Oireilua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla edelleen joka päivä vatsakipuja joka päivä ja selkää särkee, nyt pystyin jo ottamaan tukivyön käyttöön, ku maha alkaa näkyä,. joudun perjantaina kättärille käydä ku oli outoja vuotoa ja noita mahakipuja.

Mä epäilen, että pieniä liikkeitä tuntenut, mutta en ole varma, seuraava neuvola vast 19.2 toivon,. että tää helmikuu menis nopee, niin sais kelaan paperit.
 
mua vähän mietityttää mun alavatsakivut. Olisiko ne harjoitussuppareita? sellainen kova paineen tunne välillä iskee tuonne vatsaan ja samalla vihloo/särkee ihan hulluna ettei pysty liikkumaan ennen kuin tä kipu on ohi. Niitä tulee noin 10 kertaa päivässä ja niin levossa kuin rasituksessa! pelottaa vähän mistä mahtaa johtua:/ Vauveli kuitenkin liikkuu ja potkii massua:)

Millaisia harjoitussupistukset ovat edes ?
 
Eikö harjoitussupistukset oo enemmän sellasta pinkeyttä ja sitä että vatsa menee kovaksi(siis se vauva-vatsa ;) Mulla oli esikoisen kanssa vaikeuksia tunnistaa supistuksia, harjoitussuppareita taisi tulla päivittäin ja sit oikeita vasta synnytyksessä :) Tämän kanssa on jo pari kertaa tuntunut siltä että vatsa "kiristää" ja tulee sellanen epämääräinen epämukava olo. Olipas taas tosi selkeetä :D
 
Mullakin harjoitussupparit tuntuu pinkeyden tunteena, eli kohtu supistaa kovaksi ja samalla saattaa tuntua sellainen hassu "hengenahdistus". Toi on ehkä väärä sana kuvaamaan sitä, mutta en oikein muutakaan keksi. Mulla on harjoitussuppareita ollut jo hetken aikaa lähes päivittäin. Orgasmi saa aikaan oikein megasupistuksen, ihan niinkuin edellisissäkin raskauksissa :).

Harjoitussupistusten aikaan ei pitäisi tuntua kipua. Jos on kovin aikaisin kipeitä supistuksia, niistä kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, koska saattavat vaikuttaa kohdunkaulan tilanteeseen. Mulla oli viime raskaudessakin todella paljon harjoittussuppareita, mutta eivät tehneet mitään kohdunkaulalle, enkä ehtinyt tuntea yhtään kunnon supparia, ennen kuin vauva leikattiin rv 39+ jotain.
 
Mulla raskausviikot 14+6 ja oireet välillä pois ja välillä palaa vaikkei kuulema pitäis. Ovulaatio oli joskus Marraskuun alkupuoliskolla 5-6pvä muistaakeni (tunsin taas jälleen oviksen) ja sitten menkkojen piti alkaa 20pvä,mut oireita oli palelu ja nipistely vatsassa ja selkääki tais vähä kolottaa ja nännit oli tosi arat. 21 pvä tein testin joka oli positiivinen. Etova olo alko aikalailla näillä main kans. Oksentaa ei tarvinnu,mut öklötti ja heikotti ja välillä huimaski. Pääkipua tuli kans jonkin verran ja nenän tukkoisuutta. Tuossa menkkojen ja oviksen välissä tunsin vähän kipua mahassa ja muutama tippa ruskehtavaa vuotoa tuli joka on kuulema kiinnittymisvuotoa jolloin oikeestaan jo tiesin,että nyt 5 lapsi on tulossa =). 
Edellisessä raskaudessa oli kyllä pahoinvointii 9kk ja huimausta ja mikreeniä. No oli muutenki vaikee raskaus ja synnytys ja tyttöhän sieltä tuli ja edellisen tytön aikana oli samankaltaisia oireita.Pojat ollu helppoja kantaa sen 9kk =). 
Nyt on ollu suklaa joka tekee pahaa ja kaupanlihapullat joita en muutenkaa ikinä syö,mut ovat muksujen suurta herkkua,mut nyt niitä ei enää kaupasta osteta,ku muuten oksennan =D. Appelsiini ja salaatit ja myös ruisleipä on suurta herkkua ja oikeen väkevät karkit.
 
