Oireet

Mymme_li

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä ihmisillä alkanut jo oireet?🤰🏻
Itellä jo jonkun tovin rinnat olleet arkana, nyt myös pari päivää jatkuvaa tuntemusta alavatsalla. Hassu väsymys myös vahvasti läsnä🥱

On joo. Palelua, pientä kramppailua ja hengästymistä on. Väsähdän myös varsinkin iltaisin. Tissikipu alkaa moikkailla myös nyt 3+6.

Mulla on nyt ollut lähinnä juilintaa vatsassa ja hengästymistä. Esikoisen aikaan pahoinvointi alkoi vasta parisen viikkoa siitä kun tein positiivisen testin (lähinnä siis vain yökötti). Silloin rinnatkin alkoi tulla todella kipeiksi. Jännä nähdä onko oireiltaan samankaltaisuutta vai keskenään erilaiset odotusajat!

Mulla ei vielä oikein mitään. Edellisessä alkaneessa raskaudessa tuntu kovia menkkajomotteluja jo ennen plussaa, mutta nyt en oo tuntenu niitä. Hengästymistä huomasin kyllä eilen täälläkin, normikävely nosti sykkeen jopa 150. Leposyke on nyt myös noussu hitusen, yleensä se on mulla follikkelivaiheessa max 50 ja luteaalivaiheeessa max 52, ja nyt jo "jopa" 54.

Täällä on etovaa oloa, tissikipua, väsymystä, jomottelua alavatsalla ja ihan hirveä nälkä koko ajan! Voisin vain syödä ja syödä, vaikka huono olo tuleekin heti syönnin jälkeen 😅 Naamaan on myös tullut hirveästi sellaisia ihan pieniä näppyjä/finnejä.

Mä kans seuraan sykkeitä ja normi luteaalissa mennään eli 65-67 on ollut. Follivaiheessa on n. 57-61. Mutta kävellessä ja muussakin liikunnassa tulee heti hirveä hiki ja meen nyt jatkuvasti takki auki ja ilman hanskoja pakkasillakin kun paita on märkä. 😄
Myös turvotus alkanut oleen aika huomattavaa, farkut ei tunnu enää hyviltä ja näytän kyllä olevan jo paljon pidemmällä. Tää on ollut aina, oon viim. viikolla 5 ihan pallomaha ja sitä pitää peitellä jos haluaa pitää vielä salassa.

Noniin, turvotus tuli myös tänne. Oon onnistunu viime kuukausien aikana pysyyn aktiivisena ja käymään paljon salilla ja saanu näkyvät vatsalihakset, mutta äsken kun katoin peilistä niin ei oo sellasista enää tietoakaan 😂

Täälläkin turvottaa. Ja lievää päänsärkyä ja etomista. Arvasin olevani raskaana, kun loppuluteaalista oli ihan huippuhyvä olo perus alakulon, väsymyksen ja ällötyksen sijasta, mutta se olo loppuikin sit melkein heti plussaan 😂

Täällä myös turvottaa ja rinnat kipeänä. Työhousut kiristi tänään ihan urakalla ja tilasinkin toimistolle työhousut joustavalla vyötäröllä .

Hengästyn myös vähästäkin rasituksesta ja juoksemisesta ei tule mitään. Jännä miten viimeviikon viikonloppuna juoksin vielä 10 km suht kevyesti ja pari päivää plussatestin jälkeen olin kahden kilometrin jälkeen jo ihan rikki. Täytyy vain malttaa kuunnella kehoa ja ottaa rauhassa liikkumiset

En tiedä kuvittelinko, mutta tänään töissä ennen ja jälkeen lounaan oli etova olo, jota piti vähän pidätellä seurassa ja sit yökötti kunnolla kun pääsi vessaan 😅 Mut se oli toistaiseksi kertaluontoinen kokemus, mistä nyt mietin et onko se voinu olla vaan korvien välissä 🫣 Lähipäivät näyttänee!

@Necile tämä vaikutus juoksemiseen kyllä jännittää. Viime lenkillä oli sykkeet selvästi jo koholla ja sai hidastaa vauhtia, mutta muuten jaksoi hyvin. Olisi kuitenkin kiva voida jatkaa tärkeää harrastusta mahdollisimman pitkään.

Ihmettelin tosiaan ekat päivät kun kaikki jomottelut puuttu, mutta nyt ne sitten alko. Eilen oli jo niin kovat jomotukset että olisin laittanu lämpötyynyn mahalle jos olisin ollu kotona. Tänään on tuntunu vaan siltä että menkat alkais hetkenä minä hyvänsä. Viime raskaudessa olin aivan rikki näistä tuntemuksista kun pelkäsin että ne tarkottaa keskenmenoa, mutta kun kaikki oli hyvin vielä ekassa varhaisultrassa näiden kipujen loputtua niin nyt uskallan pääasiassa luottaa prosessiin, toki pieni jännitys tulee aina kun kivut alkaa.

