Oireilua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nygr86, mulla oli nuo kivuttomatkin supistukset aiheuttaneet muutoksia kohdun kaulalla, joten soittelisin kyllä kanssa neuvolaan ja haluaisin päästä näytille oman mielenrauhan vuoksi. Ei ilmeisesti ole mitenkään epänormaalia näillä viikoilla tuo supistelu ja välttämättä muutoksetkaan. Meille kuitenkin neuvolassa sanottiin, että 15 supistusta päivässäkin on jo aika paljon. Niimpä tässä on nyt sitten huilattu sairaslomalla pian pari viikkoa ja omaan tahtiin kun on saanut tehdä, niin supistukset on jäänyt lähes kokonaan pois. Ehkä sitä on löytänyt sopivan tahdin puuhastella tai sitten lepo on auttanut ja enää ei ole iltaisin niin väsynyt töiden takia. Mulla supistuksia tuli lähinnä iltasin ja puuhatessa, levossa ei lainkaan. Ihania kesäpäiviä kaikille, näillä keleillä alkaa jo tarkenemaan hyvin tämän mahan kanssa. :D
 
Täällä ol viime viikolla to-pe menkkamaista jomotusta alavatsassa..Tietty hätäpäissäni laitoin neukkutätille sähköpostia asiasta ja kyselin pitäskö ottaa enempi lepiä vai miten toimia. Se sit vastaskin sunnuntaina(?!) ettei pitäs olla mitää vakavaa, että elimistö alkaa vaan totuttautua synnytykseen. Soitti sit eilen ja sano, että jos kuitenki vähä vähemmällä kiireellä höntäis viel tän viikon ja sit ens viikosta eteenpäin saa tohottaa vaikka tukka putkella jos siltä tuntuu. :) Sit on ilmaantunu semmosta "kivaa" pistelyä virtsaputkeen..Onko muilla ollu semmosta?En tiiä painaako tuo vauveli jotenki jotain tuolla alakerrassa mut yleensä se pistävä tunne tulee ku se jotenki myllää tuolla mahassa..Ei tunnu kivalta ei.. o_O

Ihme kyllä mulla ei noita harkkasuppareita(kaan) oo ilmaantunu..Iha satunnaisesti menee vatta pinkeeks mut ei tunnu ees mitenkään kovin pahalta, eikä tosiaankaan tee kipeetä..
 
Joo, kyllä neuvolaan kannattaa aina soittaa, jos itseä yhtään mikään epäilyttää, sitä vartenhan ne "tädit" siellä on. Hyvää palvelua kyllä Suhwin neuvolasta, kun sunnuntainakin saa spostiin vastauksen :).

Mulla on ollut tosi paljon parempi olo kuin edelliset pari päivää, on supistellut paljon vähemmän, vaikka touhua on riittänyt. Johtuneeko siitä että yöt olen nukkunut vähän paremmin, kun kakkosen yskä on hellittänyt hieman. Musta tuntuu että levossa supistelee enemmän, se voi tietysti johtua myös siitä että silloin kerkeän kiinnittää asiaan huomiota. Ja pari päivää tuntui että vauva liikkuukin vähemmän, mutta tänään on muksinut menemään senkin edestä. Perjantaina vuorossa neuvola ja ensi maanantaina taas kasvukontrolli Naikkarilla, toivotaan että tytsy kasvaa yhä hyvin. Ja ensi viikko enää töitä! Aika mahtavaa. Ja tänään poksui taas viikot, nyt 33+0 ja vauvan syntymään maksimissaan 6 viikkoa ja kaksi päivää :).
 
Onko muilla ollut nenän limakalvojen kuivumista? Mulla on nyt pari päivää nenän limakalvot olleet inhottavan kuivat ja on aivastuttanut. Ajattelin kysyä tänään neuvolassa, että onko jotain nenäsumutetta, joka kosteuttaisi vain, jota voisi käyttää myös raskauden aikana. Viheliäinen vaiva. Mulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista allergiaa ja suvussakaan ei allergioita kummemmin ole, mutta voikohan raskaus herkistää siitepölylle? Nythän tuo kausi taitaa olla pahimmillaan.
 