Mulle on nyt tullu sit se alkuraskauden kuuluisa oire, nännit on ihan todella kipeet! Ja tätä on ollu nyt parisen viikkoa. Outoa että nyt tuli. :D 
 
Onko kellään muulla tullut vielä epämääräisiä "vatsakramppeja"? Eilen töiden jälkeen tuli siis aivan puskista sellainen tunne, että joku yrittää repiä jollain koukulla napaa sisäänpäin! En pystynyt yhtään suoristamaan kroppaa, vaan olin ihan lysyssä :/ Helpottui kun istuin metroon, mutta taas kun piti nousta ja siirtyä bussiin, löi kramppi uudelleen päälle. En tiennyt oikein että itkeäkö vai nauraa, kun tuntui niin "vieraalta" :D Taas bussissa helpotti vähän, välillä tuntui oikein kunnolla, ihan kuin napaa revittäisiin irti. Kotiin kun pääsin ja yritin vessaan päästä, niin eihän siitä tullut taas mitään, kun heti kun yritti ruhoa suoristaa niin löi jumit. Hetki taas istuen kyyryssä ja sitten helpotti, eikä sen koommin oo tullut mitään. Ottikohan pikkuinen jonkun superspurtin kasvussaan vai oliko jotain "normi" kramppeja? Ajattelin kyllä neuvolassa ottaa puheeksi, jolleivat nyt sitten uusiudu jo ennen..
 
Mulla on koko raskauden ajan ollu aika useinkin vatsakipuja - milloin viiltäviä, pistäviä, kramppimaisia... Luulen, että tunnen vaan nuo masussa tapahtuvat muutokset jotenki tosi herkästi, kun ei oo kuitenkaan ollu mitään vuotoa eikä nuo kivut kestä kerrallaan kovin kauaa. Eikä oo mitenkää lamaannuttavia vaikka välillä voimakkaita onkin. Ja tähän mennessä kaikki on ultran ja neukkulakäyntien perusteella ollut ihan kunnossa. Taidan mä silti ottaa asian puheeks seuraavassa neuvolassa.. Hermoheikko mami? :D

Mitä muihin oireisiin tulee ni mullahan on päänsärkyä lukuun ottamatta ollu vissii koko kirjo. :P Hajut etoo (edellee), oon oksennellu (välillä vieläkin.. huoh), rinnat oli tosi arat, nenä tukossa ja aivastutti, paleli, itketti ilman sen suurempaa syytä, vatsavaivoja ja sitten nää tänkin hetkiset "ystäväni" - tolkuton väsymys ja huimaus. Ku oireet oli pahimmillaa, olin sitä mieltä etten enää ikinä haluu olla raskaana. :D Mutt nyt tuntuu, etten mä niiiin huonosti kuitenkaa voinu. Aika kultaa muistot, hahah. Vielä ku sais hempparin kohilleen niin vois oikeesti nauttii raskaudestaan. ^.^
 
Moikka! Tässä odottelen, jotta klo lyö 8 ja pääsen soittamaan työterveyteen. Armoton turvotus alaraajoissa päällä. Tukisukat ollut nyt pari päivää käytössä, mutta apua en ole huomannut olleskaan. Nyt vaan se "sukkarantu" on tossa polven alapuolella. Jalat on polviin asti kuin norsulla. Tämä istumatyö ei kyllä helpota asiaa yhtään... :(
 
Loppuviikko saitsua. Olis kyllä kirjoittanut enemmänkin, mutta yhteistuumin päätettiin jotta yritetään saada turvotus vähän laskemaan pitämällä jalkoja mahdollisimman paljon ylhäällä. Ensi viikolla sitten tukisukkien kera uutta yritystä töihin. Tilaukseen myös tukisukkahousut josko niille parempi vaste. Voi olla, jotta en kovin pitkään pysty töissä käymään kun mun keho näyttää tota nestettä keräävän.
 
Varsinaisia vatsakramppeja ei ole ollut, mutta aina ajoittain kipua vasemmalla alavatsassa. Tällä viikolla huomasin, että kipua oli silloin, kun pikkupotkut tuntuivat oikealla vatsassa. Sitten kun potkut tuntuivat vasemmalla, vasen alavatsa ei ollut kipeä. Ilmeisesti liittyy siihen, missä asennossa vauva sattuu olemaan.
 
höpönlöpö: Mulla kutiaa kans vatsan iho. Sivelen (tai mies sivelee <3) tommosta raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettua apteekista ostettua Weleda Strech Mark Massage Oilia. Auttaa kutinaan ja jos ei sit tulis mitään jälkiäkään niin pahasti. 
Tosin eikös täällä spekuloitu etti hidas mahankasvu niitä toisi :)

Joka asiasta itkeminen ja oksentelu koirankakasta aamuisin on jääny nyt pois (rv16), mutta vatsalihaksissa, erityisesti vinoissa tuntuu jumia, niinkun ois tehnyt vatsalihasliikkeitä, mutta kun ei ole. Onko se jotain merkkiä vatsan muutoksesta?
 
