muuten olo on ollut oikein hyvä, liikunta vaan pitää selkeästi vaihtaa kevyempään (juoksu houkuttelisi näin keväällä, mutta jätettävä juoksut tuonnemmaksi :) )

Mä en ole kuulllutkaan etteikö rv 18 jälkeen selällään nukkumista suositella. Itse nukun kyljelläni ja herään usein selälleni kääntyneenä. Lienee itselle luonteva asento nukkua...?
 
Minulle viimeks juuri neuvolassa lääkäri sanoin tuosta liian pitkään selällä olemisesta ettei sais olla. Kuulema vaikka äidistä tuntuis hyvältä niin vauvalle ei oo välttämättä hyväks. Itse tykkään olla selällee koska hartiat on niin kipeät ja kyljellä ollessa menevät vielä kipeemmiks. Tuon lääkärin sanomisen jälkeen oon kuitenkin ihan säikähtänyt kun oon yöllä selälleen herännyt.
 
Kukkainen Tuo oli mulle ihan uus juttu, että selällään olo ois vauvalle jotenki haitallista.. :think005 Sen oon lukenu, että kun makaa selällään nii kohtu painaa jotain isoo verisuonta mikä kuljettaa verta jaloista sydämeen. Ja se suonen painuminen saattaa aiheuttaa suonikohjuja ja jopa huimausta kun veren virtaus jaloista pois päin vaikeutuu..
 
Suhwi Joo minäkin oon lukenut juuri noin mutta se lääkäri väitti tuollasta ja tosiaan sen jälkeen oon pelännyt selälleen olemista. En tiiä mikä peruste sillä lääkärillä oli tuohon väitteeseensä. Harmittaa ihan etten älynnyt pyytää tarkennusta viikko sitten :/

Tuntuu että tästäkin asiasta on monenlaista tietoa kun toisessa paikassa sanotaan toista ja toisessa toista. Mitenhän tuo asia oikeesti on? :)
 
- Saako raskausaikana nukkua selällään?

Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista.

http://www.aitiysneuvola.fi/fi_FI/usein_kysyttya
 
^ tuon minäkin kävin eilen lukasemassa, kun aloin illasta pohtimaan että miten päin tässä nyt sitten nukkuisi :D
 
Takaisin
Top