Pippinen: mulla oli nenän limakalvot todella kuivat koko alku- ja keskiraskauden. En muista lääkkeen tarkkaa nimeä, mutta mulla oli sellaista Ratiopharmin kosteuttavaa nenäsumutetta joka soveltui myös vatsasyntyneille ja sopi myös raskausaikana käytettäväksi. Siinä ei siis mitään lääkeainetta vaan pelkästään kosteutti limakalvoja. Sain siitä ainakin vähän apua. Lisäksi käytin toisinaan seesamiöljyä, mutta siitä en huomannut suurta apua.

Onko teillä muilla ollut kutinaa kämmenissä? Sehän kun voi olla merkki raskaushepatoosista ja alkaa usein vasta näin loppuraskaudessa. Mulla on tänään kutissut kämmenet jonkun verran ja mietin että pitääkö tässä heti ruveta hysteeriseksi ja soitella neuvolaan. Ajattelin nyt kuitenkin katsoa tilannetta ainakin huomisiltaan ja soitella sitten jos kutina pahenee tai sitä tulee muuallekin. Kutina kämmenissä on sellaista pientä eli ei nyt tarvitse jatkuvasti raapia. Kokemuksia kenelläkään?

Pääsin myös eilisestä alkaen kerhoon - minuakin närästää. En ole koskaan aiemmin tiennyt miltä se tuntuu, mutta nyt tiedän. Inhottava vaiva, mutta onneksi tuli nyt vasta näin loppuraskaudesta. Ehkä tämän ajan kestää... Joillain kun riesana pidemmän aikaa. Ja onneksi Rennie vähän helpottaa.
 
Onko muilla oireena EPÄMUKAVUUS!?
tuntuu että välillä on ihan kaikki mahdolliset raskausoireet ja nyt lopussa kaikki on nii epämukavaa :(
On pahaa oloa, närästystä 24/7, selkäkipua, kolotusta ja vihlaisuja koko mahan alueella vuorotellen, puutuneita raajoja, kutinaa ihossa, päänsärkyä melkeen päivittäin, kipeä peräpukama, vääääsyyymyyyyssss, kuumuus ja hikoileminen ja vielä vauva perätilassa ja jatkuva pissahätä :( kurjuus ja valivali...
Mut Valitteluhan helpottaa oloa vähän :) mutta voi mies parka, on sillä kestettävää nyt
 
En tiedä lasketaanko oireiluksi, mutta mua ärsyttää se etten pysty ahtamaan itseeni yhtä paljon ruokaa kuin aikaisemmin! Rakastan hyvää ruokaa, ja teen aina hyvää ruokaa, jota haluan myös syödä kunnolla. Mutta mahaan ei vain yksinkertaisesti mahdu! :D Ärsyttää syödä kuin pikkulapsi, joka jaksaa hädin tuskin syödä yhtä keittokupillista. Ja en taas ole sellainen "vähän väliä puputtaja" vaan haluan syödä pari kertaa päivässä kunnolla.
Muita "syömishäiriöisiä"? :D
 
joo täällä kans sama :) onha se vähä ärsyttävää varsinkin kun syö tottumuksesta normi annoksen ja sitten tulee iha hirvee paha olo ja maha turpoaa vieläkin isommaksi eikä taho saada henkeä. Pitäis muistaa että on jo niin täynnä vauvaa ettei vaan mahdu.
 
Pippinen, minulla on normaalistikin, siis ilman raskautta, todella kuivat limakalvot varsinkin talvella. Käytän apteekista ostettua Naso seesamiöljynenäsumutetta ja se auttaa. Kannattaa ainakin kokeilla, siinä ei ole mitään lääke- tai lisäaineita, vaan 100 % seesamiöljyä, ja iso plussa on että se ei maistu juuri millekään vaikka tulisi vähän suuhunkin. Ennen käytin A-vita nenätippoja ja nekin toimi ihan hyvin,mutta ne pitää säilyttää jääkaapissa mikä on vähän hankalaa jos laittaa illalla sängyssä..

Ancy, minuakin ärsyttää kun en pysty syömään yhtä paljon ruokaa kuin ennen, ei vain yksinkertaisesti mahdu!! Sit on heti nälkä uudestaan ja taas pitää syödä jotain pientä. Ja pikkasen ärsyttää sitten vielä kun appiukki jokaikinen kerta kun ollaan heillä syömässä sanoo "ota nyt vielä toinen annos vauvalle!" eikä millään tahdo ymmärtää kun sanon että ei yksinkertaisesti mahdu!!! Kyllä minä söisin jos pystyisin.