Mulla kanssa vatsalihaksissa tuntuu jumia! vaikken niille mitään ole nyt tehnyt. Kyllähän nekin siellä kovassa käytössä ilmeisesti on, kun vauva kasvaa ja paikat venyy:)
 
Tänään just neuvolantätsä sano et tässä vaiheessa noi vatsalihakset alkaa erkaneen toisistaan, saattaa tehdä tuntemuksia. Ja että sen ihan näkee mahan päältäkin kun "jakautuu" kahtia, ja niinhän sen kyllä näkeekin kun vähän itteensä vääntelee peilin eessä :D

Pakko avautua; koko raskauden ajan ollu hirveesti ilmavaivoja ja tuntuu että ne vaan pahenee.....apua mä leijun kohta eteenpäin ja ukko joutuu muuttaan toiseen huusholliin tällä vauhdilla :D
kai jollain muullakin on vai onko tää mun palkkio siitä että on ollut muuten niin helppo ja oireeton raskaus......................

3 päivää ja thaimaa kutsuu, ihanaa emoticon
 
jessica3, mä voin yhtyä tohon ilmavaivoista kärsiviin! Ihan kauheeta. Edellisissä ei ollut minkäänmoista mutta tässä raskaudessa se on ihan hirveetä. Ja ihan outoa että yleensä ilmaa kertyy niin paljon vaikka en ole mitenkään muuttanut ruokailutottumuksia yms..  
 
Kyllä täälläkin kärsitään samasta vaivasta :D Täällä isäntä on myös välillä ilmoittanut että taitaa muuttaa neidin kanssa toiseen huoneeseen nukkumaan...
Tosin itsellä on laktoosi-intoleranssi ja tuntuu että nyt raskauden aikana olen jotenkin paljon herkempi laktoosille, jo tavallisen maidon käyttö kahvissa aiheuttaa oireita :/ 

Olen myös huomannut että hiiva aiheuttaa myös herkemmin vatsaoireita kun ennen, ei tarvitse syödä ku 2 pullanviipaletta ni johan pierettää :D
 
Neeuska, mä oon myös huomannu että maito kerryttää paljon ilmaa ja ihan niin paljon että kipeeks menee massu. Ja samoin on hiiva, pullat ja kaikki himotukset kerryttää ilmaa ihan todella! 
 
Onko kohtalotovereita, joilla särkee selkää?

Rv 17+4 ja selkä vaivaa.. Jos kävelee paljon tai touhuaa kotona alkaa alaselkää särkeä oikealta puolelta ja kipu vetää kylkeen ja hieman alamahankin puolelle. Torstaina onneksi neuvola että saa siellä puhua asiasta. Yrittäny ottaa rauhallisesti mutta kävelyä ei voi välttää. :/

Normaalia?! 
 
On ihan normaalia, kun paikat venyy ja paukkuu... Kurjaa tosin :/
Itsellä alaselkä särkee pidemmän kävelylenkin jälkeen tai autossa istumisen jälkeen..
Oltiin miehen sukulaisissa 350km päässä ja automatkat olivat suoraan sanoen yhtä h*lvettiä.

Esikoisen aikana olin töissä(hoitotyö) jolloin lihakset olivat ilmeisesti paremmassa kunnossa, selkävaivat alkoivat vasta rv 30 jälkeen. Nyt tosiaan vasta 18. viikko menossa ja Panadolia joutuu aika-ajoin särkyyn syömään.
Tarttis ettiä itselleen jostain aikaa, et pääsis vaikka uimaan kerran viikossa, se ainakin esikon aikana auttoi noihin kipuihin. Samoin sellanen Anita baby belt-tukivyö. Täytyypä kaivaa sekin jostain kätköstä. 

Ja tosiaan kannattaa neuvolassa ottaa asia puheeksi, jos säryt alkaa vaivaamaan kovin paljon tai vie yöunet, kannattaa suosiolla pyytää saikkua! :)
 
Takaisin
Top