Oireilua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla näyttää oireet aaltoilevan aika paljon. Viikonloppuna oli ihan kaameaa pahoinvointia aamusta iltaan, mutta tänään olo on suhteellisen hyvä! Tosin oli jo pakko vetää hapankorppua naamaan kun alkoi olla paha olo, lämpimän ruuan söin siis töissä klo 11. Eli kokoajan pitää olla jotain mässyttämässä. :)

Minä myös tunnun hikoilevan öisin paljon enemmän kuin aikaisemmin. Tai helposti herään siihen, että on liian kuuma vaikka päällä olisi vain ohut yöpaita. Ja meillä on kuitenkin makkarissa patteri pois päältä!

Väsymys on alkanut helpottaa ja töissä jaksaa jo paremmin. Sen sijaan sain kokea minäkin ne ekat kauhun hetket, kun aamulla jäi paperiin jotain vaaleanpunaisen tapaista.. Heiluteltiin siis miehen kanssa eilen lakanoita ja siitä se minivuoto varmaan johtui. Aamun jälkeen paperiin ei ole jäänyt mitään ja toivon että selvisin asiasta säikähdyksellä. :)

Mulla olisi ensimmäinen neuvolalääkäriaika keskiviikkona eli vielä pari päivää jännäilyä.. Luultavasti ultrataan masu niiden alavatsakipujen takia, mitä mulla tulee isomman vessahädän iskiessä. Nekin kivut on kyllä jänniä, kun joinain päivinä ne tulee tosi pahoina ja viiltävinä ja joinain päivinä (kuten tänään, kopkop) ei tunnu mitään! Neuvolatäti kyllä sanoi, että tule vaan matalalla kynnyksellä sinne lääkäriin, niin voidaan varmistaa kaiken olevan kunnossa.

Ainiin! Tää tissikipu on jotain ihan kauheaa! :D Oon nyt pari päivää käyttänyt urheilurintsikoita, koska nää tuntuu pitävän tissit paremmin paikallaan ja sen kivun helpommin loitolla.
 
Närästys on kyllä yks per... ehkä epämiellyttävimpiä tuntemuksia mitä ihmisellä voi ns. itsestään ilmetä.

Entä onko kellään ollu ranteissa oireita, raskaushan voi aiheuttaa kipua ranteisiin? Mulla alkoi melkein heti raskauduttuani kipu vasemmassa ranteessa, joka tulee ja menee. Kerkesin jo huolestua mutta vakuutettiin että no problem, raskaus se vaan teettää kaikkea kummallista :D

Se on muuten jännä miten erotan raskauspalelun kilpparipalelusta, ja raskausväsymyksen kilppariväsymyksestä, aluksi meinasin että mähän meen aivan sekasin niiden kanssa, mut kappas, ei ne ookkaan samanlaisia. Raskauspalelu kun menee peiton alla ohi, kilpparipalelu taas on sellasta et saa olla kesähelteelläki villasukat jalassa ja silti palelee, ja raskausväsymys iskee johonki tiettyyn aikaan päivästä kun taas kilppariväsymys jos iskee niin se on sitten sellasta kestolaiskuutta. :D Aika hyvin mää vissiin tän kroppani tunnen. :D
 
Täällä mennään viikolla kuusi ja oloja alkaa olla! Koko ajan melkoisen kova väsymys ja paleltaa. Välillä tulee sitten taas kuumia aaltoja. Mieliala heittelee melkoisesti ja temperamenttia löytyy entistäkin enemmän. Myös lihassärkyä on havaittavissa... Onko muilla???
 
Täällä pyörähti käyntiin yhdeksäs raskausviikko, eli nyt rv 8+0 (jo!!!). Mulla on väsymys helpottanut, mutta pahoinvointi ei. Viikonloppuna jo tuumin, että ehkä vähän parempi olo on, kävin eilen aamulla poikien kanssa luistelemassakin, mutta sittenpä ykäsinkin koko loppupäivän... Ja tänään on ollut ihan kamala olo. Pahoinvointi pysyy jotenkin aisoissa, jos saan syötyä, mutta nyt alkaa olemaan jo pitkä lista asioita, joita en pysty enää syömään (useimmat listalla sen takia että olen oksentanut ne jo niin monta kertaa...).

