Oireilua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onpas tutun kuuloisia oireita :) Mulla myös tuota, että keuhkoja ei saa vedettyä ihan täyteen ilmaa, ja kävelylenkillä pitää välillä taapertaa pingiivityylillä kuin hidastetussa filmissä... Ja kenkien laittaminen jalkaan alkaa olemaan jo vaikeaa :/ Mutta ainoa vaiva, joka oikeasti haittaa on se, kun tällä viikolla yhtenä päivänä töissä rupesi pistämään tuonne toisen kankun päälle ihan hirveästi! Liekö ollut sitten iskiaskipua? Pitää tiistaina neuvolakäynnillä tuosta jutella. Joka askeleella pisti tosi ilkeästi, mutta meni onneksi ohi kuitenkin kun vähän löysäsin tahtia töissä... Toivottavasti ei tule jatkuvaksi tuommoinen kipu!
 
Mulla vaan kanssa lisääntyy kaiken maailman kivut ja säryt, lauantaina en pystynyt kävelemään kun sattui niin paljon tuohon alavatsaan vasemmalle puolelle johonkin lantioluun(?) kohdalle, ja kyljet on kipeät. Lisäksi en saa myöskään henkeä ja lenkkeilyt on taidettu lenkkeillä mun osaltani:D kengät on kans vaikea laittaa jalkaan muuten! Totesin juuri miehelleni että hän saakin kohta olla täällä valmiudessa laittaa mulle kengät jalkaan:D

plus mulla on ihan hirveä ummetus. äh.
 
Nyt ku pahoinvointi on jättäny mut rauhaan,ni appajee..eiköhän tilalle oo tullu ihan helvetillinen käsien puutuminen...Meinaa ihan järki lähteä,ku kädet on koko ajan ihan puuduksissa.Oikea käsi on pahempi; öisin sitä särkee välillä niin hirveästi,että itku meinaa tulla. Ei auta käsien heiluttelu,ei hieronta eikä nyrkkiin puristelu..........
 
Voi ei, tuo käsien puutuminen on kyllä niin inhottavaa :( Itsellä oli sitä johtuen rannekanavan ahtaudesta, sulla varmaan niskan tai selän jumista, jos on vasta raskauden myötä ilmennyt. Tässä yksi tosi tehokas venytyskeino: http://www.jarmosalow.com/sivut/wp-content/uploads/2011/09/jarmo-031v.jpg Ei auta kyllä siihen syyhyn, mutta oireeseen on hyvä. Ainakin itsellä kun keskellä yötä heräsin itkeä tihrustamaan jomottavaa rannetta, niin tuo liike laittoi veret taas kiertämään!
 
Mulla toi käsien puutuminen on ollu ongelmana jo ennen raskautta,mutta ei vaan oo saanu tohtorit selville,että mistä se johtuu...
Oon yrittäny vääntää käsiä ties miten solmuun,jotta ne venyis,mutta eipä vain auta..Karsee tunne ku koko ajan on sormissa sellanen pistelevä tunne :/

Toinen tämän hetkinen hermoja kiristävä ongelma on tuo mahan oikealla puolella oleva kinnaava kipu...Mitään ei sais tehä tai heti alkaa taas joku lihas pistämään hanttiin..tai ainaki mä oletan,että se on lihas ku se kinnaava kipu tuntuu vain toisella puolella ja loppuu heti ku heitän selälleni sänkyyn...
 
Ootko SussuRiina kokeillut tuohon kinnaavaan kipuun Magnesiumia? Mulle tuli just samanlaisia ja samaan aikaan pohkeet meinas krampata ihan hirveesti. Molemmat loppui kuin seinään, kun alotin neuvolan tädin neuvosta syömään magnesiumia. Siihen asti söin pelkkää MutiTabsin raskaus ja imetys-monivitamiinia, mutta tuossa magnesiumin määrä ei oo riittävä. 
 
Apuva! Mulla tuli nyt aamulla ulosteen mukana verta. Onkohan jotain vakavaa vai voisiko olla jotain "sisäisiä peräpukamia", jotka kai aika tyypillisiäkin....? Mulla on koko raskausajan ollut maha kovalla vaikkakin joka päivä jotain tulee pihalle... en nyt kuitenkaan siis ihmettelisi noita peräpukamiakaan koska ei vatsa normaalisti toimi kuten ennen raskautta. Ja nyt oli vähän isompi rutistus pöntöllä. Kiva tälllaisia täällä selostaa, sori kaikille Mitään kipua, pukamia ei tunnu ulospäin. Onko kellään ollut samanlaista? Neuvolaankaan kun ei tänään voi soittaa. Pitäisiköhän hätääntyä...
 