Niin ja niistä supistuksista. Pääsin tänään vihdoinkin neuvolalääkärille, kohdunkaulalla ei vielä näkynyt muutoksia, mutta hän oli kuitenkin sitä mieltä että nyt saikulle lepäämään. Eli sain saikkua 3vkoa, siis äitiyslomaan asti. Nyt on vähän outo olo, ei ole yläasteen jälkeen ollut näin pitkää "lomaa", joten vaatii kyllä totuttelua..
 
nygr86:
Tuohon oon kanssa törmännyt, varsinkin anoppilassa: "Kyllähän sun nyt herranjumala täytyy syödä enemmän että lapsi kasvaa!"
 
Mää oon törmänny lähinnä siihen kun kaikki ihmettelee, että miten syön niin paljon! :DSyönkin kyllä, pakko laskee kaloreita että pysyn ees siinä 2000-2500 per päivä. Ettei mee ihan älyttömyyksiin ja paino rupia nousee liikaa. Söisin vaikka 4000 kaloria päivässä (iha normiruoalla) jos antaisin itteni. Mulla ei oo vielä vauva vieny vatsalaukulta tilaa, varmaan majailee niin alhaalla. Ruokahalua se on kyllä lisännyt. :D Mulla tuntuu ettei oo mitään rajoja syömisten suhteen. Syön siis ihan normaali kotiruokaa täysjyvää, hedelmiä, leipää, salaattia, ym liikaa. Ja sitä oikeesti menis ihan rajattomasti jossen rajoittais itte. En vaan tajua että mihin ne kaikki mahtuu, kun ei oikein tuo maha toimi ku kerran viikosa. Outoa.
 
Täällä on ollut taas supistelu-päivä. Tuntuu että töissäkin kävelin varpaillani, kun koko ajan supistus päällä. Tässä illalla tullut taas pari kivuliaampaa. Ensi viikko olisi enää töitä ja toivon todella, että saan vielä sen verran töissä jatkaa. Ei sillä että elämä yhtään helpottaisi sen jälkeen, pojat kun jää mun kanssa lomalle ensi viikon jälkeen, eli sittenhän sitä vasta pitäisikin jaksaa!

Täälläkään ruokaa ei mahdu mahaan normaaliin malliin. Yritän syödä maltillisesti, mutta huomaan myös usein ruuan jälkeen olevani ihan liian ähky ja sitten ahdistaa. No, herkuttelu on onneksi jäänyt lähes täysin, kun kunnon ruokaa (ja ruisleipää) tekee enemmän mieli ja sen jälkeen ei pysty edes karkkia syömään, vaikka sitä kaapista löytyisi.

Pippinen, mulla on myös käytössä tuo Ratiopharmin nenäsuihke, joka vaan kosteuttaa nenän limakalvoja. Olen jo useamman kuukauden kärsinyt tukkoisesta ja kuivasta nenästä ja ilman tuota nenäsuihketta verta tulee nenästä melkein joka päivä.

Alkaako muilla vauva tuntua jo "isolta"? Mä tunnen tytsyn pepun tuossa oikealla puolella koko ajan (ja sitä tuleekin pitkin päivää siliteltyä :)) ja jalka on yleensä vasemmalla puolella ja sitäkin voi silitellä ja tuuppia, tosin vetäsee sen yleensä aina silloin äkkiä pois. Jotenkin mietin että olenko mä oikeasti aikaisemmissa raskauksissa jo näin aikaisin tuntenut vauvan mahan läpi noin selvästi? Onneksi maanantaina on taas ultra, jos vaikka lapsivettä sattuisikin olemaan vähän. Huomenna neuvola.

Jeps, pakko suunnata nukkumaan, kakkonen yskii yhä joka yö noin tunnin pätkän. Sylissä saapi pitää ja Ventolineä hengitellään ja sitten taas nukkuu rauhassa lopun yötä. Onneksi pojat menevät mummolaan yökylään pe-la yöksi :).
 
