Oireet

Milloin teillä on tuo pahoinvointi alkanut? Mulla ei oikein ole enää esikoisen raskausajasta muistikuvaa tästä, oli etovaa oloa, mutta ei onneksi mitään kamalaa.

Tänään on alkanut rinnat kipeytyä ihan kunnolla 😳 (rv 4+0)

Milloin teillä on tuo pahoinvointi alkanut? Mulla ei oikein ole enää esikoisen raskausajasta muistikuvaa tästä, oli etovaa oloa, mutta ei onneksi mitään kamalaa.

Kyllä tää ällö olo on ollut jo ainaki pari viikkoa. Ja ekan haamun jälkeen oon juossu jo pari kertaa vessaa et laatta lentää just nyt, mut mitää ei sit kuitenkaa tapahtunut. 🤢 Ei ollu viimeks ku lievää etovaa oloa joten tää on ihan uusi juttu itelle kuinka tämän kaa eletään 😅 toivon että rauhoittuu ku hormonit tasoittuu kehossa ja kroppa tottuu et ollaan raskaana taas 🤷‍♀️

Lääkkeistä joku täällä puhui. Itse en ottaisi mitään lääkkeitä raskausaikana. En syönyt viimeksikään. En vaan halua mitään ylimääräistä sikiölle. Jos oli päänsärky, se oli vaan kestettävä. Onneksi ei ollut usein. Poikkeuksena ehkä jos jollain olisi migreeni tai oikeasti joku vakava sairaus, mihin tarvitsee lääkkeitä. Paitsi synnytyksessä pakottivat ottamaan Panadolia tms kun oli muka lämpöä.

Itse ajattelen, että naisilla on tuhansia vuosia ollut raskauspahoinvointia, ja he ovat selvinneet. Joku syy on sillä, että luonto on tällaisen keksinyt. Onko se sitten pysähtyminen tai sisäänpäin kääntyminen, en tiedä. Mutta oma suhtautuminen lääkkeisiin on muutenkin vähän tällainen. En 100% luota lääkefirmoihin, kun tosiaan siellä raha merkitsee aika paljon ja niitä mokia on tosiaan käynyt ennenkin, joita sitten myöhemmin koitetaan paikkailla.. (vrt jonkun mainitsema talidomidi.)

Mutta tässä yhteiskunnassahan on ajatus, että kellään ei ole raskauspahoinvointia vaan kaikki jatkavat reippaina töissä tms. puuhissa. Harmillista. Ehkä jos naiset saisivat alkuraskaudessa levätä ja ottaa iisimmin, olisi helpompi olla ilman pahoinvointilääkkeitä tms.

Mutta tämän ei ollut tarkoitus tuomita niitä jotka syövät lääkkeitä🙏❤️ Vaan ehkä vaan kertoa oma näkemys, että itse ajattelen että elämästä ei kuulukaan poistaa kaikkea vaikeaa.

Mutta ehkäpä mun on vaan helppo sanoa kun itse en viime raskaudessa esim. kertaakaan oksentanut, enkä tässäkään ole 😁 Joten voi olla että ajattelisin eri tavalla jos halailisin pönttöä koko ajan..

Muokattu viimeksi:
Nyt on selkeästi alkanut tulla näitä haju- ja makuaistin muutoksia! Eilen yökin tiskikonetta täyttäessä, kun likaiset astiat haisi ”niin pahasti” (en usko, että tätä ois tapahtunut jos en ois raskaana XD) ja tänään sunnuntaiaamun herkku eli munakokkeli sai vaan veren maun suuhun 😩

Mulle tullut nyt jäätävä väsymys. Olisin valmis menee nukkuu jo 7 aikaa mut sinnittelen 8-9 asti että en herää sitten keskellä yötä😅 päivällä ei tuu uni nii ei voi ottaa nokosia
Mäkin oon harjoitellut näitä aikuisiällä menemällä sänkyyn pitkäkseni ihan vaan lepäilemään ja laittamalla herätyskellon kaiken varalta 20 min päähän. Välillä ehdin nukahtaa, välillä en, mutta yleensä olo on kuitenkin parempi hetken rentoutumisen ja mitään tekemättä olemisen jälkeen.

Mun oireet näin 4+0: ummetus, väsymys ja paineen tunne kohdussa. Mut kaiken kaikkiaan suht normaali hyvä olo vielä. 😊

Muita kiukkuperseisiä? Ai saakeli että mä oon räjähdysherkkä. Miehen ei tarvii ku sanoo yks väärä tavu tai äänenpaino väärä ja mulla pimahtaa 🤯 Olin aivan unohtanut tämän "oireen"
Ei tää onneks kestä ku hetken mutta vähä raskasta kanssaeläjälle 🙈

Muita kiukkuperseisiä? Ai saakeli että mä oon räjähdysherkkä. Miehen ei tarvii ku sanoo yks väärä tavu tai äänenpaino väärä ja mulla pimahtaa 🤯 Olin aivan unohtanut tämän "oireen"
Ei tää onneks kestä ku hetken mutta vähä raskasta kanssaeläjälle 🙈

Mä oon kans aika huonolla tuulella nykyään, kaikki ärsyttää. En sentään kauheasti kiukkua, mutta tuli vaan huomattua tänään (ja miehelle todettua), että kaikki ärsyttää ja oon huonolla tuulella. Vaikka ei oo mitään syytä 🫠

Huomasin ekan kerran eilen pariin otteeseen, että mulla on lievää etomista.

