Oireet

Oon nyt 2 kertaa nähnyt unta et oon raskaana.. ekalla kerralla olin viimeisillään ja viime yönä synnytin kaksospojat 😅
Huhhuh..
Mä kuopusta odottaessa näin unta, että synnytyssalissa selvisi vauvan synnyttyä, että siellä on toinenkin ja yhtäkkiä mulla oli kaksoset. Poika kun oikeasti sitten syntyi, niin ihmettelin synnytyssalissa, kun maha näytti edelleen melko täydeltä. Oli aika lähellä, että en kysynyt synnytyksen hoitaneelta kätilöltä onko se ihan varma, että sinne ei jääny toista 😅

Vaikuttaako tää vuoden aika jotenki, että väsyttäisi enemmän? Onko teillä miten edelliset lapset syntynyt? Mulla ihan älytön väsymys, eilen heräsin 7 jälkeen ja ennen 21 olin jo unten mailla. Toki oli rankka päiväkin kaikkine jännityksineen, unta riitti tänään melkein sit kellon ympäri. Koitan just kääntää unirytmiä yövuoroon ja vähän nihkeetä on kun en ees päikkäritä saanu nukuttua.🫣 Pitää nyt illasta koittaa edes yli puolen yön saada valvottua.😅

Mulla edellinen raskaus alkoi heinäkuun lopussa eli syyskuussa oli sillon voimakkaimmat oireet. Ei ollut yhtään nii paha väsymys kuin nyt, mutta en tiiä vaikuttiko vuodenaika vai muut tekijät enemmän. Mulle just alkukevät on usein sitä väsyneintä aikaa. 😅 Nyt on pahoinvointikin vähän voimakkaampaa. En tiedä olinko sitten sillon 3v sitten niin paljon nuorempi. Täytän just 30 kohta ja on iskenyt 30v kriisi! 😂 Nyt on kyllä myös mm.matalampi hemoglobiini kuin sillon... Ja pieni lapsi. Sillon oli kaikki aika töiden ulkopuolella vaan itselle ja sai levätä millon huvitti.
Nukuttua tulee kans huonosti. En muista alkoiko viimeks tää pissalla ravaaminen ja sekopäiset unet näin aikasin.

Muokattu viimeksi:
Oonko ainut jolla vaivaa löysä vatsa tässä alkuraskaudessa? 😓 Monestihan ummetus on yleisempi raskausvaiva. Mulla on nyt ollut vaihdellen sieltä alkuviikoista alkaen vatsa välillä löysällä. Nyt tänään erityisen paljon ja se vähän huolettaa. Mulla oli kyllä samaa vaivaa sekä kkm- raskaudessa ja silloin oletin, että liittyisi jotenkin keskenmenoon. Mutta samaa vaivaa oli sitten myös onnistuneessa raskaudessa, tosin se loppui silloin aikaisemmin. Katsoin flo:sta mihin oon merkinnyt raskauksien oireita, että tuota vaivaa oli 5+0-7+0 viikkojen välillä. Sitten helpotti ja vaihtui myöhemmin ummetukseksi. Nyt on tosiaan 8+2 ja ollut myös noita alavatsan jomotteluja, mitkä kyllä on myös tuttuja vaivoja onnistuneesta raskaudesta. Silti ne vähän kuumottaa, kun kipuiluja on ollut tänään enemmän ja tänään myös rinnat ovat täysin kivuttomat. Ei niissä toki missään kohtaa voimakasta särkyä ole ollutkaan. Mutta helposti lähtee ajatukset kierroksille.. Niin ja mulla on nyt myös suu kuiva jatkuvasti, en tiedä liittyykö raskauteen vai noihin pahoinvointilääkkeisiin mitä olen käyttänyt. Ja että liittyykö myös vatsan löysyys samaan vai mikä homma.. Äh.