Tissikipu on myös hurjaa, tätä en kyllä muista aikaisemmista raskauksista. Rinnat on raskaan ja turvonneen oloiset ja kaikenlainen kosketus sattuu. Poikia pitää välillä muistuttaa, että eivät saa liian kovasti hyppiä mun päälle, kun siitä saattaa seurata spontaani kivun kiljahdus... Nuo pikkumiehet ovat kyllä ihania, ovat alkaneet halia masua ja puhuvat vauvalle :). Ja molemmat on sitä mieltä, että siellä on pikkuveli. 5v on sitä mieltä, että veli olisi kivempi, ettei sitten tarvitse ruveta katsomaan mitään tylsiä barbie-elokuvia...

Täällä myöskin palellaan ja välillä hikoillaan. Palelu menee mulla jotenkin aalloissa pahoinvoinnin kanssa, jos syömisen jälkeen alkaa paleltamaan, niin melko varmasti tulee myös huono olo. Ja sitten taas välillä pitää vähentää vaatetta kun puskee kauhea hiki. Hiukset on myös ällörasvaset koko ajan, tuntuu että jos illalla pesee, niin aamulla näyttää jo kamalalta.

Repäisykivut on myöskin alkaneet, varovasti pitää nousta sohvalta tai sängystä ylös tai vihlasee. Eka neuvola on torstaina, en erityisemmin sitä odota kun siellä vaan jutellaan. Mä odotan joulukuun nt-ultraa ja joululomaa :).
 
Täällä myös oireet tavallaan aaltoilee, nippailut ja jomotukset siis. Kuten myös väsymys...
Tänään on tullu nukuttua neidin kans molemmat päikkärit ja silti tekis mieli käpertyä vaan sohvalle.

Repäisykivut on kans tullu ilkeemmäks, täytyy iha hissun kissun kääntää sängyssäkin kylkeä, muuten vihlasee ja kovaa. Toivottavasti se ei pidä paikkaansa et jokainen raskaus on edellistä kamalampi :D

mariannu, ihania poikia sulla, tuli niin hymy korviin! :)

Uutena oireena (onko se edes oire?) on tullu nivelten särky. Varsinkin lonkat on alkanu särkemään makuuasennossa samoin polvet silloin tällöin. ei kivaa.
Tosin en sitte tiedä johtuisko siitä ku on tullu huilattua nyt viime aikoina aika paljon...

Ja nyt jännittää, keskiviikkona tytön kanssa sairaalaan tukimukseen, mikä on vähemmän miellyttävä :/ Saa nähdä kuinka selviin ja kerään itteni siellä, muutenkin kaikki pikkuasiat laittanu itkettää ja sit viel joutuu katsomaan vierestä ku omaa lasta pidetään väkisin kiinni ja tutkitaan. :(
Ja huomaan et tyttö vaistoaa musta heti ku oon ahdistunut, sillon hän roikkuu vaan mussa eikä nuku kunnolla. No tätä on odotettu kauan ja onneksi se on sitten ohi.
 
Jenaya: Toi ranteiden särky johtuu rannekanavan ahtaudesta yleensä ilmenee raskaus aikana vko 10-22 ja on suht siedettävä. Mulla alkoi viime raskaudessa vkolla 14 paheni vko 17 jolloin jäin saikkarille. Molemmat kädet oireili mutta, vasen oli tuskallinen. Yöt valvoin koska makuu asennossa kipu vaan yltyi ja joskus sain jonkun hetken nukuttua käsi lattialle roikkuen. Kahvi muki ei tahtonut kädessä pysyä koska puristus voimaa ei ollut jurikaan, mutta öisin olin välillä valmis leikkaamaan käden itse irti. Käsi leikattiinkin  rv 28, verityhjiöllä eli ei tarvinnut nukuttaa. Kipu lakkasi heti ja oikeen käden kanssa pystyi elämään ilman sen kummempia.
Nyt viime keväänä mulla todettiin sitten tuo kilpparin vajaatoiminta, kappas rannekanavan ahtauteen liittyvät ongelmat korostuu siinä ilman lääkitystä...kukaan ei sillon ajatellutkaan noita kilppari arvoja, joten on mahdollista että, käteni leikattiin aivan turhaan, joten nyt taas kannattaa patistaa lääkäreitä tarkistamaan arvoja (sullahan ei ollut lääkitystä, muistelin) josko se helppais noihin ranteisiinkin ennen kuin lähtevät muuta arvailemaan jos kipeiski oikein yltyy :)
Ei sillä etteikö muutenkin nuo kanavat voi olla ahtaat (olihan ne mullakin suhteellisen) mutta olisiko oireillut niin voimakkaasti muutoin?!