Pakko oli Mariannulle kommentoida, että meidän neiti majailee aivan samanlaisessa asennossa nykyään. Pyllyään nostaa oikealla puolella ahkerasti välillä niinkin ylös, että on vaikea hengittää. :) Meillä on tullut jalkojen silittelystä ja kevyestä työntelemisestä leikki. :) Iltaisin painelen tytsyn jalkapohjia, jolloin hän töytäisee aina takaisin. :) Joskus yltyy villiksikin muksimiseksi, jolloin meinaa tulla kyljestä läpi koko tyttö. :)

Viime yönä menin sitten näkemään unta tuuhea tukkaisesta pojasta, joka meille tänään syntyisi.
 
Kiitos nenäsumutevinkeistä kaikille! :) Täytynee käydä apteekissa, jos tästä nyt ei yhtään helpota. Tänään on kyllä ollut jo parempi, joten toivottavasti helpottaisi nyt.

Nygr86 tsemppiä kotona olemisen totutteluun!

Mulla tää kotona olemiseen totuttelu ei oo ollut kovin ruususta. Mies on paljon töissä tähän aikaan vuodesta, joten päivät tuntuu olevan vielä pitempiä. Joka päivälle pitäisi koittaa keksiä jotain pientä, niin vähän pysyisi rutiineissa kiinni. Kuitenkaan liian paljokaan ei voi tehä, koska se kostautuu sitten taas illalla uupumisena ja seuraavana päivänäkin vielä väsymyksenä. Välillä on hankala taas tarttua mihinkään puuhaan, kun aikaa tuntuu olevan loputtomasti. Kaiken voi siirtää seuraavalle päivälle. Mielialatkin on ollu sen mukasia ja vaihtelee hyvästä kovin itkuseen oloon. Onneksi koiran kanssa ulkoilu aina vähän piristää, joten eiköhän se tästä. :)
 
Täällä vauva on ilmeisesti kans peppu pystyssä, mutta tossa vasemmalla just kylkiluiden alla. :) Luulin pitkään, että pää se siinä pyörii, mutta neuvolassa tunnustelivat pään olevan ihan tuolla häpyluun tuntumassa ja tavallaan hyvin "syvällä" tuolla ns. selkäpuolella. En kylläkään ite löydä päätä vaikka nätisti painelen...Neuvolassa onki tosin tädillä/lääkärillä aina vähä ronskimmat otteet, niin saa kai ne vaikka nenästä napattua kiinni jos oikeen haluaa. :)

Vaivoihin: Kylkikipu jatkuu edelleen. Tuntuu tossa ihan just sydämen alapuolella ja on tuntunut koko raskauden ajan. Mitään ne ei ole osannut neuvolassakaan tehdä asialle, joten näillä nyt mennään. Muuta vaivaa ei juurikaan onneks ole ollu. (Lue: Peräpukama, väsymys, kiukku, älytön painonnousu) :D Muuten kaikki hyvin. Innolla odotan jo synnytystä. Ihanaa!!

Ällövaroitus: Noissa alapään eritteissä oon huomannu viimeaikoina tapahtuneen jotain muutoksia...Muuten kaikki on niinku ennen raskauttakin eli ei sen runsaampia valkovuotoja tms.,mutta nyt yhtäkkiä pari kertaa pitempiä aikoja pöntöllä istuessani oon huomannut valuttaneeni porsliinille jotain limaa...En usko sen olevan limatulppaa vielä, ku se väri on ihan tasaisen vaaleaa (Oon käsittäny limatulpan olevan yleensä verijuovaista tms.) Tää muistuttaa hyvinhyvin paljon siemennestettä ulkonäöltään. Kenelläkään samaa "ongelmaa"? Ei siis ilmene millonkaan muullon, ku sillon vaan, kun on hetken istunu ponnistelemassa toisesta rööristä, niin sillon alkaa toinen falskaan tätä kummaa tavaraa. :)
 
mulle mahtuis kyl ruokaa vaikkei ois nälän tunnettakaa :D
vauva on tällä hetkellä 2851g ja kyllä se alkaa jo tuntumaankin tossa selkeesti ettei siellä enää mikää pikkukaveri asusta...
ja joo, täälläkin kyllä lorahtaa pönttöön tollasta, luen sen valkovuodoks. Jotenkin sitä on tulee taas tosi paljon :(

