Oireet

Mä sain todennäköisesti hiivan tässä tukilääkkeen ja siteiden käytön takia. Onko tietoa, että voiko käyttää jotain hiivalääkettä alkuraskaudessa ominpäin, vai pitääkö suunnata lääkäriin?

Tänään soitin neuvolaan ja pyysin reseptin pahoinvointilääkkeeseen. Ensimmäiset Xonvea-tabut nyt otettu, saas nähdä auttaako. Tänään oli taas sellanen olo päivällä, että heti kun nousin tietokoneelta niin alkoi oksettamaan. Vielä ei oo kertaakaan mennyt siihen pisteeseen, mutta haluan säilyttää toimintakykyni niin kokeillaan nyt lääkkeen avulla ☺️

Mulla ei tosiaankaan kauheasti ole ollut oireita. Närästys nyt ehkä osoimpana ja mistä vähän uumoilin, että olisinkohan raskaana. Lisäksi on kyllä paleltanut, mut en jotenki aatellu sitä erikoisena. Mua ylensäkin näin talvella paleltaa iltasin. 😅 Sitten on rinnat alkanu hiukan aristamaan ja jos oikein töissä touhuaa vauhdikkaasti niin on semmoista piukotuksen tunnetta vatsassa. Niin ja turvottaa.. 🙈

Mä sain todennäköisesti hiivan tässä tukilääkkeen ja siteiden käytön takia. Onko tietoa, että voiko käyttää jotain hiivalääkettä alkuraskaudessa ominpäin, vai pitääkö suunnata
Emätinpuikkoja voi käyttää, näin mulle on sanottu ja itse oon aina raskauksissa käyttäny 🙂

Mulle tullu nyt rintojen arkuutta niin että ilmakylpy paras apu😂 alavatsaa nippailee jos nousee liian vauhdikkaasti ylös ja tätä teen usein, pitää vähä iisimmin nousta😁

Mulla nyt sen verran jatkuvana pahaa oloa ettö olen miettinyt pitääkö mun hommata se pahoinvointilääke🤨 en haluaisi, jos ne väsyttää ja mitään ylimääräisiä lääkkeitä en haluisi syödä, varsinkin kun alkuraskaus niin herkkää aikaa kehitykselle. Olen hieman ehkä hysteerinen ja mietin varmaan liikaakin miten mikäkin alkioon vaikuttaa 😅😂 en ole täälläkään pystynyt lukemaan viestejä saati vastailemaan kun huono olo koko ajan. Töissä välillä huono olo unohtuu hetkeksi kun tekemistä mutta kyllä se siinä taustalla on enemmän ja vähemmän. Nyt kaksi vapaata meni lähinnä sohvalla maatessa 🤢 en ole vielä soittanut neuvolaan, ajattelin ensiviikolla soittaa ja voisi samalla kysellä siitä lääkkeestä… jos tästä pahenee niin sitten varmaan annan periksi😂

Mulla nyt sen verran jatkuvana pahaa oloa ettö olen miettinyt pitääkö mun hommata se pahoinvointilääke🤨 en haluaisi, jos ne väsyttää ja mitään ylimääräisiä lääkkeitä en haluisi syödä, varsinkin kun alkuraskaus niin herkkää aikaa kehitykselle. Olen hieman ehkä hysteerinen ja mietin varmaan liikaakin miten mikäkin alkioon vaikuttaa 😅😂 en ole täälläkään pystynyt lukemaan viestejä saati vastailemaan kun huono olo koko ajan. Töissä välillä huono olo unohtuu hetkeksi kun tekemistä mutta kyllä se siinä taustalla on enemmän ja vähemmän. Nyt kaksi vapaata meni lähinnä sohvalla maatessa 🤢 en ole vielä soittanut neuvolaan, ajattelin ensiviikolla soittaa ja voisi samalla kysellä siitä lääkkeestä… jos tästä pahenee niin sitten varmaan annan periksi😂
Kyllä muakin vähän ahdistaa lääkkeen mahdolliset vaikutukset… yleensä en ota mitään ”ylimääräisiä” rokotteita (koronapiikit otin kyllä). Täytyy koittaa luottaa siihen, että ei näitä raskaanaoleville annettais jos ei ois turvallisia (historiassa on kyllä epäonnistuttu tällaisessa pahasti talidomidin kanssa 😖).