Esikoisen raskaudessa (ja aiemmissa kun) mulla saattoi olla pitkä väli etten syönyt (töissä), ja syönnin jälkeen iski armoton huono olo. Nyt eilen oli pidempi väli etten ollut syönyt ja etova olo iski ennen ruokaa. Syönti helpotti.

Jännä nähdä et pysyykö näin, että tän oireen suhteen on niin erilaista.

Ai että, eilen huomasin että rinnat muuttui kokonaan kipeiksi (aiemmin tuntui vain nänneissä) ja tänään sängystä nouseminen oli inhottavaa. Alanko nukkumaankin jollakin liiveillä? 😅
Mielialavaihteluitakin on, välillä kaikki itkettää ja kohta taas vituttaa 🙃

Mulla on näköjään eka selkeä etovan olon jakso alkanut 5+2, muistaakseni muutaman tunnin oloja kesti muutaman päivän ja sitten tuli taas helpompi jakso.

Viime yönä eka oksennuskerta (yllättävää miten paljon helpotti oloa, vaikka vaan hetkellisesti), mutta saattaa kyllä liittyä johonkin tautiinkin. Maha ihan kuralla, enkä saanut nukuttua ollenkaan ennen kuin kuuden maissa aamulla, joten päädyin ottamaan tämän päivän sairaslomaksi.

Miten herkästi raskaana sairastaessanne ootte pyytäneet neuvolasta lisäohjeita? Illalla oli sellaiset vilunväristykset että saattoi olla kuumettakin (mielestäni neuvovat ottamaan yhteyttä jos näin käy), mutta tänä aamuna nyt taas ei. Eiköhän tästä ihan levolla ja nestetankkauksella selvitä, kun alkaa pysymään sisällä.

Mulla on näköjään eka selkeä etovan olon jakso alkanut 5+2, muistaakseni muutaman tunnin oloja kesti muutaman päivän ja sitten tuli taas helpompi jakso.

Viime yönä eka oksennuskerta (yllättävää miten paljon helpotti oloa, vaikka vaan hetkellisesti), mutta saattaa kyllä liittyä johonkin tautiinkin. Maha ihan kuralla, enkä saanut nukuttua ollenkaan ennen kuin kuuden maissa aamulla, joten päädyin ottamaan tämän päivän sairaslomaksi.

Miten herkästi raskaana sairastaessanne ootte pyytäneet neuvolasta lisäohjeita? Illalla oli sellaiset vilunväristykset että saattoi olla kuumettakin (mielestäni neuvovat ottamaan yhteyttä jos näin käy), mutta tänä aamuna nyt taas ei. Eiköhän tästä ihan levolla ja nestetankkauksella selvitä, kun alkaa pysymään sisällä.
Voi, kuulostaa rankalta. Täällä esikoinen alkoi eilen oksentamaan ja nousi korkea kuume. Että jotain tautia on myös liikkeellä. Toivottavasti ei tartu muhun!

Voi, kuulostaa rankalta. Täällä esikoinen alkoi eilen oksentamaan ja nousi korkea kuume. Että jotain tautia on myös liikkeellä. Toivottavasti ei tartu muhun!
Toivotaan ettei tarttuisi sinuun ja esikoisenkin olo alkaisi pian helpottamaan! Epäilen että sain tän lapsiperhekavereilta joilla piipahdettiin perjantaina, heidän esikoisensa oli kuulema oksennellut koko edellisen päivän.

Kylläpä näyttää olevan noroa tai muuta vatsatautia liikkeellä! Meillä alkoi vatsatauti torstaina ja nyt yli puolet perheestä on sairastaneet sen. Mulla oli eilen tosi tukala olo pitkin päivää ja illalla tärisin peittojen alla kauratyynyjen kanssa ja rukoilin, että jotenkin saisin voimia kestää sen. 😖
Mutta se paljastuikin onneksi täksi vatsataudiksi ja nyt olo on harvinaisen tyytyväinen kun seurana on "vain" tämä normaali etova olo. 😇

Mä oon herännyt nyt kahtena yönä ennen kolmea enkä oo meinannut saada enää unta. Parin tunnin valvomisen jälleen oon torkkunut sitten herätyskelloon saakka. Etovaa oloa on myös aina silloin, kun edellisestä ruokailusta on aikaa. Rinnat on tosi arat ja vilunväreitä tulee paljon, varsinkin iltaisin. Kuitenkin ollut ihmeen energinen olo ja esim salilla ja lenkillä on ollut mukavaa käydä 😊

Ainiin, ja eilen hampaita langatessa ikenistä tuli verta, mitä ei yleensä tapahdu. Googlasin, ja sekin näköjään raskausoire 😂 Kaikkea ihmeellistä sitä voikin tulla.

Mä oon herännyt nyt kahtena yönä ennen kolmea enkä oo meinannut saada enää unta. Parin tunnin valvomisen jälleen oon torkkunut sitten herätyskelloon saakka. Etovaa oloa on myös aina silloin, kun edellisestä ruokailusta on aikaa. Rinnat on tosi arat ja vilunväreitä tulee paljon, varsinkin iltaisin. Kuitenkin ollut ihmeen energinen olo ja esim salilla ja lenkillä on ollut mukavaa käydä 😊
Täällä kans tulee heräiltyä milloin sattuu ja kestää kauan saada unta enää uudestaan. Unet on joka yö tosi selkeitä ja tapahtumarikkaita, ei oo kovin levännyt olo aamuisin kun on seikkaillut ties missä kaiket yöt 😅

Takaisin