Snuikkeli, luulen että ihan vaarattomia peräpukamia ovat vaan jos vatsa vielä kovalla ollut pitkän aikaan:) Mulla kans vatsa ei oikeen oo toiminut ja oon saanut riesakseni yhden pukaman sen takia:/ Ei ole kans kipeä eikä mitään muutakaan. Pitäisi vaan yrittää syödä ruokia jotka parantaa vatsan toimivuutta, mutta mulla ei tunnu auttavan ei sitten mikään:D Ja voihan se kova uloste aiheuttaa ihan vaan haavaumiakin.. Ällöttävää mutta ei sille mitään voi kun tällaiset vaivat riesakseen saa raskauden aikana:D
 
Juma, mikä ummetus... Kestänyt jo joulukuun alusta saakka, mutta nyt  kun ei ole käynyt yli 1,5 viikkoon vessassa, niin rupee tuntumaan, että ei voi enää kohta syödä (tuntuu, että rupeaa oksettamaan kun ei enää mahdu mitään). Sallitut eri ulostelääkkeet, raakaravinto, luumu, kuitulisät, vedenjuominen, liikunta ym. tullut talven aikana kokeiltua ihan pidempinä ajanjaksoina ja normiruokavalio on "vatsaystävällinen", mutta minkäänlaista vaikutusta ei ole ollut... Ihan järkyttävää. Saisi edes hetken helpotuksen.
 
voi sua Kii :( inha tuo ummetus :( mulla oli kans esikoista odottaessa tuollanen mutta sain helpotusta kuivatuista aprikooseista ja sellaisista luomuversioista jossa ei ole mitää muuta aineita....no mut jos oot jo koittanut niitäkin niin sit mä en ainakaan osaa jelpata. toivottavasti ajan kanssa helpottaa tuokin kurja vaiva :/
 
Kannattaa ostaa peräruiskeita apteekista. Itellä ummetus laukaisi joku viikko sitten supistuksia, ja ne eivät todellakaan olleet mitään kivuttomia.
Saat ainakin mahan toimimaan väliaikaisesti. Itsellä on kans tosi pahaa ummetusta, ollut jo ennen raskautta. Maha ei välttämättä toimi viikkoon, ja se on ihan normaalia. Olo on tukala, mutta mitään ei tuu ulos vaikka mitä tekis. En oo syöny vuosiin muuta ku täysjyväviljaa, luumut on kokeiltu, vihannekset, vedenjuonti ei mikään auta. Mämmi autto nyt pääsiäisenä, ja toinen pikaapu on juustosnacsut joilla saan aina vatsan toimimaan. :D ja jos pääsee erittäin pahaksi, niin noita peräruiskeita. Ei mee ku 5 misnaa ku suoli tyhjenee.
 
Ummetus ei kuullosta kivalta :( Toivottavasti siihen löytyy jotain apua niin olo helppottuisi. Minulla on riesana huimaamista ja pyörtymistä. Onneks ei ole tässä raskaudessa mennyt kuin pari kertaa siihen että meinaa pyrötyä. Huimaaminen kuitenkin tuntuu tosi inhottavalle kun meinaa yleisillä paikoilla paniikkikin iskeä että mitä teen etten vaan pyörry.
 
Neuvolasta sain ajan lääkärille ummetuksen takia, torstaina sit sinne. Neuvolantäti sanoi, ettei mun tähän raskauteen koko ajan kuulunut viikonkaan ulostusväli ole normaali. Varmaan saan jonkun reseptilääkkeen ja kuulemma "tutkitaan" asiaa, nice.. Tulisi nopeesti torstai tai mieluummin tapahtuisi jonkin sortin ihme.
 
Itse syön magnesiumia iltaisin reilusti (ei vetele suonta ja ramasee kivasti) JA syön 3-4 tl päivässä kookosöljyä :) Ei ummeta :D Varovasti ton kookosrasvan kanssa aluksi! ;) Voi toimia maha liiankin kanssa.
 