Nyt ei siis ainakaan vielä ole oikeeseen ranteeseen ilmaantunut oireita *koputtaa taas puuta*.
 
Korppi, on mulla lääkitys ollu jo viime toukokuusta, alkusyksystä vaihdettiin lääkitys Thyroxinista Armour Thyroidiin, ja oikein hyvin toimivat, arvotkin oli viimeksi tsh mittaamaton ja T4-V 18, kolmosessa oli vajetta ja siihen sitten tuo lääkkeenvaihdos :) Oon varsin osaavan ja edistyksellisen lääkärin huomassa, sen kyllä huomaa laskussakin haha :)

Ei tuo ranne silleen ilkeesti vaivaa, välillä on kipee, välillä ei, ajattelin siitä neuvolassa vielä mainita mutta en usko että siinä sen kummempaa on, ihan yleinen raskausoire kuitenkin. :)

Kiitos huolenpidosta ja hyvä että sulla on tullut ranne kuntoon :)
 
Moi taas pitkästä aikaa kaikille. Täällä pahoinvointi on lähes kokonaan poissa, kunhan vaan huolehdin siitä et syön parin tunnin välein, jotain mikä EI oo makeaa. :D Hassua sinänsä, koska yleensä tykkään kaikista herkuista, mut ne ei upoo mikää herkku. Leipä ja ruoka vaan. :) Maha mulla on niin turvoksissa ollu jo reilun viikon, et oon alkanu epäillä et montako sieltä oikee on tulossa. Normifarkkuja ei oo enää mitään saumaa saada jalkaan, ja muutenkin kaikki mikä masua vähänkin painaa, tuntuu kamalalta ja sattuu. Repäsykipuja on harvakseltaan, mut muutoin kiuiluja masussa on liikkeellä ollessapitkin päivää. Myös närästys on löytäny tiensä tänne, tai lähinnä happojen yhtäkkinen nousu suuhun. :D Tänään on taas ollu niitä päiviä ku on miettiny et onkohan kaikki siteenkään kunnossa, mut toisaalta kaikki oli hyvin ultrassa pari viikkoa sitte, mut silti tuntuu et seuraavaan ultraan on aiiiivan liian pitkä aika,se kun on 18.12.... 
 
Mulla on myös noita kuumia aaltoja, usein aamuisin herätessä ja aamupäivällä töissä. En ollut kuullutkaan tämmöisestä raskausoireesta. Tuota rannekipua vähän pelkään, koska mulla on rannekanavan ahtausongelmaa jo valmiiksi. Plussan tienoilla särki aika paljon, kuten viimeksikin, mutta juuri nyt ei oireile. Saas nähdä kuinka käy myöhemmin. Helpottavaa lukea, että oireet aaltoilee, rinnat on tänään paljon vähemmän kipeät kuin eilen ja olen aika huolissani. Ehkä siihen ei ole sittenkään syytä.

Mulla on ollut alusta asti tähän päivään erilaisia jomotuksia vatsassa, vähän kuukautiskipujen tuntuisia, mutta ei kuitenkaan. Ja kaikennäköistä pistelyä eri kohdissa aina välillä. Kuulostaako tällainen kenestäkään tutulta?
 
vatukka, ihan tutulta kuulostaa noi jomotukset ja pistelyt... mulla on ollu niitä jo ovulaatiosta asti, välillä lievempänä ja välillä taas enemmän.
 Ja nyt mukaan kuvioon on astunut myös repäsykivut...
 
Täällä taitaa mukavana lisänä alkaa nyt pahoinvointi. Ruoka ei maistu, mutta pakolla on yritettävä työntää jotakin aina suuhunsa. Suussa on aina syönnin jälkeen outo maku ja päähän juilii. Tänään laitoin töihin tyköistuvan mekon jakun kanssa ja voi jestas että maha pömpöttää... !!! Ehkä näiden oireiden avulla alkaa vihdoin tajuta, että tuolla mahassa todella joku asustelee! <3>
 
Toissayönä sain ilokseni levottomat jalat ja viime yö oli jälleen yhtä tuskaa.  Hermot menee ihan tosissaan! Onke kenelläkään kokemusta/jotain kotikikkaa tähän vaivaan? Onkohan tää nyt sitte raudasta vai magnesiumista kii vai jostain kuunkierrosta ja metsänpeikoista?