Älykellosta laitoin jo sykeseurannan pois päältä koska viime raskaudessa olin aivan rikki kun leposykkeet laski (ja tän jälkeen tosiaan siellä varhaisultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin 😅) Kävellessä korkea syke tuntuu.

Onko teillä ollut korkeampi ruumiinlämpö? En muista aiemmasta raskaudesta tällästä, siitä tosin jo aikaa😅 Normisti noin 35,6, mutta nyt ollut lähempänä 37 useamman päivän. Sellanen hassu, hieman krapulainen/lämpöily olokin toki ollut. Onko teille tuttua?🙈

@Mymme_li Mulla nousi lämpö 37 pari päivää ennen plussaa. Siellä se on pysynyt siitä asti ja koko ajan on sellainen olo että olisi kuume nousemassa. En muista onko edellisissä raskauksissa lämpö noussut tällalailla.

Onko teillä ollut korkeampi ruumiinlämpö? En muista aiemmasta raskaudesta tällästä, siitä tosin jo aikaa😅 Normisti noin 35,6, mutta nyt ollut lähempänä 37 useamman päivän. Sellanen hassu, hieman krapulainen/lämpöily olokin toki ollut. Onko teille tuttua?🙈
Ovulaation jälkeen erittyvä keltarauhashormoni nostaa lämpöjä, ja niiden kuuluukin pysyä ylhäällä jos raskautuminen tapahtuu (koska keltarauhashormonin määräkin nousee). Seurailin ite yritysvaiheessa lämpöjä ja tässä mun tän kierron käyrä eiliseen asti:

1000025765.jpg
Eli aamulämpö on ollu tuolla lähes 37 paikkeilla, ja aamulämpö on päivän matalin lämpö.

Eli summa summarum, on täysin normaalia, poikkeuksellisempaa olis jos raskaus alkais ilman että lämmöt nousis 😊

Mulla oli menkkajomottelua just niihin aikoihin kun menkkojen olis pitänyt tulla, eli DPO12-16, mut nyt se on laantunut. Toinen tissi on hiukan arka, muttei pahasti. Muuten ei juurikaan oireita. Väsyttää, mut en tiedä johtuuko raskaudesta vai kovasta opiskelu-urakasta.
Mulla oli ennen niin, että heti ovulaation jälkeen lämpö ampas lähemmäs 37°C ja teki mulle aina kuumeisen olon. Nyt mun lämmöt on tipahtanut siitä ja nytkin on korkeimmillaan käynyt 36,8°C. Tämän hetkinen ovulaation jälkeinen lämpö on jossain 36,6-36,8°C välillä. Jostain luin että korkea estrogeeni tekisi korkeampaa lämpöä (siis keltarauhasen lisäksi), mut en kyllä tiedä tiedon paikkaansa pitävyyttä.

Ai niin, ja syke on koholla, mikä ärsyttää ihan sairaasti. Oon ahdistukseen taipuvainen ja mun alitajunta kytkee korkean sykkeen aina ahdistukseen, joka haittaa erityisesti yöllä unia, jos hiukankin herää. Ja mähän tietysti olen todella herkkäuninen ja herään 2v:n jokaiseen inahdukseen, vaikka nukun korvatulpilla... :disappointed-face:

Muokattu viimeksi:
Mulla myös menkkamaiset alavatsakivut on olleet muutaman päivän ajan poissa, eikä juurikaan mitään muita selkeitä tuntemuksia ole. Lämmöt on Ouran mukaan ollu sieltä positiivisen testituloksen tienoilta tasaisesti ylhäällä, myös yön aikainen hengitystiheys ja leposyke on sen mukaan koholla. Tässä on myös pientä flunssaa päällä, tiedä sitten mikä on minkäkin seurausta/yhteisvaikutusta.. Oon ollut kyllä tavallisesti sikeä nukkuja enkä juurikaan heräile öisin, mutta nyt muutamana yönä on tullu herättyä tavallista aiemmin eikä uni tahdo tulla uudelleen. Viimekin yönä pyöriskelin sängyssä noin neljästä viiteen ennenku sain uudelleen unta 🥴

Lämpöjä seurailen kans, tosin ehkä lopetan mittaamisen pian. Normiluteaalissa mulla on 36.8-36.9 ja nyt on ollut useasti yli 37. Päivällä ja illalla on helposti 37.3. Raskauden aikanahan nää saattaa heittelehtiä miten vaan, eikä suositella seuraamaan enää. Mutta on kyllä mielenkiintoista mitä kehossa tapahtuu. Mittasin myös älykellolla (tuo oranssi viiva), mutta otin pois päältä kun alkoi stressata. Ei ole koskaan mitannut kovin hyvin kuitenkaan. Ruskea viiva on leposyke.

Liitteet

• Screenshot_20250204_135012_FF App.jpg
    Screenshot_20250204_135012_FF App.jpg
    215.6 KB · Katsottu: 7
Siis heittelehtimisestä, pääsääntöisesti pysyy lämmöt raskaudessa korkealla mutta voi tulla dippejä ilman, että on mitään hätää.

Takaisin