Mulla vaivaa alaselkä ja lantion seutu. Kipeänä melkein jatkuvasti, paikallaan seisominen on pahinta (nojaan liikaa taaksepäin joten selkä on mutkalla..) istua pitäisi selkä suorana ja jalat tasasesti, eikä mitään risti-istuntaa tai muuta, ku selkä ja lantio huutaa olemassaoloaan. Väsymys onneksi on väistynyt, olen ollut jo parisen viikkoo pirteänä. Mutta iltaisin on nukahtamisvaikeuksia (toivottavasti ei kohta tule väsymys takaisin), pyörin vaan monta tuntia sängyssä, vaikka nukuttais. Meillä on ehkä mukavia muutoksia tulossa kevään aikana, joten jännittää ja odotan innolla lumien sulamista, että saattaa vaikuttaa nukahtamiseen tämä into ja odotus..
 
Just kätilön kanssa keskustelin tosta ummetuksesta ja sain seuraavia neuvoja: Eli liikuntaa,paljon vettä,yöksi luumuja vesilasiin likoamaan ja aamulla kaikki naamariin,leseitä jogurttiin,ruispuuroa,Levolacia ,mandariinejä,omppuja,kiiwejä jne. jne.
Kaikkea ei varmaan kantsi ottaa samana päivänä tai voi olla että pörähtää pöksyyn :D :D
 
Itsellä lähti kyllä aika hyvin vatsa toimimaan kun tein pienen hedelmäcoctailin itselleni:D laitoin siihen banaania, kiiwiä, omenaa ja viinirypäleitä. söin niitä sitten aika reilulla kädellä ja hetken päästä vatsassa kiersi ihan hulluna! no, tiedänpä mitä teen jos iskee taas hirveä ummetus:D

Mulla sama kun miimu86lla, alaselkä kipeänä ja varsinkin vasen lonkka. ärsyttää:/
 
Mulla on kans alkanut tuo selkä vihoitella :/ se on kyllä kurjaa ja lisää vaan ärtyisyyttä :/ ja sit mulla on toi iskiaskin taas alkanut kiukutella mun kanssa kilpaa,vetää välillä niin pakaranpäälle että pahaa tekee :( ei voi kun hammasta purra ja yrittää venytellä ahkerammin <3
 
Pahoinvointi loppui joskus viikoilla 16-17, mutta tuli nyt takaisin viikolla 25, onneksi kuitenkin lievempänä ja olen nyt toistaiseksi selvinnyt kolmella oksennuskerralla (anteeksi ällöttävät yksityiskohdat!) Johtuu luultavasti siitä kun maha on nyt niin iso että mahalaukku on kauhean korkealla jo ja närästys on päivittäistä..

Uutena oireena on myös tullut hengästyminen, eli hengästyn jo vessassa käymisestä! Tämäkin johtunee siitä että maha painaa kuhkoja ja keuhkojen kapasiteetti on näin ollen pienentynyt. Olen hyvin lyhyt (150 cm) joten vaikutus on varmaan tästäkin syystä erittäin voimakas...

Olen täällä lukenut että monella on mielialavaihteluita, mutta muilla näyttäisi olevan enemmän kiukuttelua kuin minulla.. Itselläni on enemmänkin alakuloisuutta aina välillä ja mies on jopa epäillyt että minulla olisi kiliprauhasen vajaatoiminta, mutta hän varmaan vaan keksi sen kun siitä oli lehdessä juttu pari viikkoa sitten.. Eiköhän tämä alakuloisuuskin voi johtua ihan vaan raskaudesta, vai...?
 
Täällä ei kärsitä ummetuksesta (ainakaan vielä), mutta tuo MAGNESIUM on kyllä oikein hyvä apu siihen. Illalla kun otat, niin kyllä aamulla vatsa toimii, eikä tule kramppeja/ suonenvetojakaan niin helposti.

KÄSIEN PUUTUMINEN sen sijaan...ai ja voi, se on tullut tutuksi!
Helpottaa kuulemma/toivottavasti synnytyksen jälkeen, joten sitä odotellessa....

Lisäksi mulla oireilee suu--eli ikenet vuotaa verta herkemmin ja vähänväliä on aftaa tms haavaumaa jossain päin suuta. Vanha kansa hoitaa aftoja suolavedellä purkuttelemalla, ja se onkin hyvä keino, helpottaa, ainakin hetkellisesti :)

Viikot 27+6, tyttönen masussa :) ekaa odotan.
 
Takaisin
Top