Kyllä muakin vähän ahdistaa lääkkeen mahdolliset vaikutukset… yleensä en ota mitään ”ylimääräisiä” rokotteita (koronapiikit otin kyllä). Täytyy koittaa luottaa siihen, että ei näitä raskaanaoleville annettais jos ei ois turvallisia (historiassa on kyllä epäonnistuttu tällaisessa pahasti talidomidin kanssa 😖).
Joo, mua kans kuumottaa toi historia (katsoin sen Soittakaa kätilö -sarjan ja siinä oli tästä yksi jakso), vaikka periaatteessa pitäisi luottaa nykyisten lääkkeiden turvallisuuteen. Onneksi itsellä ei vielä haittaavaa pahoinvointia.

Eikös se pahoinvointilääke oteta iltaisin, sehän on vain hyvä silloin se väsyttävä ominaisuus 😁 Mutta ymmärrän, kyllä mua myös epäolyttää uudet lääkkeet. Varmaan silti tiistaina varhaisultrassa pyydän ainakin reseptin, kun nyt jo rv6 kuluessa oon oksentanutkin kolmena päivänä..

Kannattaa kokeilla pahimman olon aikana lähteä pakolla ulos kävelee vaikka kuinka se sohvalla makoilu tuntuis hyvältä idealta. Jos töissäkin helpottaa kun tekemistä ni raitis ulkoilma se vasta apua tuokin. 🙏Itse meinasin lähteä viime yönä ku heräsin pahaanoloon ni ulos kävelylle mies toppuutteli ettei saa keskellå yötä yksin lähteä 😆

Kannattaa kokeilla pahimman olon aikana lähteä pakolla ulos kävelee vaikka kuinka se sohvalla makoilu tuntuis hyvältä idealta. Jos töissäkin helpottaa kun tekemistä ni raitis ulkoilma se vasta apua tuokin. 🙏Itse meinasin lähteä viime yönä ku heräsin pahaanoloon ni ulos kävelylle mies toppuutteli ettei saa keskellå yötä yksin lähteä 😆
No juu käveltyä tulee kyllä,kun on aktiivinen koira meillä, mutta vuorokaudessa on paljon tunteja 🤢😂 ja tuo yökävely olisi jo aika extreme 🤣☝🏼 siihen en ehkä pystyisi haha

Eikös se pahoinvointilääke oteta iltaisin, sehän on vain hyvä silloin se väsyttävä ominaisuus 😁 Mutta ymmärrän, kyllä mua myös epäolyttää uudet lääkkeet. Varmaan silti tiistaina varhaisultrassa pyydän ainakin reseptin, kun nyt jo rv6 kuluessa oon oksentanutkin kolmena päivänä..
Ymmärsin näin myös että illalla, mutta monia väsyttänyt ne silti vielä aamulla ja päivällä 🤔

Ymmärsin näin myös että illalla, mutta monia väsyttänyt ne silti vielä aamulla ja päivällä 🤔

Mulla väsytti ensimmäisen kerran kun otin seuraavana päivävnä. Mutta se taisi olla enemmän liian myöhään ottamista. Ei oo enään sen jälkeen väsyttänyt. Itseasiassa hyvin vähän väsymysyä, kun nukun täydet yöt, ei oo heräilyä, ellei lapsi heräile.

Mä luotan, että lääkkeet mitä saa ottaa raskaana on hyvin tarkkaan tutkittu. Sen verran vaikeeta saada edes astmalääkitykseen muutoksia tai ylipäätänsä unettomuuteen lääkkeitä. Juuri raskauden takia. Eli todella tarkkaan kyllä syynätään kaikki lääkkeet terveydenhuollossa läpi. Esimerkiksi melatoniinia ei saa raskaana syödä, koska sitä ei oo tarpeeksi tutkittu.