Meillä on kans likka vaihteeks kipeenä, just oli se vesirokko ja nyt sit eilen nousi kuume ja se toissayönä oksensi limaa, viime yönä vaan huuteli pissahätää ja janoo ja tänään sitten iski vielä silmätulehduskin... Eipä taida olla toivoo että sais ens yönäkään nukkua koko yötä rauhassa... Huomenna ois sitten sen 3v-synttärikahvit.
 
janjan, suurin osa noista oireista vaivaa täälläkin. Pahimpina kuitenkin närästys, selkäkipu, väsymys ja jatkuva kuumuus. Välillä on vaikea löytää asentoa, jossa olisi hyvä olla.
Yöt menee usein vessassa juosten, miehen kuorsausta kuunnellen ja kaikkea mahdollista ja mahdotonta miettiessä. Öisin on myös lähes poikkeuksetta kuuma, mutta tuuletin auttaa silloin. :)
 
Hei kuinka te muut olette urheilleet raskauden aikana?? Vaikka olen aiemmin liikkunut jonkin verran, on kaikki urheilu mammajoogaa lukuunottamatta ollut mahdotonta. Siis liitoskivut alkoivat joskus rv 18 ja kävelykin on välillä tuntunut toooodella vastenmieliseltä.

Ehkä otin tämän vain turhan pahasti itseeni, mutta eräs matami mainitsi tuossa, että ei olisi selkäkipuja ja liitoskipuja jos olisin pitänyt kuntoilusta huolta koko raskauden ajan. HÄN juoksi vielä viikko ennen synnytystä! Pisti veren niin kiehumaan. Samalla pidän nyt itseäni aivan täytenä laiskimuksena ja vetelyksenä. Painoa on muuten tullut 32 raskausviikon aikana 6kg, etten nyt ihan ole päästänyt itseäni löysäksi.
 
Itse olen onnekkaana pystynyt liikkumaan hyvinkin viime viikkoihin asti, kävin toukokuun alkuun jumpassa, koko ajan olen lenkkeillyt ja pyöräillyt päivittäin. Näitä olen tehnyt siis hyvän kunnon ylläpitimiksi, en verenmakua suussa. Nyt tahti ja vauhti on parin viime viikon aikana hidastunut, koska supistuksia tulee liikkuessa koko ajan, hissukseen liikun ja pysähdyn kokonaan supparin aikana. Joku päivä oli tällä viikolla semmoinen, etten jaksanut kuin maata sohvalla. Mutta seuraavina päivinä jo jaksoi taas enemmän.

Itse aattelisin, että jokainen tekee oman jaksamisen ja omien tuntemustensa mukaan. Sama asia ravinnon suhteen. Hyvä pitää omaa kuntoaan yllä ja aineenvaihduntaansa liikkeessä pienestikin liikkumalla, mutta jos tekee kovin kipeää tai supistukset yltyy tai ei vaan jaksa, niin parempi kuunnella aidosti omaa kroppaansa. Tapa liikkua ja tehdä, joka on itselle hyvä (henkisellä ja fyysisellä tasolla), ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan.

Nonnuli: Jokainen raskaus on ainutlaatuinen, itseäsi kuuntelemalla ja kunnioittamalla olet kaukana laiskimuksesta ja vetelyksestä.
 
Täälläpä ei paljoa enää ees kävellä :( Hyvä ku en tippunu rappiksen portaissa ku ilmeisesti liitoskivut säteili toiseen sisäreiteen niin et meinas jalat mennä alta... Piti viettää päivä messuilla, mut siellä roikuin suurimman osan ajasta vaunuissa kiinni irvistellen kun joku iski puukkoa tonne alakertaan niin kovaa et seki säteili reisiin ja perseeseen!
Ja vuoronperään supisteli ja jomotteli/viilsi alaselkää :(

Onhan noita harkkasuppareita ollu tähänki asti aika runsaasti (esikosta ei ollu ollenkaan) Mut nää kivut oli tänään ekaa kertaa sellasia jotka pisti irvistää...

En tiedä voisko vauvan pää kiinnittyä tälläsien kipujen kera vai mistähän johtuu?:/
 
Takaisin
Top