Tympeä, ku tuntitolkulla joutuu pyörimään ja potkimaan. Kello 2.00 olin jo valmis lyömään puukot pohkeisiin jos ei kohta uni tuu. Helvetti, ku muutenki väsyttää ja töihin pitäis herätä ennen kukonlaulua...

Vaihtaisko kukaan aamupahoinvointiin? Ennemmin otan sen.
 
Tuo levottomat jalat-oire on kyl varmasti todella rasittava! 

Liina85, kuvasit juuri oikeilla sanoilla mun tilaa tällä hetkellä. Kuume ja krapula sopii kyllä niin hyvin! Ja tänään on vielä koskenu päähän koko päivän! 

 
1,5-viikkoa ollut pahoinvointia ilman oksentelua. Justiin niin että vähän väliä täytyy jotain napata suuhun huonon olon takia.

Kahvia en pysty juomaan ollenkaan, normaalisti noin 5 kuppia päivässä.

Rinnat on kasvaneet ja raskaat, hieman kipiät. Vatsakin turpoaa päivän aikana jos ei muista juoda tarpeeksi.

Joka yö olen parin viikon ajan nähnyt seikkailu-unia emoticon

Jos nostan tai kannan kevyttä raskaampaa niin tulee paineen tuntu alavatsaan.

Väsymystä. Kaiken tämän kestän hyvin ja mukavia hetkiä muillekin oireiden parissa emoticon
 
Mua säikäytti tänään aika kova pistävä kipu, joka onneksi loppui kun pääsin kotiin rentoutumaan. Varmaan stressasin tuota tän päivän koetta hiukan liikaan tai istuin huonossa asennossa tjtn, yhtäkaikki hetken aikaa oli pieni pelko persauksissa. :D

Pahoinvointi menee vaan kokoajan pahemmaksi, taas tänään hiukan voimakkaampaa kuin aikaisemmin, MUTTA nyt sitä ei enää oo ollu illalla, vaan se ajoittuu aamuun ja puolenpäivän jälkipuolelle, joten eräänlainen voitto sekin :)

Sais tää turvotus hiukan rauhoittua, nyt vähensin tuota hiilaripitoisten ruokien (hapankorput, hedelmät) syöntiä hiukan ja kun muukin on alkanut loppupäivästä maistuun, niin syön sitten aamulla tosi kevyesti ja päivällisen aikaan sitten paremmin. Ehk tää tästä! :)
 
Hei rentoreetta, mäkin nään ihan hulluja unia! Ja nimenomaan seikkailuaiheisia ja valitettavasti myös tosi raakoja painajaisia. Mistähän nekin tulee?

Muuten oireet on alkanu vähetä (viikkoja 9+0), tissit on kipeet, mutta pahoinvointi on lähes kokonaan poissa. Pitäis kai olla ilonen, mutta silti vähän huolestuttaa...
 
Pahoinvointi on lieventynyt, välillä iskee tosi voimakkaana yökötyksenä ja pyörimisenä vatsassa, muttei oo enää kokopäivästä. Nukkumisesta taas on tullu entistä vaikeempaa. Joka yö joutuu heräämään useita kertoja käymään vessassa ja sitten on vaikee saada unta. Oon kans nähnyt ihan ihmeen raakoja painajaisia joita en tavallisesti nää. Muuten oireet tosiaan tuntuu lievemmiltä joka saa taas pienen pelon nousemaan pintaan.
 
Mulla myös kauheita unia. Oon ihan koukussa Walking Deadiin mut en voi kattoo sitä kun nään melkein joka yö painajaisia niistä zombeista ja kun herään luulen että se on totta. Ja monena yönä oon nähny unta että oon ite turvassa ja sitten joudun tän tulevn lapsen laittaan oven ulkopuolelle niiden armoille. hyi kamala, puistattaa ajatuskin taas :( 

Mutta onneks ne on vaan unia.. :)
 
Ehkäpä oireiden väheneminen näillä viikoilla on normaalia kukkurukuu, meillähän on vissiin sama la ja joku muukin, jolla oli niillä main, kertoi oireiden vähentyneen. "Kiva" kuulla, että muillakin on noita painajaisia ja outoja unia, ilmeisesti hormonit sitten vaikuttaa alitajuntaan tai jotain. 
 
Takaisin
Top