Täällä kans kovaa väsymystä, nytkin sängyssä. Joka päivä pakko ottaa päikkärit, onneksi pystyn. Myös suu on kuiva, ihan kuin mikään vesimäärä ei riittäis. Vatsa välillä kovalla, välillä löysällä. En muista tällaista vaihtelua aiemmista, on lähinnä ummettanut silloin. 🤷‍♀️

On muuten alkanut huimaileen ikävän usein. Mulla on luonnostaan alhainen verenpaine ja neuvolassakin sanoi siitä. Suolan lisäämistä ei suositella mut ehkä kokeilen sitä silti, suolasta enemmän mieli tekeekin. Kun ei kai oikein oo mitään hoitoa tähän. Onko muilla huimausta?

Oonko ainut jolla vaivaa löysä vatsa tässä alkuraskaudessa? 😓 Monestihan ummetus on yleisempi raskausvaiva. Mulla on nyt ollut vaihdellen sieltä alkuviikoista alkaen vatsa välillä löysällä. Nyt tänään erityisen paljon ja se vähän huolettaa. Mulla oli kyllä samaa vaivaa sekä kkm- raskaudessa ja silloin oletin, että liittyisi jotenkin keskenmenoon. Mutta samaa vaivaa oli sitten myös onnistuneessa raskaudessa, tosin se loppui silloin aikaisemmin. Katsoin flo:sta mihin oon merkinnyt raskauksien oireita, että tuota vaivaa oli 5+0-7+0 viikkojen välillä. Sitten helpotti ja vaihtui myöhemmin ummetukseksi. Nyt on tosiaan 8+2 ja ollut myös noita alavatsan jomotteluja, mitkä kyllä on myös tuttuja vaivoja onnistuneesta raskaudesta. Silti ne vähän kuumottaa, kun kipuiluja on ollut tänään enemmän ja tänään myös rinnat ovat täysin kivuttomat. Ei niissä toki missään kohtaa voimakasta särkyä ole ollutkaan. Mutta helposti lähtee ajatukset kierroksille.. Niin ja mulla on nyt myös suu kuiva jatkuvasti, en tiedä liittyykö raskauteen vai noihin pahoinvointilääkkeisiin mitä olen käyttänyt. Ja että liittyykö myös vatsan löysyys samaan vai mikä homma.. Äh.
Mulla on vatsa enempi löysällä koko ajan.. jossain kohtaa hirveitä vatsanväänteitäkin päivittäin 😵‍💫
Mulla kyllä IBS ( ei oo kyllä vaivannut aikoihin ennen raskautta) ja tää närästyshommakin päällä nonstop 🥴

Ko
Mulla edellinen raskaus alkoi heinäkuun lopussa eli syyskuussa oli sillon voimakkaimmat oireet. Ei ollut yhtään nii paha väsymys kuin nyt, mutta en tiiä vaikuttiko vuodenaika vai muut tekijät enemmän. Mulle just alkukevät on usein sitä väsyneintä aikaa. 😅 Nyt on pahoinvointikin vähän voimakkaampaa. En tiedä olinko sitten sillon 3v sitten niin paljon nuorempi. Täytän just 30 kohta ja on iskenyt 30v kriisi! 😂 Nyt on kyllä myös mm.matalampi hemoglobiini kuin sillon... Ja pieni lapsi. Sillon oli kaikki aika töiden ulkopuolella vaan itselle ja sai levätä millon huvitti.
Nukuttua tulee kans huonosti. En muista alkoiko viimeks tää pissalla ravaaminen ja sekopäiset unet näin aikasin.
Mul oli hemoglobiini 149 neuvolas ja oon ollu tosi väsynyt.😅 alkuvuoden söin lisärautaa, nyt jätin pois. Tällä viikolla on pari aurinkoista iltapäivää ehtiny vähän näkee yövuoron jälkeen, niin se on vähä auttanut mielialaan. Ei ihan niin väsyny enää. Nyt taas vähän huolettaa kun oireet muuten aika minimissä.🫣