Mulla väsytti ensimmäisen kerran kun otin seuraavana päivävnä. Mutta se taisi olla enemmän liian myöhään ottamista. Ei oo enään sen jälkeen väsyttänyt. Itseasiassa hyvin vähän väsymysyä, kun nukun täydet yöt, ei oo heräilyä, ellei lapsi heräile.

Mä luotan, että lääkkeet mitä saa ottaa raskaana on hyvin tarkkaan tutkittu. Sen verran vaikeeta saada edes astmalääkitykseen muutoksia tai ylipäätänsä unettomuuteen lääkkeitä. Juuri raskauden takia. Eli todella tarkkaan kyllä syynätään kaikki lääkkeet terveydenhuollossa läpi. Esimerkiksi melatoniinia ei saa raskaana syödä, koska sitä ei oo tarpeeksi tutkittu.
Mun on ajateltava samoin. Kävin tätä aika tarkkaan läpi esikoisen aikaan. Mulla on mm. käytössä Propral migreenin estoon, ja se on oikeastaan ainut mistä on kymmenien vuosien tutkimukset. Näin ainakin neurologi mulle kertoi. Tämä lääke mun annostuksella tosin vaatii loppuraskaudessa seurantaa viikoittain, sillä voi vaikuttaa istukan toimintaan. Ja voi aiheuttaa alhaista syntymäpainoa ja matalia sokereita. Mulla oli kaksi jälkimmäistä. Mutta mulle vakuutettiin siitä huolimatta et se on turvallista käyttää.

Tarkistin tämän seuraavassa kkm-raskaudessa myös teratologisesta. Mut kyllähän kaikki tuollainen mietityttää.

Täällä on ollut ihan jäätävä pahoinvointipäivä usean helpomman jälkeen. En yöki, mutta aamulla rantapalloturvotus joka myöhäisen lounaan jälkeen muuttui sitkeäksi etomiseksi. Kun nousee vessaan tuntuu että silmissä pimenee ja jaloista lähtee voimat kun paha olo lyö päälle. Köllöttelin vähän aiemmin vessan lattialla hyvän aikaa kun en halunnut joutua juoksemaan jos tulisi oksu, mutta ei sieltä mitään tullut.

Jos ensi viikolla jatkuu samanlaisena pitää kyllä hommata resepti varalle väsytti tai ei, ei oo sellainen olo että muuten pysyisin toimintakykyisenä.

@Gerda ja @Yrttiteetä tekisi mieli paljon myötätuntoa teille ja muille pahoinvoinnin kanssa tuskaileville!

Hyvä vinkki tuo @Annikki23 mainitsema ulkoilu! Kaikki muutkin vinkit kehiin - mikä kenelläkin on auttanut henkisesti tai fyysisesti!

Minua jollain tapaa auttaa jaksamaan, kun lasken, milloin 12 viikkoa tulee täyteen ja tiedän, että pahoinvointi loppuu. Se on päivä päivältä lähempänä. 💪

Jos on oikein tukalaa, niin nukkuminen onneksi tarjoaa autuaan tiedottomuuden tilan. Sitä siis mahdollisuuksien mukaan enemmän. Jostain syystä minulla on kotona kaikkein vaikein etova olo. Töissä on yleensä helpompaa, joten yritän ottaa ilon irti siitä.

Ja sitten tietysti se säännöllinen syöminen: kahden tunnin välein jotain suuhun. Aamulla syön kotona aamupalan, mutta työpaikalle ehtiessä on jo seuraavan leipäevään vuoro ja samoin töistä lähtiessä on napattava jotain suuhun.

Voi olla kaukaista kuvitella sitä taianomaista ensimmäistä yötä tuhiseva tuore ihmisalku kainalossa, mutta se on kyllä kaiken tämän arvoista! Ensimmäiset raskausviikot ovat onneksi elämän mittakaavassa vain ohikiitävä hetki. Voimia! 💜💜💜💜

Takaisin