Täällä kans kovaa väsymystä, nytkin sängyssä. Joka päivä pakko ottaa päikkärit, onneksi pystyn. Myös suu on kuiva, ihan kuin mikään vesimäärä ei riittäis. Vatsa välillä kovalla, välillä löysällä. En muista tällaista vaihtelua aiemmista, on lähinnä ummettanut silloin. 🤷‍♀️
Mikään määrä ja se että jääkaappikylmä vesikin tuntuu liian lämpimältä.😳

ja taas ahistelee... 😫 Meillä oli miehen kanssa vähän ässähommia illalla ja kuinka ollakaan tämän jälkeen alkoi vaaleanpunainen pyyhintävuoto joka muuttunut nyt vaaleanruskeaksi ja ehkä vähän limansekaisekaiseksi 🥴 En oo siis uskaltanut petipuuhiin plussan jälkeen ja nyt aattelin ettei kai siitä mitään haittaa oo jos vähän... ja heti tulee tämmöstä. Tässäkö tää nyt oli 😱
Nyt pelkään et yltyy kunnon vuodoksi 😭
Ei tuo haittaa varmasti! ❤️ Loppuko vuoto? Kohdunnapukka on vaan niin herkillä vuotamaan kun verenkierto on tehostunut, mutta ei se aiheuta vaaraa. 😊 Toki vuotelujen ajan suositellaan olemaan ilman ässää 😅 Itselläni on silti tuo sama pelko ja kaikki halut on ollut täysin nollissa tämän väsymyksen kanssa... Mutta jospa sitä vielä myöhemmin innostuu...

Ei tuo haittaa varmasti! ❤️ Loppuko vuoto? Kohdunnapukka on vaan niin herkillä vuotamaan kun verenkierto on tehostunut, mutta ei se aiheuta vaaraa. 😊 Toki vuotelujen ajan suositellaan olemaan ilman ässää 😅 Itselläni on silti tuo sama pelko ja kaikki halut on ollut täysin nollissa tämän väsymyksen kanssa... Mutta jospa sitä vielä myöhemmin innostuu...
Juu, vuoto kesti sen vuorokauden verran, eikä missään kohtaa tullut varsinaisesti mitään punaiseksi luokiteltavaa ees... ei oo itseäkään juur kiinnostellut koko touhu eikä plussan jälkeen oo muuten mitään ollutkaan. Tää yks kerta ja heti hirveä stressi 😅
Mut siis mun halut on ihan nollissa, ei huvita kyl yhtään 🙈

Onko teillä muilla ummetusta? Mulla on taas monta päivää edellisestä suolen tyhjennyksestä ja siitä johtuen koko ajan tietty ilmavaivoja ja vähän sellai tukala olo. Oon käyttäny Duphalacia ja Pegorionin alotin toissapäivänä, syöny luumuja tuoreena ja kuivattuna, juonu hirveesti vettä ja liikkunu mut mikää ei meinaa auttaa🫠 Eli kertokaa jos ootte keksiny jonkun keinon auttaa masua🫶🏻
On.. 😐 Pitäs muistaa juodakin enemmän, syödä enemmän kuituja ja liikkua, mutta kun väsyttää niin hirveesti ja ruokahalu on mitä on niin syömiset on mitä sattuu 😅😅 Rautakin pitäs alottaa ja se pahentaa tilannetta, mut alotan sit ku pahoinvointi hellittää..
Söin yks viikko pegorionia 2 pussia aamulla ja illalla ja vasta sit lähti vatsa toimimaan 😃 Toki esikoisen raskaudessa jouduin vetämään lääkärin ohjeella jotain 8 pussia pegorionia kerralla ja microlaxit (peräruiske) päälle, että sinänsä tilanne on hyvä. 🤣 Nyt taas vaan unohtunut se pegorionkin...

Täällä kans vuoroin kauhea ummetus, mistä aiheutuu myös hirveät ilmavaivat, ja sit kun se lähtee purkautumaan on taas vatsa sekaisin, olis ihan kiva löytää kultainen keskitie 😆 ja samaistun myös tuohon haluttomuuteen, tuntuu et se on viimeinen asia mikä mielessä tän väsymyksen ja etovan olon kanssa. Miehelläkin vaikuttaa vielä jännitys ja pelko siitä et meneekö kaikki hyvin, niin hiljaista on ollut, mutta ehkä se vielä jossain kohti normalisoituu taas 😄

Mulla oli jossain välissä jatkuva ripuli ja ummetus, mulla myös suolistovaivaa ja diagnosoimaton keliakia mitkä tosi helposti kiukustuu. Nyt melko normaali olo niiden suhteen. Muuten ihan jatkuva kuvotus ja tissit niin kipeet et joutuu asetella nukkumaan mennessä ettei sattuis 😵‍💫
Haluttomuutta ei sinänsä tällä kertaa, toki huonovointisuus vähentää haluja. Mies on aika varovainen ja pelkää et mua sattuu ni vähillä mennään mut läheisyys onkin paljon tärkeämpää nyt kun ennen ❤️ eikä oo kovin seksikäs olo kun turvottaa ja ilmaa mahassa ja saattaa törähdys karata kesken kiihkeän tuokion 🙈🙈

On.. 😐 Pitäs muistaa juodakin enemmän, syödä enemmän kuituja ja liikkua, mutta kun väsyttää niin hirveesti ja ruokahalu on mitä on niin syömiset on mitä sattuu 😅😅 Rautakin pitäs alottaa ja se pahentaa tilannetta, mut alotan sit ku pahoinvointi hellittää..
Söin yks viikko pegorionia 2 pussia aamulla ja illalla ja vasta sit lähti vatsa toimimaan 😃 Toki esikoisen raskaudessa jouduin vetämään lääkärin ohjeella jotain 8 pussia pegorionia kerralla ja microlaxit (peräruiske) päälle, että sinänsä tilanne on hyvä. 🤣 Nyt taas vaan unohtunut se pegorionkin...
Okei no tuon sun aiemman raskauden perusteella eipä tää munkaan ongelma vielä isolta kuulosta😅😆 Ehkä sitä pegorionia pitää vaan ottaa enempi, nyt on kyllä jo vähän helpottamaan päin. Neuvolassa sanottiin et sitä voi käyttää vaikka koko raskauden läpi ku suolisto ei mitenkään "totu" siihen, mietin siis vähän et jos pitkään käyttää ni tuleeki jotain vierotusoiretta kun lopettaa, mutta ei ilmeisesti! ☺️

Okei no tuon sun aiemman raskauden perusteella eipä tää munkaan ongelma vielä isolta kuulosta😅😆 Ehkä sitä pegorionia pitää vaan ottaa enempi, nyt on kyllä jo vähän helpottamaan päin. Neuvolassa sanottiin et sitä voi käyttää vaikka koko raskauden läpi ku suolisto ei mitenkään "totu" siihen, mietin siis vähän et jos pitkään käyttää ni tuleeki jotain vierotusoiretta kun lopettaa, mutta ei ilmeisesti! ☺️
Juu sitä voi huoletta kyllä käyttää! 😊 Ainut mahdollinen haitta on, että menee liian löysäksi tilapäisesti 😃

On muuten alkanut huimaileen ikävän usein. Mulla on luonnostaan alhainen verenpaine ja neuvolassakin sanoi siitä. Suolan lisäämistä ei suositella mut ehkä kokeilen sitä silti, suolasta enemmän mieli tekeekin. Kun ei kai oikein oo mitään hoitoa tähän. Onko muilla huimausta?
Mulla on ollut. Silmien sumeneminen noustessa on mulle ihan tavallista, mutta nyt siis ihan vaan pidempään seistessäkin alkaa huimata. Sen verran säikäyttänyt, että en seiso enää esim. hampaita pestessä, vaan istun lasten korokkeella.

Takaisin